Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nuorilla on hyvin pienet sanavarastot

Vierailija
24.03.2021 |

He eivät lue enää kirjoja, mikä on sääli.

Kommentit (45)

Vierailija
41/45 |
27.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaavathan he käyttää englantia suomen kielen ohessa. Mitä kieltä se sitten onkaan!

Vierailija
42/45 |
27.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valitettavasti kielen köyhtyminen ja suppea sanavarasto on heikko ajattelun väline. Koska jos ei sanat riitä, ei voi isoja ajatellakaan

Ja sellaisia ihmisiä on helppo hallita ja ohjailla. Sääliksi käy.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/45 |
27.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä vähemmän lukee sitä heikompi sanavarasto. Sitä vähemmän ymmärtää ja ajattelee. #kaupallinen yhteistyö #luekirjoja

Lukeminen on kaiken a ja o.

Vierailija
44/45 |
27.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En usko sen johtuvan niinkään lukemattomuudesta. Vaan siitä, että roskaenglantia tuputetaan lapsille jo pienestä alkaen eikä moni sen takia opi kunnolla suomea. Siis oikeasti, tiedän yhden nuoren aikuisen, jonka kirjallinen ulosanti on törkeän heikkoa suomeksi, vaikka kyseessä on ihan suomenkielinen ihminen. On vaan kirjoittanut englanniksi jo nuoresta alkaen ja itsensä ilmaiseminen suomenkielellä on heikompaa kuin monella 10-vuotiaalla. Myöskin kyseisen henkilön englanti vilisee kielioppivirheitä.

Lapsella, jolle luetaan, tai joka lukee itse, on teini-ikäisenä n. 70 000 sanan sanavarasto.

Lapsella, jolle ei lueta, eikä lue itse, on teini-ikäisenä n. 15 000 sanan sanavarasto.

Ilman sanoja ei voi ajatella. Ilman sanoja on vaikea ilmaista itseään.

Lukeminen on avain ajatteluun ja jos lapsi ei lue itse, vanhemmat voivat tarjota lapselleen tuon 70

Lukemisen tärkeyttä vähätellään nykyisin? Oikeastiko? Uskomatonta. Lukeminen on kaiken perusta, ilman sitä mistään ei tulisi mitään. Näin tärkeää taitoa ei yksinkertaisesti kuulu vähätellä, se jos mikä on tyhmää.

Vierailija
45/45 |
27.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aku Ankka on nykyään niin huono lehti ettei sitä enää tilata. Ennen kaikki luki sitä

Mikä on tehnyt siitä huonon?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän viisi