Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi niin moni oopperalaulaja laulaa sinne päin? Todella harva laulaa oikeasti puhtaasti

Vierailija
20.03.2021 |

Miten ammattimuusikko, tässä tapauksessa laulaja, voi laulaa niin epäpuhtaasti? Herää kysymys, ovatko jotkut edes musikaalisia oikeasti.

Oletteko ärsyyntyneet samasta asiasta?

Kommentit (52)

Vierailija
1/52 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole.

Missä oopperoissa olet esiintynyt?

Onko sinulla absoluuttinen sävelkorva?

Vierailija
2/52 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuntele enemmän ei-autotunetettua musiikkia niin ei ärsytä enää kohta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/52 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä vähän luulen, että ooperaa ei pääse laulamaan ilman osaamista ja opiskelua laulutekniikasta yms.

Paitsi jonnekin peräkylän kesäteatteriin....

Vierailija
4/52 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käynyt monessa oopperassa, ja katsonut / kuunnellut televisiosta ja levyiltä, mutta väärin laulavaa oopperalaulajaa en ole vielä kuullut. Annapa pari esimerkkiä, ap!

Vierailija
5/52 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole.

Ei tarvita absoluuttista sävelkorvaa, jotta kuulisi jonkun laulavan epäpuhtaasti.

Vierailija
6/52 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko noin? Että oikein moni?

Rakastan itse oopperaa, mutta mulla on huono sävelkorva. Ehkä onneksi.  Voin siis nauttia täysin siemauksin, kun en huomaa epäpuhtauksia.

Tai no joo, joskus olen jotain bongannut. Jos menee joku juttu ihan selvästi pieleen, tällainen homekorvakin havahtuu. Mutta erittäin harvoin olen tällaiseen törmännyt.

Voisiko selitys olla se, että kukaan meistä ei ole täydellinen? Mullekin sattuu ihan varmasti työssä virheitä, joten suon sen laulajillekin. Ei mene iltani pilalle sen takia.

Vierailija
7/52 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen käynyt monessa oopperassa, ja katsonut / kuunnellut televisiosta ja levyiltä, mutta väärin laulavaa oopperalaulajaa en ole vielä kuullut. Annapa pari esimerkkiä, ap!

En ala nolata ammatti-ihmisiä täällä.

Vierailija
8/52 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään usko että kyse on epäpuhtaasti laulamisesta vaan ajoittaisesta äänenhallinan pettämisestä. Sitä tapahtuu yllättävän usein ”livenä”. Levyllä sitä ei tietenkään kuule.

Vierailija
9/52 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tietenkään tarkoita, että laulaisi väärän sävelen. Tai on ollut hilkulla joskus. ap

Vierailija
10/52 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole.

Sellaisia kysymyksiä.

Vierailija
11/52 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitatko ehkä sitä, kun joillakin laulajilla on niin "laaja" vibraatto, että kuulostaa jo epäpuhtaalta?

Vierailija
12/52 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kitapurjeet Olavinlinnan oopperassa väräjää.

kovaa ja korkealta

Ihan persekarvat täräjää...

x3

Vierailija
13/52 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä vähän luulen, että ooperaa ei pääse laulamaan ilman osaamista ja opiskelua laulutekniikasta yms.

Paitsi jonnekin peräkylän kesäteatteriin....

Siitähän tässä onkin kyse, että ovat koulutettuja oopperalaulajia. Musikaalisuutta on eri tasoja näköjään. ap

Vierailija
14/52 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarkoitatko ehkä sitä, kun joillakin laulajilla on niin "laaja" vibraatto, että kuulostaa jo epäpuhtaalta?

Vibraattorilla saa värinää aikaan.

Vierailija
15/52 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on oma ongelmansa ja kuulostaa aivan kauhealta, mutta en tarkoita ainoastaan sitä. Joskus mennään yksinkertaisesti vain ohi. ap

Vierailija
16/52 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vibraattorilla saa värinää aikaan.

https://www.apteekkituotteet.fi/Amoa-ADA-vibraattori

Vierailija
17/52 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska materiaali on niin vaativaa ? Oopperalaulaminhan on vähän kuin extreme-urheilua, toleranssit ovat pienet, joten mahdollisuus sössimiseen on todella suuri.

Esim. aikaleimasta 1:35 eteenpäin... Siinä on aika monta vuotta mennyt ennen kuin tuossa ollaan... :

... ja moni ei ole, eikä tule koskaan olemaan.

Vierailija
18/52 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut huomaavinani, että kuorotaustaiset oopperalaulajat laulavat puhtaasti. ap

Vierailija
19/52 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joskus siellä Olavinlinnassa olen kuullut, kuinka joillakin laulajilla vibratossa tuntuu olevan joku vika, suorastaan särinä.

En tiedä onko kyseessä huono päivä vai pysyvä ominaisuus. Ehkä joku laulutaitoinen osaa valaista.

Vierailija
20/52 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska materiaali on niin vaativaa ? Oopperalaulaminhan on vähän kuin extreme-urheilua, toleranssit ovat pienet, joten mahdollisuus sössimiseen on todella suuri.

Esim. aikaleimasta 1:35 eteenpäin... Siinä on aika monta vuotta mennyt ennen kuin tuossa ollaan... :

... ja moni ei ole, eikä tule koskaan olemaan.

Niin, tämähän on klassikko ja tätä olen kuullut kymmeniä versioita, jotkut kauheita ja jotkut hyviä. Tämä yksilö lauloi puhtaasti. Hänellä ei vain lausuminen sujunut. Ja se on yhtä tärkeää kuin puhtaus. ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän neljä