Meneekö urheiluvaatteet pilalle, jos ne pesee joskus harvoin 60 asteessa?
Lapussa lukee 30 tai 40 astetta, mutta tuntuu ettei ne lähde ihan sillä puhtaaksi. Hiki pinttyy ja alkaa haista nopeasti. Etenkin urheiluliiveissä käy noin. Meneekö tekniset ominaisuudet pilalle, jos pesen silloin tällöin 60 asteessa. Vaikka kerran kuussa?
Kommentit (7)
Voi mennä, osta sport pyykinpesuainetta, se poistaa hajut, eikä mitään huuhteluainetta tai etikkaa saa käyttää.
Ei mene pilalle, vaikka pesee joka kerta 90 asteessa.
Vierailija kirjoitti:
Voi mennä, osta sport pyykinpesuainetta, se poistaa hajut, eikä mitään huuhteluainetta tai etikkaa saa käyttää.
Mulla on sport pesuainetta. Pyykki onkin raikasta kun ottaa koneesta, mutta liivit alkaa haista jo kun pitää yhden päivän kotona eikä edes käy lenkillä.
-ap
No ei todellakaan mene pilalle. Urheiluvaatteita on ihan turha pestä aina jossakin neljässäkympissä, vaan ne kannattaa pestä kunnolla. Vaatteista tulee ehdottomasti raikkaampia ja puhtaampia. Olen pessyt joitakin yhdeksässäkympissäkin ja hyvä tuli. Pesin miehen rakkaita rheiluvaatteitakin hänen tietämättään ja mies tuli ihan kehumaan, että onpas pitkästä aikaa puhtaan tuntuiset vaatteet.
Huuhteluainetta ei tietenkään kannata käyttää ja ihan normaalilla nestemäisellä pesuaineella pesen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on sport pesuainetta. Pyykki onkin raikasta kun ottaa koneesta, mutta liivit alkaa haista jo kun pitää yhden päivän kotona eikä edes käy lenkillä.
-ap
Niinpä. Laitapa seuraavaksi kovemmat asteet ja ylläty. Jos sekään ei auta, heitä koko vaate hevonkuuseen. Ties missä sekin rätti on tehty.
Ei mene. Liotan välillä viileässä pesuainevedessä yön yli ja pesen sitten 60 asteessa.
Todennäköisesti kestää hyvin. Mutta yksi vinkki pesuun: huuhtele ensin vaatteet kylmässä ennen pesua. Eritteissä on proteiineja, joita lämmin kiinnittää kankaaseen. Kylmä taas irrottaa niitä. Ensin kylmä huuhtelu ja sitten vielä pesuun etikkaa huuhteluaineeksi, niin pyykki on raikkaampaa. Urheiluliiveihin voi myös hieroa vähän sappisaippuaa pahimpiin hikikohtiin. Rinnassahan on sellainen hikirauhanen, josta tulee sellaista rasvaista hikeä, sappisaippua auttaa irrottamaan rasvaa paremmin.