Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsen kännykänkäyttö ja pelaaminen, suurimmat virheet?

Vierailija
25.03.2021 |

Lapseni ovat vielä alle 6 vuotiaita eikä heillä ole omaa kännykkää. Perheen tabletilla saavat silloin tällöin pelata ns. fiksuja pelejä (esim Pikku Kakkosen Eskari) ja esim laittaa musiikkia soimaan Spotifysta.

Olen tässä pohtinut että olisi mukava kuulla kokemuksia vanhempien lasten vanhemmilta että mitkä jutut lasten kännykänkäytössä ovat osoittautuneet virheeksi ja mitkä taas hyviksi/välttämättömiksi jutuiksi? Esimerkiksi "olisinpa antanut lahjaksi kännykän vasta 9 vuotiaana" tai "enpä olisi antanut lupaa siihen ja siihen peliin".

Vaikka en mielestäni ole mikään kukkahattusetä niin olen aika huolissani kännyköiden ja appien koukuttavuudesta ja tarpeellisuudesta. Tämän huomaa ihan omassakin luurin käytössä.

Olen ymmärtänyt että monet vasta 8-9 vuotiaat lapset roikkuvat laitteen ääressä ja käyttävät luurilla/koneella monta tuntia päivässä koukuttavia mikromaksupelejä/-appeja. Onko tämä ollut ns. luonnollinen kehitys ("kaikki kaverit käyttävät" / "ajan henki") ja oletteko saaneet vääntää näistä asioista lapsenne kanssa?

Kommentit (1)

Vierailija
1/1 |
25.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tuo lasten luurien käyttö lähtenyt täysin lapasesta. Ihan turha yrittää kenenkään solkottaa miten "aina" on pelattu!   Suorastaan itkettää nähdä näitä jesse-tildoja ulkona haahuilemassa pää nöyrästi kumarassa ja täysin uppoutuneena puhelimeensa. Perhe keväisellä kävelyllä ja molemmat alakouluikäiset wilma-petterit kiinni puhelimissaan.

Aiemmin se pelaaminen tai ruudun katselu rajoittui vain kotiin tai kavereilla oloon. Ne muinaiset patterikäyttöiset piipittävät taskupelit eivät olleet millään tavalla rinnastettavissa koukuttavuudessaan nykylaitteisiin. Nykyään se on ruutua 24/7 ihan paikasta riippumatta. Ei millään tavalla tervettä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi kahdeksan