Miten saada aloitettua pääsykokeisiin lukemisen?
Ja keskittymään myös siihen? Neuvoja. Ei tule mitään tästä
Kommentit (40)
Ajattele, että jos et lue, sinusta tulee loppuelämäksesi reject, häviäjä. Et kai halua sellaista taakkaa?
Ei kannata odotella motivaatiota, vaan pitää opetella työskentelemään ilman motivaatiota.
Tuliko pääsykoemateriaali vasta nyt julkiseksi? Itse aloitin oman urakkani jo tammikuussa silloin kun hain yliopistoon eli luin siis tammikuusta toukokuun loppuun. Ensin luin vain 3 päivää viikossa. Otin vain tuntumaa materiaaliin ja luin sen päällisin puolin läpi. Sitten aloin lukemaan ajatuksella ja hahmottelemaan mitkä asiat kirjassa ovat tärkeitä eli siis tein alleviivauksia. Sitten vasta aloin tekemään muistiinpanoja. Luin kirjan ainakin 10 kertaa läpi. Viimeisen 2kk ennen koetta hioin muistiinpanoja ja vika kuukausi ennen koetta meillä oli vessassa, keittiössä, kaikissa ovissa - oikeastaan joka paikassa post ittejä joihin olin laittanut termejä ja tärkeitä juttuja ylös. Opettelin niitä sitten ulkoa joka päivä. Tuolla metodilla napsahti opiskelupaikka heittämällä. Se lukeminen vaan pitää aloittaa. Jos on motivaatio kohdillaan niin sen työn vaan tekee, vaikka puuduttaisikin.
Aamuherätys ja rutiinit. Lukeminen. Välillä ulos happea haukkaamaan. Säännöllisyys. Ajoissa nukkumaan.
Vierailija kirjoitti:
Tuliko pääsykoemateriaali vasta nyt julkiseksi? Itse aloitin oman urakkani jo tammikuussa silloin kun hain yliopistoon eli luin siis tammikuusta toukokuun loppuun. Ensin luin vain 3 päivää viikossa. Otin vain tuntumaa materiaaliin ja luin sen päällisin puolin läpi. Sitten aloin lukemaan ajatuksella ja hahmottelemaan mitkä asiat kirjassa ovat tärkeitä eli siis tein alleviivauksia. Sitten vasta aloin tekemään muistiinpanoja. Luin kirjan ainakin 10 kertaa läpi. Viimeisen 2kk ennen koetta hioin muistiinpanoja ja vika kuukausi ennen koetta meillä oli vessassa, keittiössä, kaikissa ovissa - oikeastaan joka paikassa post ittejä joihin olin laittanut termejä ja tärkeitä juttuja ylös. Opettelin niitä sitten ulkoa joka päivä. Tuolla metodilla napsahti opiskelupaikka heittämällä. Se lukeminen vaan pitää aloittaa. Jos on motivaatio kohdillaan niin sen työn vaan tekee, vaikka puuduttaisikin.
No nykyäänhän on kai aika monilla aloilla kuukausi aikaa omaksua materiaali. Helpompaa se oli minusta silloin kun aikaa oli liki vuosi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No nykyäänhän on kai aika monilla aloilla kuukausi aikaa omaksua materiaali. Helpompaa se oli minusta silloin kun aikaa oli liki vuosi.
Riippuu tietysti ihmisestä mikä sopii mutta erilaisia metodeja vaatii riippuen paljonko on aikaa käytettävissä.
Vierailija kirjoitti:
Se tästä vaikeaa tekeekin ettei ole etukäteismateriaalia, itse kokeessa tulee vasta materiaali. Lisäksi olen yrittänyt katsoa vanhoja pääsykokeita mutten ymmärrä niistä mitään. Miten lukea kaavioita ja tieteellistä tekstiä sekä löytää täysin oikean vastauksen kaiken tietokasan keskeltä? Ei ole varaa ketään opettajakaan palkata itselleni, joka voisi auttaa tässä
Käyt uutterasti läpi artikkeleita niin, että osaat lukea niitä. Vinkki: niissä on käytännössä aina samat asiat samassa paikassa.
Minne olet hakemassa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö mukaan enää ehdi? :O Koe on toukokuussa ja kasvatustieteet
Ehkä sun alitajunta yrittää kertoa sulle, että et halua sille alalle?
Vierailija kirjoitti:
Ehkä sun alitajunta yrittää kertoa sulle, että et halua sille alalle?
Ala kiinnostaa ja mitä katsoin vanhoja pääsykokeita, ovat kiinnostavia tekstejä. Mutta sitä vähän haittaa, kun ei ymmärrä tekstistä ja löydä vastauksia suuresta tietomäärästä. En myöskään ymmärrä kuvioita ja taulukoita niistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se tästä vaikeaa tekeekin ettei ole etukäteismateriaalia, itse kokeessa tulee vasta materiaali. Lisäksi olen yrittänyt katsoa vanhoja pääsykokeita mutten ymmärrä niistä mitään. Miten lukea kaavioita ja tieteellistä tekstiä sekä löytää täysin oikean vastauksen kaiken tietokasan keskeltä? Ei ole varaa ketään opettajakaan palkata itselleni, joka voisi auttaa tässä
Käyt uutterasti läpi artikkeleita niin, että osaat lukea niitä. Vinkki: niissä on käytännössä aina samat asiat samassa paikassa.
Siis missä kohtaa?
Ehtiikö enää muutenkaan saada haltuun pääsykokeisiin mennessä tämän tekniikan?
Motivoi itsesi.
Mitä sinä haluat?
Liiku nuku ja syö ja lue. Tee lukujärjestys.
Mihin kellonaikaan sinun on helpointa keskittyä? Kokeile.
Ajoita luvut niihin aikoihin.
Vierailija kirjoitti:
Ehtiikö enää muutenkaan saada haltuun pääsykokeisiin mennessä tämän tekniikan?
No, ei, jos motivaatio on tuota muokkaa... että ehtiikö ja viittiikö ja ei varmaan... kyllä selittelyjä löytää.
Jos haluaa sisään, niin aloitta nyt. On sitten ensi vuonna jo pohjaa alla.
Jos ei kiinnosta, niin ei kannata.
Tekee muuta. Menee töihin. Rupeaa lukemaan sitten, kun kunnostaa.
Tämä voi kuulostaa näsäviisastelulta, mutta kannattaa olla tarkkana sen suhteen, kuinka paljon käyttää aikaa ja jaksamista motivaation löytämiseen liittyviin kikkoihin versus se, että "vain alkaisi lukea".
Tämä siksi, että hankalinta on usein sen alkuun pääseminen. Voi olla yllättävän toimivaa vain pakottaa itsensä istumaan alas kirjan ääreen, vihko ja muistiinpanovälineet vieressä.
Oikeastaan ainoa "niksi" joka on omalla kohdalla toiminut on ollut se, että ei tee liian ankaraa aikataulua, vaan esimerkiksi asettaa aamupäiväksi itselleen pakon lukea vähintään tunti.
Vierailija kirjoitti:
Itelläni toimii sellainen että otan kirjan esille ja aloitan :D parhaiten keskityn sängylläni, tärkeintä on hyvä ja mukava asento. Saatan lukea vaikka koko päivän ja monta päivää putkeen. Joskus taas menee muutama päivä että en lue ollenkaan. Toi on tapa mikä minulla toimii, ihan esimerkki vaan että kaikilla toimii se oma tyyli.
Moni vaikka nukahtaisi sänkyyn, itse en pysty taas istumaan pöydän ääressä kun tylsistyn ja tuskastun siinä.
Ja itselläni ei toimi koulumainen aikataulutus, häiriintyisin niistä tauoista.Minulla on todettu Add joten se voi vaikuttaa tyyliini opiskella.
Itse en suosittele sänkyä, varsinkin jos on vaikeuksia nukahtaa. Sänkyä kannattaa suurimmaksi osaksi käyttää vain nukkumiseen, näin keho tottuu siihen, että kun mennään sänkyyn niin sitten nukahdetaan.
Vierailija kirjoitti:
Tomaattitekniikka toimii mulla parhaiten.
Tutkimusten mukaan jo kännykän kanssa samassa huoneessa oleminen heikentää keskittymistä, koska puhelin ja sen tarjoamat mahdollisuudet on koko ajan mielessä. Vie puhelin toiseen huoneeseen.
YouTubessa on valtavasti rauhallista musiikkia ja muunlaisia äänivideoita opiskelun taustatueksi. Kokeile hyödyttäisikö sinua joku sellainen.
Tee jonkinlainen lukusuunnitelma, jossa pystyt pysymään, ja pysy siinä. Lukusuunnitelma pissii aina, joten laske siihen noin 20 % väljyyttä.
Kun teet pääsykoelukemisen kerralla hyvin, sitä ei tarvitse koskaan enää toistaa.
Ajattele tuota viimeistä neuvoa oikein kovasti. Se on meinaan juuri niin. Sitten on myös sellaisia kuten minä, joka haki VIISI KERTAA ennen kuin sai paikan. No, sain sen lopulta, mutta viisi kevättä luin. Koska en jaksanut kerralla kunnolla. Siinä ajassa olisi jo ehtinyt maisteriksi kun olisi kertaalleen lukenut ja sitten vaan opiskellut. Eli tee itsellesi selväksi pääsetkö sisään vai yritätkö vähän vaan, ja toimi sen mukaan. On hyvin lyhyt aika elämästä priorisoida pääsykoelukeminen se 2-3 kk.