Mun elämä on painajainen
Olen kärsinyt sosiaalisesta fobiasta koko ikäni. En esim pysty käymään ruokakaupassa enkä oikeen missään muuallakaan. Koko elämä on sarja pettymyksiä ja noloja tilanteita. Ei kiinnosta edes muistella nuoruutta, kun se meni niin surkeasti. Nyt keski-iässä pelottaa mikä minua odottaa. Oliko se keski-ikä, kun ihminen joko katkeroituu tai ei?
Kommentit (18)
Mikä siinä ruokakaupassa käymisessä pelottaa? Sinun ei tarvitse puhua yhtään kenellekkään jos et halua (myyjälle voi toiki sanoa hei ja kiitos mikäli itsepalvelukassaa ei ole) ja kukaan ei tyyliin edes katso sinuun mikäli et itse tuijottele ihmisiä.
Olisiko sinulla jotain kilttiä ystävää jonka kanssa voisit yhdessä mennä kauppaan?
Ehkäpä diakonissa tai sosiaalityöntekijä voisi auttaa. Tsemppiä❤️
Lopeta määkiminen. Ketään ei kiinnosta.
Pelko on loputon suo- miten voisit harjoitella rohkeutta?
Nyt korona-aikana on itseasiassa helpompi käydä kaupassa, kun voi piiloutua maskin taakse. Ei pelota oma mahdollinen mokaaminen lainkaan niin paljon.
eri
Kuinka sä voit olla yhä hengissä, jos et pysty käymään ruokakaupassa? Siis mistä saat ruokaa? En kysy pilkatakseni, ihan käytännön kysymyksenä kiinnostaa.
Ryhdy muzuksi. Voit pukeutua kokopeittävään kaapuun.
Vierailija kirjoitti:
Kerro toki lisää itsestäsi. Tai pikemminkin: lopeta määkiminen, ketään ei kiinnosta kaltaisesi empatiakyvytön ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka sä voit olla yhä hengissä, jos et pysty käymään ruokakaupassa? Siis mistä saat ruokaa? En kysy pilkatakseni, ihan käytännön kysymyksenä kiinnostaa.
En ole aloittaja mutta esim. puoliso/joku läheinen voi käydä hänen puolestansa kaupassa taikka isommilla paikkakunnilla voi tilata ruokakaupan ostokset suoraan kotiin.
Kuinka ihminen, jolla on noin voimakas sosiaalinen fobia, olisi voinut löytää puolison? Siinähän tarvitaan suorastaan huomattavan paljon sosiaalista kontaktia ja aktiivisuutta.
En siis pidä todennäköisenä, että tuollainen ihminen olisi naimisissa.
Ehkä sitten omat vanhemmat ovat riittävän läheisiä, jotta jaksavat vuosikymmenestä toiseen hoitaa aikuisen lapsensa ruokakauppa- ja muut asiat.
Nykyään tietysti voi tilata netin kautta ruokaostokset kotiin, mutta tämä on uusi ilmiö. Keski-ikäinen on ehtinyt elää pitkään sellaista aikaan, jolloin nettimahdollisuutta ei ollut.
Aloituksen on oltava provo, ellei hän asu edelleen vanhempiensa luona. Sillä miten sosiaalisesti rajoittunut löytäisi kumppanin käymään kaupassa puolestaan?
Vierailija kirjoitti:
Aloituksen on oltava provo, ellei hän asu edelleen vanhempiensa luona. Sillä miten sosiaalisesti rajoittunut löytäisi kumppanin käymään kaupassa puolestaan?
Niin, koska kukaan muu läheinen ei tietenkään ikinä voisi käydä kaupassa toisen puolesta.
Ap minä olen nolojen tilanteiden nainen eli jos siitä on apua, voin kertoa, että kaikki mokailee. Yleensä niihin kiinnittää itse paaaaaljon enemmän huomiota kuin kukaan muu. Itse olen kaatuillut, törmännyt lasioviin, laittanut ostoksia toisen ihmisen ostoskoriin, luullut vierasta ihmistä omaksi miehekseni, heittänyt kassalle vitsiä jota hän ei tajunnut ja tuijotti vain hämmentyneenä minua, kiskaissut käsilaukusta lompakon mukana kaikenlaista kassahihnalle ym ym ym.
Arvelisin, ettei kyse ole suoranaisesta pelosta vaan ahdistuksesta. Ihmisten ilmoille meno ahdistaa. Niin minuakin, toisina päivinä enemmän, toisinaan on helpompaa.
En tiedä, mistä tämä johtuu. En ole periaatteessa arka ja peloks, mutta on päiviä, kun tuntuu, että minut voisi kaataa puhaltamalla.
Se on sisäinen olotilani. Yksinäisyys ja yksinasuminen ruokkii näitä oloja.
Vierailija kirjoitti:
Ap minä olen nolojen tilanteiden nainen eli jos siitä on apua, voin kertoa, että kaikki mokailee. Yleensä niihin kiinnittää itse paaaaaljon enemmän huomiota kuin kukaan muu. Itse olen kaatuillut, törmännyt lasioviin, laittanut ostoksia toisen ihmisen ostoskoriin, luullut vierasta ihmistä omaksi miehekseni, heittänyt kassalle vitsiä jota hän ei tajunnut ja tuijotti vain hämmentyneenä minua, kiskaissut käsilaukusta lompakon mukana kaikenlaista kassahihnalle ym ym ym.
Kiitos tästä. ☺️
15
Vierailija kirjoitti:
😐
No oikeestaan kukaan muu ei pysty tekemään tuolle asialle mitään kun sinä.
Harjoittele.