Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Alaselkäsärky

Huolinen
20.03.2021 |

Mikä voi olla syynä alaselkä särkyyni. Olem urheilullinen 25 vuotias nainen jolla 2 lasta. Viime aikoina alaselkäni alkanut kipeytymään. Joulun alla oli kipujakso joka sitten laantui muutamassa viikossa. Nyt taas on alaselkä suorastaan tulessa. Venytykset tuntuvat hyviltä sillä hetkellä kun venytän, mutta sen jälkeen kipu pahenee. Makuulta ja istueltaan kipu on kaikista kovinta ja kävely jollain tavalla helpottaa sillä hetkellä. Oikeaan jalkaan välillä tuikkailee, mutta ei satu jatkuvasti. Oikea jalka on öisin todella jäykkä ja kipeä,mutta aamulla vetryy hyvin kävellessä. Olen tietysti ihan hermona jo, että onko nämä jotain kasvaimen oireita? Kivut on nyt ollut noin 3 viikkoa ja mietin, että voiko oikeasti normaali selkäkipu jatkua näin kauan ? Olen syönyt kipulääkkeitä ja nekään ei vie kun ehkä pahimman terän pois kivusta. Osaako kukaan sanoa onko tämä jo jotain vakavaa ja onko ollut vastaavaa?

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Munuaiset?

Vierailija
2/18 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välilevyn pullistuma varmaan todennäköisesti. Painaa hermoja, joten se selittää tuikkailun jalkaan.

Myös lihasjumit ja tulehdus mahdollisia. Kasvain hyvin hyvin epätodennäköistä. Lääkäriin mars, kuvantamisella selviää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joutuuko lapsia vielä kantamaan paljon tai työntämään rattaissa, näistä saa helposti lihasjumit, hieroja ja liikuntaa.

Vierailija
4/18 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla alkoi sama 15-vuotiaana. Johtuu välilevyistä.

Jos ei halua syödä loppuikäänsä särkylääkkeitä, kannattaa mennä fysioterapeutille hakemaan jumppaohjeet, joita joutuu sitten tekemään joka ikinen päivä.

Vierailija
5/18 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ollut vastaavaa. Syynä selän välilevyn pullistuma. Vaiva/kipu kesti 7 vuotta, koska kipu pääsi kroonistumaan. Lihashuollolla ja fysioterapeutin ohjeilla pidin syvät lihakset kunnossa ja sitten yks kaks vuosien jälkeen huomasin, että selkäkipu on hiipunut pois.

Hakeudu tk lääkärille joka laittaa lähetteen fysioterapiaan ja määrää tarvittavat kipulääkkeet ja lihasrelaksantit.

6/18 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei kiva kuulla , että muilla on vastaavaa. Itsekin olen miettinyt tuota välilevyn pullistumaa monesti. Minna lapset ovat 3 ja 1 vuotiaat ja tosiaan päivittäin heitä nostelen. Rattaita työnnän ja huomaan, että kumarrukset jotenkin tuntuu vielä kipeämmiltä. Varaan siis lääkärin itselleni. Särkikö teitä joilla oli se välilevynpullistuma,niin myös levossa? 😊

7/18 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärtääkseni munuaiset sijaitsee vähän ylempänä ja verikokeet kuitenkin ollut kunnossa noin kuukausi takaperin. Kai niissä jotain olisi näkynyt tai virtsanäytteessä jos munuaisissa vikaa olisi. Ja tuskin se jalkaan säteilisi tai ärtyisä venytyksistä.

8/18 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinkakohan helposti tk suostuu laittamaan lähetettä selän kuviin

Vierailija
9/18 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epätasapiano lihaksissa eli alapään lihakset kuntoon ja vatsa ja selän lihakset tasapainoon. Istut liikaa.

Vierailija
10/18 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä37818 kirjoitti:

Kuinkakohan helposti tk suostuu laittamaan lähetettä selän kuviin

Ei tarvetta, fyssari hoitaa.

Vierailija
11/18 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne mitään kuvaa.Ei ainakaan kunnallisella.Mulla lääkäri totesi murtuman,ei kuvattu. Ja oli kirurgi. Fysioterapia ja kipulääkkeet.

Vierailija
12/18 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iskias?

13/18 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt tuohon kommentoijaan joka sanoi, että istun liikaa. Itseasiassa en ehdi istua hetkeäkään päivässä. Sen verran kun syön Ruan. Käyn lenkillä noin 4kertaa viikossa ja olen siinä mielessä urheilullinen. Tuntuu vähän erikoiselta jos syy olisi muka tuossa.

Vierailija
14/18 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on nikamankaari selästä poikki (syntymävika), mikä on johtanut nikamansiirtymään. Pahimmillaan kivut ovat juuri kuvaamiasi. Tosin minulla kivut alkoivat 19-vuotiaana, tässä vaivassa teini-ikä on se ikä jolloin se nikamansiirtymä tapahtuu yleensä ja kivut alkavat.

Voi olla myös iskias, mutta tämä vaiva muistuttaa iskiasta monella tapaa, ja säteilee jalkaan samalla tavalla kuin iskiaskin. Ilmeisesti nikama painaa iskiashermoa välillä. En voi kumarrella pahemmin, en nostella raskaita taakkoja, ja kaikki mikä rasittaa alaselkää voi laukaista monen päivän säryn. 

Mene lääkäriin että pääset röntgeniin, vaadi että selkä kuvataan jos ei lääkäri sitä itse ehdota. Moni selkävaiva näkyy kuvissa, ei kaikki. Harvemmin siellä selässä mitään kasvaimia on. Turha on sen kanssa jäädä miettimään. Selkävaivat on nuorilla harvemmin vaarallisia, ikäviä ja kurjia ne kyllä on ihan joka iässä.

Minulla oli siitä hyvä tuuri, että ensimmäinen lääkäri jolle vaivani kanssa nuorena menin, oli hyvä. Vika löydettiin heti, ja kerrottiin että ne yleiset jumppaohjeet sun muut ei sitten tähän vaivaan tehoa, päin vastoin. Kaikki, mikä vähänkin rasittaa ristiselkää, pahentaa oireita. Kun myöhemmin olen hakenut lausuntoa selästäni uudelta asuinpaikalta, lääkäri on käskenyt jumpata. Jätin omaan arvoonsa, tiedän kokemuksesta mitä ne jumpat selälle tekee. 

15/18 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, pitää varmasti vaatia tutkimuksia. Selkävaivat alkoivat lasten saamisen myötä. Ennen ei ole ollut selässä kipuja yhtään. Nyt kun selkä on kaikkein kipein minun ei varmasti kannata jumpata sitä ? Toisaalta tämä on nyt ollut tällainen jo niin kauan.

Vierailija
16/18 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä37818 kirjoitti:

Juu, pitää varmasti vaatia tutkimuksia. Selkävaivat alkoivat lasten saamisen myötä. Ennen ei ole ollut selässä kipuja yhtään. Nyt kun selkä on kaikkein kipein minun ei varmasti kannata jumpata sitä ? Toisaalta tämä on nyt ollut tällainen jo niin kauan.

Sinuna en jumppaisi yhtään, jos kipu on nimenomaan ristiselässä. Itselläni se jomottava särky oli jatkunut jo puoli vuotta ennenkuin menin lääkärille. Olen tämän selän kanssa selvinnyt jo 30 vuotta. Aina kun nikamansiirtymässä tapahtuu joku liikahdus, olen monta päivää kipeä. Aina ei voi edes varoa tarpeeksi, on mennyt selkä kun olen vetänyt sukkaa jalkaan. 

Tämä vaiva ei ole hirveän yleinen, mutta ei tavatonkaan, ja se näkyy hyvin röntgenkuvissa. Kaikki lääkärit ei sitä tunne, koska niitä nyt on kanssa joka lähtöön. 

Kiinnitin huomiota nimenomaan siihen että sinulla kävely helpottaa, niin se helpottaa minullakin. Kun selkä on oikein kipeä, se kävelylle lähteminen saattaa olla ihan tuskaa, mutta kun vaan menee niin kipu rauhoittuu siitä ainakin vähän.

Vierailija
17/18 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa ottaa selville missä vika. Aika vastuutonta tulla tänne sanomaan ettei jumppa auta, kun se auttaa suurimmalle osalle. Mutta riippuu siitä mikä on ongelmana. Eli ensin lääkäriin.

Vierailija
18/18 |
08.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä että joku sanoo tämän ääneen, että jumpat ei auta kaikkeen. Minulla myös sama, ja ku n ongelma ei ole vatsalihasten heikkous vaan se luusto, niin ei jumppa ole paras idea. Ja minullekin näin sanoi pitkän linjan ortopedi katsottuaan kuviani. Toki syvien lihasten kunnossa pitäminen on hyvä idea silti. Mutta ne minulla on ollutkin ihan ok, kun olen harrastanut pitkän matkan juoksua ja tachitä.  Niin vaan fyssarilla ehdotettiin jumppaa, kun syynä muka varmaankin heikot vatsalihakset. Jos kumarrun taakse, tulee näkyviin sixpäckin näköiset lihakset vatsassa. Ja sitten päätin koettaa antaa fyssarille vapaat kädet ja tehdä mitä käskettiin, ihan kertakokeiluna semmoisen liikkeen, ja oi voi, ei olisi kannattanut. Meni muutama kuukausi ennen kuin toivuin edes sitä edeltävään lähtöpisteeseen. Minusta olisi hyvä, että sielläkin tiedostettaisiin, että vaikka olisi harvinaisempaa, että jumppaa kannattaa varoa jonkun tilanteessa, niin joiden tilanteessa näin on. Jälkeenpäin harmittaa, etten pyytänyt katsomaan kuvia. Eivät meinaan ennen tuota katsoneet kuvia.