Pakotatko tenit ulkoilemaan/liikkumaan?
Normaalisti lapsillemme tulee paljon liikuntaa ihan pyöräilystä kouluun ja harrastuksiin. Nyt on etäkoulu ja harrastukset tauolla/etänä. Lapsemme nököttävät kotona sisällä. Eivät yhtään innostu ulkoilemaan tai liikkumaan edes sisällä. Olen ehdottanut yhteistä kävelylenkkiä, jumppaa, pelikoneella tehtyä "jumppaa" tai tanssia, pyöräilyä kauppaan jne. Ei kiinnosta.
Pakotatteko perheen nuoret ulos/liikkumaan jos ei omaa innostusta ole?
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
Meillä tytöt on urheillu tavoitteellisesti pienestä asti, joten nyt käyvät onneksi lenkillä ja pelailemassa keskenään ihan vapaaehtoisesti omien tavoitteidensa takia.
Jos näin ei olisi, niin pakottaisin kyllä ulos tekemään jotain, sillä ei ihmiselle tee hyvää pelkkä sisällä sohvaperunana kököttäminen. En kyllä tiedä miten sen 17v sällin sinne ulos kantaisin, mutta kai sitä jotain keksisi
Pakottaisi? Kannattaisiko mielummin kokeilla hyvällä kuin pahalla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keksi ulkoiluun jokin kannustin. Esim. pieni kisa siitä, kuka saa viikon aikana eniten kilometrejä sportstrackeriin. Palkinnoksi sitten jotakin teidän perheelle sopivaa, kuten
- korotettu viikkoraha
- lisää peliaikaa
- yksinoikeus valita, mitä leffaa katsotaan yhdessä
- uusi harrastusvälineUlkoinen motivaatio riittänee, jos huolena oli nyt etäilyn aiheuttama liikunnan puute. Varmasti kevään tulo ja ilmojen lämpeneminen myös jeesaavat jatkossa.
Ei tää nyt kyllä teinin kanssa auta. Leffan katsomisesta ja pelaamisesta päättää itse, kunhan on koulunsa ensin hoitanut. Harrastus välineet hankitaan tietysti muutenkin.
Koira olisi hyvä kannistin, mutta ei nyt pelkästään sen takia voi lemmikkiä alkaa hankkimaan. Eikä saa edes tavata kavereita tällä hetkellä. Asutaan alueella, jossa paha koronatilanne ja perheessä riskiryhmäläinen.
Väittäisin, että ulkoilu ei ehkä itsessään se isoin ongelma, vaan nuo sosiaalisten kontaktien vähyys jos ei saa tavata ketään, niin se passivoi.
Osittain totta, mutta oma-aloitteisuus puuttuu. Jo ennen rajoitteita lähti melkein aina lenkille tai ulos jos kaverit pyysivät. Itse ei juuri koskaan pyytänyt kavereita.
Vierailija kirjoitti:
Pakotetaan. Vaikeinta on saada ne ulos. Mutta kun ovat menneet ulos, niin ei saa enää takaisin sisälle. Meillä on omakotitalo, joten kaikkea puuhaa voivat tehdä omassa pihassa.
Ihan mielenkiinnosta kysyn, mitä kaikkea puuhaa pihassanne on teineille nyt maaliskuussa? Leikkimökki? Hiekkalaatikko? Pulkkamäki? Pihan ympäri hiihdetty latu? Kiipeilypuu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keksi ulkoiluun jokin kannustin. Esim. pieni kisa siitä, kuka saa viikon aikana eniten kilometrejä sportstrackeriin. Palkinnoksi sitten jotakin teidän perheelle sopivaa, kuten
- korotettu viikkoraha
- lisää peliaikaa
- uusi harrastusvälineUlkoinen motivaatio riittänee, jos huolena oli nyt etäilyn aiheuttama liikunnan puute. Varmasti kevään tulo ja ilmojen lämpeneminen myös jeesaavat jatkossa.
Sinulla ei ole teinejä. Ehkä sinulla on lapsia, mutta he ovat jotakin pikkuruisia! :D Nuo sinun mainitsemasi "kannustimet" tehoavat ehkä joihinkin 6-10 vuotiaisiin.
:D Mietin samaa. Tosin, olisi hauska nähdä 17v ilme, kun sanoisin, että saat sitten valita mitä leffaa katsotaan yhdessä tai että saat euron, jos menet ulos. Kyllä tuon ikäisen pitää jo ymmärtää ulkoilun tärkeys ilman maksuakin. Meilläkin on koira niin sitä on pakko ulkoiluttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En todellakaan. Muistan oman lapsuuden koulusta miten heikosti näillä "ulkoilijoilla" meni.
Nyt tarkoitetaan esim. juoksulenkkiä, ei pussikaljoittelua.
Ei kukaan normaalijärkinen halua mennä lenkille Suomen maaliskuussa. Turha sitten valittaa palstalla, jos teini alkaa tupakoimaan, kun sen pakottaa ulos.
Pukeutumiskysymys. Jos sinulla ei ole varaa hankkia teineille sopivia ja mieleisiä vaatteita ulkoiluun, niin se on iso ongelma.
17 -vuotias juoksee ja käy pelaamassa kaverin kanssa tennistä vakiovuorolla. Sählyporukka on nyt koronan vuoksi jäähyllä. Jakkas mahdollista sään puolesta, niin sitten alkaa jalkapallon peluu. Kotona on voimailuvälineitä.
Kuuluu niihin ihmisiin, joita pitää toppuutella esimerkiksi siitä, ettei kuumeisena mennä lenkille ja että kroppa tarvitsee muutenkin lepoa palautuakseen.
Itse olen se, jota pitää patistella liikkumaan ja ulkoilemaan. Siis käskytän itseäni toimimaan.
Kiitos kommenteista.
Aloin lukea viestejä ja ajattelin, että lapsemme ovat todellakin laiskoja (liikunnan suhteen) ja muutenkin hemmoteltuja kermape*seitä, koska eivät todellakaan keksi lumisella pihalla mitään tekemistä ja mainitut kannustimet (raha, peliaika, leffa, harrastusvälineet) eivät kannusta, kun niitä muutenkin saa.
Myös minä olen ajatellut, että kyllä lukiolaisen pitää itse tajuta liikkua, mutta selvästikään ei tajua. Tänään sanoin jo tosi tiukasti, että ulos pitää mennä ja jotain pitää liikkua tänään. (Olen aiemminkin toki sanonut, pyytänyt, kannustanut ja perustellut ilman tulosta.) Nyt sitten meni veljensä kanssa pihalle pelaamaan koripalloa (lumeen) joksikin aikaa. Se saa kuulemma riittää taas pitkäksi ajaksi.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kommenteista.
Aloin lukea viestejä ja ajattelin, että lapsemme ovat todellakin laiskoja (liikunnan suhteen) ja muutenkin hemmoteltuja kermape*seitä, koska eivät todellakaan keksi lumisella pihalla mitään tekemistä ja mainitut kannustimet (raha, peliaika, leffa, harrastusvälineet) eivät kannusta, kun niitä muutenkin saa.Myös minä olen ajatellut, että kyllä lukiolaisen pitää itse tajuta liikkua, mutta selvästikään ei tajua. Tänään sanoin jo tosi tiukasti, että ulos pitää mennä ja jotain pitää liikkua tänään. (Olen aiemminkin toki sanonut, pyytänyt, kannustanut ja perustellut ilman tulosta.) Nyt sitten meni veljensä kanssa pihalle pelaamaan koripalloa (lumeen) joksikin aikaa. Se saa kuulemma riittää taas pitkäksi ajaksi.
Ap
Ei näin. Yliopistossa joudutaan keksimään kaikenlaisia keinoja, jotta liikuntapakottajavanhempien vaikutus saadaan kumottua.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kommenteista.
Aloin lukea viestejä ja ajattelin, että lapsemme ovat todellakin laiskoja (liikunnan suhteen) ja muutenkin hemmoteltuja kermape*seitä, koska eivät todellakaan keksi lumisella pihalla mitään tekemistä ja mainitut kannustimet (raha, peliaika, leffa, harrastusvälineet) eivät kannusta, kun niitä muutenkin saa.Myös minä olen ajatellut, että kyllä lukiolaisen pitää itse tajuta liikkua, mutta selvästikään ei tajua. Tänään sanoin jo tosi tiukasti, että ulos pitää mennä ja jotain pitää liikkua tänään. (Olen aiemminkin toki sanonut, pyytänyt, kannustanut ja perustellut ilman tulosta.) Nyt sitten meni veljensä kanssa pihalle pelaamaan koripalloa (lumeen) joksikin aikaa. Se saa kuulemma riittää taas pitkäksi ajaksi.
Ap
Tuo koripallohan on ihan hyvä juttu. En usko, että teini on ollut veljensä kanssa palloittelusta ollut kovin harmissaan, joten he voivat lähteä helposti toistekin. Veli voi vaikka sitä ehdottaa, sillä hyvää se on tehnyt molemmille.
Ei meilläkään lukiolainen lähde pihalle omin päin, mutta esimerkiksi viime viikolla yhtenä iltana sanoin, että käydään kävelemässä yksi metsäreitti sillä aikaa kun sauna on lämpiämässä ja pian 18 vuotias lähti. Kävelimme ajateltua pidemmän reitin jopa ja teini ehdotti sitä itse. Meillä on liian harvoin tällaisia kahdenkeskistä rauhallista aikaa ja juttelimme kävelyn aikana ensin niitä näitä ja sen jälkeen ihan kunnon asioita. Uskon, että saan hänet vastaisuudessakin kävelylle kanssani.
Vierailija kirjoitti:
Pitää pakottaa, ei yhden koronan takia voi kotiin lukittautua. Kyllä saa ja pitää vaatia että käy vaikka pyöräilemässä ennen kuin saa pelata.
Minkä ikäisistä puhut? Opiskeleeko teinisi mitään vai möllöttääkö hän vain himassa lihomassa ja pelaamassa?
Onneksi asun omillani, eikä ketään pakota ulos kurjalla säällä. Inhottavaa pakkoulkoilua kurjassa säässä, tänäänkin Turussa on satanut koko päivän vettä. Onpa kiva ulkoilla märässä ja harmaassa ilmassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En todellakaan. Muistan oman lapsuuden koulusta miten heikosti näillä "ulkoilijoilla" meni.
Ei kukaan normaalijärkinen halua mennä lenkille Suomen maaliskuussa. Turha sitten valittaa palstalla, jos teini alkaa tupakoimaan, kun sen pakottaa ulos.
Jaa että teini alkaa tupakoimaan, jos joutuu ulos? Tuskin.
Teinisi on ilmeisesti samanlainen ruikuttava läskimakkara kuin sinäkin, joten eihän sitä jaksa ulos lähteä talvisaikaan, tai keväällä, tai syksyllä. Tai oikeastaan ikinä.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi asun omillani, eikä ketään pakota ulos kurjalla säällä. Inhottavaa pakkoulkoilua kurjassa säässä, tänäänkin Turussa on satanut koko päivän vettä. Onpa kiva ulkoilla märässä ja harmaassa ilmassa.
Ei sinun sinne ulos kannata alasti mennäkään, mutta laitapa päälle vaikka säähän sopivat vaatteet, niin jo on mukavampaa heti.
En pakota. Tämä on koti, ei vankimielisairaala, jossa toimitaan joidenkin tiukkojen sääntöjen mukaan. Muutenkaan en ole koskaan ymmärtänyt sitä, että vanhemmuus on vaatimista, käskemistä ja pakottamista. Meillä se on keskusteluja, oma esimerkki ja lapsen hyväksyminen sellaisena kuin hän on ja kas - lapset ulkoilevat ja liikkuvat, kun siltä tuntuu. Käytännössä melkein joka päivä, räntäsateella meistä kukaan ei ulkoile. Eikä tarvita lahjontaa tai kiristystä, mahdollistaminen riittää eli kuljetetaan laskettelemaan, frisbeegolfradalle jne. jos nuoret sitä pyytävät, joskus geokätköillään koko perhe jne.
Vierailija kirjoitti:
- korotettu viikkoraha
- lisää peliaikaa
Minkä ikäisiä lapsia tämän kirjoittajalla on??
Meidän 16-v kilpaurheilee, mutta treenit suurimmaksi osaksi tauolla ja koulu etänä, niin käytännössä saa pakottaa liikkumaan. Netin katkaiseminen pelikoneesta toimii ehkä parhaana uhkauskeinona.
Meidän teini ei ole ikinä ollut liikunnallinen, tuettu on vaikka mihin, ja nyt tuntuu loppuneen kiinnostus ihan kaikkeen liikuntaan. Kerran viikossa vaadin nyt ulkoilemaan, kun ole edes koulumatkoja..
Vierailija kirjoitti:
En pakota. Tämä on koti, ei vankimielisairaala, jossa toimitaan joidenkin tiukkojen sääntöjen mukaan. Muutenkaan en ole koskaan ymmärtänyt sitä, että vanhemmuus on vaatimista, käskemistä ja pakottamista. Meillä se on keskusteluja, oma esimerkki ja lapsen hyväksyminen sellaisena kuin hän on ja kas - lapset ulkoilevat ja liikkuvat, kun siltä tuntuu. Käytännössä melkein joka päivä, räntäsateella meistä kukaan ei ulkoile. Eikä tarvita lahjontaa tai kiristystä, mahdollistaminen riittää eli kuljetetaan laskettelemaan, frisbeegolfradalle jne. jos nuoret sitä pyytävät, joskus geokätköillään koko perhe jne.
No teidän lapset liikkuvat ilman pakkoa, meidän ei (tai tuo nuorempi, 14 v, muutaman päivän välein voi hetken ulkoilla + koulun etäliikkatunnit). Ongelmana on tämä talvi. Frisbeegolf-rata on kivenheiton päässä, mutta eihän sinne tässä lumessa voi mennä. Kuopus suostui kerran lähtemään lähilaavulle paistamaan makkaraa. Esikoinen ei.
Kaikkea muuta tekevätkin oma-aloitteisesti. Oikein ihania lapsia.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kummasti on ulkona tullut vastaan paljon lenkkeilijöitä näin maaliskuussa kun itsekin olen ollut lenkillä. Kaikki siis jotenkin hulluja vissiin? Minusta taas on hullua istua sisällä koko päivä kun ulkona paistaa aurinko, on pikkupakkanen ja muutenkin aivan täydellinen ulkoilusää.
No kommentoin vaan sen verran, että ei näin aikuisenakaan ole kiinnostusta mennä ulos silloin, kun taivaalta sataa kaikkea mahdollista. Vaika kuinka olisi keliin sopivat vaatteet olemassa. Menen kyllä silloin, kun sää sallii, mutta muuten en. Olen ollut kaksi viikkoa etätöissä ja lähes koko ajan sisällä, kun sää on ollut aika kurja. Eilen sitten sain tehtyä reilun tunnin kävelylenkin, kun aurinko paistoi.
Aikoinaan, kun oma lapsi oli teini, niin aina välillä oli pidemmän aikaa pelikoneen/tv:n/tietokoneen ääressä ja taas välillä ei näkynyt kotona oikeastaan ollenkaan. Eli en sanonut mitään mitä pitäisi hänen tehdä, kun näytti osaavan hoitaa ulkoilunsa ja tekemisensä hyvin itsekin. Terve, vahva ja täsypäinen aikuinen hänestä on kasvanut, vaikka ei aina ulkona käynytkään (toki koulumatkat), varsinkaan kurjimmilla keleillä.
Eli neuvo on se, että ei kannata pakottaa, jos ei ole itsekin valmis tuonne tuiskuun ja tuuleen menemään pidemmäksi aikaa. Kyllä ulkoilu taas kiinnostaa, kun kevät ja aurinko alkaa voimistua. Ei kukaan mene "rikki", jos ei aina ulkoile niin säännöllisesti. Muutenkin on lapsilla ja aikuisilla hieman ikävä aikakausi menossa, niin olkaa armollisia toisillenne ja tehkää sitä mikä tuntuu kivalta, ei pakotetulta.