Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

17 v tytär on katkaissut välit minuun isäänsä

Ikävöivä isä
21.03.2021 |

Myöskään hieman nuorempi sisarus ei halua olla yhteyksissä. Kaikki alkoi vuosi sitten, kun vaimoni jätti minut toisen miehen takia hyvin pitkän avioliiton ja erittäin tiiviin yhdessäolon jälkeen. Palasimme kuitenkin yhteen, vaikka jatkoimme asumuseroa, ja avioerohakemus peruttiin. Samaan aikaan tyttäreni katkaisi välit ensimmäisen kerran. Olen kuulemma maailman huonoin isä ja hänellä on ollut turvaton lapsuus. Vaimoni mukaan en kuitenkaan ollut tehnyt mitään sellaista, mitä ei voisi antaa anteeksi.

Minulla, vaimolla ja nuoremmalla sisaruksella oli yhdessä tosi kivaa, tosin lähinnä viikonloppuisin, sillä tyttäreni esti käyntini muulloin. Emme kuitenkaan käsitelleet vaimoni kanssa vanhoja asioita, sillä hän koki puhumisen turhaksi. Varsinkin raha-asioista puhuminen oli vaikeaa ja se aiheuttikin viimeisen riitamme, jolloin kotiin lähtiessäni tyttäreni tuli epäonneksemme vastaan ja minä onneton huusin hänelle rumasti. Sitä ennen olimme alkaneet jo lähentyä.

Hävettyäni omaa käytöstäni yritin päästä pyytämään anteeksi ja sain perheneuvolaankin ajan, mutta kaikki oli turhaa. Muu perhe on katkaissut välit kanssani kaksi kuukautta sitten. Ja kyllä, tähän on liittynyt alkoholinkäyttöni, jonka lopetin pysyvästi.

Minulla on omat demonini, joita vastaan olen taistellut koko aikuisikäni. Olen kuitenkin tehnyt oikeasti valtavasti töitä muuttuakseni paremmaksi isäksi ja puolisoksi. Vaimoni on puolestaan maailman ihanimpia ihmisiä, mutta hänellä on ollut suuria vaikeuksia ilmaista suoraan omia tarpeitaan.

Kysymykseni kuuluu, että onko teillä kokemusperäistä tietoa siitä, että voisin vielä saada korjattua välit tyttäreeni?

Nuoremman kanssa uskon näin käyvän, sillä meillä ei ole koskaan ollut isoja riitoja.

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
21.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on hyvinkin mahdollista, aika sen tulee näyttämään raittiutesi ohella.

Minä join itseni eroon lapsistani, hoidon aikana sain nuorimmat takaisin, mutta vanhin lapseni palasi elämään vasta paljon myöhemmin.

Olen siitä kiitollinen ikuisesti

Vierailija
2/35 |
21.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna aikaa ja tilaa tyttärelle, mutta yritä silti osoittaa että hän on tärkeä. Oman isäni kanssa välit olivat vaikeat ihan erilaisista syistä vuosia, korjaantuivat vasta kun sain oman lapsen. Ja silloinkin tarvitsin siihen nuoremman sisarukseni sanomaan että unohda jo menneet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
21.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka pitkään olet ollut juomatta?

Vierailija
4/35 |
21.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole samasta kokemusta, mutta tekstistäsi välittyy se, että vähättelet omaa osuuttasi. Ja miten ihmeessä ex-vaimosi voi sanoa tytön puolesta, ettet ole tehnyt mitään sellaista, mitä ei voi antaa anteeksi. Ex-vaimosi kuulostaa läheisriippuvaiselta ja on varmaan mahdollistanut sinun p*rseilysi aina? Ehkä 17 v on perheen tervein ja hänen reaktionsa myöskin terve, et vain ole tottunut sellaiseen? Pysy raittiina, äläkä pakota tyttöä. Ottaa yhteyttä kun haluaa. Pyydä anteeksi ja lopeta huono käytös.

Vierailija
5/35 |
21.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raittiutesi pitää olla pysyvää. Ehkä välit voi vielä parantua. Ja jos ne ei parane, niin se ei ole sinun vikasi. Olet ainakin tehnyt kaiken tarvittavan.

Vierailija
6/35 |
21.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa siltä, että et ole todellakaan katsonut itseäsi peiliin ja myöntänyt, mitä olet tehnyt. Vähättelet tekojasi ja lapsen äiti auttaa sinua siinä.

Tyttäresi on luultavasti kuluneiden 17 vuoden aikana antanut sinulle anteeksi tuhansia kertoja, vaikka et ole edes pyytänyt. Mutta nyt alat korjata sitä satoa, jonka olet kylvänyt.

Tulee kestämään ehkä vuosia, ennen kuin luottamus palautuu. Sinulla ei ole mitään oikeutta kiirehtiä tyttäresi prosessia vaan sinun on hyväksyttävä se. Lopeta juominen, käy terapiassa, ole paikalla ja tavoitettavissa. Äläkä kuvittele, että yksi anteeksipyyntö kuittaa kaiken.

Vierailija
7/35 |
21.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutu maailman parhaaksi isäksi, älä ainoastaan väitä tekeväsi jotain, jotta muuttuisit.

8/35 |
21.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko jokin tapa kertoa, että on aiheen aloittaja?

Vierailija kirjoitti:

Ex-vaimosi kuulostaa läheisriippuvaiselta ja on varmaan mahdollistanut sinun p*rseilysi aina?

Voi olla. Otan kuitenkin täyden vastuun omasta käytöksestäni.

9/35 |
21.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aiheen aloittaja.

Vierailija kirjoitti:

Muutu maailman parhaaksi isäksi, älä ainoastaan väitä tekeväsi jotain, jotta muuttuisit.

Sovittu!

10/35 |
21.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aiheen aloittaja

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa siltä, että et ole todellakaan katsonut itseäsi peiliin ja myöntänyt, mitä olet tehnyt. Vähättelet tekojasi ja lapsen äiti auttaa sinua siinä.

Näin on varmaan ollutkin, mutta ei enää kuukausiin (siis jo ennen tätä välirikkoa).

Tyttäresi on luultavasti kuluneiden 17 vuoden aikana antanut sinulle anteeksi tuhansia kertoja, vaikka et ole edes pyytänyt. Mutta nyt alat korjata sitä satoa, jonka olet kylvänyt.

Olen kyllä ennenkin pyytänyt useita kertoja anteeksi, mutta muuten olen samaa mieltä.

Tulee kestämään ehkä vuosia, ennen kuin luottamus palautuu. Sinulla ei ole mitään oikeutta kiirehtiä tyttäresi prosessia vaan sinun on hyväksyttävä se. Lopeta juominen, käy terapiassa, ole paikalla ja tavoitettavissa. Äläkä kuvittele, että yksi anteeksipyyntö kuittaa kaiken.

Lopetin jo.

Vierailija
11/35 |
21.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla myöhäistä alkaa leikkiä hyvää isää lähes aikuiselle naiselle. Nyt sun pitäis luoda suhde siis lähes aikuiseen tyttäreesi, joka ei ole enää isin pikkutyttö vaan nainen. Pilaat lopullisesti välit, jos muuta kuvittelet.

Vierailija
12/35 |
21.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä38444 kirjoitti:

Olen aiheen aloittaja

Vierailija kirjoitti:

Näin on varmaan ollutkin, mutta ei enää kuukausiin (siis jo ennen tätä välirikkoa).

Olen kyllä ennenkin pyytänyt useita kertoja anteeksi, mutta muuten olen samaa mieltä.

Lopetin jo.

Onko tästä lopettamisesta kuinka kauan?

Vierailija
13/35 |
21.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi olla myöhäistä alkaa leikkiä hyvää isää lähes aikuiselle naiselle. Nyt sun pitäis luoda suhde siis lähes aikuiseen tyttäreesi, joka ei ole enää isin pikkutyttö vaan nainen. Pilaat lopullisesti välit, jos muuta kuvittelet.

17 v. on kyllä ihan teini edelleen.

-ohis

Vierailija
14/35 |
21.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti aloittaja ei leiki yhään mitään, mutta liian myöhäistä ei hänen kohdallaan ole alkaa hyväksi isäksi,vaatii vain täysraittiuden ja vastuun omasta sairaudestaan ja siitä, että on sairastuttanut läheisensäkin. Tytärtä ei voi pakottaa, eikä prosessia nopeuttaa ap:n ehdoilla.

Vierailija
15/35 |
21.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä38444 kirjoitti:

Olen aiheen aloittaja

Vierailija kirjoitti:

Lopetin jo.

Monet alkoholistit "lopettaa" vähän väliä. Ole kymmenen vuotta juomatta ja anna tyttäresi kasvaa aikuiseksi ilman sinua, niin voitte ehkä sitten tulla taas toimeen.

Jos tyttärellä on ollut paska lapsuus sinun takiasi, sitä ei ehkä koskaan anna anteeksi.

Vierailija
16/35 |
21.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikenlaisia isiä on maailmassa, ja monilla välit poikki isään, niin minullakin. Apn tapauksessa on TOIVOA koska ap haluaa muuttua ja on valmis tarkastelemaan itseään.

Oman isäni tapauksessa ei ole pienintäkään toivoa sillä isäni on väkivaltainen narsisti, joka tilaisuuden tullen jatkaa tuhoavaa käytöstään eikä aio todellakaan muuttua tai parantaa tapojaan. Tapaamiset ovat hengenvaarallisia, olen joutunut mukiloinnin kohteeksi useammankin kerran ollessani aikuinen. Nyt välit on olleet vuosia poikki mutta siitä huolimatta hullu narsisti koko ajan piinaa ja haukkuu ja mustamaalaa minua kaikille.

Sanoisin aplle että kannattaa lähestyä tytärtä lakki kourassa nöyrällä asenteella. Jos menet henkseleitä paukutellen niin voi tulla kylmää kyytiä.

Vierailija
17/35 |
21.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi mutta sun tarpeet on tässä nyt viimeiset. Sun lapset taistelevat nyt niitä omia demonejaan vastaan jotka ovat teillä selkeästi ylisukupolvisia. Anna vähän happea ja mieti mitä lapset tarvitsee. Se että sä olet lopettanut juomisen ja sä olet valmis pyytämään anteeksi ei tarkoita että lapsi olisi siihen valmis vielä 20 vuoteen tai että omilta asioiltaan ehtisikään. Ei sun resilienssi mitenkään huipulla ole jos yhden perheneuvola tms käynnin epäonnistuminen saa hylkäämään jo lapset ajatuksen tasolla. Vähän vähemmän itsesääliä ja pikkasen enemmän välittämistä muista niin alkaa jo tulla parempi.

Vierailija
18/35 |
21.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos jatkat tuolla tiellä, niin varmasti saat tyttäresi takaisin.

Hän on nyt murrosiässä ja ikänsä puolestakin dramaattinen ja jyrkkä, joten ehkä nyt kannattaa antaa vain tilanteen tasoittua ja odottaa rauhassa, että tytär aikuistuu.

Siihen voi mennä vaikka 10 vuotta, mutta kyllä se tapahtuu.

Vierailija
19/35 |
21.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan ihan sattumaa että olet ”valmis vanhemmaksi” sinä päivänä kun lapsi on aikuistunut. Olisin vihainen itsekin. Ensin saanut kestää perseilyä ja kun oma elämä on nupullaan niin alat vaatia saada olla vanhempi. Tiedäthän että olet 18 vuotta myöhässä?

Vierailija
20/35 |
21.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä tavoilla lastesi lapsuus on ollut turvaton?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä yksi