Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sijoitettujen lasten vanhemmat!

Vierailija
28.03.2021 |

Älkää antako teinejä sijoitukseen. Heistä ei pidetä siellä huolta. Huonoinkin koti on parempi kuin sijaiskoti nuorelle. Jos nuori karkaa kotoaan, häntä lähtevät etsimään vanhemmat. Sijaiskodista ei kukaan. Poliisia ei kiinnosta, ellei nyt nuori sattumoisin kävele vahingossa kylillä syliin.
Itsellä on aivan vastaava kokemus teinin sijoituksesta kuin tässä jutussa. En halunnut lastani sijoitukseen, vaan lapsi halusi itse, koska tiesi kavereiltaan, ettei laitoksessa vahdita lasten kotiintuloja tai karkaamisia kuten kotona. Olin itse ainoa joka lähti etsimään laitoksesta yöllä karannutta lastani, ja minä hänet löysin - ajoissa, vaikkakin rikollisten seurasta. Kaikkein kamalinta oli kun jouduin antamaan vastentahtoisesti lapseni takaisin laitokseen hänen löytymisensä jälkeen, vaikka nyt oli viimeistään kaikkien tiedossa, ettei laitos pitänyt lapsista huolta. Oli erittäin välinpitämätöntä ja huoletonta menoa, lapsia hallittiin vain ja ainoastaan lääkkeiden avulla. Henkilökuntaa oli yöllä 1 aikuinen 7 lasta varten. Sen sanoivat syyksi, kun tivasin syytä, miksei kadonnutta lasta lähdetä etsimään. Lapsilla tehtiin rahaa, ei muuta.
Omani sain laitoksesta pois lopulta poliisin ja oikeuden avulla.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/d17b796a-a384-4164-8c2c-87ec667a73b5

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
28.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä on käsittämättömiä juttuja. Kauhistelin niitä jo silloin kun opiskelin lähihoitajaksi ja joissain harkkapaikoissa tosiaan oltiin miehityksellä 7 aikuisen kokoista teinipoikaa ja yksi naishoitaja. Jos sieltä joku nuori päättää lähteä niin mitään et voi. Rukoilla lähinnä että saat oman henkes pitää jos jollain nuorella heittää nupissa tai on vetänyt jotain kamaa. En ikinä voisi tehdä tuota työtä.

Nyt minulla on oma poika 8v ja hänellä adhd ja vaikeuksia koulussa. Adhd nuorilla on suuri riski joutua juurikin näihin tilanteisiin; vääriin porukoihin, pudota koulusta, alkoholin ja huumeidenkäytön kokeilut, kodin ulkopuolelle sijoittaminen, riippuvuudet jne. Oma poika on toistaiseksi kotona viihtyvää sorttiva ja tykkää pelailla. Meillä on pelaamisessa tarkat säännöt ja ne sujuu hyvin. Mutta joskus mietin että jos jonain päivänä joudun valitsemaan annanko pojan pelata rajattomasti kotona minun valvovan silmän alla ja siten syrjääntyä, vai että hän kulkee tuolla pitkin öitä ties missä huumeporukoissa, niin ei ole vaikea valinta. Toki toivon että voimme välttää kummatkin skenaariot. Mutta avun saaminen on vaikeaa, koska meillä on vielä sellaiset perusasiat jotenkuten hyvin. Vasta sitten saa apua kun tilanne kriisiytyy pahasti. 

Vierailija
2/6 |
28.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska henkilökunnalta on viety kaikki keinot pois rajoittaa nuoria tai ottaa heidät kiinni, niin tässä on tulos. On koteja joissa lapsi ei saa edes riittävästi ruokaa, joten tuo vertaus niistä huonoista kodeista on ala-arvoisen huono..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
28.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä on käsittämättömiä juttuja. Kauhistelin niitä jo silloin kun opiskelin lähihoitajaksi ja joissain harkkapaikoissa tosiaan oltiin miehityksellä 7 aikuisen kokoista teinipoikaa ja yksi naishoitaja. Jos sieltä joku nuori päättää lähteä niin mitään et voi. Rukoilla lähinnä että saat oman henkes pitää jos jollain nuorella heittää nupissa tai on vetänyt jotain kamaa. En ikinä voisi tehdä tuota työtä.

Nyt minulla on oma poika 8v ja hänellä adhd ja vaikeuksia koulussa. Adhd nuorilla on suuri riski joutua juurikin näihin tilanteisiin; vääriin porukoihin, pudota koulusta, alkoholin ja huumeidenkäytön kokeilut, kodin ulkopuolelle sijoittaminen, riippuvuudet jne. Oma poika on toistaiseksi kotona viihtyvää sorttiva ja tykkää pelailla. Meillä on pelaamisessa tarkat säännöt ja ne sujuu hyvin. Mutta joskus mietin että jos jonain päivänä joudun valitsemaan annanko pojan pelata rajattomasti kotona minun valvovan silmän alla ja siten syrjääntyä, vai että hän kulkee tuolla pitkin öitä ties missä huumeporukoissa, niin ei ole vaikea valinta. Toki toivon että voimme välttää kummatkin skenaariot. Mutta avun saaminen on vaikeaa, koska meillä on vielä sellaiset perusasiat jotenkuten hyvin. Vasta sitten saa apua kun tilanne kriisiytyy pahasti. 

Sun pitää luottaa itsesi, lapsi välttyy ongelmilta kun koti on turvallinen ja hänestä pidetään huolta ja rakastetaan. Rajat varsinkin adhd lapsille on erittäin tärkeät, koska heillä ei ole niin hyvä kontrolli itseään kohtaan kuin muilla ikäisillään.

Ei pelit ole pahasta kun niiden kanssa toimitaan järkevästi. Atk taidot ovat erittäin tärkeitä, niitä tarvitaan jokaisessa työssä.

Luota myös lapseesi, tue hänen vahvuuksia ja itsetuntoa. Pärjäät varmasti 💓

Vierailija
4/6 |
28.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin ja piti vielä sanoa että usein sitten se apu on jo myöhässä, riittämätöntä, eikä se ole oikeanlaista. Ei näille lapsille edes ole olemassa mitään hoitopolkua. Ei ole selvää mikä olisi oikeanlaista apua. Ei ole oikeanlaisia paikkoja joissa heitä voitaisiin oikeasti auttaa ja kuntouttaa. On vain keino ottaa heidät pois perheestä ja näennäisesti sijoittaa johonkin. Jossa sielläkään ei kukaan ammattilainenkaan heitä pysty pitelemään, ei edes sen vertaa mitä ne vanhemmat itse pystyy. 

Nämä asiat pitää korjata ja se vaatii RAHAA. Siitähän loppupeleissä on kyse. Aina. 

Vierailija
5/6 |
28.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sun pitää luottaa itsesi, lapsi välttyy ongelmilta kun koti on turvallinen ja hänestä pidetään huolta ja rakastetaan. Rajat varsinkin adhd lapsille on erittäin tärkeät, koska heillä ei ole niin hyvä kontrolli itseään kohtaan kuin muilla ikäisillään.

Ei pelit ole pahasta kun niiden kanssa toimitaan järkevästi. Atk taidot ovat erittäin tärkeitä, niitä tarvitaan jokaisessa työssä.

Luota myös lapseesi, tue hänen vahvuuksia ja itsetuntoa. Pärjäät varmasti 💓

Kiitos ihanista sanoistasi <3 Todellakin toivon että meidän vanhempien rakkaus ja välittäminen riittää ja että osattaisiin ja jaksettaisiin laittaa oikeanlaiset rajat ja tukea oikealla tavalla. Se on välillä hyvin raskasta ja vaikeaakin, miettiä mikä on oikea tapa toimia kun lapsen käytös ja tilanteet hänen kanssaan on välillä niin haastavia. Etenkin kun ne haasteet on siellä koulussa, jonne meidän vanhempien lonkerot ei ylety. Mutta luovuttaa en aio. !

Vierailija
6/6 |
28.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huolistalkkerit on kaikkialla. Ne kantsii siivota pois elämästä.

Toimii vähän ku alkeilla. Kun näkee alkin, parempi lähteä pois. Alkit on sietämättömii kun ne aloittaa sen "metäällä" jäkätyksen...