Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tietokoneohjelmien käytettävyys ja ulkoasu parantui parantumistaan aina 2000-luvun alkupuolelle saakka, mitä sitten tapahtui?

Vierailija
23.03.2021 |

Muutama uusi ohjelma on pitänyt ottaa käyttöön eri syistä. Tulee tunne kuin olisin palannut 80-luvulle! Kohta joku varmaan keksii ottaa käyttöön reikäkortit ja ketjulomakkeet.

Viimeisin mobilepay, joka on sukulaiseni yrityksellä. Itse homma toimii muuten hyvin. Mutta: Siitä ei tulostu tiedot tiliotteelle, joten piti ottaa erillinen tulostus kirjanpitäjää varten. Hemmetti miten typerä taulukko siitä tuli, että sai kaikki tarvittavat tiedot mukaan. Samoin laskutusohjelmat, käyttöliittymä kuin niistä ohjelmista, joita käytin aloittaessani työelämän joskus 80-luvulla. Johtuuko tämä siitä, että tekijät on niin nuoria, etteivät he voi tietää miten typeriä ohjelmat tuolloin olivat ja kuvittelevat tekevänsä hyviäkin uudistuksia?

Eikä tarvitse vastata että en osaa, kiitos kyllä osaan. Ohjelmat tekijät eivät enää tunnu ajattelevan käyttäjäystävällisyyttä ja sitä, että niiden ohjelmien pitää olla nopeita ja helppokäyttöisiä, sillä noita perusohjelmia käyttää moni muukin. Itse osaan juuri siksi, että on kokemusta monenlaisesta ja minulla on vahva tausta tietotekniikassa, vuosikymmenien kokemus. Olen kohdannut jopa - ihan nuorilta - sellaista asennetta että jotain ei ole, koska he eivät osaa sitä käyttää. Kyllä on, mutta jutut pitää löytää.

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
23.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. windowsissa tuli tärkeämmäksi erilaiset drm-piirteet kuin se, että käyttöjärjestelmä toimii sujuvasti joka tilanteessa. Lisäksi windowsin vanha suunnitteluperiaate että käyttöjärjestelmän koon pitää kasvaa jotta ihmiset ostaa vuodesta toiseen uuden koneen vaihtaessaan käyttöjärjestelmän versiota. Microsoftillahan on lisäksi tämä suruton omien softien tukeminen eli sillä yhdellä käyttöjärjestelmällä koitetaan vetää myös office-paketti ja palvelimet ja niihin liittyen tietokannat ja nykyään pilvipalvelut, ad:t ja mitä näitä onkaan. Lisäksi pelejä unohtamatta eli konsolit. Nuohan koitti saada tähän omaan pakettiinsa vielä mobiilinkin mutta se luojan kiitos epäonnistui. Palvelimissakin linux vie koska se vaan on monessa suhteessa parempi. Samoin "sulautetuissa" eli kaikenmaailman telkkareissa, kassakoneissa ja ties missä mihin nyt sitten käyttöjärjestelmä nykyään tarvitaankin. 

Vierailija
2/7 |
23.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alettiin värkkäämään ohjelmia, joilla on tarkoitus rahastaa, eikä parantaa toimintaa.

Moni yksinkertainen toimiva ratkaisu muutettiin monimutkaiseksi ainaista korjaamista vaativaksi sillisalaatiksi.

Ohjelmistojen testausta ei päässeet enää loppukäyttäjät tekemään, vaan sutta ja sekundaa alkoi tullla tuutin täydeltä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
23.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen töissä yrityksessä jossa tehdään juuri mainitsemasi näköisiä (itse sanon niitä seitkylukulaisen näköisiksi, mutta ehkei silloin vielä ollut tuollaistakaan) talousohjelmia. En koodaa niitä mutta vierestä näen touhun.

Parissakymmenessä vuodessa alalla olen havainnut ainakin sen, että kaikilla on niin älytön kiire, että tehdään vain ja ainoastaan pakolliset asiat sprinteissä ja jumalattomassa kiireessä ja rimaa hipoen, että ilmeisesti se riittää. Ilmeisesti kilpailua ei ole, tarkoitan että kaikki kilpailevat hinnalla ? Ja se tarkoittanee sitä, että UX jää jalkoihin, ulos pistetään mvpt ja juosten kusten lähdetään kohti seuraavaa sprinttiä. Jee. Ja palkat on minimissä, joten ammattilaiset käyvät täällä vain hakemassa pari vuotta kokemusta ja siirtyvät muualle.

Hävettää, että meillä ohjelmien ulkoasu on dosmainen ja osa toiminnoista on juuri tuollaisia "kun seisot yhdellä jalalla ja hypit 3 askelta myötäpäivään, saat printattua kuitin, kun ensin tarkistat, että on ensimmäinen pariton sunnuntai pääsiäislauantain jälkeen" .

Vierailija
4/7 |
23.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oho, ensimmäistä kertaa näen vauvapalstalla järkevää keskustelua.

Olen ihan samaa mieltä, meillä töissä käytetään uusinta Windowsia ja Office365 - sarjan ohjelmia. Käytettävyydeltään nuo on ihan käsittämätöntä kuraa. Jatkuvaa takkuilua ja latailua, erilaisia logineja joka paikkaan ja pilvipalvelut jatkuvaan poissa käytöstä jonkun tuntemattoman virheen vuoksi.

Työteho kärsii aika paljon kun muutaman klikkauksen välein joutuu odottelemaan 10-60 sekuntia jonkun asian tapahtumista.

Vierailija
5/7 |
23.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mää tarttisin windows 7:kan   vanhalle koneelle.  Vanhaa peliä  varten, ei toimi muissa käyttiksissä.

En ole atk velho niin en tiedä helppoa(siis ilmasta) ratkaisua.

Vierailija
6/7 |
23.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

aina kun palkataan uusi ilpo insinööri hänen täytyy päteä ja näyttää osaamistaan keksii kolmikulmaisen pyörän muut ovat orgasmin partaalla kun kuvittelevat että varmaan on nyky päivää kun juuri koulusta päässyt on keksinyt. sitä ei kukaan kyseinalaista soveltuuko se käyttöön lainkaan. tua reikä kortti ilmaisu OLI NIIN SOPIVA ja valitettavasti tosi

Vierailija
7/7 |
23.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laskutusjärjestelmän virheitä raportoitaessa asiakas saa vastauksen "kiitos kehittämisehdotuksista". Siis hetkinen, mistä lähtien virheistä ilmoittaminen on ollut kehittämisehdotus? Virheet on tahallisia ja "ohjelmaa kehitetään", sitten lähetetään uusi - ehkä  maksullinen - päivitys, josta virheitä on korjattu? 

Hiirtä joutuu klikkailemaan tiuhaan -moni asia, mikä ennen vaati yhden klikkauksen, on nykyään 3-4 klikkauksen takan.