"Red flagit" työhaastattelussa
Mitkä asiat työhaastattelussa enteilee huonoa työpaikkaan? Kysymys nyt siis ei ole haastateltavan mokista, vaan siitä miten haastattelija toimii tai millanen työpaikka on.
Kommentit (29)
Jos udellaan liikaa yksityisasioita se kertoo ettei rajoja kunnioiteta paljoa muutenkaan.
Viiden haastattelun perusteella väitän huonoksi merkiksi sitä, että tuleva kollega tai työpari istuu koko haastattelun ajan hiljaa, mahdollisesti tuijottaakin. Jos hän vielä selvästi varoo haastattelua johtavaa pomoaan tai henkilöstöpäällikköä, työilmapiiri ei saata olla kovin viihtyisä.
Haastattelijat "lukee paperista" eikä vaikuta lainkaan kuuntelevan vastauksiasi. Kysymyksinä ne iänikuiset missä olet 5 vuoden kuluttua ja kerro suurin heikkoutesi?
Mä olin ryhmähaastattelussa, jonka jälkeen tuleva esimies kysyi, että miltä tuntuu olla pahimman vihamiehen( tarkoittaen niitä muita siinä haastattelussa) kanssa samassa tilassa.
Tulin valitettavasti valituksi.
Ihmettelin myös miksi ainoa kollegani sairasteli, oli jatkuvasti pois ja vältteli minun kohtaamistani. Tiesi varmasti mitä tulen kohtaamaan.
Kyseessä pieni järjestö ja täysin narsistinen toiminnanjohtaja. Sain potkut koeajalla ilman syytä ja onneksi sain, olisi mielenterveys järkkynyt jos siellä olisi jatkanut.
Emma K. kirjoitti:
Red flag? Suomea!!!!!
Punainen lippu
Kysyttiin, että ethän sä vain ole raskaana. Ja naurettiin päälle! Miten hauskaa!
Jos työnkuvaa ei kerrota riittävän selkeästi
Jos haastattelija ei tunnu ymmärtävän mitä koulutuksesi ja kokemuksesi sisältää.
Aletaan kysellä sinulta mielipiteitä asioihin, joista et voi aidosti tietää. "Miten tekisit tämän tarjouspyynnön?" tms. joka on aika firmakohtaista.
Kahdella ekalla päädyt tasoasi alempaan työhön ja vika kertoo siitä, että mitään tukea tai perehdytystä ei ole tarjolla, suoraan syvään päätyyn ja sen jälkeen huutoa, kun et osaa.
Myös perhesuhteista kyseleminen kertoo, että ei niitä muitakaan lakeja huvita noudattaa.
"Mun tekisi mieli ehdottaa sulle jotain, mutta en voi kun toi tossa vieressä, on mun vaimo."
Johon vaimo vastasi: "Mä voin mennä pois."
Työnkuva, ehdot tms. muuttuu haastattelussa erilaiseksi kuin ilmoitettu. Tulee heti vaikutelma että
1. firma ei tiedä, mitä haluavat ja meininki on sitten sen mukaista siinä työssäkin...
2. kusettavat tarkoituksella, haastettelu toimii ikäänkuin sisäänheittotuotteena ja pyritään saamaan henkilö niin pitkälle prosessissa, ettei enää voi kieltäytyä mistään.
Red flagit... Kannattaa kuunnella omaa mahatunnetta tai gut feelingia tai mikä se on.
Peitelty ylimielisyys, se ettei kerrota työnkuvaa tarkasti, joku tuolla myös kirjoitti tuon gut feeling, eli jos ylipäätään tulee huono tai epämääräinen olo työstä tai esimiehestä, se ei koskaan enteile hyvää.
Vierailija kirjoitti:
Emma K. kirjoitti:
Red flag? Suomea!!!!!
Punainen lippu
Varoitusmerkki.
Vierailija kirjoitti:
Peitelty ylimielisyys, se ettei kerrota työnkuvaa tarkasti, joku tuolla myös kirjoitti tuon gut feeling, eli jos ylipäätään tulee huono tai epämääräinen olo työstä tai esimiehestä, se ei koskaan enteile hyvää.
Jos haastattelijana olevalla esimiehellä on ongelmia käyttäytyä korrektisti haastattelussa, ilman ylimielisyyttä tai tympeyttä, on hänellä samoja ongelmia varmasti itse työssäkin.
Se, kun ajattelet haastattelussa ja sen jälkeen, että poliisikuulustelu ei voi olla tätä kovin paljon pahempi.
Pidin hyvin hälyyttävänä, että esimies ei tervehtinyt minua eikä esitellyt itseään. Haastattelukin loppui kuin seinään ”voit nyt lähtee”. Haukkui myös aiempia sijaisia eikä kertonut työstä yhtään mitään
Haastattelija ja pikkufirman tj nauroi iloisesti että kun hänelle soittaa, niin työntekijän pitää sitten tottua siihen että hän voi ärjäistä pahasti ja lyödä luurin korvaan. Mutta soittaa kyllä takaisin kun on parempi hetki.
Olisin saanut työn mutta en mennyt.
Oikeastaan en edes hakenut työpaikkaa vaan yritystä minne voisin tehdä opinnäytetyön. Tj sitten alkoi ehdotella että tekisin puolet ajasta palkkatyötä ja puolet opinnäytetyötä. En ihmettele, että joutuu tarttumaan joka oljenkorteen. Pitää olla joko nuori tai tyhmä että tuollaiseen firmaan jää.
Vierailija kirjoitti:
Pidin hyvin hälyyttävänä, että esimies ei tervehtinyt minua eikä esitellyt itseään. Haastattelukin loppui kuin seinään ”voit nyt lähtee”. Haukkui myös aiempia sijaisia eikä kertonut työstä yhtään mitään
Joo, tuo tervehtimättä jättäminen on huono merkki. Aloitin yrityksessä missä työntekijöitä oli vain 6, eikä yrityksen omistaja tervehtinyt eikä kätellyt minua kun satuimme toimistolle ensi kertaa samaan aikaan. Osoitti mielestäni halveksuntaa ja tulkinta osoittautuikin oikeaksi myöhemmin.
No multa haastattelija kysyin stressin ja kiireen sietokykyä ja että olenhan tottunut venymään tarpeen tullen. Ihan hirvittävä työpaikkahan tuo oli ja sain lopulta valtava burn outin tuosta duunista. Olisi pitänyt uskoa varoitusmerkkejä ja kieltäytyä työtarjouksesta.