Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koti-isä ei siivoa, talo alkaa näyttää ihan kamalalta

Vierailija
20.03.2021 |

Taustatietona olin ennen itse kotona lasten kanssa miehen ollessa töissä. Kotiäitinä ollessani hoidin kauppareissut, tein ruoat ja pidin kodin siistinä. Mies autteli joskus hyvin harvoin esim. käymällä kaupassa kotimatkalla, tyhjentämällä tai täyttämällä pesukoneen, viemällä roskat tms, mutta muuten koti jäi minun vastuulleni. Aina oli verrattain siistiä, lapsikodistahan ei nyt mitään kliinistä tilaa saa millään mutta lattiat oli pesty ja imuroitu, astiat tiskattu, romua ei lojunut ympäriinsä jne. Sen näköistä, että kehtaa ottaa vieraita sisälle.

Nyt roolit ovat muuttuneet ja minä olen töissä kaikki arkipäivät, mies hoitaa lapsia ja kotia. Lyhyesti sanottuna kotiin on ihan kamalaa tulla iltaisin, kun vastassa on sekasorto. Kuistilla lojuu roskapussit, joita mies ei jaksa viedä ulko-ovea pidemmälle (ja sinnekin vain, koska alkavat haisemaan sisällä), eteisessä saan taiteilla tieni lattialle lojumaan jätettyjen vaatteiden, kenkien ja postin läpi olohuoneeseen, jossa pöydillä lojuu likaisia astioita, lattialla romua, kaikki tyhjät tasopinnat ovat täyttyneet erinäisistä tavaroista joita on vaan nostettu lattialta sivuun eikä viety paikalleen. Ruoantähteitä, roskia.. Keittiössä loput astiat odottavat pesuaan tiskipöydällä, hellan päällä, keittiön pöydällä.. missä milloinkin, vaikka meillä on astianpesukone. Koti haisee ikävältä.

Ennen hoidin lapset ja kodin, nyt käyn toissä ja töiden jälkeen alan siivoamaan vain tullakseni seuraavana päivänä kotiin huomaamaan, että sekasorto valtaa taas kotia. Tällä viikolla oli erityisen rankka työviikko, enkä jaksanut siivota iltaisin, joten meillä ei ole muutaman kahvikupin lisäksi kirjaimellisesti yhtään puhtaita astioita. Keittiön tiskiallas on tukossa, mies on täyttänyt altaan likaisilla astioilla ja limutölkeillä ja allas lainehtii likavettä ja muuta moskaa.

Miehen mielestä on kohtuutonta "vaatia" häneltä siistihköä kotia. Hänen mielestään hän teki töissä ollessaan myös kotitöitä (siis silloin joskus harvoin yksittäisiä asioita), ja sen vuoksi nyt kotihommien pitäisi jakautua 50-50. Ennen hän ihmetteli, miten mä kotiäitinä olin niin väsynyt "kun olin vaan kotona leikkimässä lasten kanssa kaikki päivät" ja nyt mielipide on tietenkin kääntynyt siihen, että mulla on töissä käyvänä se helppo rooli kun "voin vaan istuskella toimistolla pitkät päivät".

Onko kukaan ollut vastaavanlaisessa tilanteessa? Istun tässä kuuntelemassa pesukoneiden pyörimistä ja melkein itkettää ajatus siitä, että tämän työviikon jälkeen pitää käyttää vapaapäivät siivoamiseen, joka on ihan turhaa kun maanantaina kotiin tullessa täällä odottaa taas jonkinasteinen kaaos.

Kommentit (55)

Vierailija
41/55 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työpäivän jälkeen yhteinen siivoushetki jolloin molemmat siivoaa. Sopikaaa etukäteen mitä pitää tehdä päivittäin (tyyliin roskat viety, tiskipöytä tyhjä, lattialka lojuvat tavarat kaappeihin, pyykkikoneen täyttö / tyhjennys). Ärsyttävä tilanne ap:lla!

Vierailija
42/55 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teillä on varmaan kodissanne selkeä järjestys ja kaikille tavaroille omat paikat, kun olet itse aikoinasi saanut pidettyä kodin siistinä. Ehkä voisit tehdä miehelle jonkun listan, mitä tekee päivittäin ja mitä tekee sitten erikseen minäkin viikonpäivänä jne. Ei kannata pingottaa jos siisteyskäsityksenne ovat kovin erilaiset, istukaa alas ja tehkää yhdessä suunnitelma. Jonkun mielestä hirveän sotkuista on jo se, kun jossain tuolilla lojuu vaatteita tai joku esine on pöydällä. Kannattaa priorisoida asioita, puhtaat vaatteet ja astiat lienevät tärkeimmät arjen sujuvuuden kannalta, ja joku imurointi, keittiön ja vessan siivous myös. Jos tulee paljon sotkua, painotat miehelle että ne kannattaa siivota heti, helpompaa kaikkien kannalta.

Tuo erilainen siisteyskäsitys ei mielestäni päde enää tilanteessa, jossa toinen ei tee mitään. Ei ole puhtaita vaatteita, astioita jne, eikä ole viety roskia kuistia pidemälle, ulkovaatteet lojuu pitkin lattioita jne. 

En ole koskaan myöskään tajunnut näitä ehdotuksia, että aikuiselle miehelle kirjoitetaan lista mitä päivittäin tulisi tehdä. Siis oikeasti aikuiselle ihmiselle lista kuin koululaiselle? Jos ihminen pystyy olemaan vastuussa pienistä lapsista, kyllä pitäisi oystyä myös siivoamaan ilman kumppanin tekemiä listoja.

Niin, kyllä varmasti pystyy, mutta ei vaan viitsi.   Siitä se kyse on.  Siksi sitä miestä voikin pitää vielä aivan koululaisen tasolla, jos ei viitsi huolehtia kotinsa puhtaudesta ja siistinä pysymisestä.  

Ei ne koululaisetkaan tekisi läksyjään, jos niillä ei olisi sitä lukujärjestystä, mikä ohjaa toimintaa.  Ei ne viitsi.

Listan tekeminenkään tuskin auttaa aikuista asenteellista miestä, mutta olisipahan vain muistutuksena sittenkin.  Näkeepähän, että tekemättä on.  

Itse asiassa kotihommat ei todella olekaan mitenkään rasittavia, kun ne vaan ajallaan tekee.  Mitä raskasta se nyt on latoa astioita koneeseen tai tiskata ne siinä vaiheessa, kun niitä on vielä kohtuullisen vähän?  Sitten niistä tulee raskaita ja rasittavia, kun niitä kertyy isot määrät.  Kun roskapussin vie saman tien perille asti, ei siinä ole mitään raskasta.  Sitten on, kun niitä kertyy ja kertyy puolitiehen ja ne kenties joutuu lintujen ja oravien armoille ja ne leviää pitkin pihoja.  Mihin ihmisellä voi olla niin kiire, että ei ehdi roskapussia viedä roskikseen?

Samassa ajassa sitä asettaa ulkovaatteet paikoilleen, kuin heittää ne vaan pitkin eteisen lattioita.  No voi ehkä kymmenen sekuntia mennä enemmän aikaa, kun vielä kengät laittaa siististi paikoilleen.  Mikä tulenpalava kiire sen estää?

Varmaan se on kivaa lasten kanssa vaikka vaan pelailla koko päivän.  Sitten voi vaikka nopeasti väsätä jonkun syömisen ja kun on niin kovin kiire pelaamaan, on tietenkin pakko jättää ruuantähteet pöydille ja tasoille, valmistusastiat niille sijoilleen likaisina, muruset lattialle, tiskirätillä voi tietysti huitaista jonkun isomman tahran jostain ja sitten sen voi kivasti heittää huuhtelematta siihen astioitten päälle altaaseen jne.  Jos lapsi kaataa jotain matolle tai koita oksentaa sille, niin on kätevää vain kasta matto nurkkaan myttyyn, koska illalla se kuitenkin on paikoillaan puhdistettuna tai viety pois ja tuotu toinen tilalle.  Miehen maailmassa tuollaiset asiat useimmiten hoituvat ikään kuin itsekseen.

Jos järkipuheesta ei ole apua, harkitsisin vakavasti jo eroa.  Kyllä kodin siisteys on ihmiselle tärkeä asia, ei niin ihanaa miestä ole olemassakaan, että hänen takiaan suostuisin elämään sikolätissä.  Ja eihän sitä aina ole pakko edes erota, voi vain muuttaa erilleen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/55 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kotona oleva hoitaa lapsia!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! ei todellakaan ole mikään siivoajapiika!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

työssäkäyvä voi sitten siivota töittensä jälkeen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!11111111

sinä tilaat ja maksat siivoajan!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!111111111

Nämä ovat naisten kommentteja, joten näillä sinäkin sitten menet ja toimit.

Nämä kommentit on tulleet tilanteessa, jossa nainen on kotona hoitamassa vastasyntyttä lasta ja toipumassa synnytyksestä. Hoitovapaalla laitetaan sitten kotityöt 50-50, kun kotona oleva on hoitanut lasta päivän. Kyllä kai nyt sinäkin ymmärrät noiden eron?

No ei todellakaan tullut meillä. Kai sinäkin nyt sen verran ymmärrät?

Itsehän sinä tiedät, mitä teillä on tullut. Vastasyntyneen kanssa on paljon käsityötä, vauvassa on lähes koko ajan hommaa.

Vierailija
44/55 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm.  koita = koira  ja kasta= kasata.   Lyöntivirheitä.

Vierailija
45/55 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse aikoinaan hoidin lapsen ja kodin. Jos ex-miehen jätti päiväksikin lapsen (huom. vain yksi lapsi!) kanssa kotiin, oli takaisin tullessa kuin pommi olisi räjähtänyt.

Tein myöskin kaiken metatyön, ja mies oli paljon reissussa. Väsyin.

Oli raskasta, kun mies vonkasi yömyöhällä eikä antanut nukkua.

Ikinä en enää aio asua miehen kanssa, haluan olla rauhassa!

Vierailija
46/55 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse aikoinaan hoidin lapsen ja kodin. Jos ex-miehen jätti päiväksikin lapsen (huom. vain yksi lapsi!) kanssa kotiin, oli takaisin tullessa kuin pommi olisi räjähtänyt.

Tein myöskin kaiken metatyön, ja mies oli paljon reissussa. Väsyin.

Oli raskasta, kun mies vonkasi yömyöhällä eikä antanut nukkua.

Ikinä en enää aio asua miehen kanssa, haluan olla rauhassa!

Mistä te kaivatte näitä törppöjä ja vielä lisäännyttekin niiden kanssa? Omat poikkikseni eivät ikinä suostuisi parittelemaan mua.

Vierailija
47/55 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt pää kylmänä, etkä ryhdy töiden jälkeen siivoamaan ja tiskaamaan. Pidät pintasi. Nykyisellään miehesi ei tarvi tehdä kotitöitä, koska sinä ne kuitenkin hoidat. Älä!

Vierailija
48/55 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taannoin oli suomalaistutkimus, jonka mukaan miehet yliarvioivat tekemänsä osuuden kotitöistä. Ei yllätys. Heille on hirveää raatamista, jos pitää tiskata. Työt voivat myös jakautua sisällöllisesti niin, että nainen tekee ällöt vessanpesut ja mies vahtii lapsia, mikä on periaatteessa ihan kivaa.

Niin, naiset tekee omasta mielestään kaksi tuntia kotitöitä, minkä pyykinpesukone on päällä. 

Laitapas linkki tähän tutkimukseesi, mihin viittaat? 

Kerro toki tilanne sinun perheesi osalta, kumpi teistä tekee kotitöitä ja minkä verran. Laita vielä lasten lukumäärä ja heidän ikänsä, niin päästään keskustelemaan.

Laitapa sinä ensin se tutkimus. 

Puhuukohan kommentoija tästä tutkimuksesta?

https://jyx.jyu.fi/bitstream/handle/123456789/25633/9789513941178.pdf?s…

En ole varma, kun en tehnyt muuta kuin silmäillyt aiheita. Tutkimuksia löytää kuin vain googlettaa. Olisi käynyt sinultakin näppärästi.

Eri.

Vierailija
49/55 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi miehen pitäisi tehdä naisten töitä eli siivota?

Ovatko miehet sitten mielestäsi muuttaneet aina äidin helmoista suoraan vaimon helmoihin? Kyllä luulisi jokaiselle olevan hyväksi asua jonkin aikaa itsekseen ja opettelevan ihan perusasioita.

Vierailija
50/55 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilaisin röyhkeästi siivoojan pistäen miehen maksamaan laskun. Mikäli pyykkiä joudutaan käyttämään pesulassa sekin lähtee mieheltä. Okei, riskinä on äijän lähteminen. Haittaneeko tuo?

Vierailija
51/55 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska teillä kumpikin on ollut vuorollaan kotona, niin miehen täytyy tehdä samat asiat mitä sinä teit kotona ollessasi. Sitä en tiedä, miten miehen saisi tajuamaan tuon. Teillä ei myöskään ole vastasyntynyttä hoidettavana eikä mies toivu synnytyksestä, joten hän kyllä ehtii ja jaksaa hoitaa oman osansa.

Miehen ei ole mikään pakko kammata maton hapsuja ja kiillottaa posliinikissoja.

Mistä tämä  teidän naisten jumaluusharha oikein kumpuaa? 

Ai, sinusta on jumaluusharhaa, jos toivoo että roskat vietäisiin ja tehtäisiin viikkosiivous?

Vierailija
52/55 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valtaosa kotirouvista tekee kotitöitä. Ukot on liikaa katellu amerikkalaisia tosi-tv sarjoja. Ei, jopa Amerikassa enemmistö kotiäideistä tekee pakon edestä kotityöt.

Vierailija
53/55 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas-arvon vuoksi äidille ja isälle omat kodit lähekkäin. Lapsi viikko-viikko systeemiin. Muuta vaihtoehtoa ei näiden laiskimusten kanssa lisääntymiseen ole. Tasaa edes vähän taakkaa.

Vierailija
54/55 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä siivoat iltaisin? Lopeta se heti! Käy joskus kaupassa kun mies pyytää tuomaan jotain ja joskus vie roskapussit roskikseen. 

Vierailija
55/55 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taannoin oli suomalaistutkimus, jonka mukaan miehet yliarvioivat tekemänsä osuuden kotitöistä. Ei yllätys. Heille on hirveää raatamista, jos pitää tiskata. Työt voivat myös jakautua sisällöllisesti niin, että nainen tekee ällöt vessanpesut ja mies vahtii lapsia, mikä on periaatteessa ihan kivaa.

Niin, naiset tekee omasta mielestään kaksi tuntia kotitöitä, minkä pyykinpesukone on päällä. 

Laitapas linkki tähän tutkimukseesi, mihin viittaat? 

On muuten yllätys joillekin, että pyykin tai astioiden pesu koneella vaatii myös vähän panostusta; laitetaan pyykit/astiat koneeseen ja tyhjennetään & siirrellään oikeille paikoilleen pesun jälkeen. Pyykit pitää vielä kuivata välissä.

Aloituksen tilanne on täysin epäreilu. Nainen kotona olleessaan hoitaa lapset JA ison osan kotitöistä. Mies kotona ollessaan hoitaa lapset ja ei tee mitään kotitöitä.

Meillä oli myös tätä ja mies ei todellakaan ymmärtänyt. Ja oikeastaan se on samaa vieläkin. Jos mies on viikon kalareissulla, niin minä hoidan koko huushollin hommat ja lasten asiat, samalla kun käyn ehkä itse vielä töissä. Kun minä olen 3 päivää työreissulla, niin kaikki on tekemättä; kaikki talouden astiat likaisina, lattiat ja pöydät tahmaisina (etenkin keittiössä, jossa likaantuu äkkiä), roskikset pursuaa, kompostiastiaa ei ole viety kertaakaan ja sen viereen on vielä ilmestynyt joku hedelmäpussi, kun itse astia on täynnä, pyykkiä ei ole pesty yhtään koneellista, joten lapsilla alkaa olla vaatteet vähissä. Parhaimmillaan kun palasin kotiin, niin esikoisella oli kenkä rikki, mutta uusia ei oltu ostettu, koska äiti hoitaa sitten kun palaa. Olipa kiva lähteä iltasella, heti kotiinpalattua Prismaan kenkäostoksille, että lapsella ei kastuneet kengät seuraavana päivänä koulussa.

En tiedä puuttuuko miehiltä oikeasti joku loogisen ajattelut mutteri, tai kyky nähdä asioita pidemmälle kuin siinä hetkessä. Tosin työelämän perusteella se on just näin, miehet on keskimäärin aika kädettömiä kaikissa käytännön jutuissa.

Jälkiviisauttahan tämä, mutta kait sinulle tuli edes jälkikäteen mieleen, että sun olis pitänyt se mies laittaa sinne Prismaan hoitamaan tuo kenkäasia?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi seitsemän