Masentunut kumppani nukkuu aina yli puoleen päivään.
Olisiko hyvä herättää hänet vähän aiemmin, vaikka viim. klo 10.00, vai antaako vaan nukkua niin kauan kuin nukuttaa. Olen nyt itsekin kotona etätöissä, joten tuo herättäminen olisi mahdollista.
Miten on, onko hyvä antaa masentuneen vaan nukkua, vai pitää häntä edes jollain keinoilla normaalimmassa päivärytmissä?
Kommentit (17)
Riippuu minkä vuoksi hän nukkuu. Omani nukkuu ihan vain koska parempaakaan tekemistä ei ole, jolloin hänet saa kyllä herättää. Itse taas masentuneena en kestänyt aina olla hereillä tunteideni kanssa, jolloin yritin nukkua ne pois.
Kannattaa varmaan siis kysyä häneltä mitä on mieltä.
Mikä on kellekin normaali päivä rytmi? Oma rytmi on se että teen yleensä yötä mutta muuten menen normaalisti nukkumaan 3-4 aikaan yöllä ja herään sitten 12 maissa . Nyt olen poikkeuksellisesti hereillä.
Kauanko on sairastanut? Alkuvaiheessa tarvitsee lepoa, mutta loppuvaiheessa pitää jo kuntouttaa itseään aktiivisesti.
Teette sen mukaan, mitä yhdessä sovitte. Muuten et saa herätettyä kuin mahdollisesti epäsopua. Nukun itse myöhään vaikka menen aikaisin nukkumaan (en valvo aamuyöhön tms, mutta yöunet venyvät 11-12 tunnin pituisiksi. Jos minut herätetään ennen aikojaan olen koko päivän täysin unessa.
En tiedä miksi. Tiedän että 8-10h on teoriassa se normaali yöunen pituus, ja että enempi tai vähempi on huonosta.
No tekemistä hänellä kyllä olisi ja on sanonutkin että haluaisi tehdä, mm. siivota, tehdä ruokaa, käydä jossain, edes kaupassa, mutta kun ei ole mitään mielenkiintoa niihin.
On sairastanut jo ainakin vuoden, eikä näytä parempaan menevän. Haluaisin auttaa, mutta en tiedä miten.
Ja tuosta päivärytmistä olen sitä mieltä että heräminen aamulla ja nukkumaan illalla. Yötyöntekijät ovat tietty poikkeus, heille se voi olla normaali, mutta suurimmalle osalle ei, enkä nyt haluaisi siitä alkaa enempää väittelemään.
Ap
Saako hän jo yöllä unta? Masentunuthan ei yleensä pysty nukkumaan yöllä. Liittynee serotoniiniin. Onko ssri-lääkitystä?
Lääkkeet saattavat nukuttaa. Ihan tutkitusti mielenterveydelle pitkään yöhön valvominen ei tee hyvää, joten olisi hyvä yrittää aikastaa nukkumaan menoa. Pelkät lääkkeet eivät auta kaikkia, terapialla on iso osuus, samoin masentuneen motivaatiolla parantua, jos motivaatiota ei löydy, niin tilanne ei välttämättä tuosta muutu.
Väsymys on osa sitä sairautta. Jos masennuksen juurisyitä lähtisi hoitamaan, hän voisi pikku hiljaa piristyä ja unen tarve vähentyä. Hän voi tehdä päivittäin listan siitä mitä kotitöitä pitää tehdä, ei niiden tekemiseen tarvitse tai kannata odottaa kiinnostusta. On tosi tärkeää kuntoutua ja palauttaa toimintakyky.
Vierailija kirjoitti:
Väsymys on osa sitä sairautta. Jos masennuksen juurisyitä lähtisi hoitamaan, hän voisi pikku hiljaa piristyä ja unen tarve vähentyä. Hän voi tehdä päivittäin listan siitä mitä kotitöitä pitää tehdä, ei niiden tekemiseen tarvitse tai kannata odottaa kiinnostusta. On tosi tärkeää kuntoutua ja palauttaa toimintakyky.
Hän käy terapiassa, jossa käsittääkseni niitä juurisyitä hoidetaan.
Tuo listan tekeminen on hyvä ajatus, pitää keskustella siitä hänen kanssaan.
Eihän tuollaisella vätyksellä mitään tee, AP, ansaitset parempaa, jätä se hyödytön ukko.
Voi olla kaamosmasennusta, jolloin sisäinen kello alkaa jätättää. Kun aurinko paistaa, niin silloin oltava hereillä. Auringonvalo auttaa viikossa korjaa rytmin.
Olen samaa mieltä, että pitäisi mennä nukkumaan ihmistenaikaan ja sitten vaikka levätä pimeässä, jos ei saa unta. Mutta aamulla tai päivällä saisi kyllä nukkua, jos yö on mennyt valvoessa. Sairaus itsessään väsyttää myöskin sen lisäksi, että harva saa yöllä unta.
Meillä ukko nukkuu joka päivää iltapäivän puolelle. Ei se masentunut ole, mutta yökyöpeli on.
Nukkuminen kuuluu taudinkuvaan. Uni ei välttämättä todellakaan ole laadukasta eikä virkistävää koska masentuneen aivot ei toimi normaalilla tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Voi olla kaamosmasennusta, jolloin sisäinen kello alkaa jätättää. Kun aurinko paistaa, niin silloin oltava hereillä. Auringonvalo auttaa viikossa korjaa rytmin.
Itse laitan pimennysverhot, kun aurinko alkaa paistamaan. Joka kerta :D
Kun kumppani masentuu, se asettaa aina myös parisuhteeseen uusia kysymyksiä. Kuten esimerkiksi muiden muassa sen, miten säilytän roolini kumppanina enkä ryhdy hoitajaksi tai ala ottaa vastuuta toisen kuntoutumisesta ym.
Jutelkaa kumppanisi kanssa yhdessä siitä, että jos hän toivoo heräävänsä aikaisemmin, hän itse huolehtii herätyskellosta yms. Toivottavasti kumppanillasi on keskusteluapua ja kontakti hoitavaan tahoon Hän voi siellä käydä myös läpi niitä asioita, miten päivärytmi yms kannattaa hoitaa.
Toivon teille kumppanisi voinnin kohenemista ja itsellesi viisautta toimia läheisyyden ja erillisyyden maastoissa.
Mikä on normaali päivärytmi? Olennaista ei nyt ole se, mihin aikaan nukkuu, vaan se, mitä hereillä ollessaan saa aikaiseksi.