Millaisista nettotuloista te sijoitatte?
Eli millaisilla nettotuloilla olette uskaltaneet lähteä sijoittamaan?
Onko esim. asuntolainaa, mutta silti sijoitatte?
Kommentit (38)
Netto 2200€ josta keskimäärin 500€/kk osakkeisiin
1500-1600 ja siitä sijoitan 300-500 euroa kuussa.
Olin nyt täällä huuli pyöreä tajutessanni, mutta mistä perusihmiset sijoitavat ja kuinka paljon lopulta.
Noin 2500 nettotuloista saa sijoitettua ehkä 300-500 kuussa nykyään. On asuntolainaa ja on myös sijoituslainaa yhteensä 145000, joita lyhennän molempia koko ajan sen rinnalla. Pääomatulot eivät ole kovin isot vielä, pari tonnia osinkoja varmaankin tänä vuonna.
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu vaan hullulta että kaikki vain tienaa eikä kukaan menetä?
Olen pelännyt sijoittamista mahdollisten menetyksien johdosta kuitenkin.
Hajautat muutamaan matalakuluiseen ja /tai kuluttomaan indeksirahastoon ja rahaston pitäjä pitää rahoistasi huolen. Se sopii ihmiselle joka haluaa nukkua yönsä ja jota ei kiinnosta suuremmin perehtyä sijoittamiseen. Sitten annat niiden rahojen olla siellä etkä katso perään, jos olet ihminen joka ei kestä mitään heilahteluja. Pitkällä aikavälillä keskimääräinen tuotto on ollut 7% luokkaa vuosittain. Käteisen pitäminen tilillä on huonoin idea ikinä. 10 000e tänään on pikkuraha tulevaisuudessa kun inflaatio syö rahan arvoa, varsinkin nyt kun keskuspankit painaa sitä kuin lahjapaperia.
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu vaan hullulta että kaikki vain tienaa eikä kukaan menetä?
Olen pelännyt sijoittamista mahdollisten menetyksien johdosta kuitenkin.
Tulevasta ei kukaan tiedä varmasti, mutta tähän mennessä Suomen historiassa ei ole tainnut olla yhtään tapausta, jossa hyvin hajautettu osakesalkku olisi tuottanut tappiota, jos on vain ollut mahdollisuus odottaa tarpeeksi pitkään (max noin 10 vuotta) osakkeiden myymistä.
Ja arvaan, että tähän tulee joku sanomaan, miten kävi vuonna 2000 Nokiaan sijoittaneille tai myöhemmin Talvivaaraan sijoittaneille. Olennainen juttu osakesijoittamisessa on hajautus niin, että yhden firman osakkeiden arvo salkussa on max 10 % salkun kokonaisarvosta. Vaikka yhden firman osakkeet menettäisivät arvonsa täysin, niin muiden arvon nousu korvaa sen.
Netto 3500, josta sijoitan 1000-1500 euroa kuukaudessa.
Netto noin 1700e, sijoitan vähintään 160e kuussa rahastoihin.
Mukava huomata, että piensijoittaen määrä kasvaa ja tästä on tulossa ihan kansanharrastus.
Netto 2000e, joka kuukausi 300e sijoituksiin.
Minä ja p:so olemme työttömiä, mutta meillä on sioitusasunto, joka kohta menee lihoiksi, on jo annettu trokaukseen, minä en saa juuri mitään omin päin kaupaksi. (Yksiö Kalliossa.) Minä olen ollut säänn. tuloitta yli vuosikymmenen.
Sillä eleskellään p:son eläkeikään. Me emme nosta tukia emmekä saisikaan. Eletään siten silloin hänen eläkkeellään. Minä olen aika heikossa tilassa enkä varmaan saavuta eläkeikää.
Vierailija kirjoitti:
Mukava huomata, että piensijoittaen määrä kasvaa ja tästä on tulossa ihan kansanharrastus.
Jos laajat kansanjoukot alkaisivat tästä vaurastua, niin anastajavalta iskee ja vie rahat. Jollain verolla esim.
Olen vähän ällikällä lyöty, kun en itse sijoita yhtikästä mitään.
Nettotulot n. 2300 €. Sijoitan rahastoihin kuukausittain itselle 180 - 300 € ja tyttärelle 70 €. Rahat menevät tililtä automaattisesti tiettynä päivänä. Haaveissa on ostaa isompi asunto. Jos sopiva tulee kohdalle, rahat saa rahastosta käyttöönsä muutamassa päivässä. Olen sijoittanut rahastoihin sen verran kauan, että olen n. 35000 voiton puolella. Jos rahat olisivat olleet vain tilillä, inflaatio olisi syönyt niiden arvoa. Olen yhden lapsen yksinhuoltajaäiti.
Aloitin, kun nettotuloni olivat jotain 1800-1900€ ja olin juuri ottanut asuntolainaa. Nykyään on 2500€ netto(ansiotulot) ja vielä enemmän asuntolainaa ja sijoitan paljon enemmän kuin ennen.
hälyytys kellot soivat kun joka päivä kehutaan sijoituksen auvoisuutta. kaupustelijoilla on jo hätä nyt yritetään myydä arvottomat paperit rahvaalle. välittäjät ja myyjät tajuu että 1-2v ovat arvottomia. suuria tuottoja kehuvat kun itse laskevat MUTTA KUKA OSTAA. pörssi uutiset ovat yhtä luotettavia kuin ylen vale uutiset
Kuukausisäästöjen määrä ja hajautukseni:
200€ ETF:n Nordnetissa kuukausisäästösopimuksella
100€ kahteen matalakuluiseen Nordnet rahastoon; kehittyvät markkinat & maailma
150€ kryptovaluuttoihin NorthCryptossa: BTC, ETH, LINK, AAVE ja LTC hajautuksena tasaisesti
200€ Kiinteistövakuudellisiin lainoihin EstetageGurulla
300-500€ osakesääsäästötilille, josta joko heti osto tai 2-3 kk välein isompi ostoerä
Enemmän kuin pari kymppiä kuussa sijoittavat,mihin sijoitatte? Suoriin osakkeisiin,rahastoihin vai johonkin muuhun?