Seborroinen ekseema korvien tauksissa
Miten hoidatte? Hemmetinmoinen kutina ja punoitus siellä. Alkoholipitoisella liuoksella helpottaa hetkellisesti. Pesen myös Sebamedilla suihkussa.
Kommentit (20)
No voi hemmetti :( ehkäpä viikonlopun kutinat johtuu sitten vuohenjuustosta jota söin reilusti.
Ettei olis psoria, itselläni todettiin psori tuosta kohti. Ihopolilta määräsivät mulle Diprosalic kortisoniliuosta, jolla lähtee pahin kutka nopeaan.
Sibicort voide apteekista , saa ilman reseptiä. Voiteen säilytys jääkaapissa.
Seborrooinen ekseema eli tali-ihottuma on yleensä selvästi päänahassa, sehän vaatii sitä talia eli rasvaa syntyäkseen. Veikkaisin siis että muusta kyse todennäköisesti, jos ihottumaa on vain korvan alueen iholla eikä päänahassa lainkaan.
Aluksi, alkoholi kuivattaa ja ärsyttää ihoa, joten se nyt on vihoviimeinen keino hoitaa ihottumaa.
Itselläni kanssa psori saattaa näkyä korvanlehden takaisella alueella, siellähän iho on tosi ohutta eikä luun ja ihon välissä ole rasvakerrosta. Psori on siis yksi mahdollisuus. Toki talvella iho kuivuu muutenkin ja sitä vetelee vielä alkoholilla, niin kyllähän se ärsyntyy ja pahenee.
Vuohenjuusto aiheuttaa mielestäni harvemmin allergisia reaktioita, koska siinä oleva proteiini on enimmäkseen ns. kaseiini A2:ta. Mulle oireita tulee nimenomaan lehmänmaidosta, jossa on eniten kaseiini A1 proteiinia.
Minulle tulee oireita kaikesta maidosta, lehmän, vuohen, lampaan.
Ihottumasta on maallikon todella hankala päätellä onko se seborrooista, atopiaa, psoriasista tai esim jokin sieni-infektion aiheuttama. Esim sieni-infektiota ei hoideta kortisonilla ja siksi olisi hyvä varmistaa hoito lääkäriltä. Alkoholi ei ole hyvä minkään ihosairauden pitkäaikaiseen hoitoon, koska kuten joku jo kertoi, se lisää ihon ärsytystä. Jos iho on haavainen ja tulehtunut, toki alkoholilla puhdistaminen voi tulla kyseeseen ennen lääkevoiteen käyttöä.
Vierailija kirjoitti:
Seborrooinen ekseema eli tali-ihottuma on yleensä selvästi päänahassa, sehän vaatii sitä talia eli rasvaa syntyäkseen. Veikkaisin siis että muusta kyse todennäköisesti, jos ihottumaa on vain korvan alueen iholla eikä päänahassa lainkaan.
Aluksi, alkoholi kuivattaa ja ärsyttää ihoa, joten se nyt on vihoviimeinen keino hoitaa ihottumaa.
Itselläni kanssa psori saattaa näkyä korvanlehden takaisella alueella, siellähän iho on tosi ohutta eikä luun ja ihon välissä ole rasvakerrosta. Psori on siis yksi mahdollisuus. Toki talvella iho kuivuu muutenkin ja sitä vetelee vielä alkoholilla, niin kyllähän se ärsyntyy ja pahenee.
Vuohenjuusto aiheuttaa mielestäni harvemmin allergisia reaktioita, koska siinä oleva proteiini on enimmäkseen ns. kaseiini A2:ta. Mulle oireita tulee nimenomaan lehmänmaidosta, jossa on eniten kaseiini A1 proteiinia.
Korvantaukset ovat juurikin yksi alue, jossa talikohnäihottumaa on.
Nyt on viikon verran helpottanut korvantaukset, kulmakarvojen päältä ja nenän vieruksilta, kun aurinko on hieman tullut esiin.
Pyrin pitämään hiuksia ylhäällä. Kotona ollessa laitan perusvoidetta runsaasti taliköhnäalueille, myös korvan taakse. kun lopettivat hydrolanin valmistuksen, niin ongelmani pahenivat. Minulle sopi se voide. Nyt pyrin laittamaan Xylidermiä 2 kertaa päivässä + se perusvoide. Se auttaa jonkin verran.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Korvantaukset ovat juurikin yksi alue, jossa talikohnäihottumaa on.
No jos korvantauksissa kasvaa karvaa, ehkä sitten.
entäs mikä on se, joka aiheuttaa korvien tautan haisemisen, väkevälle, kitkerälle, samaa on päänahassa jo seuraavana päivänä pesusta.
Mikä auttaa, jos jollakulla on ollut samanlaista
Kärsin. Itselläni oireilee myös päänahka, mutta nuo korvantaustat ja niska pahiten. Itse vielä kestäisin tuon kutinan, mutta nuo hilseen näköiset päänahasta irtoavat köhnät näyttävät kamalalta ja ovat vaikeita irrottaa pitkistä kiharoista. Ihoni on todella kuiva.
Sama vaiva, sokeri ja maito tosiaan pahentaa.
Kuorin joka pv, hyvä kasvovesi pari kertaa päivässä.
Ekseeman hoito - http://tonzes.com/ekseema.htm Hyvä tuote. Toimii nopeasti ja tehokkaasti.
Vierailija kirjoitti:
No ei ole pelkästään päänahassa aina vaan voi olla laaja-alaisena kasvoissakin.
Pese joka päivä hellävaraisella saippualla ja kuivaa hyvin, sen jälkeen kortisonivoidetta.
Vierailija kirjoitti:
Kärsin. Itselläni oireilee myös päänahka, mutta nuo korvantaustat ja niska pahiten. Itse vielä kestäisin tuon kutinan, mutta nuo hilseen näköiset päänahasta irtoavat köhnät näyttävät kamalalta ja ovat vaikeita irrottaa pitkistä kiharoista. Ihoni on todella kuiva.
Itse pesen hiukset kerran vko selukos shampoolla. Pesen samalla myös korvantaustat. Aqualan geeli hyvä iholle. Normi shampoopesu muilla pesukerroilla joka toinen pv.
Samasta vaivasta kärsin pitkään ja kokeilin monenlaisia keinoja ja lääkärissäkin tuli käytyä. Maitotuotteiden, sokerin ja gluteenipitoisten ruoka-aineiden välttely auttoi hieman ja varsinkin kesällä auringossa olo helpotti oireita paljon. Apteekista hommasin erilaisia litkuja ja ne helpottivat oireita, mutta eivät vieneet itse vaivaa pois kuin hetkeksi.
Sitten satuin lukemaan ystäväni fb-päivityksen jossa hän kertoi omasta oivalluksestaan vaivan hoitoon. Testasin sitä itseeni ja omat oireeni katosivat pysyvästi ja ovat pysyneet poissa, kunhan noudatan ystäväni huomiota shampoon ja hoitoaineen valinnassa. Eli minua auttoi kun vaihdoin shampoon ja hoitoaineen sellaisiksi joissa ei ole silikonia ja vielä tärkeämpänä vältettävänä ainesosana tämä: methylisothiazolinone. Ja päänahkaa pitää hoitaa, joten päänahkaa kosteuttava shampoo ja hoitoaine on ehdoton. Mulla toimii tämä yhdistelmä ja pitää oireet kokonaan poissa: shampoo: https://villikihara.fi/tuote/system_professional_luxeoil_keratin_protec…
ja hoitoaine: https://www.cocopanda.fi/product/3015958/sebastian-professional-hydre-c…
Onnea itselle sopivien tuotteiden hakuun.
Vierailija kirjoitti:
Minulla sen tekee maitoproteiini. Ei maitoa, siistit korvantaukset.
Riittääkö pelkän maidon poisjättö, vai pitääkö jättää myös esim. juusto, jugurtti jne?
Itselläni ainakin kaikki maitotuotteet pois
Minulla sen tekee maitoproteiini. Ei maitoa, siistit korvantaukset.