Mulla on ensimmäisen kerran koskaan 15 000 € tilillä. Kannattaako siitä sijoittaa?
Olen 39v ja tulot noin 2000€ nettona kuussa. Kiinteisiin kuluihin menee n. 1400€ eli 500-600€ kuussa jäisi yli.
Kannattaako kasvattaa tiliä vai alkaa sijoittamaan? En tiedä näistä yhtään mitään, koska koskaan ennen ei ole ollut näin paljon rahaa.
Kommentit (17)
Vierailija kirjoitti:
No tottakai kannattaa. En anna neuvoja koska en tajua hittojakaan sijoittamisesta.
Mutta mua on mietityttänyt, että mitä jos laitan vaikka 5000€ sijoituksiin ja sitten tarvitsenkin niitä rahoja. Saanko ne ihan niin vain taas sieltä käyttöön?
Jos aikajänne on +10 vuotta, niin kannattaa sijoittaa. Muista vaan sopiva hajautus (ajallinen, maantieteellinen jne.)
Jos aikajänne on lyhyempi, niin sitten joku tili, jolle maksetaan korkoa tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tottakai kannattaa. En anna neuvoja koska en tajua hittojakaan sijoittamisesta.
Mutta mua on mietityttänyt, että mitä jos laitan vaikka 5000€ sijoituksiin ja sitten tarvitsenkin niitä rahoja. Saanko ne ihan niin vain taas sieltä käyttöön?
Riippuu varmaan systeemistä. Mulla oli joku Lähi-Tapiolan juttu johon sai laittaa tavalliselta tililtä makaamasta rahaa vähän paremmalla korolla. Viime kesänä nostin ne kun korona rupes syömään niitä. SAin kaikki nostettua ihan ilman mitään maksuja.
No euroina et ainakaan tee niillä mitään.
Eurot inflatoi kokoajan, menettävät ostokykyä.
Joten tottakai niille tehdään jotain, eikä jätetä vain tilille.
r/wsb mene ja ala tehdä YOLO-ostoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sijoituksiin (osakkeet, rahastot jne) kannattaa laittaa vain sellaiset rahat, joita ei tarvitse lähitulevaisuudessa. Rahat saa kyllä suht nopeasti ulos, mutta tällainen sijoittaminen ei ole yleensä kannattavaa lyhyellä aikavälillä.
Mitä tämä tarkoittaa? r/wsb mene ja ala tehdä YOLO-ostoja
Mille tilille maksetaan näinä 0-korkojen aikoina korkoa?
Vierailija kirjoitti:
No euroina et ainakaan tee niillä mitään.
Eurot inflatoi kokoajan, menettävät ostokykyä.
Joten tottakai niille tehdään jotain, eikä jätetä vain tilille.
r/wsb mene ja ala tehdä YOLO-ostoja.
Niinpä, mutta voi se raha sijoituksissakin huveta
Vierailija kirjoitti:
Mille tilille maksetaan näinä 0-korkojen aikoina korkoa?
Norjalaiset ja ruotsalaiset pankit.
r/wallstreetbets: paikka, jossa keskustellaan sijoituksista
Vierailija kirjoitti:
r/wallstreetbets: paikka, jossa keskustellaan sijoituksista
Niin ja samalla voisi mainita, että riskisijoituksista. Kaikissa sijoituksissahan on riski, paitsi joissain facebookin kaltaisissa osakkeissa joku voisi sanoa olevan vähän riskiä kun kasvu on väistämätöntä.
No eihän tuommosella summalla vielä tienaa yhtään mitän sijoitamisella. Menetät kaikki jos et ymmärrä mitä teet.
Nopealla spugedeelisella laskutoimituksella tuolla summalla saa noin 750 pulloa kossua. Hörpsis hörpsis! Aahh!
Osta metsää. Siinä rahan arvo kasvaa.