Miksi niin moni pukeutuu mustaan sanoen, että se on väri joka sopii kaikille?
Todellisuudessahan musta ei sovi juuri kenellekään ainakaan kasvojen lähellä.
Kommentit (34)
Ei haluta erottua joukosta. Ajattele miten kiusallista olla pukeutuneena keltaiseen kun ympärillä kaikki on mustissa.
MInä kyllä pukeudun mustaan sanoen, ettei se sovi minulle. Mutta en välitä. Tykkään, että kaikki sopii yhteen.
Vierailija kirjoitti:
Ei haluta erottua joukosta. Ajattele miten kiusallista olla pukeutuneena keltaiseen kun ympärillä kaikki on mustissa.
Esim. harmaa ja sininen sopisivat monelle paremmin eivätkä kyllä ole mitenkään huomiota herättäviä värejä.
mustahan ei tarkkaan ottaen edes ole väri, vaan pikemminkin värin kokonaan puuttuminen.
Värit ei vaan näytä mun silmiin hyviltä kovinkaan usein, liian hörselöä ja hälyisää. Pienikokoisena kaipaan myös mustan visuaalista raskautta olemukseeni. Jos on väriä, se on joko hyvin tumma tai hyvin vahva esim. paloautonpunainen, ja linjat silloin tosi selkeät muuten.
Kalpea suomalainen iho ja mustat vaatteet = järkyttävä kokonaisuus
arkipäivän tiedepläjäys kirjoitti:
mustahan ei tarkkaan ottaen edes ole väri, vaan pikemminkin värin kokonaan puuttuminen.
Ei oikeastaan värin puuttuminen vaan kaikki värit yhdessä. Sinisestä, punaisesta ja keltaisesta saat sekoitettua kaikki värit, myös mustan, mutta et epäväriä, valkoista.
Musta on suruväri. Ennen pukeuduttiin vain hautajaisiin mustiin.
Vierailija kirjoitti:
Kalpea suomalainen iho ja mustat vaatteet = järkyttävä kokonaisuus
Varsinkin kun tukkakin on värjätty mustaksi, ihmeellinen nuorison suosima tyyli.
Varmaan sen takia että kaupassa on sellaisia eniten tarjolla.
Hirveän ankeeta katsoa kun kaikki on kuin hautajaisiin menossa.
Ulkomaillakin suomalaisen tunnistaa - paahteessa - mustista vaatteista.
Ps. Itselläni ei ole ainoatakaan mustaa vaatetta.
Just tämä, musta ei sovi kalvakalle suomalaisiholle. Iho näyttää harmaalta, silmänaluset tummilta jne. Täytyy olla meikki vähintään tai rusketusta, että sopii.
Värianalyysissä ihmiset voidaan jakaa esim kevät, kesä, syksy ja talvi väreihin ihon sävyn mukaan.
Musta sopiikin talvi-ihmisille, kun esim. vaaleahiuksisille ja - ihoisille sopii usein kesän viileän pastelliset sävyt.
Ainakaan itselle ei musta sovi, muutenkin niin kalpea iho. Näytän ihan joltain haamulta koko mustissa. xD
Mä en voi käyttää kasvojen lähellä mustaa, näytän väsyneeltä, nuutuneelta.
Sopii kyllä melkein kaikille. Parhaiten toki cis-naiselle. Korostaa niitä tyypillisiä piirteitä mukavasti.
Vierailija kirjoitti:
MInä kyllä pukeudun mustaan sanoen, ettei se sovi minulle. Mutta en välitä. Tykkään, että kaikki sopii yhteen.
Mielestäni ei näytä kovinkaan hyvältä, jos jokainen vaate on samaa väriä.
Oletteko käyneet värianalyysissä?
Vierailija kirjoitti:
Varmaan sen takia että kaupassa on sellaisia eniten tarjolla.
Tämä, varsinkin kesän jälkeen hirveää mennä syysvaatekaupoille, mustaa, mustaa, mustaa!
Onneksi nykyisin on kuitenkin joissain vaatekaupoissa syksyllä myös värejä tarjolla:
petrolin siniturkoosi, viininpunainen, sinapinkeltainen...
Vierailija kirjoitti:
Sopii kyllä melkein kaikille. Parhaiten toki cis-naiselle. Korostaa niitä tyypillisiä piirteitä mukavasti.
Juu, varmaankin jos ihon oma väri oliivinsävyinen, ruskettunut tai meikkivoidetta.
Esim. monelle suomalaiselle sopii tummansininen mustaa paremmin.