ttelusta ja tiputtelusta ennen kunnon vuotoa....
Heips!!
Voisiko joku hieman palauttaa mieleeni tai jopa kertoa jotain uutta faktaa tiputtelusta...siis
Haluaisin tietää, miksi tiputtelee useamman päivän " tuhrua" ennen kunnon vuotoa yleensä 2-3pv (nyt jo viidettä päivää )ja mikä on " normaalin tuhruttelun " rajoissa. Tuhruttelu on yleesä aikas ruskeaa, mutta selvästi muuttuu punertavaksi (tumman) ja sitten alkaa vuotaa kunnolla. Nyt tuhrutellut tosi " vähän" ei edes housuihin vaan aina pyyhkiesä paperiin ja on sellaista vaalen punertavaa-ja ihan hailakan ruskeaa..tältä väliltä.
Tietty voin olla myös raskaana (mikä olisi tosi ihanaa, mutta en viitsisi taas tehdä turhaa testiä, mutta tietty täytyy kohta tehdä jos tää tuhrutelu jatkuu) sillä aikaisemmissa raskauksissa ei vuotoa/tuhruttelua ollut. Tietty jos olisin raskaana voisi merkitä alkavaa keskenmenoa myös,
mutta nyt haluaisin vaan niinkuin tietää mitä yleensä tämä tuhru merkkaa ja mitä merkitystä on raskaaksi tuloon. Kait se jotain hormonaalista on ja onko jotain lääkitystä.
Mulla ollut aina aikas epäsäännöllinen kierto jopa 56 pv ennen esikoista sitten kakkosen ja esikoisen välissä oli 28-34 (kerran 39pv.) nyt ollut taas vähän kummallista menoa, kun tuhruttaa näin pitkään... toivoisin jopa , että vuoto alkaisi jo jotta pääsisi taas yrittämään ;) tällä menolla tipun jo toukkokuun toiveistakin...
Kiva jos joku jaksaisi tähän sekavaan viestiin vastata!!!
MR
Kommentit (9)
Ennen ja jälkeen menkkojen 2-4 päivää tiputtelua. Mistäköhän johtuu? Tosi ärsyttävää! :/
tullut tuhrua 2-3 päivää jonkä jälkeen alkanut runsaakin runsaammat kuukautiset!! Jos joku vaan tietää mistä johtuu niin mielellään minäkin kuulisin...
-Alpukka
Minulla heittelee kierto 23-32 pv. Luteaalivaihe eli väli oviksesta menkkoihin on minulla 12 pv. Yleensä ennen menkkoja nykyään pari päivää tuhrua. Viime kierrossa oli jo 4 päivää tuhrua ja vasta 5. päivänä alkoi vuoto. Kun laskin viime kierrossa oviksesta tuohon ekaan tuhrupäivään niin luteaalivaihe oli nyt vain 11 pv. Eli alkaa kai hipoa normaalin alarajaa... lyhyt luteaalivaihe voi kai olla merkkinä keltarauhashormonin vähyydestä? Liittyykö tuhruttelu siis siihen, sellainen mielikuva minulla on... mutta en tosiaan tiedä mikä määrä tuhruttelua on normaalia ja mikä ei. Eli onko kaikki tuhruttelua merkkinä häiriöstä keltarauhasen toiminnassa vai onko se normaalia tuhrutella vähän.
Minulla oli ennen e-pillereitä säännöllinen 30pv kierto ja vuoto alkoi aina kerrasta, kuin olisi hanan vääntänyt auki..ei todella mitään tuhruttelua.
Vaikea sanoa mikä tiputtelu lasketaan normaaliksi, mutta usein sen syynä lienee juuri tuo keltarauhashormonin toimintahäiriö.
http://www.yliopistonapteekki.fi/displayArticle.do?articleId=2074
Tiputteluvuoto ennen kuukautisia liittyy keltarauhasen toiminnan puutteeseen tai syynä on estrogeenin liian nopea lasku. Hoito voi onnistua sekä estrogeenilla tai keltarauhashormonilla.
Tiputteluvuoto kuukautisten jälkeen on melko tavallista. Syynä voi olla liian pitkään toimiva keltarauhanen tai huonosti irtoava kohdun limakalvo. Tällainen tiputteluvuoto ei yleensä vaadi erityistä hoitoa.
Elimelliset viat ovat harvinaisia nuorilla alle 20-vuotiailla tytöillä. Vasta yli 35-vuotiailla alkavat gynekologiset vaivat ja myös pahanlaatuiset muutokset yleistyä.
Yksi vaihtoehto on myös endometrioosi.
http://www.endometrioosiyhdistys.fi/endo.shtml
Pitkän aikaa (en edes muista kuinka kauan) on tullut tiputtelua aina ennen menkkoja. Viimeksikin 7 päivää!
pääsin asiasta ehkäsyneuvolan kautta tutkimuksiin ja ultralla kohdusta löydettiin ilmeisesti polyyppi joka leikkauksessa poistettiin. Nyt jään jännityksellä odottamaan auttoiko tuo toimenpide. Lääkäreiden mukaan polyyppi on hyvin usein syynä noihin tiputteluihin ja sen poiston pitäisi siis silloin auttaa. Suosittelen siis tarkempia tutkimuksia jos tiputtelu haittaa elämää. Toisena vaihtoehtona lääkäri piti keltarauhashormoonin vähyyttä(?) ja sovittiin, että tarpeen mukaan aloitetaan myös keltarauhashormonihoito. Mielenkiinnolla jään odottelemaan minäkin muidenkin kokemuksia asiasta....
babyunelma
Muutaman päivän tiputtelu/tuhruttelu ennen menkkoja on todennäkösemmin ihan normaalia kun keltarauhashormonin (hälyttävästä) vähyydestä johtuvaa. Se onko normaalia vai hormoneista johtuvaa, selviää ainoastaan s-prog testillä luteaalivaiheen puolivälissä. Eikä esim terolutit välttämättä auta tiputtelu/tuhruongelmaan ollenkaan (nimim kokemusta on).
Käsittääkseni luteaalivaihe lasketaan oviksesta kp1:een, eli luteaalivaihetta ei katota lyhyemmäksi jos tuhruttelu alkaa 2-3 pv ennen kp1:tä. Ja kp1 on aina se päivä kun menkat kunnolla alkaa.
Terveisin nimimerkki 2v tuhruttelua/tiputtelua jaksanut, vaihtelevasti 2-13pv kestolla... Ja terolutit ei auttaneet ollenkaan, 4kk söin ja sain vaan ikäviä oireita niistä, mahakipua (kai laktoosin aiheuttamaa), pahaa oloa, päänsärkyä, turvotusta jne mutta tuhrut ei vähentyneet..
Plussaonnea ja kärsivällisyyttä itse kullekkin tuhrujen kanssa, se ei ole kivaa!!
Kiitoksia teille vastanneille! Täytyy jäädä ihmettelemään tätä asiaa ja seuraamaan, katon vielä ensi kierron ja sitten kipitän lääkäriin " valittamaan" . Hautoohan tässä jo beba, kun joutuu kuitenkin suoja housuissa juoksee viikkotolkulla... :)
Mulla siis jo kuudes päivä menossa tätä tiputtelua, kylläkin aikas vähän. Yöllä ja eilen päivällä ei tullut juuri mitään luulin ett tiputtele loppui jo kokonan, mutta nyt taas vähän kirkkaampaa vaaleahkon punaista" limaisempaa" vuotoa (yök..kaikea tekin joudutte lukemaan...sorry!!) Jospa ne tänään alkaisi...vihdoinkin!
Mittasin aamulla lämmöt, ja oli mielestäni aika alhaalla joten tuskin olen siis raskaana. Kait se on tehtävä se testi kuitenkin alkuviikosta jos ei ala kunnon vuoto.
Muille samassa asassa " tarpoville" tsemppiä!!!!
Sorry kirj.virh!!!!