Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kohta työhön osastonsihteeriksi, jännittää!

Vierailija
23.03.2021 |

Opinko kaikki mitä perehdytetään? Olen lähihoitaja. Onko HUSin perehdytys hyvää? Sallitaanko mokia alussa, ollaanko kärsivällisiä? En ole mikään tietokoneguru, mutta perusteet on hallinnassa. Se Apottikin jännittää.

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
23.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen osastonsihteerin hommia tehnyt nyt muutaman vuoden ja alkuunsa minullakin oli stressi ja jännitys, vaikka tosiaan lähihoitajan töitä takana. Paljon on kaikkea rutiinia, jota oppii vain tekemällä ja paljon pitää kyllä tietää asioista ja edelleen kyselen kyllä kokeneilta kollegoilta...

Mutta jeesiä saa ja ymmärretään että ottaa aikansa perehtyä? Jännitän, koska olen ollut sellaisissa työpaikoissa, joissa ei ole perehdytetty juuri lainkaan ja tunnelma on ollut ahdistava ja painostava.

ap

No, ainakin minä olen saanut. Meillä on myös hyvä moniammatillinen työyhteisö ja kaikki kommunikoi sujuvasti lääkäreistä laitoshuoltajiin. Toki joka työpaikassa voi olla veemäisiä ihmisiä, jotka eivät halua auttaa. Kyllä itsekin olen törmännyt joihinkin epämiellyttäviin ja törkeisiin kollegoihin, mutta en ota sellaisesta stressiä, koska he tekevät itsensä typeräksi käytöksellään.

Vierailija
22/33 |
23.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille vastauksista! Hyvällä fiiliksellä kohti uutta :)

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
23.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos kaikille vastauksista! Hyvällä fiiliksellä kohti uutta :)

ap

Kyllä se hyvin menee! :) On kyllä oikeasti erittäin tärkeä työ sairaalamaailmassa, vaikka monesti meidät "unohdetaankin" tai ei edes tiedetä mitä kaikkea osastonsihteerin työhön kuuluu.

Vierailija
24/33 |
23.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaativa työ kyseessä

Haha :D tein tuota lukion jälkeisenä kesänä

Vierailija
25/33 |
23.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hirveää työtä.

Puoli vuotta riitti

Perustele vähän.

Olen eri, mutta varmasti jotkut kokee kiireisen ja aliarvostetun työn melko kuormittavana. Paljon kyllä vaaditaan ja pitää tietää kaikenlaista, mutta se osastonsihteeri helposti jää sinne unholaan lääkäreiden ja sairaanhoitajien taakse ihan myös työnantajan toimesta.

Vierailija
26/33 |
23.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaativa työ kyseessä

Joo ja minäkin tehnyt vain muutaman vuoden lähihoitajapohjalta, mutta voin kertoa, että se tietotaito mikä konkareilta löytyy on ihan eri, kuin vaikka itselläni. Perustyö sujuu, mutta on vielä asioita, joista en tiedä. Jos sinä vähän tilailit labroja ja näpyttelit ajanvarauksia kesätyönä, niin ei se vielä kerro työn todellisesta vaativuudesta.

Vierailija
27/33 |
23.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apotti on saatanasta. Tehnyt elämästäni helvettiä.

Vierailija
28/33 |
23.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaativa työ kyseessä

Onko äiskä osastonhoitaja? Muistetaan joo miten olit hyödyksi.

Vierailija
29/33 |
23.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, mitähän sinä osastonsihteerinä sitten teet? 

Varaat aikoja, huolehdit puhelinliikenteestä, sellaista aika simppeliä puuhaa. Osastonsihteeri on juuri niitä suppean tehtäväkentän hommia, joista ei ole muussa maailmassa mitään hyötyä työkokemuksena.

Mutta onnea sinulle uuteen työhön. 

Missä sinä olet noin muuten lähihoitajana ollut työssä, jos et ole tietojärjestelmään törmännyt. Lähihoitajatkin vuodeosastoilla kirjaavat tietoja järjestelmään.

Sinänsä onneton lähtökohta, jos tietokoneohjelmistot jännittävät. 

Vierailija
30/33 |
23.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perehdytys riippuu varmaan paikasta. Meillä ainakin työmäärät on niin suuret, että perehdytykseen ei vaan ole ollut aikaa.

Ja muutamat jotka ovat kommentoineet, että työ on simppeliä, niin tervetuloa kokeilemaan. Tulette yllättymään mitä kaikkea sihteereiden pitää osata ja hallita.

Apotti on tosiaan enemmän kuin haastava, vielä reilun vuoden käytön jälkeenkin. Päivityksiä tulee koko ajan ja toiminnot muuttuvat sillä vauhdilla, että perässä ei pysy. Itse olen kuitenkin näppärä ollut ohjelmistojen kanssa, paitsi Apotin.

Onnea uuteen työhön. Meidän polilla onneksi sihteereiden panosta arvostetaan ja saamme kiitosta työstämme, vaikka resurssipula on huutava.

Vierailija
31/33 |
24.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perehdytys riippuu varmaan paikasta. Meillä ainakin työmäärät on niin suuret, että perehdytykseen ei vaan ole ollut aikaa.

Ja muutamat jotka ovat kommentoineet, että työ on simppeliä, niin tervetuloa kokeilemaan. Tulette yllättymään mitä kaikkea sihteereiden pitää osata ja hallita.

Apotti on tosiaan enemmän kuin haastava, vielä reilun vuoden käytön jälkeenkin. Päivityksiä tulee koko ajan ja toiminnot muuttuvat sillä vauhdilla, että perässä ei pysy. Itse olen kuitenkin näppärä ollut ohjelmistojen kanssa, paitsi Apotin.

Onnea uuteen työhön. Meidän polilla onneksi sihteereiden panosta arvostetaan ja saamme kiitosta työstämme, vaikka resurssipula on huutava.

Simppeliä kyllä. Mutta jos jännittämisen kohteena on tietokoneohjelmisto muun tarvittavan tiedon hallinnan sijasta, niin aika huonosti on asiat. Eli vaikeus taitaakin syntyä juuri siitä, että se muu tieto ei ole hallussa. Nykypäivänä osastonsihteerin työstä on pudonnut hirvittävästi sellaista toimistorutiinia pois, jota siihen ennen aikaan kuului. Tietokoneohjelmiston kanssa toimiminen edellyttää sen tiedon hallintaa, jota ohjelmaan pitää antaa. 

Oiva esimerkki on esim. lähetteet. Sähköisissä lähetteissä - jos osastonsihteeri niitä missään enää käsittelee, siis sihteeri lähettää lähetteen eteenpäin - pitää osata valita oikea osoite minne jokin lähete lähetetään. Tämäkin asia helpottuu, jos annetaan selvät kirjalliset ohjeet. Valitettavasti nämä ohjeet saattavat puuttua, tai ne ovat joltakin kesäsulkujen ajalta, joten yllättävissä tilanteissa kokemattomalle saattaa tulla virheitä. Ja kuka selvittää virheen.... Ja annetaanko se anteeksi, että virhe tapahtui...

No, mitäpä näistä. 

Ai niin tuosta, että osastonsihteeriä arvostetaan työyhteisön jäsenenä. Arvostetaan tasan niin kauan, kunnes jollakin tietotekniikan edistysaskeleella tämä arvokas työyhteisön jäsen voidaan korvata. 

Osastonsihteerin työkokemuksella ei todellakaan muussa maailmassa pitkälle edetä.

Simppeliä hommaa. 

Vierailija
32/33 |
24.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Simppeliä kyllä. Mutta jos jännittämisen kohteena on tietokoneohjelmisto muun tarvittavan tiedon hallinnan sijasta, niin aika huonosti on asiat. Eli vaikeus taitaakin syntyä juuri siitä, että se muu tieto ei ole hallussa. Nykypäivänä osastonsihteerin työstä on pudonnut hirvittävästi sellaista toimistorutiinia pois, jota siihen ennen aikaan kuului. Tietokoneohjelmiston kanssa toimiminen edellyttää sen tiedon hallintaa, jota ohjelmaan pitää antaa. 

Oiva esimerkki on esim. lähetteet. Sähköisissä lähetteissä - jos osastonsihteeri niitä missään enää käsittelee, siis sihteeri lähettää lähetteen eteenpäin - pitää osata valita oikea osoite minne jokin lähete lähetetään. Tämäkin asia helpottuu, jos annetaan selvät kirjalliset ohjeet. Valitettavasti nämä ohjeet saattavat puuttua, tai ne ovat joltakin kesäsulkujen ajalta, joten yllättävissä tilanteissa kokemattomalle saattaa tulla virheitä. Ja kuka selvittää virheen.... Ja annetaanko se anteeksi, että virhe tapahtui...

No, mitäpä näistä. 

Ai niin tuosta, että osastonsihteeriä arvostetaan työyhteisön jäsenenä. Arvostetaan tasan niin kauan, kunnes jollakin tietotekniikan edistysaskeleella tämä arvokas työyhteisön jäsen voidaan korvata. 

Osastonsihteerin työkokemuksella ei todellakaan muussa maailmassa pitkälle edetä.

Simppeliä hommaa. 

Kaikki on helppoa, kun sen osaa.

Vierailija
33/33 |
24.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi kiva kuulla, miten ap:n työt on alkaneet.