Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten tee muut vanhemmat kestätte aikuistuvan nuoren huonot valinnat ja -elämäntavat? :(

Vierailija
26.03.2021 |

Tuntuu kuin kasvatus olis valunut ihan hukkaan, tai ihan kuin ei koskaan olis puhuttukaan henkilökohtaisesta hygieniasta (lievine uhkailuineen, että aikuisena maksaa sitten esim. hammashuollon itse), koulunkäynnin tärkeydestä (vaikka toistuvasti on muistutettu, että itteä varten opiskellaan), ulkoilun ja urheilun tärkeydestä (pakolliset hoituu, ei mitään vapaaehtoisesti) ja niin edelleen, ja niin edelleen.

Lapsi asuu kotona, eikä siitä ole kyse että kukaan haluaisikaan tilanteen muuttuvan. Täysi-ikä koittaa kesällä. Tuntuu niin tyhmälle puhua asioista, jotka itselle oli tuon ikäisenä ihan itsestään selvyyksiä. Tulee vaan fiilis, että äiti nalkuttaa ja mäkättää. Omalla esimerkillä ei ole näköjään mitään merkitystä, ei järkeen ja hyvinvointiin vetoamisella, ei painostamisella, ei vastakkaisen sukupuolen houkuttelemiseen liittyvistä asioista muistuttamalla...

Jokainen täysi-ikäinen tekee elämästään just sen näköisen kuin haluaa, mutta silti... onko se liikaa että itteä pesis ja hampaat harjais kerran päivässä? Ja opiskelis edes ammattitutkinnon kohtuullisessa ajassa, ilman vetkuttelua?

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
26.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan teinillä kaikki ok jos ei edes hygieniastaan huolehdi? Täällä aina diagnosoidaan kaikki masennukseksi, mutta nyt se tuli kyllä oikeasti mieleen.

Vierailija
2/18 |
26.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onkohan teinillä kaikki ok jos ei edes hygieniastaan huolehdi? Täällä aina diagnosoidaan kaikki masennukseksi, mutta nyt se tuli kyllä oikeasti mieleen.

Vaikea uskoa, että olisi masennusta. On puhelias, sosiaalinen ja reipas (niin halutessaan). Enemmän kyse on laiskuudesta ja milloin minkäkin ruudun tuijottamiseen uppoamisesta. Ei vaan saa aikaiseksi peseytyä. Mutta varmaan tuotakin vaihtoehtoa täytyy selvittää, jos ei ala touhu muuttua, kunhan tästä loputtoman oloisesta etäkoulusta joskus päästään.

-ap-

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
26.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikea uskoa, että olisi masennusta. On puhelias, sosiaalinen ja reipas (niin halutessaan). Enemmän kyse on laiskuudesta ja milloin minkäkin ruudun tuijottamiseen uppoamisesta. Ei vaan saa aikaiseksi peseytyä. Mutta varmaan tuotakin vaihtoehtoa täytyy selvittää, jos ei ala touhu muuttua, kunhan tästä loputtoman oloisesta etäkoulusta joskus päästään.

-ap-

Paha kyllä sanoa muuta kuin et tsemppiä. Ei voi tuon ikäiseltä enää ruutuaikaakaan rajoittaa.

Eiköhän se joskus aikuistu. Mustakin tuli kohtalaisen normaali vaikka vielä 17-vuotiaana olin kuin uhmaikäinen lapsi.

Vierailija
4/18 |
26.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö oikeasti kellään muulla ole tällaista kipuilua oman nuoren vuoksi?

-ap-

Vierailija
5/18 |
26.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap-

Paha kyllä sanoa muuta kuin et tsemppiä. Ei voi tuon ikäiseltä enää ruutuaikaakaan rajoittaa.

Eiköhän se joskus aikuistu. Mustakin tuli kohtalaisen normaali vaikka vielä 17-vuotiaana olin kuin uhmaikäinen lapsi.

Voiko murrosiän jäänteitä olla vielä liki täysi-ikäisenäkin?

-ap-

Vierailija
6/18 |
26.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä asuu ihan samanlainen (tyttö) ja lähipiirissä näitä on muutama muitakin. Kaikki juuri kohta täysi-ikäisiä, sekä tyttöjä että poikia. Ihan samalla lailla olen kasvattanut molemmat lapset, toinen opiskelee insinööriksi ja hyvä että toinen sai edes peruskoulun käytyä ja nyt ei saa millään jatko-opiskeluja suoritettua.

Vierailija
7/18 |
26.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap-

Voiko murrosiän jäänteitä olla vielä liki täysi-ikäisenäkin?

-ap-

Todellakin voi...

Vierailija
8/18 |
26.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap-

Kuulostat juuri sellaiselta empatiakyvyttömältä vanhemmalta, jonka lapsena kyllä varmasti masentuu. Lapsi on vain laiska, eihän hänessä muuten ole vikaa. Minä olin parempi, minä minä minä, lapseni vain tekee väärin.

Vierailija
9/18 |
26.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on samanlaista! Ihan reipas ja fiksu oli nuorempana, eikä mitään päihdeongelmaa ole, vaan pelkkää saamattomuutta kaiken suhteen. Pelit ja puhelin kiinnostaa eniten, mutta eipä niitä nyt täysi-ikäiseltä rajata samanlailla ku nuorempana. Ja nuorempana oli ruutuajat ja yhdessä ulkoiltiin jne.

On kyllä vaikea hyväksyä!

Vierailija
10/18 |
26.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö oikeasti kellään muulla ole tällaista kipuilua oman nuoren vuoksi?

-ap-

No ei. Tuossa iässä olivat poika- ja tyttöystävät kuvioissa ja suihkussa kului aikaa tolkuttomasti, kylppäri tuoksui milloin partavedelle, milloin hajuvedelle ja aina oli jonoa kylpyhuneeseen. Pesukone kävi päivittäin, koska joka päivä piti olla puhtaat vaatteet, parhaina kahdet.

Vierailija
11/18 |
26.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap-

Kuulostat juuri sellaiselta empatiakyvyttömältä vanhemmalta, jonka lapsena kyllä varmasti masentuu. Lapsi on vain laiska, eihän hänessä muuten ole vikaa. Minä olin parempi, minä minä minä, lapseni vain tekee väärin.

Toivottavasti sä sait niitä hakemiasi kicksejä tästä veetuilusta, vaikka aika säälittävällä tavalla hupisi saat. Mikähän musta tekee empatiakyvyttömän? Kun en ymmärrä loputonta ruudun ääressä istuskelua?  Mutta ok, jos on ihan normaalia että normaalin kotikasvatuksen saanut teini ei oma-aloitteisesti huolehdi hygieniastaan, niin kai se sitten on mun empatiakyvyttömyttä.

-ap-

Vierailija
12/18 |
26.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus tuossa täys'ikäisyyden kynnyksellä iskee latenssivaihe ja nuori taantuu. Anna olla hetken vielä lapsi ja kohtele häntä kuin pientä lasta. Kyllä ehtii olla osaava aikuinen vielä monta vuotta. Ikä on vain numero ja taantuminen kertoo jostain. Epävarmuus? Pelko? Ei ole helppoa näillä nykyajan nuorilla. Jos kaveri hengaa nurkissa vielä 25- vuotiaana, kannattaa olla huolissaan. Nyt vain ihan rauhassa. Vaikka muut sanovat mitä.

Vierailija
13/18 |
26.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun tulee täysi-ikäiseksi, niin oikeuksien lisäksi tulee velvollisuuksia. Puhelinliittymä välittömästi 18-vuotispäivänä lapsen omiin nimiin, hoitakoon itse maksut jne. Itse olen tehnyt kaikkien lasten kohdalla niin, ja muutenkin laittanut siihen asti hänen puolestaan maksetut jutut omille nimilleen, ottakoot vastuista kopin. Ja jos ei ala ryhdistäytyä, niin voi alkaa pikkuhiljaa ehdotella, että josko alkaisit katsella omaa osoitetta.. niinhän ne lintuemotkin tekevät, jos ei ala lapsi lähteä pesästä, niin tuupataan laidan yli lentoon. Se lento sitten kestää tai ei.

Vierailija
14/18 |
26.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko samanlainen jo ennen etäkoulua? Etäkoulu ei kyllä ole hyväksi nuorille. Aikuisillakin voi alkaa loputtoman kotona olon aikana vähentyä peseytyminen ja vaatteiden vaihto. Tuo hampaiden pesemättömyys kuulostaa ehkä huonoimmalta, kun se aiheittaa pysyvää tuhoa.

Vierailija
15/18 |
26.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joskus tuossa täys'ikäisyyden kynnyksellä iskee latenssivaihe ja nuori taantuu. Anna olla hetken vielä lapsi ja kohtele häntä kuin pientä lasta. Kyllä ehtii olla osaava aikuinen vielä monta vuotta. Ikä on vain numero ja taantuminen kertoo jostain. Epävarmuus? Pelko? Ei ole helppoa näillä nykyajan nuorilla. Jos kaveri hengaa nurkissa vielä 25- vuotiaana, kannattaa olla huolissaan. Nyt vain ihan rauhassa. Vaikka muut sanovat mitä.

Kiitos <3 Olen samaa mieltä, että ajat ovat varsin toiset kuin omassa nuoruudessa.

-ap-

Vierailija
16/18 |
26.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kuin taistelisi tuulimyllyjä vastaan. Hävettää osaltaan, kun tiedät miten paljon olet rakastanut ja tehnyt eteensä kaikkesi.

Ei auta kuin ajatella, miten jokaisella on täällä paikkansa, sellaisena kuin on.

Ajatus, ettei häntä olisi, on vielä murskaavampi, siksi kestän.

Vierailija
17/18 |
26.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

JOS olet ollut negatiivinen, painostava tai valittava kuin ns. "energiavampyyri" (?), se voi lannistaa /uuvuttaa nuoren energian tai masentaa. Hän ei enää pystykään sellaisessa ilmapiirissä asioihin, joiden piti olla positiivisia tai neutraaleja. Oletko tehnyt tavallisista asioista suuren numeron. Urheilua ei saa painostaa koskaan siitä tulee silloin negatiivinen juttu, liikkuminen aloitetaan jo lapsuudessa, teinit kyllä kävelevät ulkona ellei ole kaatosade, pientä jumppaa tai on joku muu heidän toiveena oleva. Nuori tarvitsee paljon unta, lepoa, omaa tilaa jo, harrastusmateriaalia mistä tykkää (oma asunto vaikka, asumista voi tukea taloudellisesti) ja kiinnostuu itse tekemään kodissa asioita. Pienessä syömishäiriössä jos nuori ikilaihduttaa kelvatakseen muille, osalla kuluu voimat pois. Hampaita pitää pestä ehdottomasti, mutta et voi olla varma onko jollakin varaa aikuisena yksityiseen hammashoitoon. Julkinen jätti ehkä hänen hampaansa huonoon kuntoon ja luulet ettei hän hoida niitä (ellei tosiaan jätä pesemättä), maksa yksityiselle jos haluat laatua ja hänen itsetuntoa paremmaksi. Apteekissa on mieto suuvesi ja hammaslankaa. Hän ehtii opiskella alan vaikka 25-vuotiaana aloittaen kaksivuotisella ammattikoulun iltalinjalla, hän on vielä nuori, jos tulee esteitä että on uupunut tai ei ole motivaatiota, aiemman koulun jälkeen. Saattaa vaikka mennä jo pian opiskelemaan. Ilmasto on kylmä ja kaamos on todellinen, se voi pahentaa hänen olotilaansa. Ystävällinen ilmapiiri olisi nuorelle hyväksi ja ymmärrys, ei jatkuva pakotus tai pinnallisuus, hänen pitää tehdä jo itse joitakin valintoja. Jos ei voi olla ystävällinen, on eri asunnoissa.

Vierailija
18/18 |
26.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap-

En ole aloittaja. On totta yleisesti että jos on vaativa vanhempi, nuori ei pystykään tekemään niitä asioita enää. Joskin suihku on hyvä asia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän viisi