Uuden työpaikan nihkeä työilmapiiri
Uudessa työpaikassa työtä ei ohjata mitenkään. Tulee kyllä tehtäviä, mutta kenenkään kanssa ei voi keskustella siitä mitä tehdään ja missä järjestyksessä. Hirveä hoputus on tietysti päällä, tehtävän tullessa eteen olisi valmista pitänyt mielellään olla jo eilen.
Yrität kysellä tehtäviin apua, mutta viesteihin ei vastata mitään. Jos saat jonkun langan päähän tai pääset keskustelemaan kasvotusten, ohjaus on tasoa yritä "keksiä jotain".
Tätäkö tämä ylipäätään tulee olemaan eläkeikään asti vai onko tämä työpaikka vain surkea?
Kommentit (25)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keskustele ap esimiehesi kanssa asiasta. Hyvissä työpaikoissa uusi työntekijä perehdytetään aina ennalta suunnitellun perehdytysohjelman mukaisesti. Vaikka olisit tehnyt vastaaviakin hommia muualla, on aina jotain uutta liittyen siihen, miten nämä asiat juuri tässä organisaatiossa hoidetaan ja mitä käytäntöjä ja tapoja on.
Onko organisaatiossanne olemassa kirjallisia kuvauksia prosesseista tai kirjallisia työohjeita? Jos on, oletus voi olla, että luet niitä itse ja kysyt sitten, jos et jotain ymmärrä.
Työkavereilla ei välttämättä ole aikaa opastaa jos kenellekään ei ole sinun perehdytystä annettu tehtäväksi.
Esimiehen tehtävä on järjestää asianmukainen perehdytys ja tarvittaessa esim. nimetä perehdyttäjät. Ota rohkeasti esille se, että et ole saanut riittävää perehdytystä.
Nitisemään, ettei ole saanut perehdytystä? No ei! Vaan ennemminkin voi kysyä esimieheltä, kenen tehtävä olisi perehdyttää ap johonkin tiettyyn asiaan? Sitten vaan kyseisen henkilön juttusille.
Paitsi, että sille "kyseiselle henkilölle" ei varmasti ole kerrottu, että hänen pitäisi perehdyttää. Uusi työntekijä menee innoissaan juttusille, ja huomaa, että vastaanotto on nihkeä, kun toinen yrittää omien kiireidensä keskellä opettaa, vaikkei ole saanut ennakkovaroitusta.
Vierailija kirjoitti:
Perehdytys uusiin tehtäviin on tietysti työntekijän oikeus, mutten tiedä mitä voi tehdä ellei sitä keneltäkään saa. Kollegat ja johto vetoavat kiireisiin, joten yritän vain arvailla mitä kulloinkin pitäisi tehdä ja miten.
Kuulostaa oudolta, onkohan kyseessä joku uusi startupyritys, jolla ei ole vielä vakiintuneita prosesseja eikä tehtäviä vaan kaikki säheltävät kaikkea kykyjensä mukaan?
Kaikissa viimeaikaisissa työpaikoissani on panostettu uuden työntekijän perehdyttämiseen ja onnistuttu siinä enemmän tai vähemmän hyvin. Ja kaikissa on tiedostettu opastuksen tärkeys ja se että siinä on petraamisen varaa. Kai sinulle on nimetty tukihenkilö, opastaja, buddy, millä nimellä häntä sitten kutsutaankin, eli se jonka tehtäväksi on määrätty sinun opastaminen?
Voit myös kysellä avuliaaksi havaitsemalta kolleegaltasi. Aikuisia ihmisiä töissä on ja jokainen ymmärtää että uusi työntekijä tarvitsee apua, eikä kukan pahastu avun pyytämisestä. Minä olen nykyisessä työpaikassani ollut tällainen yleinen avunpyyntöjen kohde usealle työntekijälle, vaikken ole ollut heidän nimetty opastajansa. Lähinnä siksi koska olen mennyt oma-aloitteisesti tarjoamaan apua kun olen huomannut että uusi haluaisi tehdä jotain mutta ei vielä osaa.
EIkä avun pyytäminen ole noloa. Jokainen, jota olen töissä auttanut ja opastanut on ollut joilla osa-alueilla minua huomattavasti pätevämpi.
Jep, aika useasti se on just tota. Ole onnellinen ettei pomo huuda sulle naama punasena keskellä käytävää ja nolaa julkisesti, tai työkaverit räi päälle. Sitäkin saa kestää. Orjan elämä on ihanaaaa!
Ai niin, jatkan vielä. Mene opastajasi, jos sinulla sellainen on, tai esimiehesi puheille ja kerro että haluaisit tehdä jotain palkkasi eteen, mutta tarvitset opastusta alkuun. Ei pelkkä intranet-sivujen selailu jaksa kovin montaa päivää kiinnostaa, vaikka sinne sinut kai on ohjattu.
Ap, tämä tarkoittaa, että jos jaksat tuossa työssä 10 vuotta, sinusta tulee ihan samanlainen, toisista piittaamaton työntekijä, aivan kuten tämä esimerkki, jota lainaan, osoittaa.
Helpottaa sitten, kun olet samanlainen ameeba kuin muutkin, työhösi leipiintynyt k*sipää, joka ei osaa enää asettua toisten asemaan.