Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko täällä muita, jotka näyttävät ulospäin ok:sti toimeentulevilta, mutta oikeasti elää kädestä suuhun?

Vierailija
26.03.2021 |

Meidän perhe on tällainen. Minä olen terveydenhoitaja ja mieheni...sanotaanko vaikka fyssari (en halua että kukaan tunnistaa). Eli molemmilla amk koulutus "naisvaltaiselta", huonopalkkaiselta alalta. Bruttopalkka molemmilla 2400e. Käteen jää molemmilla alle 2000e kuussa.
Meillä kaksi kouluikäistä lasta.
Rivitaloasunto 80neliötä. Yksi perheauto, mutta työmatkat kuljetaan aina pyörällä.

Emme missään nimessä ole köyhiä, mutta ihan kaikki rahat menee joka kk. Lapsilla yhdet maksulliset harrastukset. Auto- ja asuntolaina.

Olemme "minimalisteja" (ehkä pakonkin edessä). En osta koskaan mitään miettimättä todellista tarvetta vähintään viikon. Meillä on vain välttämättömät. Ostan aina laatua, en kalleinta, vaan kestävää. Lapsillakin muutamat vaatekerrat, mutta kaikki ne "merkkivaatteita", joten joku voisi luulla että meillä on hyvästä rahaa. Todellisuus on se että rahaa ei ole mihinkään eksrtaan.

Esim eilen mietin että esikoinen tarvisi kevät-hanskat. No raha on mitoitettu ruokaan, joten pakko odottaa ensi palkkaan.

Kukaan, edes isovanhemmat eivät tiedä kuinka tiukasti elämme. Minimalistinen kaunis koti ja laatuvaatteet hämäävät.

Onko muita samanlaisia?

Kommentit (36)

Vierailija
1/36 |
26.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
2/36 |
26.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli aiemmin kuvailemasi tilanne. Ratkaisimme sen muuttamalla pienelle paikkakunnalle edullisten asumiskulujen vuoksi. Tämä riitti muuttamaan taloudellisen tilanteen, nykyään ei tarvitse enää laskea senttejä. Sama ei tietenkään ole kaikille mahdollista. Meidän kohdalla molempien työskentely hoitoalalla (ja täten töiden helppo saatavuus) oli ratkaiseva tekijä. Sukulaiset ja kaverit vanhasta asuinpaikasta ovat edelleen tunnin ajomatkan päässä, joten yhteydet on helppo säilyttää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/36 |
26.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole enää, mutta kun olin lapsi perheeni oli, ulospäin vaikutti että tulkaan ihan ok:sti toimeen mutta oikeasti elettiin kädestä suuhun.

Vierailija
4/36 |
26.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko lasten harrastukset maksaa? Osta ne vaatteet muunakin kuin kalliina merkkinä, lapset arvostaa niskassa olevaa merkkilappua enemmän monipuolista pukeutumismahdollisuutta

Vierailija
5/36 |
26.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niitä (merkki)vaatteita saa käytettynä. Kaikkea ei aina ajallaan löydä, mutta osassa hankintoja voi säästää näin. Tiedän, koska itse säästän kuluista tällä tavalla.

Vierailija
6/36 |
26.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tilanne toisinpäin (tiedän että tätä ei nyt vartavasten kysytty). 

Rahaa on oikein mukavasti. Käyn töissä ja olen sen ohella myös yrittäjä eri alalla. 

Asun työn ja lapsen takia kaupungissa vuokralla kolmiossa (vuoroviikoin tytär asuu kanssani) suht rupuisella alueella Turussa. 

Saaristossa (jossa asun kokonaan ja pelkästään yrittäjänä kun tytär kasvaa) minulla "piilossa" iso omakotitalo, johon kuuluu autotalli, verstas, vanhasta tallista tehty puuverstas, ja vierastalo, metsää, rantaviivaa ja lääniä kokonaisuudessaan n. 20 hehtaaria. 

Arvokas ostos aikoinaan, mutta olen onnistunut maksamaan velat tästä huomattavasti nopeammin kuin laina-aika oli.

Töissä kaikki olettavat että kyseessä on joku tuulinen mökki tulehtuneella luodolla, enkä ole nähnyt tarpeen tätä tarkentaa. Välillä vähän ihmettelevät kun käyn siellä viikonloppuisin vuoden ympäri, mutta tarkentavia kysymyksiä ei ole tullut, enkä kyllä valehtelisikaan jos joku suoraan kysyisi.

Töissä tietävät että asun lähiössä vuokralla, enkä oikeastaan puhu yritystoiminnastani joka keskimäärin tuplaa kuukausituloni palkkaan nähden. 

Ajelen ruosteisella vanhalla autolla työmatkat, mutta lähinnä koska en näe tarpeen hankkia mitään parempaa, kun en autoa käytä työmatkojen lisäksi. 

Muut liikkumiset vapaa-aikana menevät autoani lähes tuplasti arvokkaammalla polkuyörällä. 

En niin innostu ulkoisesti koreilemaan, töissä työvaatteet päällä jne. joten ei siitäkään mitään osaisi arvata.

Pääosin siis töissä kaikki olettavat että olemme kaikki yhtä persaukisia, kun palkkataso tässä yrityksessä on aika matala. 

Pomokin tarjosi lainaksi (minun pyytämättä) 100€ viime juhannuksena, että saa "vähän parempaa" juomaa pöytään kun kerroin lähteväni saareen touhuamaan :D :D  -Kieltäydyin kyllä kunniasta arvokkaasti.

Totuus on se, että säästöjä on runsaasti, sijoitan osan kuukausituloista, mestat saaristossa velattomia, ja säästöön jää n. 35% kk-tuloista ilman että edes kummemmin yritän säästää, ja kun huomioon on jo otettu saariston ylläpitokulut.

Vanhempani ja parhaat ystäväni tietävät toki oikean laidan, hyvänpäivnätutuille ja "kavereille" en näe tarpeen asiaa avata.

Että toimiihan se näinkinpäinkin.

M40

Vierailija
7/36 |
26.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta ole ap ylpeä osaatte elää tulojen mukaan. Käytätte rahaa asioihin jotka teille on tärkeitä.

Vierailija
8/36 |
26.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan minä. Mulla on vielä kaapissa sellaisia vaatteita, joita ostin kun olin vielä töissä ja palkka riitti tällaisiin ostoksiin. Mutta nykyään elän tt-tuella, eikä todellakaan ole varaa ostaa vaatteita. Onneksi nyt pandemia-aikana en tarvitse mitään ns. siistiä pukeutumista kun käyn vain pikaisesti kaupassa tai kirjastossa ja teen jonkun kävelylenkin siinä samalla niin ns. "tuulipuku-asu" kelpaa hyvin. Eli nuo "paremmat" vaatteet ja kengät ei kulu kun lojuvat kaapissa. 

Mutta jos siis menisin nyt johonkin tilaisuuteen ihmisten kanssa olemaan tai saisin vaikka töitä, ei mun köyhyys näy päällepäin (vielä).

Vierailija
9/36 |
26.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua että kukaan tunnistaa  mutta olen pohjoisesta.

Mutta sanon sen että moni tekee tuota.

Vierailija
10/36 |
26.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minä teen tuota. Mulla on pieni okt kaupunkialueella ja uudehkon näköinen auto "kallista merkkiä." Kuljen merkkivaatteissa ja minulla on hyvä työpaikka arvostetussa yrityksessä.

Tosiasiassa autollani on ajettu tooosi paljon ja se oli edullinen, ja vaatteeni ostan lähinnä kierrätyskeskuksesta tai alennusmyynneistä. Minulla on hyvä maku ja silmää yhdistellä vaatteita. 

Elätän yhden ihmisen palkalla aika isoa kööriä. Elämme siis todellakin kädestä suuhun lasteni kanssa, mutta olen tosi kekseliäs ruokkimaan meidät edullisesti ja silti terveellisesti. Jos tarvitsen jotain tai jotain täytyy korjata, etsin, kyttään ja kyselen, kunnes löydän optimaalisen vaihtoehdon tehdä ko. homma mahdollisimman edullisesti. 

Sanoisin, että moni ei varmaan uskoisi, millainen tyhjätasku oikeasti olen :-D

Vierailija
11/36 |
26.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen päinvastainen tapaus. Näytän boheeilta pummilta, kuluneet vaatteet yms, mutta elän perinnöllä vailla huolen häivää.

Vierailija
12/36 |
26.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen päinvastainen tapaus. Näytän boheeilta pummilta, kuluneet vaatteet yms, mutta elän perinnöllä vailla huolen häivää.

Näitä tiedän muutaman.

Vierailija
13/36 |
26.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rahaa on oikein mukavasti. Käyn töissä ja olen sen ohella myös yrittäjä eri alalla. 

Asun työn ja lapsen takia kaupungissa vuokralla kolmiossa (vuoroviikoin tytär asuu kanssani) suht rupuisella alueella Turussa. 

Saaristossa (jossa asun kokonaan ja pelkästään yrittäjänä kun tytär kasvaa) minulla "piilossa" iso omakotitalo, johon kuuluu autotalli, verstas, vanhasta tallista tehty puuverstas, ja vierastalo, metsää, rantaviivaa ja lääniä kokonaisuudessaan n. 20 hehtaaria. 

Arvokas ostos aikoinaan, mutta olen onnistunut maksamaan velat tästä huomattavasti nopeammin kuin laina-aika oli.

Töissä kaikki olettavat että kyseessä on joku tuulinen mökki tulehtuneella luodolla, enkä ole nähnyt tarpeen tätä tarkentaa. Välillä vähän ihmettelevät kun käyn siellä viikonloppuisin vuoden ympäri, mutta tarkentavia kysymyksiä ei ole tullut, enkä kyllä valehtelisikaan jos joku suoraan kysyisi.

Töissä tietävät että asun lähiössä vuokralla, enkä oikeastaan puhu yritystoiminnastani joka keskimäärin tuplaa kuukausituloni palkkaan nähden. 

Ajelen ruosteisella vanhalla autolla työmatkat, mutta lähinnä koska en näe tarpeen hankkia mitään parempaa, kun en autoa käytä työmatkojen lisäksi. 

Muut liikkumiset vapaa-aikana menevät autoani lähes tuplasti arvokkaammalla polkuyörällä. 

En niin innostu ulkoisesti koreilemaan, töissä työvaatteet päällä jne. joten ei siitäkään mitään osaisi arvata.

Pääosin siis töissä kaikki olettavat että olemme kaikki yhtä persaukisia, kun palkkataso tässä yrityksessä on aika matala. 

Pomokin tarjosi lainaksi (minun pyytämättä) 100€ viime juhannuksena, että saa "vähän parempaa" juomaa pöytään kun kerroin lähteväni saareen touhuamaan :D :D  -Kieltäydyin kyllä kunniasta arvokkaasti.

Totuus on se, että säästöjä on runsaasti, sijoitan osan kuukausituloista, mestat saaristossa velattomia, ja säästöön jää n. 35% kk-tuloista ilman että edes kummemmin yritän säästää, ja kun huomioon on jo otettu saariston ylläpitokulut.

Vanhempani ja parhaat ystäväni tietävät toki oikean laidan, hyvänpäivnätutuille ja "kavereille" en näe tarpeen asiaa avata.

M40

Mainitset että asut vuoroviikoin tyttäresi kanssa, mutta et mainitse puolisoa?

Oletko sattumalta hetero ja, sitäkin tärkeämpänä, sinkku? ;) ;)

Vierailija
14/36 |
26.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

M40

Mulla vähän sama. Nytkään en millään raaskisi heittää pois, (edes keräykseen, jossa kierrätetään tekstiilejä) jotain 11-12 v vanhaa takkia, joka on ulospäin suht siisti, mut muuten ihan onneton (repaleinen sisusta ym.) Halppiksena ostettu jo silloin. Kengät aina loppuunkulutetut jne. Laukkuja en käytä. Autolla en kulje. Käyn halpahalleista hakemasta mitä tarvitsen. Olen vakkari noissa mestoissa. En mikään ihan resupekka tai -pirkko ole, tykkään huolehtia ulkonäöstänikin, mutta jotenkin en ole koskaan mikään shoppailija ollut. No koti on kiva ihan kaikin puolin, mutta ei sitäkään välttämättä tiedä kaikki ulospäin ihan siisti, taviskoti, mutta kalliilla alueella. Siitä voisi jotain päätellä. Lapset saavat harrastaa just niin paljon ja mitä ikinä haluavat, mutta mitään merkkivaatteita en ole heillekään ostanut. Mielummin osakkeita.

N35

Vierailija
15/36 |
26.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkään en voi tarkemmin sanoa tai kommentoida ettei kukaan tunnista.

Vierailija
16/36 |
26.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinhän se usein on, että köyhät näyttelee rikkaampia kuin ovat ja aidosti varakkaita ei kiinnosta rahalla pröystäillä. Ulkokullatut köyhät, voi teitä

Vierailija
17/36 |
26.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

M40

Täälllä sama, olen matalapalkka alalla töissä mutta sijoituksista tulee aika rutkasti palkan päälle ja säästöön jää 1-2t kuukaudessa sen suuremmin pihistelemättä... nyökyttelen mukana kun työkaverit valittavat ettei palkka riitä elämiseen.

Vierailija
18/36 |
26.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen hyvin pienituloinen. Ei ne suurot tulot vaan pienet menot.

Äkkiseltään kuulostaa, että jos 4600€ bruttona ei riitä arkimenoihin, nii se vika on jossain ihan muualla, kun tuloissa.

Vierailija
19/36 |
26.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on toisinpäin, haluan näyttää köyhältä ja vaatimattomalta, ettei totuus paljastu. Joskus joku saa vihiä ja sitten alkaa se hirveä rahan ruinaaminen.

Vierailija
20/36 |
26.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on toisinpäin, haluan näyttää köyhältä ja vaatimattomalta, ettei totuus paljastu. Joskus joku saa vihiä ja sitten alkaa se hirveä rahan ruinaaminen.

Tätä en kyllä ymmärrä: rahan ruinaaminen? Tunnen perhesuhteiden takia joitakin miljonäärejä, mutta eipä ole ikimaailmassa koskaan tullut mieleen että alkaisin heiltä pyytää rahaa. Ylipäänsä en ole ikinä törmännyt kaveripiirissä tai missään sellaiseen että suomalainen oikeasti pyytäisi toiselta rahaa. Olen kyllä täältä vauva-palstalta lukenut. Onko tällaisia ihmisiä oikeasti olemassa ja miten ja mihin he sitä rahaa pyytävät? Sen ymmärrän, että esimerkiksi teini-ikäiset lapset saattavat ruinata vanhemmiltaan rahaa, tai ehkä jopa toisiltaan. Mutta aikuiset ihmiset tuppaavat käyttäytymään yleensä toisinpäin oman kokemukseni mukaan ja haluavat tarjota jotteivat vaikuttaisi epäkohteliailta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi yhdeksän