Miule ei vaan aukene tämän hammaspesun ennen aamupalaa idea! En halua lähteä töihin tai mihinkään hampaankolot täynnä leivänmuruja ja hampaat mustikasta sinisinä. Pesu ammupalan JÄLKEEN on täysin toimiva systeemi
Turha sitten hammaslääkärissäkään ihmetellä miten hampaat on kamalan likaiset jo klo 9! Kun mie pesin ja söin, daa. Mielelläni olisin tullut puhtaalla suulla mutta kun näin te ohjeistette.
Kommentit (55)
No itse pesen ennen ja jälkeen, ja aina ennen hammaslääkäriä vaikka aika olisi iltapäivällä.
Ei kai sillä niin kuolettavan väliä oo, pääasia et pesee. Ja jos pesee jälkeen, niin mielellään vasta n. Puol h syömisestä.
Voit pestä syömisen jälkeen. Muista kuitenkin ettei heti vaan esim. Odottele 30 min.
Aamiaisen jälkeen huudot suun ja syöt xylitolpurkkaa. Minä harjaan ne uudestaan jos kuluu yli 30 min syömisestä.
En ole itsekään tajunnut sitä. Sehän tuntuu täysin järjettömälle, että ne kaikki ruuan töhnät jätetään päiväksi sinne hampaiden väliin muhimaan.
Usko nyt, ennen aamiaista hampulit pestävä.
Niin, joku omasta mielestään älypää keksinyt sen pese hampaat ennen ruokailua-jutun. Aina se on ollut, että pese ruokailun jälkeen.
Koska takana on pitkä yö ja kuitenkin en aikana suussa ollut "aktiviteettia" (eihän aamulla suu maistu ikinä hammastahnalta vaan tunkkaiselta, vaikka onkin illalla viimeisenä pessyt hampaat), siihen päälle jos ensimmäisenä syö, niin karies villiintyy.
Vierailija kirjoitti:
Koska takana on pitkä yö ja kuitenkin en aikana suussa ollut "aktiviteettia" (eihän aamulla suu maistu ikinä hammastahnalta vaan tunkkaiselta, vaikka onkin illalla viimeisenä pessyt hampaat), siihen päälle jos ensimmäisenä syö, niin karies villiintyy.
Ja lisäyksenä vielä, että eihän asia ole joko -- tai: kyllä hampaat voi sitten vielä uudestaan aamiaisen jälkeenkin pestä.
Kyllä tuo ihan hyvä järjestys on.
Itse käyn suihkussakin ennen urheilusuoritusta, raikkaana jaksaa paljon paremmin.
Kukin taplaa tyylillään. Mitäpä se hyövää ketään neuvoa.
Suu on yön jäljiltä kuiva ja hampaissa on pehmeää bakteeriplakkia. Kun pesee hampaat heti herättyä fluorihammastahnalla, bakteerit vähenevät ja fluori vahvistaa kiillettä kestämään tulevaa happohyökkäystä. Aamupalalla nautitut happamat tuotteet, kuten tuoremehut aiheuttavat hammaskiilteen pehmenemistä. Jos heti aamupalan jälkeen harjaa hampaita, hankaus saattaa lisätä kiilteen kulumista ja ohentumista.
Suunhuuhtelulla saa hyvin ruoantähteet pois hammasväleistä. Ksylitoli on hyvä happohyökkäyksiin. Tosin jos hampaat pesee kahdesti päivässä ja syö suositusten mukaan, voi pärjätä ilman ksylitoliakin.
Hampaiden harjaaminen happohyökkäyksen aikana on huonoa kiilteelle. Yön aikana bakteerit on saaneet villisti lisääntyä suussa ja aamiaisen sokerit vaan ruokkii niitä lisää.
Minä rupesin pesemäään hampaat ennen aamupalaa, kun lapsen hammaslääkäri oli selittänyt hänelle, että hammastahnan fluori suojaa hampaita paremmin, kun sitä laittaa ennen syömistä. Aamupalan jälkeen voi purskuttaa suun puhtaaksi.
Vierailija kirjoitti:
No siksi just sen syömisen jälkeen pestäänkin, ettei se villiintynyt karies tee tuhojaan.
Puolet otsikostasi häviää jälleen, kun viestisi klikkaa auki, joten arvaa mitä...
Kyllä, ilmoitin asiattomaksi muistutuksella Merkkirajoitus otsikkoon.
Sairaus se on tuokin, ettei keksi muuta tapaa trollata.
Minä olin 31 vuotta pessyt aamupalan jälkeen sähköhammasharjalla ja käynyt rakoset läpi hammaslangalla ja aina tuli vain kehuja, kunnes kerran hammaskivenpoistossa hammashoitaja villiintyi ja piti saarnan siitä että nyt kuulkaa rouva hyvä menee ihan väärin!
En ymmärrä, miksi lankata tyhjät rakoset ja sitten jättää paahtiksen murut loppupäiväksi suuhun muhimaan! Tuohan on ihan "säkillä valoa tupaan"-osastoa. Ei mitään logiikkaa.
Syönnin jälkeen on ns happohyökkäys, silloin hampaanpesu kuluttaa kiillettä , oikea tapa on että pestään ennen aaamupalaa ja huuhdellaan purakuttelemalla tähteet pois, ei siis tahnalla harjan kanssa.
Hammastahnan makuinen puuro tai kahvi 🤮
Aina oon pessyt aamupalan jälkeen ja reikiä 0 ollut jo vuodesta 2006. Silloin aloin käyttää säännöllisesti hammaslankaa
Siun pitää kysyä sitä hammaslääkärissä, niin se hammaslääkäri selittää asian siule.