Asunnon tarve Helsingin kaupunki: erittäin kiireellinen, mitähän käytännössä tarkoittaa?
Voiko realistisesti odottaa, että tuolta tarjotaan asuntoa? Minulla on vuosi vielä aikaa asua tässä nykyisessä asunnossa.
Kommentit (35)
Vuokraovessa on 133 heti vapaata asuntoa kriteereillä Helsinki, 0-650 e/ kk.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut asunnoton viime kesästä lähtien. Sosiaaliohjaaja sijoitti minut heti kaikkiin jonoihin erittäin kiireellisenä tapauksena ja on säännöllisesti tarkistanut tilanteen. Ei yhtään mitään, ei toivoakaan päästä kaupungin asuntoon. Olen viisikymppinen, päihteetön, lapseton sinkku. Älä sinäkään toivo liikoja.
Täsmennän vielä: olen viisikymppinen, päihteetön, lapseton, valkoinen, kantaväestöön kuuluva sinkku. Noin 80-90 % tässä kriisimajoituksessa olevista ihmisistä on ainakin ulkonäön, tapojen ja vaatetuksen perusteella EU:n ulkopuolelta, ei kuitenkaan Amerikoista tai Oseaniasta. He tulevat ja menevät, minä jään.
Vierailija kirjoitti:
Vuokraovessa on 133 heti vapaata asuntoa kriteereillä Helsinki, 0-650 e/ kk.
Ja kuinkahan moni noista on vain yksi huone solussa tai yhden vuokralaisen osuus kimppakämpästä, jokin keittiötön ikkunaton koppi, jonkun hiljaisen etätyöläisen parvi tai jonkin kalliin asunnon ensimmäinen vuokra puoleen hintaan?
Ei tuu asuntoa jos ei oo lapsia ja monta
Vierailija kirjoitti:
Hyvin harva suomalainen hankkii monta lasta. Varsinkaan ei eteläsuomalainen kaupunkilaissuomalainen.
Muuta Mänttä-Vilppulaan, saat asunnon heti. Pakkoko se on Helsingissä luuhata?
Täytyy olla ulkomaalainen, jotta saa Hiekan asunnon
Vierailija kirjoitti:
Koulu on täällä, samoin perhe ja ystävät. Mitä minulla olisi Mänttä-Vilppulassa?
Jos ei kaupungin virkamiesjohdon tai asuntoja jakavien sukulaiset, tuttavat tai kaverit tarvitse kaikkia vapaita tai vapautuvia asuntoja, niin saatat vaikka saada.
Vierailija kirjoitti:
Kaverillani on neljä lasta eikä hänkään saanut asuntoa, kun hänen silloisessa talossa alkoi peruskorjaus. Joutuivat lasten kanssa jonkun aikaa majailemaan hätämajoituksessa. Lapset alle kouluikäisiä niin eivät onneksi ymmärtäneet olevansa asunnottomia.
Eipä se oikein mitään tunnu merkkaavan. Olenpa ollut kodittomana, nukkunut sisaruksilla, kavereilla ja joskus jopa teltasta ja erittäin kiirrellinen status, mutta eivät asuntoa antaneet. Onneksi sain perintöä sen verran että sain ostettua oman osakkeen eri kunnasta, mutta pääkaupungi seudulta kuitenkin
Monta työssäkäyvää mutta pienituloista kaveriani ovat saaneet nopeasti helsingin kaupungin asunnon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koulu on täällä, samoin perhe ja ystävät. Mitä minulla olisi Mänttä-Vilppulassa?
Siellä olis uusi koulu ja uudet ystävät. Perhekin voisi seurata mukana.
Mä oon aina ollut Helsingin kaupungille haettaessa erittäin kiireellinen -luokituksessa. Niin ovat lähes kaikki hakijat. Ikinä en ole sieltä asuntoa saanut. Viimeisimpänä kertana olin asunnoton ja raskaana yli puolivälin. (Kyllä. Elämäni oli juuri mennyt päin honkia.) Olin rastittanut lähes kaikki alueet ja vuokran yläraja oli 750 e. Ei tippunut. Onneksi sain kohtuuhintaisen ja hyväkuntoisen asunnon toiselta asunnontarjoajalta.
Helsingin kaupungin asukasvalinta ei ole tarveperäistä. He haluavat kaikentuloisia ja kaikissa sosiaaliluokissa olevia asukkaita. Koko idea kohtuuhintaisista asunnoista pienituloiselle väestölle on vesittynyt. Verorahoilla maksetaan siitä, että keskituloinen tai jopa paremminkin toimeentuleva voi asua halvemmalla. Toisaalta ei enää pitkään. Vuokrataso nousee niin nopeasti, että se on parin vuoden kuluttua samalla tasolla yksityisten asunnontarjoajien kanssa. Ihan naurettava koko lafka.
Olen ollut asunnoton viime kesästä lähtien. Sosiaaliohjaaja sijoitti minut heti kaikkiin jonoihin erittäin kiireellisenä tapauksena ja on säännöllisesti tarkistanut tilanteen. Ei yhtään mitään, ei toivoakaan päästä kaupungin asuntoon. Olen viisikymppinen, päihteetön, lapseton sinkku. Älä sinäkään toivo liikoja.