Olen opiskellut neljä vuotta ja minulla on alle 100 opintopistettä. Milloin saa luovuttaa?
Kärsin skitsoaffektiivisesta häiriöstä ja haluan luovuttaa elämän suhteen. Oon vaan niin poikki, en jaksa. Saanko olla yhteiskunnan loinen loppuelämäni???
Kommentit (12)
Vierailija kirjoitti:
Opiskeletko kuntoutustuella? Ei kannata luovuttaa, mutta voinet pitää välillä sairaslomaa?
Opiskelen juu kuntoutustuella. Eli aika helppoa on olla opiskelematta. Juuri olin sairaalassa kaksi viikkoa ja voimat loppu. :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opiskeletko kuntoutustuella? Ei kannata luovuttaa, mutta voinet pitää välillä sairaslomaa?
Opiskelen juu kuntoutustuella. Eli aika helppoa on olla opiskelematta. Juuri olin sairaalassa kaksi viikkoa ja voimat loppu. :(
Etenet sitten omalla tahdilla. Kyllä opinahjossakin haluavat mieluummin, että opiskeljat valmistuvat. Tai sitten, olisiko joku muu ala helpompi?
Ihan pieninä paloina. Max kurssi kerrallaan, välillä tyhjä jakso välissä. Tähtäät aina vain pienen välietappiin. Ja pidät katseen siinä, esim. "Nyt suoritan tämän kurssin enkä ajattele muuta."
Se, että käyt sen sonnan läpi, antaa sulle enemmän voimavaroja loppuelämää ajatellen kun taas luovuttaminen vie ne. Aloitin 20v opinnot moneen kertaan. Monta kertaa luovutin. Nyt kohta maalissa. Sellaista se elämä joillain vaan on. :)
Tsemppiä meille.
No muilla on 10+ vuotta duunia tai pitkäaikaistyöttömyyttä ja kouluttautuu 30-50+ vuotiaana muille aloille.
Esim. Ite kävin opiskelemassa aikuisamiksessa ja moni 50+ myös sieltä työllistyny.
Eli en ottais "ajasta" stressiä tai vertailisi muihin. Tekee kun kykenee. Sillä on yks hailee oletko joitakin opiskelijoita jäljessä, koska suurin osa niistä ei välttämättä työllisty.
Mitä ap opiskelet? Osaisin ehkä paremmin neuvoa jos tiedän mikä opisto ja suurin piirtein ala.
Mitkä muut asiat kuormittavat mieltä? Sukulaiset, ystävät, rahahuolet, pelot? Listaa ne ja mieti, että miten hankkiudut peloista eroon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etenet sitten omalla tahdilla. Kyllä opinahjossakin haluavat mieluummin, että opiskeljat valmistuvat. Tai sitten, olisiko joku muu ala helpompi?
Juu. Ajattelin hakea sairaanhoitajaksi nyt yhteishaussa. Olisi helpompaa. T ap
Mikä johti sairaalajaksoon ja saatiinko myös juurisyytä hoidettua?
Sairaslomia on monesta syystä. Toinen skitsoaffektiivisesta häiriöstä johtuen, joku toinen syövän, kolmas onnettomuuden, neljäs psykoosin takia, viides saa jonkun eksoottisen pöpön, kuudes hermoston tulehduksen.
Haluan tällä sanoa, että moni sairastuu eikä siinä ole mitään häpeällistä. Opinnot voi tehdä siten kuin ne onnistuu. Ota ihan iisisti vaan. Ei kukaan aseta sulle vaatimuksia, vaikka pää niitä sinulle huutaisi. Halaan sinua etänä ja olen ylpeä, että pohdit elämääsi.
Minulla on myös 4. vuosi menossa ja 260op kasassa.
Vierailija kirjoitti:
Mikä johti sairaalajaksoon ja saatiinko myös juurisyytä hoidettua?
Sairaslomia on monesta syystä. Toinen skitsoaffektiivisesta häiriöstä johtuen, joku toinen syövän, kolmas onnettomuuden, neljäs psykoosin takia, viides saa jonkun eksoottisen pöpön, kuudes hermoston tulehduksen.Haluan tällä sanoa, että moni sairastuu eikä siinä ole mitään häpeällistä. Opinnot voi tehdä siten kuin ne onnistuu. Ota ihan iisisti vaan. Ei kukaan aseta sulle vaatimuksia, vaikka pää niitä sinulle huutaisi. Halaan sinua etänä ja olen ylpeä, että pohdit elämääsi.
Kiitos sinulle. Stressi johti sairaalajaksoon. Olet ihan oikeassa. Halaan etänä takaisin. Kiitos kauniista kommentistasi. :)
Vierailija kirjoitti:
Minulla on myös 4. vuosi menossa ja 260op kasassa.
Niin, normaalilla ihmisellä kuulukin olla...
"Helpompi" tutkinto ei välttämättä meinaa, että työelämän vaatimukset ovat sairauden kannalta helpommat. Ajattelisin koulun jälkeistä aikaa ennen kaikkea.