Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko työhaastattelussa sanoa suoraan, että päämotiivi työpaikan vaihtamiselle on edellisen paikan huono palkka?

Vierailija
20.03.2021 |

Työskentelen työpaikassa, jossa työkuva ja palkka eivät kohtaa lähellekään toisiaan. Työn on paljon vaativampaa kuin siitä maksettava korvaus. Jos haen uutta työpaikkaa, niin voinko sanoa syyksi suoraan nykyisen paikan huonon palkkatason? En välttämättä voi sanoa, että kaipaan vaikkapa uusia haasteita, koska se uusi työ voisi hyvinkin olla helpompaa kuin nykyinen, vaikka siitä maksettaisiinkin paremmin. Se ei olisi silloin työn puolesta mikään hyppäys uuteen haasteeseen, vaan pikemminkin taka-askel, jonka olisi valmis ottamaan paremman palkan takia.

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit, mutta kannattaako?

Vierailija
2/30 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi sanoa, mutta ei kannata sanoa. Keksit jotain muuta, mikä liittyy esim. hakemasi työpaikan vetovoimaisuuteen ja mielenkiintoisuuteen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi tietysti sano noin. Sana on vapaa. Mutta, jos haluat tuohon uuteen paikkaan, kannattaisi miettiä heman parempia ja syvällisempiä vastauksia.

Vierailija
4/30 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi sanoa, mutta ei kannata sanoa. Keksit jotain muuta, mikä liittyy esim. hakemasi työpaikan vetovoimaisuuteen ja mielenkiintoisuuteen.

Joo, mutta ainakin minä epäilisin että miksi joku pitää vetovoimaisempana ennalta huonompaa ja vähemmän haastavaa työtä. Tulisi haastattelijana ensimmäisenä mieleen, että tuo ei ole ollut tarpeeksi kyvykäs edelliseen työhönsä ja siksi haluaa ottaa askeleen taaksepäin ja palkanalennuksen (haastattelijahan ei siis tietäisi totuutta surkeasta nykyisestä palkasta).

Vierailija
5/30 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

mieti nyt vielä kirjoitti:

Voi tietysti sano noin. Sana on vapaa. Mutta, jos haluat tuohon uuteen paikkaan, kannattaisi miettiä heman parempia ja syvällisempiä vastauksia.

Miksi tuo vastaus siis on huono täsmälleen ottaen?

Vierailija
6/30 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi. Ne pitää suo luuserina.

Vierailija
7/30 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, mutta ainakin minä epäilisin että miksi joku pitää vetovoimaisempana ennalta huonompaa ja vähemmän haastavaa työtä. Tulisi haastattelijana ensimmäisenä mieleen, että tuo ei ole ollut tarpeeksi kyvykäs edelliseen työhönsä ja siksi haluaa ottaa askeleen taaksepäin ja palkanalennuksen (haastattelijahan ei siis tietäisi totuutta surkeasta nykyisestä palkasta).

Pelkän rahan perässä juoksijoita kukaan ei halua töihin.

Vierailija
8/30 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata sanoa mitään oikeita syitä, ainoastaan tutkia koko yritys netistä läpikotaisin ja kehua sitä sekä kertoa miten mielenkiintoiselta mikäkin kuulostaa, olet tietysti myös aiemmin jo miettinyt että jos tulee paikka hakuun kys yritykseen niin haet sinne!

Vierailija
9/30 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata sanoa mitään oikeita syitä, ainoastaan tutkia koko yritys netistä läpikotaisin ja kehua sitä sekä kertoa miten mielenkiintoiselta mikäkin kuulostaa, olet tietysti myös aiemmin jo miettinyt että jos tulee paikka hakuun kys yritykseen niin haet sinne!

Niin ja jos pääset, niin lähtiessä sanot sinne edelliseen paikkaan että palkkaus oli ainut syy.

Vierailija
10/30 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin kyllä, mutta olenkin jo niin iäkäs nainen, ettei minulla ole menetettävää.

Nykyään naureskelen vain.

Vierailija
11/30 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi. Työhaastattelupelin säännöt eivät toimi niin.

Sun pitää aina keksiä jotain juuri siitä haettavasta työstä miksi haet sitä. Jos joku sattuu huomaamaan, että haet aiempaa simppelimpää työtä, pitää siihenkin olla joku vastaus. Se on jotain tällaista "nykyinen työnkuvani on aika laaja, eikä kaikkea ehdi tehdä niin hyvin kuin tahtoisi. Tässä teidän työssä voisi keskittyä paremmin juuri tähän asiaan X".

Lohdutuksen sanana: rekryäjät haluavat sellaisen ihmisen, joka on tehnyt tarjolla olevaa työtä jo aiemmin. Se on takuu siitä, että työntekijä suoriutuu työstä. Heille tuntuu olevan käsittämätön ajatus se, että joku tahtoisi päästä urallaan eteenpäin. Esim. olet ollut asiakaspalvelijana ja nyt laskutuksessa. Pääset paljon helpommalla uudestaan asiakaspalvelijaksi kuin koulutukseen liittyen hieman ylöspäin tilintarkastajaksi.

Vierailija
12/30 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pelkän rahan perässä juoksijoita kukaan ei halua töihin.

Kyllä mä käyn töissä vain ja ainoastaan rahan takia. Hullua väittää muuta.

Vierailija
13/30 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauanko olet ollut nykyisessä työssäsi? Olisiko hakemassasi työssä jotain millä kasvatat osaamistasi tietyllä alueella tai olisiko syy vaihtoon halu siirtyä toiselle alalle / toisen tyyppisiin tehtäviin? Kyllähän näitä voi keksiä miten paljon tahansa.

Itse olin aikanaan palkkakuopassa, kollegat sai pari tonttua enemmän palkkaa kuin minä.  Pohjasyynä se, että olin tehnyt samassa yrityksessä alemman palkkauokan töitä ennen siirtymistä uuteen tehtävään. Kenenkään palkkaa ei siellä nostettu kerralla niin paljoa. Kun palkasta tuli kyse, sanoin että kyseisestä tehtävästä maksetaan noin xx euroa. En siis sanonut mitä minulle maksetaan vaan kerroin yleisen palkkatason. Sain neuvoteltua itselleni erittäin hyvän palkan koska halusivat juuri minut palkata. Jos olisin kertonut mitä itse saan palkkaa niin tuskin olisin saanut palkan sovittua niin hyväksi. 

Vierailija
14/30 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

mieti nyt vielä kirjoitti:

Miksi tuo vastaus siis on huono täsmälleen ottaen?

Rekrytoinnit ja perehdyttäminen ottavat aikaa. Aina on jossain parempi palkka, jonka perään lähteä. Yhtiölle ei ole mitään hyötyä paremman palkan perässä juoksevista, he lähtevät ennen kuin ehtivät itse tehdä tulosta yrityksellä. Näkyy CV:ssä muutan ansiosta vuoden välein vaihtona.

Vierailija
15/30 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi, jos saat ne uskomaan, että sun palkkaaminen olis niille voitto kotiin. Onnea vaan yritykseen.

Todennäköisemmin saat työn, jos et pyydä palkkaa ollenkaan.

Vierailija
16/30 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata sanoa, että juokset rahan perässä. Kaikki tietää, että sisäinen motivaatio kantaa pidemmälle kuin ulkoinen (eli raha).

Sulla pitää olla syy, miksi oman urakehityksesi vuoksi haluat vaihtaa paikkaa ja miksi tuo uusi paikka edistäisi urakehitystäsi. Ja lisäksi miksi juuri sinun palkkaamisesi edistäisi sinut palkkaavan firman liiketoimintaa.

Vierailija
17/30 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työhaastattelussa pitää noudattaa  tiettyjä valikoituja vuorosanoja, ei siellä kuulu sanoa mitä ajattelee oikeasti.

Netistä löydät hyviä mallivastauksia, mitä erityyppisiin kysymyksiin kannattaa vastata. Niitä ei tarvitse kuin vähän muokata niin sopii melkein joka työhaastatteluun. Opettele niitä ulkoa (vähän niin kuin olisi joku näytelmä).

Toki jos työhaastattelija on joku tuttusi, niin sitten voit ottaa vähän vapauksia.

Vierailija
18/30 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työhaastattelu on sama kuin jos yrittäisi jossain baarissa pokata jonkun. Ensin mainitussa henkilö yrittää vain pokata sen työpaikan.

Vierailija
19/30 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kauanko olet ollut nykyisessä työssäsi? Olisiko hakemassasi työssä jotain millä kasvatat osaamistasi tietyllä alueella tai olisiko syy vaihtoon halu siirtyä toiselle alalle / toisen tyyppisiin tehtäviin? Kyllähän näitä voi keksiä miten paljon tahansa.

Itse olin aikanaan palkkakuopassa, kollegat sai pari tonttua enemmän palkkaa kuin minä.  Pohjasyynä se, että olin tehnyt samassa yrityksessä alemman palkkauokan töitä ennen siirtymistä uuteen tehtävään. Kenenkään palkkaa ei siellä nostettu kerralla niin paljoa. Kun palkasta tuli kyse, sanoin että kyseisestä tehtävästä maksetaan noin xx euroa. En siis sanonut mitä minulle maksetaan vaan kerroin yleisen palkkatason. Sain neuvoteltua itselleni erittäin hyvän palkan koska halusivat juuri minut palkata. Jos olisin kertonut mitä itse saan palkkaa niin tuskin olisin saanut palkan sovittua niin hyväksi. 

Juuri näin. Palkkaa saa kunnolla ylös vain vaihtamalla työpaikkaa.

Kun on kerran suostunut tulemaan/tekemään surkealla palkalla, ei se millään työsuorituksella nouse useita satoja, tonnista puhumattakaan. Siihen seuraavaan paikkaan pitää myös ihan rehellisesti pistää tosi kova palkkatoive, muuten vaihtaa itsensä taas surkealla palkalla muualle.

Olen ollut tuossa tilanteessa, ja esimies ihan pokkana väitti, että hän on havainnut, että usein toistuvat pienet palkankorotukset toimivat paremmin kuin kerralla annettu suurempi korotus. 2 kk myöhemmin mulla oli uusi työ ja 500 € parempi palkka. Valitettavasti myös aiempaa tylsempi työnkuva, joten sieltä piti pian vaihtaa taas eteenpäin. Ja taas tuli 500 € lisää liksaa ja parempi työ kuin mistä vaihtoruljanssi alkoi.

Vierailija
20/30 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainahan ne miljoonapalkkaiset yritysjohtajatkin kehuvat kuinka kaikki on niin mielettömän "kiinnostavaa". En ole koskaan kuullut heidän suustaan että raha näyttelisi minkäänlaista osaa työpaikan valinnassa.