En halua mennä kenenkään hautajaisiin enää
Olen ollut elämäni aikana kolmissa hautajaisissa ja olen tullut siihen tulokseen, että en halua osallistua enää yhtiinkään. Onko mielestäsi hyväksyttävää olla osallistumatta läheisen hautajaisiin ihan vaan koska ei halua? Kukaan ei ole nyt kuollut, mutta jos kuolisi niin en haluaisi mennä.
Kommentit (57)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ihan puhtaasti itsekkäistä syistä jätät tulematta, mutta lähiomaiset kokisivat tärkeäksi, että osallistuisit, niin onhan se sitten vähän epäkunnioittavaa.
Vainaja on kuollut, joten omaisten pönkistelytilannehan hautajaiset on. Mitä väliä mitä mieltä joku kerttu-täti on?
Hautajaiset on samanlainen siirtymäriitti kuin vaikka nimiäiset tai eka koulupäivä. Jotain muuttuu lopullisesti ja hautajaiset on yhden prosessin loppu ja toisen alku. Vainaja ei niitä tarvitse, mutta aika usein sureminen on kuitenkin yhteisöllistä, se muistotilaisuuteen kokoontunut porukka suree jokainen vähän eri tavalla Kerttua.
Ennen hautajaiset oli viimenen kunnioituksenosoitus eletylle elämälle, nyt nuorempi sukupolvi ei halua hautajaisiin, kun tulee paha mieli. Oikeastiko haluatte, että kun olette kuolleet, niin kukaan ei muista ja muistele?
Ennen perheet ja suvut muodostivat tiiviitä yhteisöjä ja oltiin tekemisissä. Ei enää. Ei ole syytä mennä ihmisen hautajaisiin, jonka kanssa ei ole oltu tekemisissä 10 vuoteen eikä sen vainajan lähipiirinkään kanssa.
Näinkin, mutta aika surulliset on ne hautajaiset, joihin ei tule ainuttakaanystävää, koska jokainen kaveri toteaa, että ei kiinnosta, tulee paha mieli.
Kenelle ne ovat surulliset?
Itselleni on laitettu aika ja paikka. Toiselta taholta ilmaistu selkeästi etten ole tervetullut.
Hautajaisiin ei tarvitse mennä, jos ei halua.
Ei oo pakko, jos et halua pahoittaa mieliä, ilmoita olevasi koronassa tms.
Itse testamenttasin kroppani minkinrehutehtaalle.
Äiti saattohoidossa.Pian tulee suruviesti.Hautajaisiin en tahdo mennä.Äiti ja veljet perheineen eivät ole olleet minulle läheisiä.Täysin vieraita minulle.Yhteyksiä ei ole juurikaan ollut.
En mennyt äitini hautajaisiin. Olin vielä niin shokissa en pystynyt.
Hyväksyttävää?? Keneltä tässä elämässä pitäisi kysellä mikä on hyväksyttävää ?? Minä en kysele keltään hyväksyntää!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ihan puhtaasti itsekkäistä syistä jätät tulematta, mutta lähiomaiset kokisivat tärkeäksi, että osallistuisit, niin onhan se sitten vähän epäkunnioittavaa.
Vainaja on kuollut, joten omaisten pönkistelytilannehan hautajaiset on. Mitä väliä mitä mieltä joku kerttu-täti on?
Hautajaiset on samanlainen siirtymäriitti kuin vaikka nimiäiset tai eka koulupäivä. Jotain muuttuu lopullisesti ja hautajaiset on yhden prosessin loppu ja toisen alku. Vainaja ei niitä tarvitse, mutta aika usein sureminen on kuitenkin yhteisöllistä, se muistotilaisuuteen kokoontunut porukka suree jokainen vähän eri tavalla Kerttua.
Ennen hautajaiset oli viimenen kunnioituksenosoitus eletylle elämälle, nyt
Ei kuollut sitä näe kuka on tai ei ole hautajaisissa!
Vierailija kirjoitti:
Hyväksyttävää?? Keneltä tässä elämässä pitäisi kysellä mikä on hyväksyttävää ?? Minä en kysele keltään hyväksyntää!
Tämä!!
Lauantaina on hautajaiset. Samassa yo-juhlat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän mitä tarkoitat mutta ajattelen että tuossa saatetaan tarkoittaa esimerkiksi sitä jos vainaja on vaikka oman puolison lähiomainen. Silloin sille puolisolle voi olla tärkeää saada läheinen paikalle tukemaan omaa surua ja että siitä päivästä selviää hengissä.
Mun vanhemmat ei halua mitään tilaisuutta kun kuolevat, sanovat että sillon suree ne kenellä on aihetta eikä siihen mitään tilaisuutta tarvita. Olen samaa mieltä.
Ei ole pakko mennä, mutta muut läheiset voi siitä loukkaantua. Ainakin omalla kohdallani lähisukulaisilleni itsestään selvää että hautajaisiin mennää. Jos en menisi, niin tuskin ymmärtäisivät sitä. Itse en hautajaisiin halua mennä, mutta todennäköisesti menen heidän takiaan. Kun viimeinen heistä lähtee, niin tuskin enää menen jos olen silloin elossakaan.
Ei ole pakko mennä, voit lähettää adressin.
Ymmärrän hyvin, jos joku ei halua mennä hautajaisiin, itseänikin hirvittäisi. Niitä ihmettelen, jotka lähtevät aina hautajaisiin, kun joku sukulainen on kuollut, vaikka mitään yhteydenpitoa ei olisi ollut vuosikausiin.
Näinkin, mutta aika surulliset on ne hautajaiset, joihin ei tule ainuttakaanystävää, koska jokainen kaveri toteaa, että ei kiinnosta, tulee paha mieli.