Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muistellaan vanhoja yo-kirjoituksia!

Vierailija
20.03.2021 |

Vuosi 1994, todella vaikea englannin kuullunymmärrys. Intialaisen miehen "puheen" takia taisi pisterajat laskea koko Suomessa.

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
21.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuosi 1994, todella vaikea englannin kuullunymmärrys. Intialaisen miehen "puheen" takia taisi pisterajat laskea koko Suomessa.

Tää oli - 95, jolloin itse kirjoitin. YTL sai aika lailla noottia tuosta, kun porukka A) ei ymmärtänyt mitään, B) meinasi kuolla nauruun, tai C) molempia. Olen tuo vastaaja nro. 6, ja olin sekä olen edelleen armoton Simpsons-fani. Sivuhuomautuksena vielä, että kirjoitukset menivät osaltani - kaikesta huolimatta - ihan hyvin, ja tuosta enkun kuuntelusta on saatu monet hyvät naurut jälkeenpäinkin 😊

Itse kirjoitin keväällä 1994 ja silloin oli tuo intian aksentilla puhuva mies. Miten ne ovat voineet tehdä saman kahtena peräkkäisenä vuonna!

Samoin oli omana yo-keväänäni 1985. Enkun kuuntelu oli niin vaikea, että minimi pisterajat kirjoituksissa jatkoon pääsemiseksi ei ollut. Itseäkin harmitti, kun en saanut kaikkia oikein, kun yleensä harjoituksissa sain täydet, enkun kirjoitin L ja numero päästötodistuksessa oli 10.

Vierailija
22/32 |
21.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää oli - 95, jolloin itse kirjoitin. YTL sai aika lailla noottia tuosta, kun porukka A) ei ymmärtänyt mitään, B) meinasi kuolla nauruun, tai C) molempia. Olen tuo vastaaja nro. 6, ja olin sekä olen edelleen armoton Simpsons-fani. Sivuhuomautuksena vielä, että kirjoitukset menivät osaltani - kaikesta huolimatta - ihan hyvin, ja tuosta enkun kuuntelusta on saatu monet hyvät naurut jälkeenpäinkin 😊

Itse kirjoitin keväällä 1994 ja silloin oli tuo intian aksentilla puhuva mies. Miten ne ovat voineet tehdä saman kahtena peräkkäisenä vuonna!

Samoin oli omana yo-keväänäni 1985. Enkun kuuntelu oli niin vaikea, että minimi pisterajat kirjoituksissa jatkoon pääsemiseksi ei ollut. Itseäkin harmitti, kun en saanut kaikkia oikein, kun yleensä harjoituksissa sain täydet, enkun kirjoitin L ja numero päästötodistuksessa oli 10.

Sanotaanko sitä vieläkin päästötodistukseksi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
21.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanotaanko sitä vieläkin päästötodistukseksi?[/quote]

- Ei sanota, se on nykyään päättötodistus.

- Ja äidinkielen yo-koe muuttui keväällä 2007, niin että tuli tekstitaidon koe toiseksi kokeeksi. Siitä alkaen kahden kokeen pistemäärä on laskettu yhteen. Siihen asti vain parempi kirjoitelma kahdesta määräsi arvosanan.

Vierailija
24/32 |
21.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Englantia lukiossa yli 20 vuotta opettaneena pakko kommentoida että nykyään kuuntelut on paljon paljon vaikeampia kuin vielä vuosituhannen vaihteessa. 90-luvun alussa en vielä ollut valmistunut joten vuodesta 94/95 en osaa sanoa, mutta noin yleensä ottaen. Ei vaikka 2000-luvun alun yo-kuunteluita kannata ottaa edes harjoituskuunteluina kuin ehkä ykköskurssilla. Vaatimustaso on noussut rajusti.

Vierailija
25/32 |
21.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yo ajoilta, kun raksi ruutuun olisi ollut pelleilyä.

Vierailija
26/32 |
21.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei hemmetti, miten se on voinut olla kahtena vuonna peräkkäin?? Piti kaivaa yo-todistus esille ja tarkistaa vuosi, ja tosiaan - 95 oli. Muuta ei juuri ole koko kirjoituksista jäänyt mieleen, paitsi tuo hulvaton enkun kuuntelu. Ja maaliskuun kovat pakkaset.

Vierailija
27/32 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä muistan sen 1994 enkun kuuntelun. Olin ihan epätoivoinen sen intialaisen kanssa, ja pelkäsin, että se pilasi koko mun englannin arvosanan. Mutta onneksi ei sitten kuitenkaan. :)

Vierailija
28/32 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äidinkielen yo-kokeessa vuonna 2011 piti muistaakseni kirjoittaa jotain Sofi Oksasen Puhdistuksesta. Kirjoitin mielestäni hyvin mutta aika kriittiseen sävyyn. Edelleen uskon, että Oksasen kirjan lyttääminen ei vain miellyttänyt tarkastajaa, ja siksi arvosanani jäi heikommaksi :D

Ihan mahdollista, Sofi Oksanen on joku ihan ihme pyhä lehmä (pun intented) tässä maassa. Itsellä kanssa tekee todella tiukkaa lukea niitä kirjoja tai sen naisen kolumneja tai haastatteluja. Anja Kauranen on toinen samanlainen.

Vierailija
29/32 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samoin oli omana yo-keväänäni 1985. Enkun kuuntelu oli niin vaikea, että minimi

Ai lukion päästötodistusta? Miksi ihmeessä sitä pitäisi sitten sanoa?

Vierailija
30/32 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olikohan 2006 kun pitkän matikan jokerina oli totuusarvotaulukon kopioiminen taulukkokirjasta ja patin helpon lausekkeen ratkaisu. Ilmaiset 9 pistettä. 

Vierailija
31/32 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuonna 1975 piti tietääkin jotain. Ei ollut vaihtoehtokysymyksiä.

Suosittelen katsomaan noita kokeilta nykyään, löytyvät ihan googlaamalla. Ja niiden mallivastauksia. Veikkaan, että sulla ei olisi mitään toivoa saada edes A:ta niistä mistään. Terkuin itse yo -89, esikoinen yo- 22 ja keskimmäinen abi -24

Vierailija
32/32 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti en omalta kohdaltani halua muistella näitä. Sain huonot arvosanat, mutta pääsin kuitenkin ylioppilaaksi silloin kun pitikin. Tuosta alkoikin sitten kamala aika elämässäni, johon en voinut itse vaikuttaa. Tuosta on sellaiset 20 vuotta, mutta ikuiset traumat jäi. Ainakin opin jo 19-vuotiaana sen, millainen maa Suomi todellisuudessa on, siis miten surkea maa ja että apua ei saa mistään ja yksin ihminen vaikeuksien kanssa jää. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä yhdeksän