Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

" Voi kun me ei enää jakseta hoitaa pieniä lapsia" ov

Vierailija
12.08.2006 |

Työkaveri kävi meillä töissä lapsensa (11kk) kanssa, on siis muuten vielä hoitamassa lasta kotona. Kertoi pyytäneensä vanhempiaan ottamaan pojan viikonlopuksi (pe ilta - la ilta) hoitoon, kun häntä väsyttää ja haluaisi myös vähän kahdenkeskeistä aikaa miehen kanssa. Poika ollut koko ajan huono nukkuja, heräilee edelleen kolmen tunnin välein syömään. Työkaverin vanhemmat olivat kieltäytyneet, sanoneet: " Voi kun me ei enää jakseta hoitaa pieniä lapsia, yöheräilyt on tässä iässä jo liikaa. Olisit hankkinut lapset vähän aiemmin niin oltaisiin jaksettu auttaa enemmän." Työkaveri oli tosi kiukkuinen ja närkästynyt, lapsella ollut koliikkia ym. raskasta ja olisi kaivannut apua, mutta toisaalta hänen vanhempansa ovat jo yli 70.

En oikein tiennyt mitä sanoa, toisaalta ymmärrän työkaveria, mutta myös hänen vanhempiaan. Mitä mieltä tällä ollaan asiasta?

Kommentit (58)

Vierailija
1/58 |
13.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

MUTTA hyvin usein isovanhemmat nimenomaan haluavat tavata ja hoitaakin lapsenlapsiaan. Ihan vain rakkaudesta lapsiaan ja lapsenlapsiaan kohtaan!

Vierailija
2/58 |
12.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän kyllä, että ystäväsi tarvitsisi hoitoapua, mutta eikö hänellä ole ketään muuta kenelle antaa lapsi hoitoon? Esim. sinä? Tai lapsen kummi tai sukulaiset?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/58 |
12.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saavat kohta sydänkohtauksen tms.. 70-vuotias on aika vanha... Ehkä päiväsaikaan pari tuntia jaksaa hoitaa, varsinkin kun lapsi kasvaa.

Vierailija
4/58 |
12.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sitä mieltä että joko työkaverisi ei ole juurikaan auttanut omia vanhempiaan kun nämä ovat apua tarvinneet tai sitten vanhemmat ovat itsekkäitä.

Vierailija
5/58 |
12.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Olen sitä mieltä että joko työkaverisi ei ole juurikaan auttanut omia vanhempiaan kun nämä ovat apua tarvinneet tai sitten vanhemmat ovat itsekkäitä.

Vierailija
6/58 |
12.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka ihmiset hommaa omia lapsia joskus 60+ -vuotisina? Ihmeellistä ikärasismia sitten tähän suuntaan...

Vierailija
7/58 |
12.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

on aika makuasia. En itse antaisi hoitoon enkä ihan pikkujutun takia ottaisi. Tosihädässä tietysti.

Kun lapsia, omaa suhdetta usein käy läpi vähän uudelta kantilta omiin vanhempiinsa, ja tuollainen voi laukaista jonkinlaisen kokemuksen hylkäämisestä. Mutta se kai kuuluu niihin aikuiseksi kasvamisen kriiseihin jotka vaan täytyy käydä läpi. Itse olen kokenut ensimmäisen lapsen kanssa myös kaikki isovanhempien kieltäytymiset aika dramaattisesti.

Toivottavasti ystäväsi saa kuitenkin riittävästi tukea omaan elämäänsä. Mutta isovanhemmat ovat mielestäni oikeassa siinä että 70 v ei ole enää pakko toisten vauvoja öisin hoidella, jos ei ihan hengenhätä ole.

Vierailija
8/58 |
12.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun yli 80-vuotias mummoni jaksaa vielä hoitaa meidän lasta (en tod ole pyytänyt hoitamaan yöaikaan enkä päiväsaikaan, mutta kun käydään kyllässä niin hyvin jaksaa ja HALUAA juosta perässä).

Jos oma lapsi pyytää apua yhdeksi yöksi niin kyllä silloin joustetaan. Joten kun kerran ei jousta niin tulee mieleen että lapsi ei puolestaan itse ole ollut kovin avulias tarvittaessa. Vai oliko tässä viikonloppu kyseessä, unohdin jo - no yhdestäkin yöstä olisi varmasti apua.

By the way, kun olin pieni niin perhepäivähoitajani oli vähän vajaa 70 v. Ja hänellä oli neljä lasta päivät hoidossa.

Vierailija
9/58 |
12.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oikein haluaisi ottaa poikaa hoitoon, kun ei niin kauhean hyvin tunneta, sen verran mitä nyt työpaikan kahvipöydässä ym. tulee juteltua. Pitää varmaan kysyä kun seuraavan kerran näkee, josko löytyisi joku mll hoitaja tai sukulainen heitä auttamaan. Oli vaan niin höyryllä asiasta etten tullut edes kysyneeksi ovatko ajatelleen muita vaihtoehtoja.

Vierailija
10/58 |
12.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksilöllisyys jatkuu kyllä vanhempanakin, eli jaksaminen ja kunto voi kovasti vaihdella yli seitsemänkymppisilläkin.

Omat vanhempani hoitavat mielellään meidän 4-vuotiasta. Tytön mielestä pappa on paras kaveri ja oikea leikkihirmu :))

Ketään ei toki voi velvottaa lapsia hoitamaan. Itse kukin varmasti tietää omat voimansa parhaiten.

Vierailija
11/58 |
12.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan näitä tapauksia, että lapset viedään vanhuksille hoitoon, säälittävää!!

Vierailija
12/58 |
12.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on mummo 75 ja minun lapseni 4 ja 2 ja hän kyllä jaksaa menossa mukana tajuttoman hyvin! En todellakaan ole lapsia hänelle ollut tunkemassa, vaan hän aina pyytelee heitä luokseen. Leikkii, häärää ja puuhaa onnessaan, kokkaa ruokia ja touhuaa.

Hän on itse hoitanut neljän lapsen huushollia ja sanoo, ettei silloin aikoinaan saanut leikkiä ja puuhata tarpeeksi lastensa kanssa ja ottaa nyt takaisin.

Vierailija
13/58 |
12.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat vanhempani eivät myöskään jaksa pieniä lapsiani, mutteivät voi sanoa sitä. Nyt ollaan sitten välit poikki äitiini, kun hän sai meille kauheat raivarit lasten läsnäollessa, kun olimme mökillä. Hän ei vain jaksanut meidän jatkuvaa läsnäoloa; kolme päivää riitti :o(. Olisi mielummin sanonut ettei jaksa. Etukäteen oli kyllä luvannut lapsia vahtia, mutta itse hoidin lapset ja silti hän ei jaksanut.

Vierailija
14/58 |
12.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

huonossa kunnossa, meillä mummu 72v lenkkeilee joka päivä ja hyppii trampoliinissa lastenlastensa kanssa.

Vierailija
15/58 |
12.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

luulen, että työkaverisi ymmärtää, kunhan harmistukseltaan toipuu. Sehän on hirvittävän surullista, että omat vanhemmat vanhenevat. Ei sitä haluaisi hyväksyä!

Vierailija
16/58 |
12.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tilanteesta mitään!

Vierailija
17/58 |
12.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta jos vanhemmat itse arvioivat etteivät jaksa, sitä täytyy kunnioittaaa. Aina omat vanhemmatkaan eivät kerro esim rytmihäiriöistään, univaikeuksistaan saati muistakaan krempoista.

Oma anoppini esim valvoo joka yö pelkästään kipujen ja kuumien aaltojen kanssa (noin 50v), siihen pikkuvauvan valvottaminen olisi vähän liikaa...

Oma isäni taas joutuu herkästi sydänvaivojen takia sairaalaan, jos joutuu vähänkin valvomaan.

Vierailija
18/58 |
12.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukupolvien tarpeet menevät usein ristiin eikä siitä oikein voi ketään syyttää. Elämä on.

Vierailija
19/58 |
12.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitan, että onhan usein äärimmäisessä hädässä mahdollista viedä lapsi unikouluun pariksi yöksi. Tai jakaa vuorot niin, että toinen vanhempi nukkuu korvatulppien kanssa yhden yön kunnolla ja toinen toisen yön.

Tiedän itse, että valvominen on rankkaa, mutta kyllä siitä elossa selviää (lapsellani epilepsia, jonka takia saattaa valvottaa todella paljon vieläkin, vaikka on jo leikki-iässä)

Vierailija
20/58 |
12.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apua ei ole tippunut sieltä suunnalta, joten turhapa heidänkään odottaa apua meiltä myöhemmin elämässään.