Onko henkilökohtaisen avustajan mentävä avustettavan kanssa uimahalliin jos ei tahdo?
Työtehtäviä sovittarssa ei ollut nitään puhetta uimahallista nyt sinne hinku on.
Kommentit (32)
Kun vielä olin henk.koht.avustaja, niin mun avustettava kävi uimassa, mutta sillä oli fyssari mukana, jonka kanssa ui. Mä sit ootin sivummalla sen aikaa ja tein omiani (en uinut).
Tällaiset asiat pitäisi avata jo työsopimusta tehtäessä. En tarkoita aloittajaa syyllistää, vaan yleisesti mietin.
Itse en voisi avustaa kuin pukuhuoneen puolella. Uimataito on heikko, enkä voi vedessä ottaa vastuuta toisesta ihmisestä.
Vierailija kirjoitti:
Onko aamulla pakko lähteä töihin jos ei tahdo? Ei ole, mutta työnantajankaan ei ole pakko maksaa palkkaa jos ei työntekijä tahdo tehdä töitä.
Voiko työnantaja keksiä sinulle mitä sattuu työtehtäviä vai pitääkö noudattaa työsopimusta?
No onko työsopimuksessa eritelty kaikki työtehtävät muuten? Henkilökohtaista avustajaa käytetään kodin ulkopuoliseen toimintaan, harrastustoiminnan mahdollistaminen on iso osa sitä.
Pitäisi kysyä jo työhaastattelussa tai mieluiten ilmoittaa jo työpaikkailmoituksessa, jos ei koe sitä liian henkilökohtaiseksi tiedoksi laittaa julkiseksi.
Vierailija kirjoitti:
jos korona-aikaa ei huomioi, voi uiminen olla tosi tärkeä juttu avustettavalle.
Luulen, että työsopimusta tehtäessä ei huomattu mainita uimisesta, koska se on kuitenkin melko tavallinen toiminto. Ei toki kaikki, mutta moni ihminen käy uimassa ainakin silloin tällöin.
Työnantajan unohdus ei ole pätevä syy muuttaa työsopimusta yksipuolisesti.
Henk. koht. avustajan on tehtävä/autettava niissä hommissa, mitä ko. henkilö tekisi itse jos pystyisi. Uimassa käyminen on ihan normaali asia.
Vierailija kirjoitti:
Henk. koht. avustajan on tehtävä/autettava niissä hommissa, mitä ko. henkilö tekisi itse jos pystyisi. Uimassa käyminen on ihan normaali asia.
Työsopimuksesta riippuu, missä tehtävissä avustaja on lupautunut auttamaan.
Pyydä, että hommaa toisen avustajan uimakerroille. Tuntiperusteistahan tuo on yleensä. Se saa palkan, joka tekee työn. Kaikkeen ei tarvitse suostua.
Todennäköisesti avustettava hankkii toisen avustajan ellet mene jos uinti on hänelle tärkeää. Jos avustettava tarvitsee jonkun auttamaan ihan sinne veteen, niin käytännössä siinä ei oikein ole vaihtoehtoja kuin mennä veteen. Minä ymmärrän sinänsä tuon erittäin hyvin, en itsekään koe oloani hyväksi uima-asussa "ihmisten ilmoilla" eikä minun työnantajani (olen siis itsekin avustaja) uimassa onneksi käykään, mutta tällaisia rajoitteita kannattaa miettiä ennen kuin hakee avustajan työtä ja niistä olisi syytä mainita ennen työsopimuksen allekirjoittamista. En itse pidä uimahalleista muutenkaan yhtään, minusta ne ovat bakteeripesiä, mutta uinti on kuitenkin ihan normaali aktiviteetti ja moni sitä haluaa harrastaa, joten ei uimahalliin menosta oikein voi kieltäytyä. Eri asia olisi jos avustettava haluaisi vaikka nudistirannalle. Koronapandemian vuoksi uimahallin välttämiselle on kyllä tällä hetkellä oikein hyvät perustelut, joten kieltämättä erittäin ikävä tilanne avustajalle tällaisena aikana, uimahalli kun on otollinen paikka viruksen leviämiselle.
Mä vaihtaisin avustajaa jos kieltäytyis uinnista, se on tärkein harrastus mun arjessa ja avustaja ui mukana. Ensimmäinen vaatimus avustajalle että ui.
uimavalvojat eivät tykkää siitä, että uima-altaan veteen vuotaa verta. kummallista, eikö totta...