Melkein joka aamu kurkkukipua - mistä voisi johtua?
Kommentit (22)
Kuorsaaminen, närästys, kuiva huoneilma, uniapnea?
Vierailija kirjoitti:
Kuorsaaminen, närästys, kuiva huoneilma, uniapnea?
Siinäpä pähkinänkuoressa!
Olen kokeillut ilmankostutinta. Ei auta
Likainen/homeinen tyynykin voi olla syy tuohon. Pitäisi pestä yhdeksässäkympissä säännöllisesti.
Allergia. Nenä tukossa ja kuorsaat monttu auki.
Apteekista nenäsumute ja Cetiritsin, vaihda tyyny ja siivoa.
Täällä tietäjä. Joko allerginen/vasomotorinen nuha. TAI nielurisan onteloissa ns proppuja. Mulla on molemmat, ja aina kurkku kipeä.
Nenä vuotaa siis koko vuoden. Lisäksi ärtyneet risat joissa on ”onteloita” ja koloja ja näihin menee sitten esim leivänmuruja. Sit ajastaan tulehtuvat ja risoista tulee ulos valkoisia paakkuja.
Risoja eivät lääkärissä leikkaa, koska leikkauksen vaatimus on 4-6 nielurisatulehdusta puolen vuoden sisällä antibioottihoidolla. En siis täytä kriteeriä ja niinpä kärsin risoista koko ajan.
Katso niitä nielurisoja taskulampulla, jos näet valkoista, niin paina lusikan varren päätyosalla ja se proppu pullahtaa ulos. Kun saat ne pois niin kurkkukipu helpottuu.
Vierailija kirjoitti:
Olen kokeillut ilmankostutinta. Ei auta
No sitten selvittämään noita muita asioita. Selvästi ei johdu sitten kuivasta sisäilmasta.
Refluksi ja tuo vasomotorinen nuha, eli kun nenä on yöllä tukossa, hengität suun kautta, mikä rasittaa kurkkua.
Minä olen rajannut aamuisen kurkkukipuni syyn kahteen asiaan: kuorsaamiseen ja kuivaan huoneilmaan. Nielurisat on viety aikoja sitten, joten kidastani ei voi enää muotoilla sellaista, että ilma liikkuisi äänettä.
Kun minulla oli ilmankostuttaja, kuorsasin kyllä, mutta kurkku ei kipeytynyt. Nyt minulla ei ole rahaa ostaa ilmankostuttajaa (varsinkaan sitä terveellistä mallia, joka kuumentaa veden), joten aaukahvi kipeällä kurkulla nieltynä kuuluu aamurutiineihini.
Voiko suun teipata kiinni jottei kuorsaa?
Onko sillä oikeasti väliä peseekö 40 vai 90 asteessa? Olen kokeillut pestä tokan kerran ilman pesuainetta siltä varalta että johtuisi pesuainejäämistä. Ei auttanut.
Noita valkoisia paloja irtoaa kurkusta muutaman kerran vuodessa. Mikä tohon auttaa?
Ja mikä ilmankosteus prosentti on tarpeeksi hyvin? Mulla se ei nouse kuin 30-35 prosenttiin talvella.
Huoneesta tulee liian lämmin jos laitan kaksi ilmankostutinta.
Vierailija kirjoitti:
Kuiva huoneilma?
Paljon pölyä?
Vierailija kirjoitti:
Voiko suun teipata kiinni jottei kuorsaa?
Onko sillä oikeasti väliä peseekö 40 vai 90 asteessa? Olen kokeillut pestä tokan kerran ilman pesuainetta siltä varalta että johtuisi pesuainejäämistä. Ei auttanut.
Noita valkoisia paloja irtoaa kurkusta muutaman kerran vuodessa. Mikä tohon auttaa?
Ne valkoiset palat tekee sitä kurkkukipua. Ovat sinänsä vaarattomia, joku lääkäri rinnasti ne finneihin. Mutta niitä pitää joko siivota silloin tällöin painamalla (lasta, lusikanvarsi, hammasharja) jos vaan voi. Mä en voi kun on niin tajuton oksennusrefleksi, oksennan heii huutoyrjön jos esim vahingossa hammasharja koskee nielun takaosaan.
Mun keino estää nuo on purskuttelu. Siis jokaisen syömisen jälkeen. Ärsyttävää, mutta tää on ainoa tapa ehkäistä ne leivänmurut ym siellä risoissa. Mulla on just sellaset isot onteloiset risat johon ne leivänmurut menee. Joillain taas on pienet risat ja ne ei niin nappaa noita murusia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuiva huoneilma?
Paljon pölyä?
On ilmanpuhdistin huoneessa. Siitä huolimatta ilmanlaatu on vain kohtalainen yöllä. Tiedä sitten mistä johtuu.
Mulla refluksi tekee tuota. Limaisuutta ja lievää kurkkukipua. Pahoinvointi kolmas, ilmenee päivällä kun olen syönyt ja/tai juonut, ellen säntillisesti käytä ppi-lääkkeitä.
Jos vain aamuisin, veikkaisin refluksia. Mahaneste pääsee makuullaan valumaan.
Kuiva huoneilma?