Miten pääsee eroon syyllistävistä ajatuksista? Masennus.
Huomaan, että masennus on ilmeisesti palaamassa takaisin. Päässä pyörii koko ajan ajatuksia siitä, että olen huono äiti ja epäonnistunut kaikessa yms. Järjellä ajateltuna tiedän, että pahuuttani en ole käyttäytynyt siten kuin olen, ja että olen tehnyt aina parhaani kumminkin.
Mulla on ollut suht vaikea elämä, ei päihde- tai rikollisuustaustaa kuitenkaan, mutta mua on kiusattu, on tapahtunut asioita joiden takia perusturvallisuuteni on järkkynyt, olen joutunut hyväksikäytetyksi jnejnejne. Nämä kaikki on osaltaan vaikuttanut siihen, millainen olen ollut äitinä ja tästä kannan ihan järkyttävää huonoa omaatuntoa ja taakkaa. Lisäksi mulla on varmaan ollut masennus jo vuosikausia, ilman että oon sitä itse tajunnut.. ja masennuksen takia sitten on ollut ärtymystä, koti ei ole ollut tiptop yms.
Ymmärrän, että nämä itsesyytökset johtuu masennuksesta, mutta MITEN näistä pääsee eroon?! Terapiaan oisin päässyt, mutta sopivaa terapeuttia ei löytynyt joten se siitä sitten. Auttakaa mua, en kestä tätä olotilaa :(
Kommentit (3)
Hyväksyntä. Mutta en todellakaan tiedä miten tuon oppii.Itsellä sama ongelma.
Ikävä kuulla. Olen itse myös kärsinyt paljon liiallisesta itsekritiikistä (koulukusaamistaustaa on mullakin, ilmeisesti ne ikivanhat levyt pyrkivät soimaan päässä). Itseäni on auttanut, kun olen tietoisesti alkanut puhua itselleni lempeästi ja ymmärtäväisesti, samaan tapaan kuin puhuisin jollekulle toiselle samoja ajatuksia kantavalle. Alussa tuntui kyllä teennäiseltä ja raskaalta, mutta siihen tottuu pikkuhiljaa.
Lähetän sulle täältä virtuaalisen tsemppihalin!
Yö saapuu yllättäen
Laski pimeän verhonsa
Kapea kaistale kuun valoa
verhojen raosta
Kosketa minua, jotta herätä voisin
unesta, johon kenenkään en päätyä soisi
verhojen raosta
Tuntematon runoilija