Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Huh Mikä TILANNE 8v kanssa tänään, meinasi tukehtua

Vierailija
18.03.2021 |

Vetäisi vahingossa viinirypäleen henkeensä, ei meinannut auttaa mikään. Pakko mennä kyllä jollekin lasten ensiapukurssille. Onneksi apu löytyi 112 soittamalla.
Nyt jo olen rauhoittunut, mutta tärisin ainakin puoli iltapäivää ja illan. Miksi neuvoloissa ei järjestetä kursseja pakollisina? Tai kouluterveydenhuollossa? 2v pikkuveli oli aivan hiljaa ja lopulta itkettiin onnen kyyneleitä koko kolmikko.

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
18.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teitkö heimlichin otteen? Hurja tilanne varmasti. Onneksi päättyi hyvin!

Vierailija
2/27 |
18.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä että olette kaikki kunnossa ❤

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
18.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opetelkaa Heimlichin ote ja katsokaa tämä video (myös lasten kanssa): https://www.youtube.com/watch?v=Iz8M0UTkvSU&ab_channel=WeirdWorldTv

Jos treenaatte tuota liikettä etukäteen, niin älkää käyttäkö voimaa, voi murtua luita... Mutta tositilanteessa mieluummin se kuin hengenlähtö.

Vierailija
4/27 |
18.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opetelkaa Heimlichin ote ja katsokaa tämä video (myös lasten kanssa): https://www.youtube.com/watch?v=Iz8M0UTkvSU&ab_channel=WeirdWorldTv

Jos treenaatte tuota liikettä etukäteen, niin älkää käyttäkö voimaa, voi murtua luita... Mutta tositilanteessa mieluummin se kuin hengenlähtö.

Minä odotin jotain hyödyllistä videota. En pysty tekemään tuota liikettä kun minulla on vatsa. :(

Vierailija
5/27 |
18.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äiti tietää yhden lapsen, joka tukehtui viinirypäleeseen.

Ne on vaarallisia.

Vierailija
6/27 |
18.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä odotin jotain hyödyllistä videota. En pysty tekemään tuota liikettä kun minulla on vatsa. :(

Mitä se puhuu?

Tuo maahan tömähdys on se oleellinen vai?

Vierailija
7/27 |
18.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiiti Jumalaa.

Vierailija
8/27 |
19.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällaisia sattuu. Kun olin lapsi, pikku siskoni veti kanssa jotain väärään kurkkuun ja oli tukehtua. Onneksi olimme äidin kanssa keittiössä. Äiti nosti pikku siskon jaloista (oli siis ihan taapero) ja pala putosi kurkusta. Mutta siis kauhea tilanne alkuun, kun toinen kakoo. Vaikka olin ihan mukula, muistan tapahtuman. Onneksi äiti ei jähmettynyt paniikkiin, kuten et sinäkään, vaan osasi tehdä jotakin. Hienosti toimittu!

Vierailija
9/27 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on hyvä vähän etukäteen opetella mitä pitää tehdä jos lapsi meinaa tukehtua. Hyvä että oli onnellinen loppu!

Vierailija
10/27 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä ettei pahemmin käynyt.

Vierailija
11/27 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näissä voi käydä pahasti.

Vierailija
12/27 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa nyt huomioida että USEIN vieras esine on jumissa ruokarmtorvessa mutta potilas menee paniikkiin samoin muut. Silloin ei ole ole hätä, pitäisi kyetä olemaan rauhallinen kaikinpuolin.

Vierailija
13/27 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyi hitto noi on pelottavia tilanteita :( oma lapsi laittoi 2 "koristekiveä" suuhun, kaatui selälleen ja kivet tukkivat henkitorven. Nappasin jaloista kiinni ja käänsin lapsen nurinperin ja ha k k asin selkään, säikähdyksellä selvittiin mut oli kyllä niin järkyttävä se tilanne että oksat pois.

Vierailija
14/27 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hieno, että päättyi onnellisesti. Varmasti maailman pelottavin tilanne. Mitä neuvoivat 112:ssa tekemään?

Vierailija
15/27 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ainakin on neuvolassa jaettu ensia ohjeet jo ihan niillä ensimmäisillä vauva käynneillä. Ihme että vasta nyt ollut ensimmäinen kerta kun lapsi meinaa tukehtua, meillä näitä on lähes päivittäin...

Vierailija
16/27 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huhhuh! Kaikkien olisi hyvä varautua tällaisiin tilanteisiin!

Vierailija
17/27 |
21.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä paljonko lapsia kuolee tukehtumiseen. Vaikka ei olisi paljoa niin silti ois hyvä jos neuvolassa opastettaisiin tätä asiaa.

Vierailija
18/27 |
21.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä ainakin on neuvolassa jaettu ensia ohjeet jo ihan niillä ensimmäisillä vauva käynneillä. Ihme että vasta nyt ollut ensimmäinen kerta kun lapsi meinaa tukehtua, meillä näitä on lähes päivittäin...

Mitähän ihmettä? Perheessä on jotain häikkiä, jos lapset meinaa tukehtua päivittäin.

Vierailija
19/27 |
21.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa nyt huomioida että USEIN vieras esine on jumissa ruokarmtorvessa mutta potilas menee paniikkiin samoin muut. Silloin ei ole ole hätä, pitäisi kyetä olemaan rauhallinen kaikinpuolin.

Ruokatorvessa se ei niin vaarallista oliskaan, mutta jos jää henkitorveen, niin silloin on kiire.

Vierailija
20/27 |
21.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo tilanteet ovat todella pelottavia.

Minä säikähdin kahdesti oman lapseni kanssa. (Tai oli myös läheltä-piti-tilanne, kun vauva oli sitterissä ja piti tyhjää hapankorppupakettia: vauva laittoi paketin kulman suuhun, pahvi pehmeni syljestä, ja siitä irtosi pala, joka muodosti läpän henkitorveen.)

Ensimmäinen kerta kun säikähdin oli tilanne, jossa 3-vuotias sylissäni näytti yhtäkkiä siltä, ettei saa henkeä. Hän imeskeli karamellia, sellaista soikeaa kovaa voikaramellia, ja se juuttui kurkkuun. Tuli paljon sylkeä/limaa. Lapsi alkoi näyttää kalpealta, mutta en uskaltanut ronkkia karkkia kurkusta, etten työnnä sitä syvemmälle. Onneksi karamelli irtosi sillä Heimlichin otteella (jotain sinne päin) ja kopautuksilla lapaluiden väliin.

Toinen säikähdys, oli lapsen ollessa 4-vuotias. Muistan että olin pikasiivoamassa vessaa, ja sen takia  poikkeuksellisesti jätin lapsen hetkeksi. Lapsi istui alle 2 metrin päässä minusta, olkkarin pöydän äärellä, tyytyväisenä kun olin juuri antanut hänelle purukumin. Ja öhm, se oli melkoinen klöntti... Siivosin vauhdilla ja ajattelin, että minulla taisi kestää jo kolmatta minuuttia - tiesinkö varmasti, mitä lapsi tekee? Siis rauhallinen lapsi, mutta en ollut tottunut olemaan hänestä yhtään erossa. Kurkkasin mitä lapselle kuuluu, ja... hän näytti olevan tukehtumaisillaan. Ei kuulunut pihahdustakaan. Purkka oli onneksi helppo vetää kurkusta pois. (Sen jälkeen en ole antanut purkkaa syödessä esim. juosta, koska olen pelännyt, että jos kaatuu voi mennä kurkkuun.)