Palstalla akateemisia työttömiä?
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä olen katunut. Lähinnä siksi että elämä on nyt pahempaa kituuttamista kuin opiskeluaikana koska on opintolainan lyhennykset maksettavana tuista. Tavallaan en kadu koska olen sukuni ensimmäinen korkeakoulutettu ja pystyn nyt valistamaan sukuni nuorempia jotka harkitsevat yliopistoon lähtöä kun itselläni ei ollut ketään joka olisi tiennyt asiasta mitään. Itse en lähtisi enää yliopistoon kuin harvoille työllistäville aloille jollei ole säästöjä tai töitä joiden avulla välttää tai ainakin huomattavasti pienentää nykyään pahimmillaan edessä olevaa yli 30 000 euron opintolainapottia.
Näin on, ei takaa korkeakoulutus sinänsä työpaikkaa. Tämä pitäisi lapsille kertoa.
Vale, emävale ilasti vai kuinka se meni. Yhtä kaikki on totta, että korkeinkaan koulutus takaa automaattisesti työllistymistä mutta tilastollisesti korkeaakoulutetut kärsivät vähemmän työttömyydestä kuin matalammin koulutetut....
Vierailija kirjoitti:
Ktm ilmoittautuu. Pääaine taloustiede. En ole työllistynyt alalle. Ihan turha tutkinto.
Kyllä. Mutta veetuttaa lievästi sanottuna kun ensin opiskelet useamman vuoden ja sitten kun et löydä yrityksisä huolimatta töitä, niin sinulle esitetään silmät kirkkaina, että miten olis jos opiskelist vaikka laitoshuolttajaksi tai lähihoitajaksi.... - Joo kaikki työ ja koulutus on arvokasta mutta mutta miten tämän nyt sanoisi....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä olen katunut. Lähinnä siksi että elämä on nyt pahempaa kituuttamista kuin opiskeluaikana koska on opintolainan lyhennykset maksettavana tuista. Tavallaan en kadu koska olen sukuni ensimmäinen korkeakoulutettu ja pystyn nyt valistamaan sukuni nuorempia jotka harkitsevat yliopistoon lähtöä kun itselläni ei ollut ketään joka olisi tiennyt asiasta mitään. Itse en lähtisi enää yliopistoon kuin harvoille työllistäville aloille jollei ole säästöjä tai töitä joiden avulla välttää tai ainakin huomattavasti pienentää nykyään pahimmillaan edessä olevaa yli 30 000 euron opintolainapottia.
Näin on, ei takaa korkeakoulutus sinänsä työpaikkaa. Tämä pitäisi lapsille kertoa.
Vale, emävale ilasti vai kuinka se meni. Yhtä kaikki on totta, että korkeinkaan koulutus takaa automaattisesti työllistymistä mutta tilastollisesti korkeaakoulutetut kärsivät vähemmän työttömyydestä kuin matalammin koulutetut....
Kyllä tilastollisesti mutta nykyään on myös hyvinkin tavallista ettei työllisty. Alaltani moni on työllistynyt mutta se on vaatinut ulkomaille muuttoa ja jos se tosiasia lyötäisiin hakuvaiheessa eteen en tiedä lähtisinkö opiskelemaan.
Täydennyskouluttautukaa jollekin naisvaltaiselle matalapalkka-alalle, esim. Varhaiskasvatuksen opettajaksi, sosiaalitylntekijäksi, ... Eikö nappaa? Aivan, siinä näette syyn omaan korkealta putoamiseenne: jotkut oikeasti joutuu yliopiston jälkeen päivästä päivään alhaisella palkalla sietämään väkivaltaisia, haisevia, vit tu ilevia asiakkaita, palkka voi alkaa kakkosella tai kolmosella toisin kuin teidän kauppatieteen maisteri -tyyppisissä paperinpyöritysnäennäistöissänne.
Olen yrittänyt tulla akateemiseksi työttömäksi viimeksi pari kuukautta sitten mutta kukaan ei salli sitä minulle, on liian outoa jos kaltaiseni 45 vee hakee vakipaikasta käsin muutaman kuukauden sijaisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ktm ilmoittautuu. Pääaine taloustiede. En ole työllistynyt alalle. Ihan turha tutkinto.
Kyllä. Mutta veetuttaa lievästi sanottuna kun ensin opiskelet useamman vuoden ja sitten kun et löydä yrityksisä huolimatta töitä, niin sinulle esitetään silmät kirkkaina, että miten olis jos opiskelist vaikka laitoshuolttajaksi tai lähihoitajaksi.... - Joo kaikki työ ja koulutus on arvokasta mutta mutta miten tämän nyt sanoisi....
Henkilökohtaisesti en ymmärrä miten voi olla valtiolle kannattavaa kouluttaa niin paljon porukkaa korkeasti ja sitten perään vielä lähihoitajaksi tms. Tai nämä alat joissa käydään vaihdossa ja jäädään jo sillä reissulla pahimmillaan ulkomaille töihin ennen kuin on edes kandin tutkintoa pihalla koska ketään ei kiinnosta onko sulla tutkintoa. Nykyään on myös tutkinnon suoritusajat rajattu ja tässä odotellaan mielenkiinnolla saako yks tuttu useampi vuosi ajan loppumisen jälkeen lisäaikaa sen verran että palauttaa gradun. Voisin melkein veikata että saa koska yliopiston kassaan kilahtaisi muistaakseni useampi tonni jos valmistuisi.
En tiedä onko tämä edes relevanttia kellekään, mutta kerron miten mulla meni.
Lähdin opiskelemaan ainoaa ainetta mikä mua parikymppisenä kiinnosti, ja se oli mammojen halveksima humanistinen hömppäaine, minkä en edes kuvitellut johtavan suoraan ammattiin (kielitiede). Sivuaineina tosin "kovempia".
Valmistuin pitkällisen opiskelun jälkeen sitten maisteriksi, ja aloin etsiä töitä. Hain kiehtovan kuuloisia paikkoja, sain paljon pakkeja, mutta pääsinkin sitten joihinkin, esim. alaani vastaavaan työhön kustantamossa. Sen paikan sain lähinnä röyhkeydellä. (En ollut tiennyt, että työpaikan voi saada huutamalla puhelimessa työnantajalle, mutta näin mulle kävi. Kiltti kympin tyttö yllätti itsensäkin.)
Kun olin todennut, että en viihdy koulutustani vastaavassa työssä, hain muualle. Pääsin valtionhallintoon työhön jossa sai sekä tavata asiakkaita että tehdä tutkimusta, mikä sopi mulle täydellisesti. Sain vakkarityön ja elän normielämää tyytyväisenä.
Tässä tarinassani on se opetus, että a)mene opiskelemaan oikeaan aikaan oikeaa alaa
b)et voi tietää, mikä se oikea ala on, etkä pysty vaikuttamaan maailman tilanteeseen mitenkään.
Ei mulla muuta.
t. FM, hömppämaisteri
On suuri harmi ja sääli kouluttaa ihmisiä pitkään työttömiksi. Silloin kun itse olin sen ikäinen kaikki mainosti esim. Di ja ktm-tutkinnoista että aivan takuuvarma työura, miten sitten onkaan käynyt?
Vierailija kirjoitti:
Täydennyskouluttautukaa jollekin naisvaltaiselle matalapalkka-alalle, esim. Varhaiskasvatuksen opettajaksi, sosiaalitylntekijäksi, ... Eikö nappaa? Aivan, siinä näette syyn omaan korkealta putoamiseenne: jotkut oikeasti joutuu yliopiston jälkeen päivästä päivään alhaisella palkalla sietämään väkivaltaisia, haisevia, vit tu ilevia asiakkaita, palkka voi alkaa kakkosella tai kolmosella toisin kuin teidän kauppatieteen maisteri -tyyppisissä paperinpyöritysnäennäistöissänne.
Eiko myö ootheellaa täällä notta Jeesus tulloo ja hakkee meiät. Aasillaan.
En ole katunut. Oli sellainen ala, joka kiinnosti pohjiaan myöten ja jolle minulla oli taipumuksia. Jos voisin opiskella uuden alan, valitsisin jonkin kädentaitojen oppilaitoksen, mutta niistä taitaa valmistua lähinnä työttömäksi kädentaitajaksi.
Oma alani työllistää kyllä kohtalaisesti, mutta ei juuri minua, koska 25-vuotinen urani on komea mutta epätyypillinen eli kärjistettynä sopimaton rivityöläiselle. Yritin pysyä leivänsyrjässä kiinni käymällä taksikurssin ja hankkimalla ajoluvan (työpaikkakin oli tiedossa), mutta se oli alanvaihtoyrityksistä ehkä historian surkein.
Aallon KTM:lle terveisiä - TYPissä minäkin.
Vierailija kirjoitti:
En ole katunut. Oli sellainen ala, joka kiinnosti pohjiaan myöten ja jolle minulla oli taipumuksia. Jos voisin opiskella uuden alan, valitsisin jonkin kädentaitojen oppilaitoksen, mutta niistä taitaa valmistua lähinnä työttömäksi kädentaitajaksi.
Oma alani työllistää kyllä kohtalaisesti, mutta ei juuri minua, koska 25-vuotinen urani on komea mutta epätyypillinen eli kärjistettynä sopimaton rivityöläiselle. Yritin pysyä leivänsyrjässä kiinni käymällä taksikurssin ja hankkimalla ajoluvan (työpaikkakin oli tiedossa), mutta se oli alanvaihtoyrityksistä ehkä historian surkein.
Aallon KTM:lle terveisiä - TYPissä minäkin.
Siedätkö pikkulapsia edes muutaman tunnin päivässä? Varhaiskasvatusopettajista on huutava pula, palkka tietysti superkehno.
Vierailija kirjoitti:
On suuri harmi ja sääli kouluttaa ihmisiä pitkään työttömiksi. Silloin kun itse olin sen ikäinen kaikki mainosti esim. Di ja ktm-tutkinnoista että aivan takuuvarma työura, miten sitten onkaan käynyt?
Ainakin omalta vuosikurssiltani (KV KTM) kaikki tuntemani kurssikaverit ovat työllistyneet. Otanta kuitenkin suhteellisen suuri. Valmistumisest n. 15 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Oletko koskaan yrittänyt selvittää, mitä tuo täydennyskouluttautuminen käytännössä tarkoittaisi? -
Aika monta kertaa kokonaan uuden tutkinnon suorittamista (paljonkohan saa vaikkpa ekonomin tutkinnosta hyväksi lukuja sosiaalityön opinnoista?) .
Eli, jos haluat jatkaa "samalla tasolla" e. maisterina yliopistolla, etkä ammatikoulussa (opiskelelemalla esim lähihoitajaksi tai laitoshuoltajaksi), niin täytynee usein varata aikaa useampi vuosi, jolloin tulee kysymykseksi jo se, että millä rahalla?
Ja entä itse opiskelemaan pääseminen. - Saattaa kompastua jo siihen, ettei sinua enää haluta pitää ns. ensikertalaisena, jolloin pääsykokeen olisi mentävä erittäin hyvin.
Kannattaa myös mahd. perheen, tai kumppanin kanssa neuvotella, että mitä tykkää, jos lähdet mahd. n.n kilometrin päähän opiskelemaan... Riippunee alasta, miten hyvin etäopiskelu onnistuu....
Saanko kysyä, mites teillä päänuppi kestää työttömyyttä, akateemiset?
Onko fiilis, että täältä tullaan ja oksat pois, vai ootteko hiljaisesti luovuttaneet?
Hemmetinmoista tuhlausta pitää korkeasti koulutettuja tyhjän panttina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin omalta vuosikurssiltani (KV KTM) kaikki tuntemani kurssikaverit ovat työllistyneet. Otanta kuitenkin suhteellisen suuri. Valmistumisest n. 15 vuotta.
Luulisi omaavan sen verran n.n maisterin utkinnon 15 vuotta sitten suorittaneella olevan ymmärrystä, että tajuaisi, miten sillä saattaa ihan oikeasi olla merkitystä milloin on sattunut valmistumaan. - Itse valmistuin noin vuosi sitten ja seuraavana päivänä alkoi Suomessa virallisesti ns. "korona-aika." - Hankalinta on uskoakseni saada se oma jalka oven väliin e. saada "se" 1. "oman alan" oikea työpaikka....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko koskaan yrittänyt selvittää, mitä tuo täydennyskouluttautuminen käytännössä tarkoittaisi? -
Aika monta kertaa kokonaan uuden tutkinnon suorittamista (paljonkohan saa vaikkpa ekonomin tutkinnosta hyväksi lukuja sosiaalityön opinnoista?) .
Eli, jos haluat jatkaa "samalla tasolla" e. maisterina yliopistolla, etkä ammatikoulussa (opiskelelemalla esim lähihoitajaksi tai laitoshuoltajaksi), niin täytynee usein varata aikaa useampi vuosi, jolloin tulee kysymykseksi jo se, että millä rahalla?
Ja entä itse opiskelemaan pääseminen. - Saattaa kompastua jo siihen, ettei sinua enää haluta pitää ns. ensikertalaisena, jolloin pääsykokeen olisi mentävä erittäin hyvin.
Kannattaa myös mahd. perheen, tai kumppanin kanssa neuvotella, että mitä tykkää, jos lähdet mahd. n.n kilometrin päähän opiskelemaan... Riippunee alasta, miten hyvin etäopiskelu onnistuu....
En ihan lähiaikoina ole. Pointtini oli että lukupäätä pitäisi riittää ainakin, eikö totta ja oikeasti noilla aloilla opinnot ei ole sillä lailla työtä estäviä, päin vastoin, esim. Meidän pikku sosiaalitoimistossa on 5 sos.tt.-virkapohjaa, ja kolmea hoitaa opiskelija, yksi esim. Tekee neljä päivää viikossa ja aina keskiviikot opiskelee, toinen taas käytännössä poistaa asiakasraporteistaan nimitiedot ja palauttaa ne laitokselle esseinä ja kas, taas ropisi opintopisteitä. Pitää vaan olla röyhkeä niin pääsee eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Saanko kysyä, mites teillä päänuppi kestää työttömyyttä, akateemiset?
Onko fiilis, että täältä tullaan ja oksat pois, vai ootteko hiljaisesti luovuttaneet?
Hemmetinmoista tuhlausta pitää korkeasti koulutettuja tyhjän panttina.
Jotenkin en enää välitä kun tiedän että ongelma ei ole yksin minussa saati eniten minussa. Oman alan töihin en kelpaa mutta en oikein muuallekaan koska liikaa koulutusta. Jossain vaiheessa itketti, nykyään lähinnä naurattaa kun kuuntelee työllisyydestä jauhamista. Olen varmaan tullut sairaaksi kun nauroin vedet silmissä kun puhuttiin että puolelle ikäluokasta pitää saada korkeakoulutus yms. Ehkä joku hyöty akateemisuudesta kun näkee paremmin miten älytöntä touhua tässä maassa on meneillään.
Vierailija kirjoitti:
Yleensä ne, joilla on edes orastavia vaikeuksia työllistymisen kanssa, yllättäen karsiutuvat paremmin työllistyvien tuttavapiireistä jollain maa-gil-li-sel-la tavalla jo opiskeluaikana - vaikka se heikommin pärjäävä yrittäisikin pitää verkostoja yllä.
Toki. Ongelma on vaan se että hakeuduin yliopistoon suuremmaksi osaksi juuri siksi että terveyssyyt karsii jo aivan älyttömän määrän aloja pois eikä se asia ole mihinkään muuttunut. Ongelmallista on myös se että tukikuukaudet on käytetty ja omaehtoista opiskelua työttömyystuella ei tuettu. Jäljelle jää lähinnä lähteä toiselle asteelle opintotuella ja opintolainalla (ihan kuin sitä ei jo olisi ihan tarpeeksi) tai 40 prosenttia leikattu toimeentulotuki. Joku sanoo että eikö opintoraha ja leikattu toimeentulotuki oo about saman verran että ei tarvitsisi lisää opintolainaa? On joo mutta toimeentulotuessa sun ei tarvitse maksaa siitä noin opintorahan suuruisesta leikatusta perusosasta enää lääkekuluja, asumistuen jälkeen itse maksettavaksi jäävää vuokran osuutta jos vuokra on tarpeeksi matala, terveydenhuoltokuluja, sähköä, vettä, kotivakuutusta jne. vaan voit käyttää sen ruokaan yms.