Inhoan lähihoitajan työtä.
Ällöttää vanhukset, heidän hygienian hoitonsa, tekohampaansa, vaippansa yms. Tiedän olevani väärällä alalla, mutta te- keskus työnsi minut karenssin uhalla opiskeluun. Miksi meitä yli 55- vuotiaita pakolla koulutetaan lähihoitajiksi? Vihaan jokaista työpäivääni ja hoidettavaani.
Kommentit (89)
Miten niin pakottivat? Eiköhän sulla ole ihan oma valinta mitä elämälläsi teet. Työkkäriinkään ei ole pakko ilmoittautua, töitä löytyy muidenkin firmojen kautta.
Minäkin vihasin lähihoitajan hommia. Eritteet ällöttävät ja minulla ei ole minkäänlaista hoivaviettiä vieraita ihmisiä kohtaan. Tein sitä työtä 3 vuotta, kunnes päätin, että oma mielenterveys menee edelle. On kammottavaa tehdä työtä jota vihaa. Jokapäiväinen ulosteiden siivoaminen, vatsojen toimittaminen ja pissahommat etovat. Niitä ei päässyt karkuun mihinkään, koska sairaalaosastoillakin valtaosa potilaista on vanhuksia.
Päätin sitten mennä aikuislukioon ja opiskella insinööriksi. Opinnot ovat nyt loppusuoralla ja en voisi olla tyytyväisempi. Jos en saa Suomesta heti insinöörin töitä, muutan ulkomaille. Koskaan enää en aio yhtäkään vieraan ihmisen vaippaa vaihtaa.
Vierailija kirjoitti:
Miten niin pakottivat? Eiköhän sulla ole ihan oma valinta mitä elämälläsi teet. Työkkäriinkään ei ole pakko ilmoittautua, töitä löytyy muidenkin firmojen kautta.
Näitä työkkärin " pakottamia" ( itse ovat vapaaehtoisesti lähteneet koulutukseen) lähäreitä on nähty. Tullaan työapikoille lorvimaan ja ihmettelemään, minä en sitten voi tehdä tuotaja tuota. Lisäksi heitä pitäisi kohella kuin kuninkaallisia. Alalla pitempään olleet joutuvat tekemään näidenkin marisijoiden työt, palkka kyllä kelpaa.
Pysykää poissa, jos työ on noin vastenmielistä kuin aloittajalla. On kaikkien etu ja parhaaksi. Kukaan ei ketään pakota alalle, ja parasta että etsitte toimeentulonne mieleisistänne töistä. Pilaatte työilmapiirinkin. Työ on muutoinkin raskasta, saati etteivät kaikki tee osaansa. narinoillanne!
Opiskelen alalle ja kadun sitä jo nyt. Teoriassa asia on kiinnostavaa, innostavaa, haasteellista ja merkityksellistä. Käytännössä on toisin. Asiakkaat ovat suurimmaksi osaksi aivan ihania, paitsi ne väkivaltaiset, mutta työkaverit on usein aivan hirveitä päsmäreitä. Työajat on muotoutuneet minulle todella hankaliksi, vaikka luulin, ettei vuorotyö voi ihan älyttömän kamalaa olla.
Tekisi mieli lopettaa opinnot, mutta karenssia siitä kait pukkaa.
Minä en vihaa hoidettavia. He ovat syyttömiä näihin pakkokoulutuksiin. Työtä vihaan. Liman imeminen, tekohampaiden peseminen, hilseisten tukisukkien pesu, vaipanvaihdot, virtsan- ja paskanpesu, syöttäminen, haavojen puhdistus, pukeminen, riisuminen, peseminen... Hirveitä, vastenmielisiä työtehtäviä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hae jotain muuta, vanhusten parissa on myös eritasoista hoitotyötä esim. päiväkeskukset tai kotihoito.
Kotihoidossa saa läträtä eritteiden kanssa ihan samoin kuin seniorikeskuksessa.
Todellakin!!! Kotihoidon työ on vihoviimeisin työ johon kannattaa ketään lähihoitajaa kannustaa.
Hakekaa laitoshoitajan koulutukseen. Heistä myös pula. Huono palkka, mutta ei potilaskontaktia.
Tylsä työ mutta tylsyyden jaksaa jotenkuten.
Jaa. Itse 21-vuotiaana haluaisin lähihoitajaksi vaan en edes kouluun pääse kun etsitään aina vanhempia ihmisiä hoitajiksi tai ihmisiä joilla on jo jonkinlaista kokemusta hoidosta.
Turhalta tuntuu olla tämän ikäisenä työttömänä kun korona vei työni pois jo ajat sitten. AP vaihdetaanko paikkoja?
Vierailija kirjoitti:
Jaa. Itse 21-vuotiaana haluaisin lähihoitajaksi vaan en edes kouluun pääse kun etsitään aina vanhempia ihmisiä hoitajiksi tai ihmisiä joilla on jo jonkinlaista kokemusta hoidosta.
Turhalta tuntuu olla tämän ikäisenä työttömänä kun korona vei työni pois jo ajat sitten. AP vaihdetaanko paikkoja?
Esim meidän oppilaitoksessa viimeisen vuoden sisään alkoi neljä kertaa uusia ryhmiä, mukana nuoria ja vanhempia, että haehan vaan uudestaan, älä yhdestä kerrasta lannistu, mikäli oikeasti alalle haluat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Turhalta tuntuu olla tämän ikäisenä työttömänä kun korona vei työni pois jo ajat sitten. AP vaihdetaanko paikkoja?Esim meidän oppilaitoksessa viimeisen vuoden sisään alkoi neljä kertaa uusia ryhmiä, mukana nuoria ja vanhempia, että haehan vaan uudestaan, älä yhdestä kerrasta lannistu, mikäli oikeasti alalle haluat.
Kyllä oikeasti haluaisin. Onneksi sain työkokeilupaikan jota kautta saan nyt hieman kokemusta mikä saattaisi auttaa minua kouluun pääsyssä.
Mä en inhoa, vaan vihaan. Likaista ja raskasta työtä, kiittämättömät asiakkaat ja omaiset.
Vierailija kirjoitti:
Mä en inhoa, vaan vihaan. Likaista ja raskasta työtä, kiittämättömät asiakkaat ja omaiset.
Mä olen tällä hetkellä niin hirveessä paikassa, jossa työntekijät ovat se suurin ongelma ja toki se outo esimies. Onneksi olen enää vajaan kuukauden heidän vuokseen kärsimässä.
Tämä on vaarallista, että TE-toimisto työntää alalle sopimattomia henkilöitä. Burnoutin käsite syntyi, kun tutkijat lähtivät selvittämään, miksi ammattitaitoiset sairaanhoitajat olivat niin ilkeitä potilailleen ja kollegoilleen.
Kun alalle työnnetään henkilö, joka ei sinne halunnut alun perinkään ja jota ällöttää potilaat, voi syntyä ruumiita, potilaiden kaltoinkohtelua ja muuta pahoinpitelyä yms. Vanhukset ja pikkulapset kaikista haavoittuvimmassa asemassa kehitysvammaisten ja mielenterveyspotilaiden lisäksi.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on vaarallista, että TE-toimisto työntää alalle sopimattomia henkilöitä. Burnoutin käsite syntyi, kun tutkijat lähtivät selvittämään, miksi ammattitaitoiset sairaanhoitajat olivat niin ilkeitä potilailleen ja kollegoilleen.
Kun alalle työnnetään henkilö, joka ei sinne halunnut alun perinkään ja jota ällöttää potilaat, voi syntyä ruumiita, potilaiden kaltoinkohtelua ja muuta pahoinpitelyä yms. Vanhukset ja pikkulapset kaikista haavoittuvimmassa asemassa kehitysvammaisten ja mielenterveyspotilaiden lisäksi.
TE-toimiston tehtävä on järjestää työttömät töihin. Työttömien tehtävä on sopeutua alalle.
Vierailija kirjoitti:
ilmiannettu asiattomana.
Mitä ihmeen asiatonta tuossa on? Se on mielipide.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
TE-toimiston tehtävä on järjestää työttömät töihin. Työttömien tehtävä on sopeutua alalle.
Ensimmäinen virke on totta, toinen täyttä tuubaa. Sitäpaitsi, sen opinahjon pitäisi valita vain soveltuvat, heillä vain ei ole kykyä siihen.
Myös minä vihaisin työtäni jos joka ainut päivä jokaiseen työtehtävääni kuuluisi toisten peräaukon käsitteleminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisit ottanut karenssin ja elellyt tt-tuella. Helppoa ja yksinkertaista.
Jos mä irtisanoutuisin työstäni ja saisin karenssin, niin en saisi senttiäkään toimeentulotukea koska mulla on puoliso. Mä en tajua miksi jotkut heti olettavat, että kaikki saa tuosta noin vain toimeentulotuen jos muita tuloja ei ole. Monella on se töissäkäyvä puoliso, oma asunto/talo. Kelasta nauretaan pihalle jos menee kysymään toimeentulotukea.
Eihän me tiedetä onko ap:lla puoliso vai ei, onko omistusasunto vai ei.
Kunnon ihmisenä olet maksanut työttömyyskassan jäsenmaksun ja saat työttömyyskorvausta.
No tietenkin olen kassan jäsen, mutta ei se auta jos irtisanoutuu ja saa karenssin! Ei karenssin aikana saa työttömyyskassasta mitään! Karenssi on 3kk eikä mulla ainakaan ole varaa 3kk:n rahattomuuteen.
En ole alalla, mutta jos irtisanoutumiskarenssin jälkeen tarjottaisiin taas työtä samalla alalla, tulisiko tästä taas karenssi? Eli onko tuolta alalta mahdollista päästä ollenkaan pois, esim. toisenlaiseen työnkuvaan?
Eiköhän siitä karenssi tuli uudestaan. Ala kuitenkin hyvin työllistävä. Totta kai alalta on mahdollista päästä pois jos pääsee aivan muuhun työhön tai lähtee opiskelemaan. Tai on säästöjä sen verran, että ei haittaa karenssi tai pari.
Ei pääse välttämättä edes opiskelemaan. Monella perheellisellä on tilanne ettei ~200€ opintotuki ole mahdollinen, mutta te-toimiston kautta opiskelu hoitoalalta pois on mahdotonta ja 15kk opintovapaa (jos työssäoloehto täyttyy) ei riitä mihinkään.
Itsehän harkitsen sössinkö asiat töissä niin että saan potkut ja siten poiston julkiterhikistä ja suosikista, jotta en enää alalle kelpaa.
Entä jos menisit selvästi hiprakassa töihin? (hoidettavia vaarantamatta) Voisi riittää irtisanomiseen, tai ainakin, jos teet sen toisenkin kerran. Meinaan jos tosissaan tilanteesi on noin hankala.
Lähihoitaja kyllä työskentelee muissakin paikoissa kuin vanhusten loppusijoituspaikoissa. Miksei ap kokeile muita paikkoja.
Voiko työkkäri PAKOTTAA johonkin koulutukseen? Miksi et menisi vaikka sähkömiehen, putkimiehen tai bussikuskin koulutukseen? On kai niitä vaihtoehtoja muitakin kuin tuo lähihoitaja.