Miten toimeentulotuella tulee toimeen?
Miten tuon reilu 500 euroa kuussa saa riittämään?
Kommentit (494)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruoka 100-200 €/kk
Puhelin 5,90 €/kk
Pankin palvelumaksu 5 €/kk
Hyvin pärjään toimeentulotuella
Miten muut kustannukset? Hygienia? Vaatteet? Liikkuminen? Kodin tarpeet? Vakuutukset? Muut?
Olen eri, mutta vastaan omalta osaltani:
Hygienia: keskimäärin 5-10€/kk
Vaatteet: noin 100-200€/vuosi
Liikkuminen: 0€, kävelen kaikkialle
Kodin tarpeet: muutamia euroja vuodessa
Vakuutukset: kotivakuutuksen maksaa Kela, muita vakuutuksia ei ole
Muut: satunnaisia kymppejä silloin tällöin
En ymmärrä, miten voi mennä niin vähän hygieniaan. 5 euroa menee jo pyykinpesuaineeseen ja se toinen 5 euroa puhdistusaineeseen, jos nuo edes riittävät. Päälle pitää ostaa vähintään saippuaa, suihkusaippuaa, shampoota, hoitoainetta, kosteusvoidetta, hammastahnaa, hammasharjat, aurinkovoidetta, yms.
Ostatko noita kaikki joka ikinen kuukausi?
Eri, mutta minä ainakin ostan. Muuten olisin todella epähygieeninen ja haiseva. Mutta onhan näitä jotka käy suihkussa kerran kuukaudessa, ja hampaat pestään jouluna ja juhannuksena.
Paskassako kylvet vai mihin tarvitset puoli litraa saippuaa ja shampoota joka kuukausi?
Tampereella maksimiasumistuki on n. 319, Tampereelta et MISTÄÄN saa asuntoa tuohon hintaan joten pakkohan loput rahat on ottaa muista tuista pois! Minä elän n. 400e kuussa ja tiukkaa tekee jatkuvasti!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruoka 100-200 €/kk
Puhelin 5,90 €/kk
Pankin palvelumaksu 5 €/kk
Hyvin pärjään toimeentulotuella
Miten muut kustannukset? Hygienia? Vaatteet? Liikkuminen? Kodin tarpeet? Vakuutukset? Muut?
Olen eri, mutta vastaan omalta osaltani:
Hygienia: keskimäärin 5-10€/kk
Vaatteet: noin 100-200€/vuosi
Liikkuminen: 0€, kävelen kaikkialle
Kodin tarpeet: muutamia euroja vuodessa
Vakuutukset: kotivakuutuksen maksaa Kela, muita vakuutuksia ei ole
Muut: satunnaisia kymppejä silloin tällöin
En ymmärrä, miten voi mennä niin vähän hygieniaan. 5 euroa menee jo pyykinpesuaineeseen ja se toinen 5 euroa puhdistusaineeseen, jos nuo edes riittävät. Päälle pitää ostaa vähintään saippuaa, suihkusaippuaa, shampoota, hoitoainetta, kosteusvoidetta, hammastahnaa, hammasharjat, aurinkovoidetta, yms.
Ostatko noita kaikki joka ikinen kuukausi?
Eri, mutta minä ainakin ostan. Muuten olisin todella epähygieeninen ja haiseva. Mutta onhan näitä jotka käy suihkussa kerran kuukaudessa, ja hampaat pestään jouluna ja juhannuksena.
Pesen hampaat joka päivä aamuin illoin ja normaalikokoinen tahnatuubi kestää lähes puoli vuotta. Ei sitä tahnaa tarvitse kuin pikkunokareen, jotta tulee puhdasta. Ikinä ei ole ollut yhtään reikää, joten lienee tullut tarpeeksi puhdasta. Sampoo ja suihkusaippua kestävät minulla noin 3kk. Peseydyn päivittäin. Olen asiakaspalvelutyössä, joten jos haisisin, siitä olisi jo tullut palautetta. Puhtaus ja hygienia ei lisäännyt, vaikka pesuainetta käyttäisi kolme litraa kerralla.
Vierailija kirjoitti:
Tampereella maksimiasumistuki on n. 319, Tampereelta et MISTÄÄN saa asuntoa tuohon hintaan joten pakkohan loput rahat on ottaa muista tuista pois! Minä elän n. 400e kuussa ja tiukkaa tekee jatkuvasti!
Jos saat toimeentulotukea niin asuminen huomioidaan tuessa. Koko vuokra jos et löydä halvempaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos saat toimeentulotukea niin asuminen huomioidaan tuessa. Koko vuokra jos et löydä halvempaa.
Niin, on otettava se loppuosa muista tuista. NIinhän tuossa juuri sanottiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
500 €/yksi ihminenkö?
Todella hyvin riittää, kun karsii pois kaiken turhan.
Nälkään ei kuole.
Kerro sun kuukaden menot vaikka tähän esimerkiksi?
Tässä:
-puhelimet ym. yhteydet 79,90 €
-ruoka ym. Lidlistä saatava n. 200 €
Loppu säästöön.
T. minä ja teini-ikäinen tyttö
Ei yllättäviä laskuja ikinä?
Mitä nämä mystiset "yllättävät laskut" ovat? Olen koko aikuisikäni käynyt työssä eikä rahasta ole pulaa, mutta koskaan ei ole tullut yllättävää laskua. Aina on ollut etukäteen tiedossa, jos lasku on tulossa.
Tottakai tiedät että lasku on tulossa kun olet hankkinut tavaran/palvelun. Mutta tiedätkö etukäteen, että pesukone hajoaa, tai imuri. Hammas hajoaa ja tarvitset juurihoidon ja paikkauksen. Lemmikki sairastuu ja joudut menemään eläinlääkäriin, tai autoon tulee remontti. Ei sulla tietenkään ole lemmikkiä eikä autoa, eikä hampaatkaan varmaan oireile jos tekarit jo valmiiksi suussa, ja luudalla lakaistaan lattiat ja nyrkkipyykkiä pestään. Ihmiset on erilaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
500 €/yksi ihminenkö?
Nälkään ei kuole.
Tässä:
Loppu säästöön.
Mitä nämä mystiset "yllättävät laskut" ovat? Olen koko aikuisikäni käynyt työssä eikä rahasta ole pulaa, mutta koskaan ei ole tullut yllättävää laskua. Aina on ollut etukäteen tiedossa, jos lasku on tulossa.
Tottakai tiedät että lasku on tulossa kun olet hankkinut tavaran/palvelun. Mutta tiedätkö etukäteen, että pesukone hajoaa, tai imuri. Hammas hajoaa ja tarvitset juurihoidon ja paikkauksen. Lemmikki sairastuu ja joudut menemään eläinlääkäriin, tai autoon tulee remontti. Ei sulla tietenkään ole lemmikkiä eikä autoa, eikä hampaatkaan varmaan oireile jos tekarit jo valmiiksi suussa, ja luudalla lakaistaan lattiat ja nyrkkipyykkiä pestään. Ihmiset on erilaisia.
Normaalit ihmiset ovat täysin tietoisia siitä, että mikään kone ei ole ikuinen ja sairastuakin voi. Ei sellainen voi kenellekään tulla yllätyksenä, jos on kaikki muumit laaksossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
500 €/yksi ihminenkö?
Nälkään ei kuole.
Tässä:
Loppu säästöön.
Luulisi sun tietävän, että ne hammashommat maksaa kela, et sinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Usein jää vähemmän kuin 500e, jos vuokra on suurempi kuin normien mukaan hyväksytään.
Itselläni jäi toimeentulotuella ollessani pakollisten laskujen ja menojen jälkeen n. 300e, joka meni ruokaan, pesuaineisiin ym.
Pitkän päälle ei pärjää nyky-yhteiskunnassa, jossa pitää olla kohtuullisen uutta teknologiaa (älypuhelin, tietokone, tulostin) ettei tipu kelkasta. Lisäksi, jos tulee isompia hankintoja, kuten pesukone, TV, talvikengät, urheiluvarusteita jne, niihin ei tod. näk ole rahaa.
Tätä mietin, että vähän aikaa voi saada ruoan ostettua ja puhelinlaskun maksettua, mutta miten tuosta tosiaan riittää koskaan vaikka vaatteiden ostamiseen?
Itse ostan joka kk yhden vaatteen ja se saa maksaa enintään 50€. Jos haluaa kalliimman, on yksi kuukausi jätettävä ostamatta. Mutta 12 hyvää vaatetta saa vuoden aikana. Muihin menoihin ( kodin koneet, sisustus, ulkona syöminen tms) on varattu 100€/kk ja sitäkin voi säästää monena kuukautena jos ei ole tarvetta jollekkin heti. Tulee ostettua vain mitä tarvitsee ja yleensä säästän jonkin aikaa että saan sen hyvän vähän kalliimman.
Huonohkosti.
Menetteleehän se jonkin aikaa, ainakin jos yksin asuu. Sitten kun asiat hajoilee niin on jo vaikeampaa ja jos tulevaisuudessa itse joudun tt-tuelle, pitää siitä maksaa opintolainaakin pois.
Jos ei tule mitään yllättävää pakollista menoa, ei pidä ostella säännöllisesti lääkkeitä tai muuta sellaista niin se on ihan ok peruselämiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
500 €/yksi ihminenkö?
Nälkään ei kuole.
Tässä:
Loppu säästöön.
Luulisi sun tietävän, että ne hammashommat maksaa kela, et sinä.
Mulle ei ole kela koskaan maksanut mitään toimeentulotukea, ei edes vaikka palkka putosi 60% sairasloman takia. Raja kyllä täyttyi mutta sanoivat että pitäisi olla säästössä sen verran, koska heidän mukaansa vuokrani oli 300 e/kk vaikka olikin 500 e/kk, mutta heidän taulukkonsa näytti 300 e. Summa on viitteellinen, mutta tilanne oli siis tuo. Kunnalliselle hammaslääkärille pääsee pari kertaa vuodessa, jos on isoja remontteja, paljon reikiä ja juurihoitoja, on pakko mennä yksityiselle ellei halua niitä kokotekareita.
Suomen perustoimeentulotuki on niin pieni, että EU on siitä monta kertaa huomauttanut Suomea ja kehottanut tekemään jotain. Sitten nämä porvaritrollit provoavat miten he elävät 200 e:lla kuukaudessa.
Näille jotka sanovat että Kela maksaa hammaslääkärin. Niin tuskin se yksityistä hammaslääkäriä korvaa? Ja miten pääsette julkiselle? Ainakin Helsingissä on tosi vaikeaa.
Minulla on riittänyt, kun olen dyykannut ruoan, ja varastanut sen, mitä ei dyykistä tule.
Vierailija kirjoitti:
Myyn ylimääräistä pois Tori.fissä, aina menee jotain kaupaksi.
Halvin puhelinliittymä, ei printteriä.
Ei autoa.
Ei meikkejä, huulirasva, kosteusvoiteet riittää.
Ruoka, pesuaineet yms. aina tarjouksesta.
Areenassa riittävästi katseltavaa, ei elokuvia, ei teatteria.
Vaatteet kirpputorilta.
En osta joulukortteja enkä lahjoja.
En syö ulkona kuin muutaman kerran/vuosi.
Kampaamo 2 kertaa/vuosi.
Ehkäisyä, menkkatarvikkeita en tarvi.
Lääkkeet minimissä, D-vitamiini halvin mahdollinen.
Polkupyörään ei kulu paljon rahaa, toissavuonna vaihdatin takarenkaan, taisi maksaa n. 50€.
Hyvin pärjään. Ulkoilen, uin meressä. Saan kalaa naapurilta silloin tällöin ja joskus sukulaiselta hirvenlihaa. Marjat ja sienet metsästä. Omenia ystävältä. Itse leivon. Ärsyttää kuunnella toisten muka-köyhien valitusta.
Tosi harvalla on tuollaista luksusta mitä kuvasit lopussa, oli sitten tulot mitä tahansa. Harva saa ilmaiseksi muilta tuoretta kalaa, lihaa, omenoita eivätkä lähes kaikki asu niin, että olisi mahdollista marjastaa ja sienestää. Itse elätän itseni työlläni, mutta ihan silti joudun maksamaan kaikista noista. Jos haluan tuoretta kalaa, lihaa tai omenoita, niin niitä pitää ostaa rahalla kaupasta. Ja jos haluan marjoja ja sieniä, joudun nekin ostamaan kaupasta rahalla tai sitten käyttämään rahaa siihen, että matkustan paikkaan jossa niitä voi poimia. Kaikki eivät myöskään asu meren tai järven rannalla, vaan joutuvat käyttämään rahaa jos sinne haluavat.
Hölmöä ja kusipäistä elää harvinaisen ilmaisen luksuksen keskellä ja kiukutella miten ne, joilla ei tuollaista ilmaista luksusta ole, voivat kohdata vaikeuksia.
Niin, sitten on meitä jotka saa vain 500e ja siitä täytyy maksaa kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myyn ylimääräistä pois Tori.fissä, aina menee jotain kaupaksi.
Halvin puhelinliittymä, ei printteriä.
Ei autoa.
Ei meikkejä, huulirasva, kosteusvoiteet riittää.
Ruoka, pesuaineet yms. aina tarjouksesta.
Areenassa riittävästi katseltavaa, ei elokuvia, ei teatteria.
Vaatteet kirpputorilta.
En osta joulukortteja enkä lahjoja.
En syö ulkona kuin muutaman kerran/vuosi.
Kampaamo 2 kertaa/vuosi.
Ehkäisyä, menkkatarvikkeita en tarvi.
Lääkkeet minimissä, D-vitamiini halvin mahdollinen.
Polkupyörään ei kulu paljon rahaa, toissavuonna vaihdatin takarenkaan, taisi maksaa n. 50€.
Hyvin pärjään. Ulkoilen, uin meressä. Saan kalaa naapurilta silloin tällöin ja joskus sukulaiselta hirvenlihaa. Marjat ja sienet metsästä. Omenia ystävältä. Itse leivon. Ärsyttää kuunnella toisten muka-köyhien valitusta.Tosi harvalla on tuollaista luksusta mitä kuvasit lopussa, oli sitten tulot mitä tahansa. Harva saa ilmaiseksi muilta tuoretta kalaa, lihaa, omenoita eivätkä lähes kaikki asu niin, että olisi mahdollista marjastaa ja sienestää. Itse elätän itseni työlläni, mutta ihan silti joudun maksamaan kaikista noista. Jos haluan tuoretta kalaa, lihaa tai omenoita, niin niitä pitää ostaa rahalla kaupasta. Ja jos haluan marjoja ja sieniä, joudun nekin ostamaan kaupasta rahalla tai sitten käyttämään rahaa siihen, että matkustan paikkaan jossa niitä voi poimia. Kaikki eivät myöskään asu meren tai järven rannalla, vaan joutuvat käyttämään rahaa jos sinne haluavat.
Hölmöä ja kusipäistä elää harvinaisen ilmaisen luksuksen keskellä ja kiukutella miten ne, joilla ei tuollaista ilmaista luksusta ole, voivat kohdata vaikeuksia.
Joo, minäkin pärjäisin helposti pienillä tuloilla jos saisin kaiken ruoan lahjoituksina muilta. Aika moni pärjäisi.
Ei voi sanoa kuin että huh huh mitä porukkaa nämä tukiloiset. Hirveä ulina kun kaikea kivaa ei maksetakaan. Olkaa tyytyväisiä siihen että saatte ne kaikki tuet ja jääkin vielä vapaaseen käyttöönkin. Newsflash teille... Jotkut (melkoisen iso joukko) maksavat valtavia veroja (eivät saa rahaa valtiolta) JA maksavat ihan kaikki kulunsa itse.
Ei ollenkaan hurjat. Täysin puhtaat. Voit koska tahansa tulla katsomaa. Katsos, kun siivoamalla tarpeeksi usein sitä kalkkia ei kerry niin, että tarvitsee myrkkyä sen irrottamiseen. Tiskiainetta tarvitsee ikkunanpesuun tipan. Ns. ikkunanpesuainetta paljon enemmän. Etenkin sitä suihkupullossa olevaa. Se, että sinä et osaa siivota lotraamatta kemikaaleilla, ei tarkoita, etteikö puhdasta tulisi vähemmälläkin lotraamisella.