*TAMMIMASUT TO-SU*
Kommentit (40)
vielä jotain päivityksen lisäksi. Laitoin Ama-riian listalle ja sitten vanhoja pinoja tonkimalla muitakin puuttuneita tietoja. Kaikkia en löytänyt, joten ilmoittakaahan tietojanne, jos puuttuu tai on epäselvää.
Ja uusille tervetuloa!
Mulla on rakenneultra rv 21+0, Seinäjoella kätilö nimenomaan sanoi, että silloin on 21 täynnä, että käviskö heti silloin?... Hassua, kuinka eri sairaaloissa ja kunnissa on eri käytännöt, niin kuin nyt ultrien määränkin suhteen.
Täällä sataa vettä, ihan kiva toisaalta. Kastuu maa ja pohjavettä riittää... Pitäis käydä taas ainakin kaupassa, kun se kakkosen pyörä vaivaa mua edelleen. Ei siis saatu sitä ostettua viime kerralla, kun ei poika tiennyt mikä olis ollut hyvä. Kierrettiin varmaan 5 kauppaa. Nyt saattaa kyllä olla jo myöhäistä, kun ei niitä sille sopivia 24" pyöriä ollut kuin 2-3 jäljellä.
Mutta poistun taas, luen kyllä kuulumiset vielä jossain välissä...
Äippä ja J nro5 17+1
Päivällä jo kävin täällä poikkeemassa, mutta innostuin sitten siivoamaan, kuten joku muukin oli tehnyt näin sadepäivän kunniaksi :)
Muuten ei tässä ihmeitä.. Pahaa oloa rupee taas oleen, kun syömisestä on jo turhan kauan, että täälläkin se kestokrapula-olo välillä iskee.. yök :( Viime viikonloppuna oltiin miehen kanssa juhlissa ja kun pääsin yöllä kotiin, niin oli semmonen päänsärky ja pahaolo ettei tosikaan.. valvominen ei oo hyvä tässä olotilassa!
Nyt odotellaan miestä kotiin, että pääsis syömään ja poikakin odottaa sitä kovasti kotiin, huutelee iskää.. Vaikka ei taida ihan vie kuulla eikä ees tulla hetkeen ;)
Mäkin haluisin jonkun kantorepun tai liinan, mut onkos se reppu siten semmonen ettei ihan pientä voi laittaa? Ja liinan tunnen ittelleni vaikeeks, kun oon niin saamaton, että taitais jäädä kaapin pohjalle.... Jos koittais jostain lainata, niin vois sitten sen perusteella miettiä tarviiko tai sitten jos sais hetkeks semmosen lainaan jostain!
Mutta viikonloppua kaikille! Mun niskat on ihan poikki jotenkin.. varmaan tästä koneella olosta, että onneks tulee viikonlopputauko ;D
Emmuli rv 15+2
Kysymys: Mulla on paljon vauvan riepuja siis harsoliinoja! Ja vuosien mittaan ne on muuttuneet harmaiksi tai keltaisiksi, millä ne saa taas valkoiseeksi???
Mä sain joskus aikoja sitten kun tilasin vauva lehden niin sen mukana tuli kantoliina...ei tullu käytettyä ja jossain se on viellä mulla. Jotenkin tuntu hankalalta ja meidän esikoinen ei halunut olla muussa asennossa kun olkapäällä piti roikkua, kakkonen viihty taas rintarepussa ja se oli hyvä meillä just ku piti saada kädet vapaana tehdä hommia...Mietin vaan et pitäisikö itsekkin hankkia sellanen hug-a-bub liina??
Mulla on siivous kesken kun tulee lokakuskeja istumaan iltaa mieheni kanssa!!! Ja sehän mukavaa kun koko illan tulee oleen puhetta vaan erilaisista kaivoista ja imuautoista, eli tämä mamma on sit ihan pihalla illalla...
Hauskaa viikonloppua kaikille
Lootuskukkanen ja FrankAada rv 16+4
Viikko taas vierähti ja kiirettä piti.. Ukkoa odottelen työreissulta kotiin.. Matkaa on vissiin 500km, niin kestää. No, ens viikko enää ja sitten EHKÄ voi taas kotoa kulkea. Ennen tuo sen reissaaminen ei ole juuri haitannu, mutta nyt tuntuu että kaipaisin vähän enemmän huomiota myös viikolla. Ei puhelut ole sama asia, ku syliin pääsy.. Joo ikävä on! Se oli käyny hillassakin ja nyt hillosokerit odottaa pöydällä. Raakana en minä niitä uskalla syödä, kun pari päivää jo aikaa kun se ne on poiminu. Oli kyllä ihana yllätys, että oli suolla pari iltaa kykkiny <3
Minä kans rupesin tuota kantoliinaa miettimään.. Vaihtoehtoja tosiaan näyttää olevan pitkä lista, että niistä sitten kun sen meille parhaan löytäs. Näyttää kalliitakin olevan. Onko se tuommonen kangaspala vaan? Eikö sen vois helposti ite tehä? Täytyy varmaan kysellä tutuilta, että mitä kantoliinoja niillä on jos on.
Mulla on tässä viime päivinä ilmaantunu tosi inhottava vaiva. Sydän hakkaa ihan hulluna, eilen syke töissä oli yli 90 ja tänään mittasin levättyäni jonku aikaa niin oli 86. Kaulalla tuntuu kokoajan jyskytys. Muutamana päivänä se on tuntunu ruokailun ja kahvittelun jälkeen, mutta nyt tuntuu kokoajan. Maanantaina neuvola, niin sinne yritän tämän kanssa sinnitellä. Paniikkihäiriötä tämä ei ole, sitäkin tuossa yritin diagnosoida itelleni. (työskentelen mt puolella) Luulen, että liittyy tuohon kilpirauhashommaan. Mulla kun on tuo krooninen kilpirauhasen tulehdus. Kävin labrassa enkä vielä tiedä arvoja. Päivystyksestä ne ei niitä kerro, että täytynee odottaa maanantaille ja tuonne neuvolaan.
Ukko ilmaantu. Syömään ja saunaan siis ;)
Hömppä ja masuasukki 15
Hömppä82:lle ensin :) Mullakin on ollut tuota nopeaa sykettä ja siinä lisänä vielä muljahduksia. Mulla on perussyke jo hieman nopea joten nyt kun alkaa hakkaa niin menee satasen kieppeillä ihan kevyesti. Verenpaineet on kuitenkin ihan hyvät..Meillä on kunnon mittari kotona..Mulla itsellä kyllä on ollut paniikkikohtauksia joskus ja ahdistun usein fyysisistä oireista, joten mun sydän jumputtaa sitten senkin vuoksi jos sitä alan seurailemaan ja hermoilemaan. Kilpirauhanen kans voi tosiaan tehä tuota ja sitten voi olla ihan "tavallista". Eli liittyy juuri verimäärän lisääntymiseen ja hormonitoimintaan. Mä en enää juo kahvia enkä kokista, kun olen muutenkin herkkä kofeiinille ja raskausaikana ilmeisesti vieläkin herkempi (tulee just sitä hakkaamista ja huonohko olokin joskus)..
Mutta nyt lähden odottelemaan pizzaa..tuli yht'äkkiä mieliteko syödä pizzaa jossa on jalopenoja..nammmm..
Mamti ja wawwi 16+2
Lootuskukkaselle: Tuli meileen et voiskohan niit valkasta ihan valkasuaineella? Ja jos sen jälkeen sit pesis viel 90:ssä vaikka pariinki otteeseen et hajut ja kemikaalit varmasti katoaa? Ihan vaan siis tietämättömän ehdotus kun tuli mieleen...
Hömpälle: Mulla on ollut sydänoireita liittyen kilpirauhasen vajaatoimintaan paljonkin. Silloin viime raskaudessa, kun homma ei ollut "hoidossa" oli koko ajan kipeitä muljahteluja. Ne ovat vaarattomia, mutta tosi inhottavia!!! Kun lääkitys aloitettiin 6kk synn. jälkeen, nuo oireet lisääntyi valtavasti ja jatkuivat siihen asti, kunnes lääkitystä oli riittävästi eli tasapaino löytyi. Eli oireet voi pahentuakin, vaikka lääkitys on aloitettu. Sekä liika- että vajaatoimintaan voi liittyä sydänoireita ja myös siihen, jos lääkitystä nostetaan liian nopeassa tahdissa. Itselläni on aina tullut noita oireita myös lääkeannoksen noston yhteydessä mutta ne yleensä ne on viikossa helpottaneet. Multa otettiin sydänfilmikin vuosi sitten kesällä ja siinäkin näkyi selvästi säännöllinen liikalyönti mutta se tulkittiin vaarattomaksi. Toivottavasti tästä sepustuksesta oli jotain apua!
Sitten piti kantaa ottamani näihin varusteasioihin. Ei se liinan käyttö ole mitenkään ylitsepääsemättömän vaikeaa, jos tuosta aikaisemmasta kirjoituksestani sellaine käsitys tuli! Itse ainakin laitoin alussa liinan monta kertaa liian löysälle ja se aiheutti, että vauvaa piti kumminkin kannatella, ennenkuin opin että sen saa todella laittaa, ei nyt tiukkaan, mutta suht napakasti, koska vauvan paino kuitenkin "löystyttää" sidontaa. Minä olen myös käyttänyt aina kietaisu-risti-2 -sidontaa ja laittanut vauvan siihen pystyasennossa. Virallisestihan vauvan saisi laittaa pystyasentoon silloin, kun lonkat taipuvat sammakkoasentoon (joku ikäraja on 6 viikkoa) mutta esimerkiksi eräs ystäväni on ainakin laittanut vauvat jo laitoksella siihen asentoon. Tuo sammakkoasento on tärkeä, ettei vauvan paino ole esim. vain polvitaipeiden varassa. Liina pitää myöskin asettaa hyvin, sanoisinko "leveästi" pepun ja reisien alle. Vauvan voi myös laittaa samaan sidontaan kehtoasentoon, mutta sitä en ole käyttänyt koskaan (en ole ilmeisesti kehtomallin suosijoita, kun ei tuota yliolanliinaakaan ole oppinut käyttämään). kuulostaa varmaan taas tosi vaikealta, mutta kyllä se alkaa sujua! Itse harjoittelin nukella silloin kun vielä olin raskaana (ison mahan kanssa se alkaa olla muutenkin haastavaa, joten suosittelen aloittamaan ajoissa...) Ja ihan hyvä idea minkä joku sanoi, että jos saisi lainaan kantorepun tai liinan niin voisi kokeilla alussa vauvan kanssa - näin todella kannattaa tehdä, ellei ole varma asiasta.
Kakkoselle tuli hankittua uuden turvakaukalon myötä myös sellainen fleecepussi, jonka saa siihen kaukaloon tai myöskin kärryihin. käytettiin ehkä kaksi kertaa laitokselta tuonnin jälkeen, kun vauva syntyi huhtikuun lopulla ja kesä alkoi vapulta :P Nyt se on lainassa, mutta voisin kyllä kuvitella että tammivauvalle sillä olisi enemmän käyttöä, varsinkin kun luvassa on lasten muskari- päiväkerho ym. pikaisia reissuja. Meidän vauva oli aika iso mötky, painoi 4100g joten se pussi mikä meillä oli, tuntui käyvän pieneksi aika äkkiä! On joku icebear tvst. merkkinen, lastentarvikekaupasta ostettu, todella lämmin kyllä, ettei vaatetta tarvitse paljoa kuin yläpäässä ja hartioilla. Jos teette itse, niin suosittelen pitempää jalkaosaa kuin noissa valmiissa!
Mitähän vielä. Jos joku jo miettii syöttötuolin ostoa ja haluaa sijoittaa vähän pitemmälle tulevaisuuteen, niin voin suositella lämpimästi Stokken tripptrapp -tuolia. Me ostettiin toinenkin, kakkoselle siis, käytettiin siihen ykkösen turvakaarta niin ei tarvinnut kaikkia ostaa uusiksi. Ykkönen halusi viime talvena luopua "vauvatuolista" mutta pikku paussin jälkeen se on kelvannut mainiosti lastenhuoneessa "työtuolina" pöydän ääressä.Sitähän mainostetaan että menee hamaan teini-ikään asti..... Niitä löytyy myös huuto.netistä ym. paikoista vähän halvemmalla. Uusien hinnat on näköjään nousseet hurjaa kyytiä siihen verrattuna mitä ekasta tuolista maksettiin joskus loppuvuonna 2003.
Mutta nyt isäntä hoputtaa filmiä katsomaan, joten ei kai tässä kun ruveta iltapalalle siinä samalla... AI NIIN; jotain liikkeitä olen minäkin tuntenut! Tosin aina ehtiä rauhoittua niitä kuuntelemaan, ovat vielä niin hentoisia. Lähinnä tuntuvat siinä kohdassa, missä housun resori painaa mahaa vasten pieninä a muljahduksina - ja tällä kertaa olen satavarma, että nämä eivät ole suolistoperäisiä liikkuja!!!
:) eikkuli ja hippis 16+0
Koko paivaksi on luvattu vesisadetta (taas) - valilla tuntuu etta alkaa tekeminen loppua ja nyt pitaisi olla viela kesa taalla meilla (Englannissa). Mies on toissa, mutta pian lahdetaan kaverin luo leikkimaan kun niidenkin isukki on tyoreissussa.
Minakin voin suositellaTripptrappia - se on ehka vahan kalliimpi kuin monet muut, mutta on myos pitka-ikainen, se on meilla yha kaytossa tuolina ja mina itsekin usein istun siina, jotenkin siina istuu hyvassa asennossa ja on kiva ruokapoydan aaressa lukea lehtea. Luulen etta meille on hankittava toinen ensi vuonna silla en usko meidan neidin siita luopuvan, mutta ei siis tarvitse ostaa kuin se itse tuoli kun turvakaari ja pehmusteet ovat jo olemassa.
Taallakin se 'kestokrapula' vain jatkuu, vasymys onneksi helpottanut, mutta alkaa tuntua sille tamakin jatkuu nyt sitten loppuun asti kuten ensimmaisessakin raskaudessa jolloin oksensin melkein paivittain koko ajan ja lapi synnytyksen. Ainoa ero on etta nyt pystyn syomaan ja mita enemman syon sita parempi olo - ekassa raskaudessa paino nousi vasta ihan lopussa kun en pystynyt kunnolla syomaan, nyt on kiloja tullut jo ihan riittavasti :-(
Charlie rv 17+2
Eikkuli: Mulla on viimeksi lääkitystä nostettu kuukausi sitten ja nyt vasta alko tuo nopealyöntisyys. Tiedän että on vaaratonta, mutta todella ärsyttävää ja tekee huonon ja vetämättömän olon. Ajattelin kans, että varmaan johtuu tuosta kilpirauhasesta + verimäärän lisääntymisestä että yhessä sitten tekevät tämmösen paskan olon. Toivottavasti pian hellittäis. Maanantaina sitten selviää sekin, että pitääkö taas nostaa lääkitystä. Toivon vaan, että mulla tuo saatais hallintaan, ku mun äiti syöny vuosia thyroxinia ja sillä arvot huitelee edelleen ties missä. Tutkittu on vaikka millä mitalla eikä tietoa, miksei lääkitys auta. Paskempi homma, silläkin paino vaan nousee kokoajan. Mulla paino pysyny lähes samassa nyt viimeset 2 kuukautta, eli siitä kun lääkitys alotettiin. Maha vaan tuppaa kasvamaan ;)
Äiti osti mulle ja pikkuveljelle tuon Stokken triptrap tuolin pari vuotta sitten lahjaksi keittiöjakkaraksi. Taka-ajatus oli kylläkin just että sitten on valmiina syöttötuoliksi. Siskolla on 4 lasta ja 4 nuita tuolia. Vanhin sillä on jo koululainen ja vielä ruokapöydässä istuu tuossa. Sitten voi siltä pyytää lainaan tuota turvakaarta, kun niillä pari muistaakseni on.
Ajattelin tässä lähteä lankakauppaan. Itelleni aattelin kutoa boleron ja vauvalle semmosen makuupussi/ haalarisysteemin. Vielä en ole päättäny teenkö villahaalarin vai makuupussin. Aattelin, että kun ihan pienen teen, niin voi olla tuo villanen makuupussi kätevämpi vauvalle. Vois sitten myöhemmin kutoa haalarin. Pienet tossut kudoin tuossa viikolla ja olen niihin aivan rakastunu! <3 Todella söpöt vaikka ite sanonkin :)
Pitänee lähteä pyöräilemään, että ehtii kauppaan ennenku kiinni menee. Eilen se oli keskellä päivää kiinni, niin sillon ei voinu lankoja ostella. Ja periaatteesta en isosta marketista osta, kun pitäähän sitä pientä yrittäjää kannattaa..
Hömppä ja masuasukki 15+1
Moro!
Millä viikolla ootte tuntenut liikkeitä masussa? Mulla on vk 17 menossa, enkä tunne edelleenkään mitään!?! Oon yrittänyt ajan kanssa maata selälläni ja vähän painella mahaa josko jotain liikettä olis, mut ei :( Mulla on siis toinen raskaus menossa, esikoinen täyttää pian 6v. Paniikki iskee, neuvola on onneksi tiistaina.
T: Maaju
Käytiin eilen MIEHEN ehdotuksesta ikeassa haaparannassa. Oli kiva katsella hoitopöytiä ja pinnasänkyjä. Meillä oli tiedossa mieheni vanha pinnasänky mut taidetaan silti ostaa uusi ku oli niin ihania tuolla ikeassa. Sitte mietittiin taas päämme puhki sitä, että mihin sijoitetaan hoitopöytä ja kyllä se taitaa pinnasängyn viereen makkariin päätyä. Ahdasta sinne tulee, mut niin tulis vessassakin. Onko kellään hoitopöytä sellainen kapea, että vaihdetaan "sivusuunnassa" vaipat? Vaikuttaa hankalalta, mut ahtaaseen tilaan ois hyvä, mut taidetaan silti päätyä sellaiseen ihanaan valkoiseen hyllyyn, missä on sellainen taitettava levy, jonka saa sitten myöhemmin pois ja tilalle jää ihana hyllykkö. Pitää joskus parin kuukauden päästä hypätä taas autoon kolmeksi tunniksi ja ajaa ikeaan ostoksille. Nyt ostettiin kaikkee sälää ja tietokonepöytä, joka sekin oli melkoinen homma miettiä, ku tulee pieneen tilaan sekin, ku asutaan vaan 55neliön asunnossa.
Liikkeistä...en minä tunne vielä oikein yhtään mitään, ku välillä jotain epämääräistä, joka ehtii olla jo ohi ennen kuin tajuan. Kai ne liikkeitä on, mut odotan kyllä, että tuntis jotain selvästi. Ja tulis jo se doppleri! Viikko jo menny...
Ja mua vaivaa nyt se kaksosasia. Ku itku tulee kurkkuun ku pelkään, että mitä jos siellä on kaks. En käsitä miten sitte selvittäis. Pakkohan se ois, mut huolettaa sitte vielä kaikki riskit mitä tuplaodotukseen lliittyy. Eilenkin kaveri kertoi jutun, jossa ekassa ultrassa oli jäänyt huomaamatta toinen sikiö. No 29.8 on se rakenneultra, missä pyydän sitte tutkimaan tarkasti, että onko siellä nyt yks vai kaks. Ei mulla oo painoa tullu vasta ku kilo ja maha on kyllä kasvanu, mutku oli mahaa jo ennestään... Ja ku tulis se doppleri niin vois itsekkin yrittää kuunnella vähä, että kuuluuko sieltä yhdet vai kahdet sydänäänet. No, otetaan vastaan se mitä annetaan. Kaikella on tarkoituksensa....
Mukavaa viikonloppua!
Amelie ja Martti rv 17+4 (ja toivottavasti vain Martti siellä on)
Amelie: Minä olen katsellut samaa hoitopöytää ikeasta..mietittiin että laitetaan vaan pesukoneen päälle semmonen alusta mutta oon nyt päättänyt ostaa hoitopöydän ja samaa sarjaa olevan pinnasängyn. Meille tarjottiin yhtä pinnasänkyä mutta en huolinut ku oon just tuolla ikeassa ihastellut aina kaikkia lasten jutskia.
Meille on tulossa yks vauva,mutta minua taas vähän harmitti kun niitä ei ole kuin yks, heh!
Dopplerin käyttäjät:Kuinka useasti käytätte doppleria? Meillä tulee käytettyä aamulla ja illalla....just miehelle sanoin tänään että onkohan jotain haittaa mutta miten siitä vois olla.
Ronjakasperi ja Ylermi 17+2 (Innolla odotamme rakenne-uä:tä joka on 3.9)
Hei!
Saako uusi tammikuinen liittyä joukkoon? Olen usein lukenut pinoa mutta ei ole aiemmin tullut kirjoiteltua. La 15.1., ikä 35, kolmas lapsi tulossa. Synnytyssairaalasta ei vielä varmuutta.
Meillä oli toisella lapsella, joka syntyi 12/06, lämpöpussi turvakaukalossa. Vauva oli iso, yli nelikiloinen syntyessään, mutta mahtui hyvin siihen niin pitkään kuin säiden puolesta tarvi. Oli hirmu näppärä esim kauppareissuilla ym., kun pystyi avaamaan vetoketjun ettei lapsella tule liian kuuma. Samoin pitkillä automatkoilla, jos aluksi kylmä mutta sitten läpeni, niin pystyi avaamaan vetoketjun kesken matkan ilman että lapsi heräsi. Eikä tarvinnut pukea niin paljon. Suosittelen! En vaan millään muista tähän hätään minkä merkkinen se on.
Terkuin Uglyduck 17+2
No niin, päästiin itse asiaan eli alkaa pikkuhiljaa raskausvaivat "vaihtua!" Nimittäin LIITOSKIVUT alkoi vaivaamaan kuluneella viikolla ja ainavaan pahenee! Tosi pienistä jomotuksista lähti ja nyt, hyvä kun kävelemään pystyy ja levossakin koko ajan vihloo. Ja maanantaista lähtien pitäis pystyä seisomaan päivät töissä... Aamulla olin taas parempi, kun yöllä ei tarvi liikuskella, mutta heti kun lähdin pihalle pentujen perään niin ei tarvinnut kuin muutama askel ottaa niin taas alkoi. Ylipäätään kaikki liikkeet, joissa joutuu liikuttamaan jalkoja vuorotahtiin, ovat pahasta...
Mulle tuli eka raskaudessa joskus n. rv 36 valtavat liitoskivut, oli niinkuin puukkoa olis työnnetty häpyliitokseen koko ajan, ja pelkään että tämä johtaakin taas siihen tilanteeseen... Pakosta joutuu liikkumaan enemmän ja nostelemaan tenavia, niin että saa nähdä kauanko pystyn töissä olemaan :( Ja juuri eilen kun sanoin pomolle, että olisi ihanaa oikeasti PALATA työhön äitiysloman jälkeen (ettei aina tarvisi alkaa HAKEMAAN uutta työpaikkaa) ja tämä uuden työpaikkani pomo sanoi, että hän ei näe mitään estettä etteikö näin voisi tapahtua! Mutta kauankohan on sitä mieltä, jos alan olemaan kovin vaivainen...
Minä aloin tuntemaan vauvan liikkeitä noin viikko sitten eli rv 16. Eilen illalla (16+0) oikein keskityttiin "tiedustelemaan" vauvan liikkeitä ja sekä minä että mies saatiin potkut tuntumaan käteenkin! Ei ilmeisesti kuitenkaan ole se istukka etuseinässä. Onpa jännää. Viimeksi kun en istukan takia tuntenut liikkeitä kuin vasta joskus 20+ viikolla. Esikoisesta muistaakseni rakenneultraan mennessäni 17+4 olin jo tuntenut liikkeitä jonkun kerran.
Täytyy vielä kertoa, että pääsemme mieheni kanssa kummeiksi ystäväperheen toiselle kaksospojalle :) Ovat tosin vielä keskolassa kun syntyivät rv 33, mutta toivon mukaan noin kuukauden sisällä pääsevät kotiinkin jo. Minä en ystäväni raskautta seurattuani voinut kuin toivoa hartaasti, että omassa mahassa olisi vain yksi... vaikka onhan tuo ainutlaatuinen tilanne ja ihme sinänsä, kuten tietysti jokainen yksittäin syntynyt vauvakin, mutta riskit ovat niin paljon suuremmat ja tietysti myös työmäärä sitten vauvojen synnyttyäkin, ja tosiaan pitkä keskolajaksokin voi olla tapauksesta riippuen hyvin todennäköinenkin.
Mutta nyt taas muihin puuhiin koneen äärestä!
t. eikkuli, rv 16+1
Kiirettä on pukannut. Aamupäivä vietettiin kakkosen kanssa kaupungilla. Ostettin hänelle: reppu, koulutarvikkeita ja vähän vaatteita niin että nyt on hyvä "pikkuisen" aloittaa koulutiensä tiistaina. Iltapäivällä kävin ohjaamassa muutaman jumpan ja niiden jälkeen suunnistin ruokakaupan kautta kotiin jossa odottikkin valmiina lämmin sauna.
Nyt odottelen että kello tulisi sen verran, että saataisiin lapset nukkumaan ja sitten pääsisi syomään aikuisten iltapala ja katsomaan leffa (lue nukkumaan jo alkutekstien aikaan:). Tänään teki muuten ekan kerran todella mieli karkkia kun on meidän perheen karkkipäivä ja näköjään vanhoista tavoista on tosiaan vaikea päästä irti.
Mulla tuota huonoaolo ja oksentelua on noin 2-3 kertaa viikkossa, yleensä ltaisin. Paino kyllä nousee ihan tasaisen varmasti (jaiks) ja useimpina iltoina olokin on kuienkin ihan ok, joten kovin "invalidisoivaa" tämä ei onnekso enää ole.
Meillä taitaa olla käynnissä jonkinsortin limudisko kakkosen huoneessa. Hurriganes soi kuin viimeistä päivää, joten taidan minäkin liittyä seuraan kera alkoholittoman siiderin jota tässä siemailen saunajuomana.
Leppoisaa lauantaita kaikille tasapuolisesti ja eikkulille jaksamista liitoskipujen kanssa (oletko muuten kokeillut si-tukivyötä? se voisi rauhoittaa jonkinvarran noita kipuja)
t: KainoElvi ja kamu rv 15+1
Ei mulla mitään asiaa ole, kunhan nostelen pinoa, ettei tiputa sivulle kaksi.
Nyt jatkamaan sohvan pitämistä paikalla kera kirjan ja kupposen kanelikahvia. Pullan jätän "pitkin hampain" kaappiin toisten syötäväksi kun kävin aamulla puntarissa ja näytti tulleen melkein kilo painoa lisää vajaassa kahdessa viikossa....
Mukavaa sunnuntaita!
t: KainoElvi ja kamu rv 15+2
Katseltiin viikonloppuna äiten kanssa sen neuvolakortteja. Olin vähän hämmästynyt, että sillä ei ollut paino noussut kun alle kymmenen kiloa kolmessa raskaudessa. Mä varaudun aina pahimpaan ja oon jo henkisesti valmistautunut kuutentoista kiloon. Huomenna lomalta töihin, tarvii varmaan nyt ottaa äippähousut käyttöön.
Asutaan luhtitalossa ja mietityttää vaunujen hankinta. Pitää kai ostaa mahd kevyet vaunut, että niitä jaksaa toiseen kerrokseen raahata. Miten muut kerrostaloissa asuneet ootte säilyttäneet/aiotte säilyttää vaunuja? Mies ehdotti et jätettäs runko häkkivaraston käytävälle, mut en tiedä onko se ees sallittua, vaikka kysyis muilta asukkailta luvan.
Toinen juttu mikä mietityttää on muutto, joka on edessä luultavasti ihan loppu raskaudesta, vaihdetaan sairaanhoitopiiriäkin. Mut ei kai siinä mitään ihmeellistä oo, kai ne hommat kaikkialla toimii suunnilleen samalla tavalla.
En pysy yhtään mukana noista raskausviikoista, kun tänne ei tuu kirjoitettua läheskään jokapäivä, joten ne on aina vain suunnilleen oikein.
Marie rv 15+5
En ole ehtinyt pahemmin nyt palstaileen välillä tuntuu että olen koko aika koneella lukemassa juttuja, nyt vasta ekaa kertaa tulin tänään koneelle :)
Marie1981: Onko teillä siinä asunnossa kuinka iso eteinen?Kannattaa mun mielestä pitää vaunuja sisällä jos ei talonyhtiössä ole erikseen lastenvaunuvarastoa,muuten jos laitatte vaikka häkkikellarin käytävälle niin jos ne vaikka katoaa niin vakuutus ei sit korvaa mitään.
Mulla ollut aina vaunut sisällä vaikka varasto mahdollisuus on, oon varmaan niin hömppä etten uskalla jättää "yleisille" paikoille..
Millä saisi alaselkäkipuja vähennettyä??? Jotain jumppaliikkeitä tai jotain kaipaan. Mulla iltasella aina selkä ihan jumissa...joudun kuitenkin päivittäin kantaamaan pikkumiestä joka on 1.5v ja painaa 12.5 kg + välillä isoveljeä joutuu myös nostelemaan. Kipu on niinkun iskiaskipua?
Huomenna vaihtuu mulla taas viikko..ihanaa rv17 alkaa ja kolme viikkoa rakenne ultraan. Oon ihan täpinöissä ultrasta.heheh
Eipä mulla nyt muuta ollu taidan mennä katsomaan jotain leffaa
Mukavaa sunnuntai iltaa kaikille
T:Lootuskukkanen ja FrankAada 16+6
Marie: Minäkin asun luhtitalon toisessa kerroksessa ja olen itse ajatellut niin, että jätän alas pyörävarastoon vaunut ja kopalla kannan ylös sitten vaavin. Ku on se aika raskasta alkaa vaikka nukkuvaa lasta portaita pitkin vaunuissa kopsutteleen ylös.
Ajattelin myös hankkia jotkut halvat käytetyt "parvekevaunut". Että sais vaikka päiväunet siellä ottaa ellei lähde kärrytteleen. Pitää vähä miettiä, onko siinä järkee, ku varmaan aika paljon haluan kärrytellä päiväunet ulkona että tulee itse liikuttua samalla. Ja oon haaveillut kehdostakin, että saa nähdä unohdanko parvekevaunut. :)
Nyt minäkin voin jo ehkä sanoa, että liikkeitä tuntuu... Nyt monena päivänä iltaisin ku rauhoittuu, niin tuntuu sellainen jännä mahassa. Ja jos tökkää vähä mahaa, se tuntuu uudelleen. Voi ku mieskin vois ne jo pian tuntea. Välillä tuntuu, ettei se edes hoksaa mun olevan raskaana.... :) Toivottavasti tulis pian se doppler ja sais kuunnella niitä sydänääniä.
Nyt iltapalalle ja nukkumaan. Huomenna pittää käydä kirjastossa ku joku ihme vimma lukea kirjoja sängyssä illalla. :) En pysty vaan enää mahallaan lukemaan tai nukkumaan, ku alkaa tuntua ikävältä mahassa.
Amelie ja Martti rv 17+5
Pitkästä aikaa kirjoittelen. Tuli tehtyä kesälomareissu, joka oli aika paljon myös autossa istumista, mutta hyvin selvittiin. Kuopus meinasi kyllä menettää hermonsa autossa aika monta kertaa (ja siinä samalla kaikki muutkin..), mutta loppu hyvin kaikki hyvin.
Kantoliinasta on ollut juttua. Ekan ja tokan kanssa käytin rintareppua silloin tällöin, mutta se otti niin paljon olkapäille, että jäi tosi vähäiselle käytölle. Kolmoselle hommasin kantoliinan, joka olikin sitten ihan huippu. Sain kokeneimmilta liinailijoilta kommentteja/suosituksia, joiden perusteilla päädyin hug-a-bub -liinaan, enkä ole kyllä kertaakaan katunut ostosta. Eli suosittelen minäkin huggista. Aluksi tuntuu ihan mahdottomalta, että 6 metrinen liina menisi jotenkin nätisti päälle, mutta ei kannata luovuttaa! Muutaman kerran kun liinaa on solminut, alkaa kaava iskostua mieleen niin, että se menee päälle kuin itsestään. Minä olen opetellut vain yhden tavan, ja pärjännyt sillä mainiosti (olikohan nimeltään kietaisuristi 2). Pitää muistaa vaan sitoa liina tosi napakasti, ei kannata sitoessa miettiä, että mahtuuko vauva mukaan, kyllä se mahtuu, liina venyy. =) Täällä on kivasti luettavaa:
http://www.kantoliinakanava.fi/kantoliinakanava/tekstisivu.tmpl?navi_id…
KainoElvin mainitsema lämpöpussi kuullostaisi kyllä myös näppärältä, minäkin mielelläni kuulisin siitä kokemuksia, jos jollakin olisi? Saisi tämä nelonenkin jotain ihan uutta/omaa.. =)
Rakenneultra on mulla seuraava välietappi, en nyt muista tarkkaa päivää, koska se on, mutta tän kuun puolella sentään jo, oliskohan viimisellä viikolla.
Nyt on kyllä niin laiska olo. Kuopuksen sain onneksi päiväunille omaan sänkyynsä. Yleensä nukkuu ulkona, mutta nyt sataa niin rankasti, että ei olis nukuttamisesta tullut mitään. Kaks muuta lähtikin isin kanssa kylään, joten vois vetäytyä sohvalle hetkeks ennen kuin palaavat (tappelemaan)..
Minnikki, jokanka rv:t hukassa.. oliskohan ehkä 17+3 (kylläpäs aika menee, puoliväli häämöttää!)