Sinuhe on paras kirja jonka olen lukenut. Mikä olis yhtä hyvä?
Voitko suositella minulle jotain huikean hyvää kirjaa?
Kommentit (51)
ValoPallo kirjoitti:
Jos Sinuhesta pidit, niin miten olis Ken Folletin Taivaan pilarit. Historiallinen, mutta eri aikakausi.
Historiallisuus on Sinuhessa sivuseikka.
En jaksanut lukea Sinuhea loppuun. Aivan liian pitkä eikä riittävästi mukaansa tempaavia juonenkäänteitä.
Pitäisi lukea tämä Sinuhe. On ollut projektina jo 20 vuotta, mutta aina on tullut joku muu kirja "eteen". Uskon kyllä, että on hieno romaani.
Mikä Sinuhessa oli kiinnostavaa?
Että osaisi suositella jotain.
Jos pidit Sinuhesta, luultavasti pitäisit Waltarin muustakin tuotannosta.
Kotimaisista suosittelisin Linnan Pohjantähti-trilogiaa, kun et selvästi pelkää paksujakaan kirjoja.
Sinuhe oli... ihan kamala! Kivasti kirjoitettu, mutta se jätkä oli niin vässykkä lapanen, ettei meinannut kyetä lukemaan loppuun.
Orwell; 1984. (julk. 1948) Se on fiktiivinen romaani tulevaisuuden dystopiasta. Orwell kirjoitti sen varoitukseksi, mutta se on osoittautunut eliitin käsikirjaksi.
Waltari oli aivan erinomainen kirjailija ja käsikirjoittaja. Tykkäät varmaan muistakin Waltarin teoksista.
Sillanpää ja Järnefelt ja Talvio ja Aho ovat omat suosikkini.
Ja mies suosittelee James Clavellin Kuningasrottaa. Kertoo brittien selviytymisestä Japanilaisten sotavankeina ll maailmansodan aikana. Sitten olis vielä Leon Uriksen kirjoista esim. Exodus ja Kolmiyhteys.kolmiyhteys kertoo 1840-luvun nälkävuosista Irlannissa. Teos valottaa Irlannin ja Britannian kahnausten alkujuuria.
Vuorovetten prinssi. Aina yhtä hyvä.
Sinuhen lisäksi suosittelen kaikkia Waltarin historiallisia teoksia, Turms kuolematon, Johannes Angelos jne.
Minulla käy kateeksi jos et ole muita kuin Sinuhen lukenut häneltä, sinulla on edessäsi hienoja lukunautintoja.
Suosittelen myös Colleen McCullochilta Valta ja rakkaus, Troijan laulu jos pidät historiallisista teoksista. Nämä(kin) tiiliskivet ahmin hurmiossa.
Eiji Yoshikawa - Musashi
Ei välttämättä kuulosta kiinnostavalta ennen kuin alat lukemaan.
Kappas, pelkkiä mieskirjailijoita suositellaan
Vierailija kirjoitti:
ValoPallo kirjoitti:
Jos Sinuhesta pidit, niin miten olis Ken Folletin Taivaan pilarit. Historiallinen, mutta eri aikakausi.
Historiallisuus on Sinuhessa sivuseikka.
Tuo on itsestäänselvyys. Olen vain huomannut, että monet, jotka pitävät Sinuhesta, pitävät myös historiallisia tapahtumia kuvaavista kirjoista. Sinuhe oli ihan kiinnostava, mutta minua on aina vaivannut Waltarin kirjoissa kuultava naisviha. Kaikkia naisiakaan se ei tunnu vaivaavan. Esim Waltarin Mikael Karvajalka ei missään tapauksessa ollut Sinuheen verrattavissa oleva romaani.
Vierailija kirjoitti:
Kappas, pelkkiä mieskirjailijoita suositellaan
Waltarin tekstissä kuultaa naisvihamielisyys. Siksi tarjosin automaattisesti miehiä.
Sinuhe ei ollut kummoinen kirja. Henkilökuvat ohuita. Myös tarina ohut ja kuivakka. Paljon asiaa, mutta latteaa tekstiä eikä lähtenyt lentoon.
ValoPallo kirjoitti:
Ja mies suosittelee James Clavellin Kuningasrottaa. Kertoo brittien selviytymisestä Japanilaisten sotavankeina ll maailmansodan aikana. Sitten olis vielä Leon Uriksen kirjoista esim. Exodus ja Kolmiyhteys.kolmiyhteys kertoo 1840-luvun nälkävuosista Irlannissa. Teos valottaa Irlannin ja Britannian kahnausten alkujuuria.
Ja ehdottomasti Clavellin Shogun,1600-luvun Japaniin sijoittuva teos. Saisivat muuten näyttää tv-sarja uusintana! Taidanpa laittaa YLElle postia.
Ehkä pitäisit Täällä pohjantähden alla -kirjoista?
Vierailija kirjoitti:
Sinuhe ei ollut kummoinen kirja. Henkilökuvat ohuita. Myös tarina ohut ja kuivakka. Paljon asiaa, mutta latteaa tekstiä eikä lähtenyt lentoon.
Aiheen aloittaja kuitenkin piti Sinuhesta, eikä kysynyt mitä me muut pidämme hänen teoksestaan vaan pyysi kirjavinkkejä.