Inhoan lähihoitajan työtä.
Ällöttää vanhukset, heidän hygienian hoitonsa, tekohampaansa, vaippansa yms. Tiedän olevani väärällä alalla, mutta te- keskus työnsi minut karenssin uhalla opiskeluun. Miksi meitä yli 55- vuotiaita pakolla koulutetaan lähihoitajiksi? Vihaan jokaista työpäivääni ja hoidettavaani.
Kommentit (89)
Miksette ”erikoistu” hammashoitajiksi? Todella mukavaa ja siistiäkin sisätyötä. Toki roiskeita lentää mutta voittaa 100-0 paskavaippojen vaihdon. Lisäksi hyvät työajat. Toki jos on v-mäinen hammaslääkäri ni silloin ei niin kivaa hommaa, mutta siihenkin voi vaikuttaa työparia vaihtamalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne jotka lässyttää että arvokasta työtä, menköön itse niitä paskavaippoja vaihtamaan, jos moralisoit mene itse sinne tekohampaita pesemään. Jos et itse pysty siihen, et voi ketään moralisoida, että voi voi tärkeää työtä.
Ei se työ ole siivoojilla, hitsaajilla, putkiasentajilla, raksaukoilla ym ym paljoa sen hehkeempää. Duunariala on duunariala vaikka voissa paistais. Se on aina tavalla tai toisella P A S K A A .
Minulle siinä on hyvinkin iso ero hitsaako metallia kiinni metalliin vai peseekö mummon tai papan persettä. Yleensä hitsari ei työssään kohtaa ulostetta tai muitakaan ihmiseritteitä.
Se sisälukutaito.. pitäisi näköjään opettaa jo peruskoulussa.
Taisit eksyä pointista.. heh.
Vierailija kirjoitti:
Miksette ”erikoistu” hammashoitajiksi? Todella mukavaa ja siistiäkin sisätyötä. Toki roiskeita lentää mutta voittaa 100-0 paskavaippojen vaihdon. Lisäksi hyvät työajat. Toki jos on v-mäinen hammaslääkäri ni silloin ei niin kivaa hommaa, mutta siihenkin voi vaikuttaa työparia vaihtamalla.
Lisäksi ei ole pakko tyytyä pelkkään hammaslääkärin avustamiseen. Monissa kunnissa hoitajat pääsevät tekemään myös pikkulasten tarkastuksia tai harjausopetusta. Leppoisaa hommaa sekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne jotka lässyttää että arvokasta työtä, menköön itse niitä paskavaippoja vaihtamaan, jos moralisoit mene itse sinne tekohampaita pesemään. Jos et itse pysty siihen, et voi ketään moralisoida, että voi voi tärkeää työtä.
Ei se työ ole siivoojilla, hitsaajilla, putkiasentajilla, raksaukoilla ym ym paljoa sen hehkeempää. Duunariala on duunariala vaikka voissa paistais. Se on aina tavalla tai toisella P A S K A A .
Minulle siinä on hyvinkin iso ero hitsaako metallia kiinni metalliin vai peseekö mummon tai papan persettä. Yleensä hitsari ei työssään kohtaa ulostetta tai muitakaan ihmiseritteitä.
Se sisälukutaito.. pitäisi näköjään opettaa jo peruskoulussa.
Taisit eksyä pointista.. heh.
No mitä sinä tuolla vertailulla tarkoitit? Sori nyt vaan, mutta vaikka kuinka lukisin, en saa hitsarin työstä samanlaista kuin lähärin työstä. Ensin mainittu paljon helpompaa omasta mielestäni. Jo ihan siksi, että työ ei ole pää kolmantena jalkana juoksemista, koska työntekijöitä on tarpeeksi. Toisin kuin useimmissa palveluasumisyksiköissä.
Miksi hoitoalalle valittavilta ei vaadita mitään empatiakykytestin tms. läpäisemistä? Ei se voi mennä niin, että kaikki pääsee, jos ei ole mitään edellytyksiä alalle. Ei se ole riittävä peruste, että alalle tarvitaan työvoimaa - lisää työtä se vaan aiheuttaa, jos muut joutuvat paikkailemaan kyvyttömien jälkiä.
"ilmiannettu asiattomana."
Mitä asiatonta siinä on? On tunnettu tosiasia että kaikista ei ole hoitajiksi eikä kaikki siihen sovellu.
Vierailija kirjoitti:
Miksi hoitoalalle valittavilta ei vaadita mitään empatiakykytestin tms. läpäisemistä? Ei se voi mennä niin, että kaikki pääsee, jos ei ole mitään edellytyksiä alalle. Ei se ole riittävä peruste, että alalle tarvitaan työvoimaa - lisää työtä se vaan aiheuttaa, jos muut joutuvat paikkailemaan kyvyttömien jälkiä.
Koska alalla on jo nyt huutava pula tekijöistä. Mitä se olisikaan, jos jotkut empatiatestit ja muut lässynläät pitäisi läpäistä?
Vierailija kirjoitti:
Jokupäivä sinä olet "se" hoidettava, kerroppa sitten miltä tuntuu, kun näet sen inhon hoitajan katseessa ja olemuksessa.
Toivottavasti koet sen, koska sen olet todella ansainnut!
Ole hyvä ja mene sinä kyseiseen työhön. Tule sen jälkeen keskustelemaan kun olet siivonnut paskaa seiniltä ja oytanut nyrkkiä vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Arvaapa, mitä kävisi, jos kaikki alalle soveltumattomat poistettaisiin noista töistä? Ettei vaan kävisi niin, että ne sopivat joutuisivat tekemään noin sata kertaa enemmän töitä kuin nyt. Kun ei olisi niitä empatiakyvyttömiä edes suorittavaa työtä tekemässä.
Ei voi olla oikein, että pakotetaan työttömät väkisin lähihoitajiksi. Pakkokoulutetuista ei tule hyviä hoitajia. Ei ihme, että vanhustenhoito on niin huonoa, jos pakolla koulutetaan hoitajia. Hävetkää te- toimisto.
Itse en voisi pestä vanhusten likaisia pyllyjä ja vaihtaa vaippoja, pestä tekareita yms yms. Arvostan lähihoitajan työtä.
Vierailija kirjoitti:
Ei voi olla oikein, että pakotetaan työttömät väkisin lähihoitajiksi. Pakkokoulutetuista ei tule hyviä hoitajia. Ei ihme, että vanhustenhoito on niin huonoa, jos pakolla koulutetaan hoitajia. Hävetkää te- toimisto.
Te-toimistoa ei voisi vähempää kiinnostaa mihin ja miten asiakas työllistyy, kunhan tantta saa yhden työttömän sieltä listalta pois. Esimies voi sitten olla tyytyväinen ja te-tantta voi saada vähän extra liksaa.
Itseasiassa lähihoitajille on soveltuvuustesti enne opintoihin pääsemistä.
Ei sitä ole pakko läpäistä, jos ala ei kiinnosta.
Voit sanoa vaikka, että vihaat lapsia tai inhoa vanhuksia.. Et varmasti pääse sisään!
Alalle ei kukaan halua. Palkka on huono, työyhteisöt täysin paskoja. Olet siivooja, keittäjä, roskakuski. Vanhustenhoito sivuseikka. Tappelet omaisten kanssa ja saat pelkkiä haukkuja. Teet 3- vuorotyötä, oma elämäsi jää tauolle. Et saa koronarokoitusta, et kunnon suojavarusteita, sinun oletetaan uhraavan elämäsi tuntemattomien asukkaiden vuoksi. Saat pelkkää paskaa palkaksi. Kuka haluaa tehdä työtä, jossa pelkäät henkesi puolesta, huonolla palkalla, 1 vapaapäivä kerran kuussa? Minä lopetin, olen mieluummin työtön, kuin pelkään töihin menemistä. Oma ja 87vuotiaan isäni terveys on tärkeintä.
Vierailija kirjoitti:
Alalle ei kukaan halua. Palkka on huono, työyhteisöt täysin paskoja. Olet siivooja, keittäjä, roskakuski. Vanhustenhoito sivuseikka. Tappelet omaisten kanssa ja saat pelkkiä haukkuja. Teet 3- vuorotyötä, oma elämäsi jää tauolle. Et saa koronarokoitusta, et kunnon suojavarusteita, sinun oletetaan uhraavan elämäsi tuntemattomien asukkaiden vuoksi. Saat pelkkää paskaa palkaksi. Kuka haluaa tehdä työtä, jossa pelkäät henkesi puolesta, huonolla palkalla, 1 vapaapäivä kerran kuussa? Minä lopetin, olen mieluummin työtön, kuin pelkään töihin menemistä. Oma ja 87vuotiaan isäni terveys on tärkeintä.
Ymmärrän tuskasi. Itse olen vielä alalla, mutta vain senaikaa kunnes saan toisen työn.
Minun täytyy sanoa että pidin työstäni ja vanhuksista.
Mutta työolot ja ajat, jatkuva kiire ja vuorojen vaihtuminen, liian vähän työntekijöitä, huono esimies ja inhimillisyyden katoaminen kun työ alkoi olla liukuhihnahommaa kävi liian rankaksi.
Se söi kaltaistani herkkää,empaattista ja työtä sydämellään tekevää niin että paloin loppuun ja paloin ihan lopullisesti.
Tuli sairauksia ja pettymys siihen millä tolalla vanhustenhoito oikeasti on. Minä en pysty enää. Vaikka kutsumuksesta sitä tein niin se ei riitä. Paremmin siellä pärjäävät ne jotka eivät ole liian empaattisia ja sydämellisiä.
Noista ikävimmistä lähäreiden työtehtävistä, kuten eritteiden siivoamiset, vaipat ja pesut, ei mielestäni voi olettaa yhtään kenenkään pitävän. Siksi palkassa pitäisi myös näkyä ja teetättää jotenkin vain siedettävä määrä sellaisia tehtäviä per työntekijä, että ihan tavallinen motivaatio ja jaksaminen riittäisi siihen hoitajankin työhön. Ei ole motivoivaa esim. että mitä nopeampi olet niin sitä enemmän niitä pärseitä joudut pesemään...ei näin.
Mä en vihaa, ihan tykkäsin työstä, mutta oli alipalkattua. Opiskelin sosiaalityötä, nyt vihaan työtäni, kun ihan sama mitä teen, väärin menee jonkun tahon näkökulmasta. Harkitsen paluuta hoitotyöhön. Palkka huonompi, mutta homma selkee; aamutoimet, iltatoimet, kaikki siinä välissä. Jos ne hoidettu ja kaikilla hyvä mieli, homma ok.
Itse tykkäsin vanhuksista ja vanhustyöstä. Se vaipanvaihtokin oli vain osa ihmisen kokonaisvaltaista hoitamista. Eriasia sitten oli että resurssit eivät riittäneet siihen että työtä olisi voinut tehdä vanhusten tarpeet ja oma jaksaminen huomioiden. Nythän hoitajamitoitusta on nostettu ja työtehtäviä rajattu niin että hoitajat saa keskittyä itse hoitotyöhön.
Hoitajien saatavuus tulee olemaan ongelma, nuoria ei vanhustyö kiinnosta. Alan houkuttelevuutta pitäisi lisätä nostamalla palkkaa. Hoitajamitoitusta on nostettu, nyt pitäisi houkutella alalle uusia hoitajia.
Minä en niinkään inhonnut töitä, mutta työolosuhteita.
Siksi viimein tajusin lopettaa