Voiko miestä velvoittaa hoitamaan lapsia mun sairauslomalla?
Olen sairauslomalla ja mun on todella vaikea liikkua. Miehellä on etätyöpakko mutta käy salaa toimistolla töissä koska kotona on lapset ja kotityöt. Itse tein etää lähes vuoden joten tiedän että se kyllä onnistuu.
Lapset on jo koululaisia mutta erityslapsia. Olen jotenkin pärjännyt tähän asti mutta kunto heikkenee ilmeisesti sen takia kun rasitan itseäni liikaa. Mies ei suostu jäämään kotiin enkä pysty nyt antamaan lapsille sitä hoitoa mitä tarvitsevat. Heikon kunnon takia ei ajatustaan toimi. Onko vinkkejä tilanteeseen?
Kommentit (32)
Ei taida työnteko ja erityislapsista huolehtiminen onnistua yhtäaikaa.
Soita se lasten isä hommiin ja anna nyksäsi olla rauhassa.
Kyseessä on siis lasten isä. Itselläni on paljon vaativampi työ ja tosiaan onnistuin vuoden tekemään etää. Samalla hoitui kaikki kotityöt. Hoidin siis yksin koko pakan vuoden, nyt on kyse muutamasta viikosta kunnes saan itseni kuntoon. Sen jälkeen jatkan etäilyä kuntoutuksessa ja hoidan taas kaiken sen lisäksi.
AP
Ei onnistu miehiltä koska putkiaivo.
Naapurillakin onnistuu etätyöt. Miksi minulla ei vaan onnistu ja tuttava hammaslääkärikin menee joka aamu töihin. Ihmettelen suuresti meitä kun sulla kumminkin onnistui
1. Suuri osa ongelmaa on se että normaalisti sinä hoidat kaiken. Sen takia miehen on vaikea vaihtaa roolia kun saavutetuista eduista ei haluta luopua.
2. Kysy mieheltäsi hoitaako hän lapset ja pakollisimmat kotityöt seuraavat kaksi viikkoa vai ostaako palvelun kotiin. Jos kieltäytyy kummastakin niin kerro että joudut soittamaan lasten suojeluun ja tekemään lapsista laskun koska itse et voi lapsia hoitaa sairauden takia ja lasten isä ei halua heitä hoitaa. Herättäisikö tuo miestä tajuamaan?
Et voi velvoittaa miestäsi tekemään lapsenhoitohommia työn ohessa. Hommatkaa kotiapua tai miehesi voi jäädä palkattomalle/ lomalle hoitamaan lapsia.
Miksi sinä teet kaiken perheessänne? Mihin tarvitset itsekästä miestäsi ylipäätään? Mietipä sitä. Mietittyäsi varmaan päädyt samaan ratkaisuun kuin, mitä suurin osa suosittelee: eroa. Pääset helpommalla ilman omahyväistä ja vastuuta pakoilevaa miestäsi, usko pois.
Mies saa töistä hoitovapaata ja ymmärtääkseni se on palkallista. Taitaa olla normaalikäytäntö alle 10 v lasten vanhemmille. Vai olenko ymmärtänyt jotain väärin?
Miten muka olet nyt työkyvytön ja lastenhoitokyvytön, mutta parissa viikossa toivut? Olitko leikkauksessa tai onnettomuudessa? Montako vuotta olet käynyt töissä, vai oliko muistelemasi pätkä poikkeus?
ValoPallo kirjoitti:
Mies saa töistä hoitovapaata ja ymmärtääkseni se on palkallista. Taitaa olla normaalikäytäntö alle 10 v lasten vanhemmille. Vai olenko ymmärtänyt jotain väärin?
Sairaan lapsen hoitamiseksi tai hoidon järjestämiseksi.
Jos olet aina tehnyt kaiken, niin mies ei yksinkertaisesti osaa hoitaa yhtä aikaa etätöitä, kotia ja lapsia.
Monille naisille ympäri maailman on valitettavasti nykyisin arkipäivää hoitaa nämä kolme tehtävää samanaikaisesti ja siihen tulee rutiini, joskin vastentahtoinen, vaihtoehtojen puuttuessa. Se sujuu minkä on pakko sujua. Miehet puloestaan luistaa vastuusta, ei pelkästään teillä vaan monessa muussakin kodissa. Mutta jos olet sairauslomalla ja liikuntakyvytön, asia on vielä ikävämpi kuin se jo muutenkin olisi.
Oletko puhunut miehesi kanssa ja jos olet, mitä hän sanoo?
Vierailija kirjoitti:
Naapurillakin onnistuu etätyöt. Miksi minulla ei vaan onnistu ja tuttava hammaslääkärikin menee joka aamu töihin. Ihmettelen suuresti meitä kun sulla kumminkin onnistui
Anna kun arvaan. Oot persu, etkö ookin?
Hyviä kommentteja, kiitos! Käsittääkseni kotiapua ei enää saa mutta aina voi palkata yksityiseltä. Ajattelin että lähden itse pois jos homma ei kotona suju. Nyt saa pätkämajoitusta aika halvalla.
AP
Ei jumaliste tätä touhua. Miehesi kuuluu auttaa, olet sairaana ja hänellä on vastuu. Yksinkertaista.
ValoPallo kirjoitti:
Mutta aloittajan lapset eivät ole sairaina.
Vierailija kirjoitti:
Hyviä kommentteja, kiitos! Käsittääkseni kotiapua ei enää saa mutta aina voi palkata yksityiseltä. Ajattelin että lähden itse pois jos homma ei kotona suju. Nyt saa pätkämajoitusta aika halvalla.
AP
Meidän kaupungissa neuvolan kautta saa kotiapua, juuri esim. tällaisiin tilanteisiin.
Ymmärtänet että myös etätöissä pitää tehdä töitä.