Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko kellään käytössä kapselivaatekaappi, kapselipukeutuminen?

Vierailija
18.03.2021 |

Miten aloitit ja miksi? Millaisia värejä on käytössäsi?

Minulla on tällä hetkellä sekalainen seurakunta vaatteita ja haluaisin luoda selkeämmän ja toimivamman vaate & kenkämeiningin.

Hyviä vinkkejä, kiitos. :)

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
18.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli, mutta nyt se on vähän levähtänyt käsiin...erinäisistä syistä lihoin hieman, kaikki kapselin osat eivät enää istuneet tai mahtuneet, ja tuli osteltua muka väliaikaisia vaatteita...pitäisi tehdä taas siivous! 

Mutta tässä periaatteet, joilla olen kapselivaatekaappini rakentanut: 

- kävin pukeutumisneuvojalla, palveluun kuului värianalyysi

- valitsin vaatekaappini päävärit, ja lisävärit joita voi käyttää esim. vuodenaikojen mukaan. Minulla päävärit on tummansininen, beige, luonnonvalkoinen, vaaleanharmaa. Näissä väreissä ns. suuret pinnat eli housut, mekot, takit, neuletakit. Lisävärejä on punainen, kirkkaan sininen, kevään vihreä. Näissä väreissä ostan esim. toppeja, huiveja, neuletakkeja vaihteluksi jne. 

- minulla on kahdet farkut, mustat ja tummansiniset

- kaksi yksinkertaista tummaa mekkoa, toinen pitkähihainen, toinen hihaton. Nämä käyvät melkein mihin vain tilaisuuteen, ja niitä voi asustaa neuletakeilla, huiveilla, koruilla jne. Lisäksi neljä värikästä kesämekkoa osa yksivärisiä, osa kuosillisia. 

- yhdet kankaiset housut, yksi kynähame. Yksinkertaisia, yksivärisiä molemmat. 

- puseroita, toppeja muutamissa väreissä ja kaksi kuosillista noissa mun väreissä. 

- neljä neuletta: tummansininen, beige, vihreä, harmaa. Neuletakkeja musta, beige, vihreä, sininen. 

- kengät melkein kaikki mustaa nahkaa, yhdet valkoiset nahkatennarit. 

- laadukas villakangastakki, pitkä toppatakki, farkkutakki, trenssi

Toki sitten on lenkkareita, urheiluvaatteita, kotivaatteita jne. En nyt ehdi enempää kertoa, mutta tässä pääperiaatteet. Jos ostaa uutta, pitää miettiä, että se sopii olemassa oleviin vaatteisiin. Ja ihan ensiksi pitää hankkiutua eroon niistä, joita ei käytä, jotka ei istu, ovat kulahtaneet jne. Ja vaatteista ja kengistä pitää tietysti pitää huolta. Pestä oikein, lankata kengät säännöllisesti jne. 

Vierailija
22/39 |
18.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ostan vain vaatteita joita tulen käyttämään ja joista pidän ensinäkemältä, oli sitten minkä hintaisia tahansa (no jokin yläraja sentään on) mutta tämä on pitänyt vaate- ja asusteostelut kurissa viimeiset 8-9 vuotta.

Kun näen vaatteen josta pidän niin mietin minkä olemassaolevan vaatteen tai asusteen kanssa sen voisin yhdistää, ja jos en siinä paikan päällä minuutin sisään keksi mitään, tai vaihtoehtoisesti nettikaupassa, niin jätän suosiolla ostamatta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
18.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melkolailla. Alaosana farkut ja niiden kanssa sopii melkein mikä vaan. Päädyin tähän jo toista vuosikymmentä ennen kapselipuheita.

Lisäksi 1 musta housupuku, hautajaisiin ja vastaaviin.

Vierailija
24/39 |
18.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Konmarissa on se hyvä jutska, että valitaan se mistä tykkää. Kapseli-idea tukisi vielä sitä että mitkä sopii vielä yhteen keskenäänkin.

ap

Vierailija
25/39 |
18.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli, mutta nyt se on vähän levähtänyt käsiin...erinäisistä syistä lihoin hieman, kaikki kapselin osat eivät enää istuneet tai mahtuneet, ja tuli osteltua muka väliaikaisia vaatteita...pitäisi tehdä taas siivous! 

Mutta tässä periaatteet, joilla olen kapselivaatekaappini rakentanut: 

- kävin pukeutumisneuvojalla, palveluun kuului värianalyysi

- valitsin vaatekaappini päävärit, ja lisävärit joita voi käyttää esim. vuodenaikojen mukaan. Minulla päävärit on tummansininen, beige, luonnonvalkoinen, vaaleanharmaa. Näissä väreissä ns. suuret pinnat eli housut, mekot, takit, neuletakit. Lisävärejä on punainen, kirkkaan sininen, kevään vihreä. Näissä väreissä ostan esim. toppeja, huiveja, neuletakkeja vaihteluksi jne. 

- minulla on kahdet farkut, mustat ja tummansiniset

- kaksi yksinkertaista tummaa mekkoa, toinen pitkähihainen, toinen hihaton. Nämä käyvät melkein mihin vain tilaisuuteen, ja niitä voi asustaa neuletakeilla, huiveilla, koruilla jne. Lisäksi neljä värikästä kesämekkoa osa yksivärisiä, osa kuosillisia. 

- yhdet kankaiset housut, yksi kynähame. Yksinkertaisia, yksivärisiä molemmat. 

- puseroita, toppeja muutamissa väreissä ja kaksi kuosillista noissa mun väreissä. 

- neljä neuletta: tummansininen, beige, vihreä, harmaa. Neuletakkeja musta, beige, vihreä, sininen. 

- kengät melkein kaikki mustaa nahkaa, yhdet valkoiset nahkatennarit. 

- laadukas villakangastakki, pitkä toppatakki, farkkutakki, trenssi

Toki sitten on lenkkareita, urheiluvaatteita, kotivaatteita jne. En nyt ehdi enempää kertoa, mutta tässä pääperiaatteet. Jos ostaa uutta, pitää miettiä, että se sopii olemassa oleviin vaatteisiin. Ja ihan ensiksi pitää hankkiutua eroon niistä, joita ei käytä, jotka ei istu, ovat kulahtaneet jne. Ja vaatteista ja kengistä pitää tietysti pitää huolta. Pestä oikein, lankata kengät säännöllisesti jne. 

Mäkin olen lihonut, laihduttanut, lihonut, laihtunut ym. Joskus toivois että vaatteet pysyisivät mukana noissa lihomisissa ja laihtumisissa, mutta eihän ne vaan pysy, mut kuulostaa niin ihanalta ja ihan täydelliseltä toi sun vaatekaappi. On tässä mulla matkaa tollaiseen.

ap

Vierailija
26/39 |
18.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onkos tämä vielä vuodenaikojenkin mukaan?

Kiinnostaisi.

Vuodenaikojen mukaan on ”project 333”, missä valitaan kolmeksi kuukaudeksi 33 vaatetta.

En nyt muista ajattelenko nimenomaan tätä projektia, mutta nää on usein vähän outoja. Sitä saisi kuvan, että kolmen kuukauden aikana saisi käyttää vain 33 vaatetta, mutta kun sääntöjä katsoo, niin sitten ne 33 vaatetta ei pidä sisällään jotain puolia vaatekaapin sisällöstä. Ei alusvaatteita, toppeja, kenkiä, ulkovaatteita, juhlapukeutumista jne.

Eli varmaan oikeastaan aika moni seuraa tuota projektia ihan luonnostaan vain käyttämällä niitä lempivaatteitaan ja huomioimatta kaikki alusvaatteet, päälivaatteet, liikuntavaatteet jne.

Tiukimmillaan 333 säännöissä lukuun sisältyy kengät, päällysvaatteet sekä asusteet. Yöpuvut, alus- ja kotiasut ja treenivaatteet jää pois laskuista, samoin vihkisormus.

https://bemorewithless.com/project-333-challenge/

Vierailija
27/39 |
18.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yrittänyt tavoitella jotain tuollaista, siinä onnistumatta. Minulla on monia vaatteita, jotka sopivat vain jonkun tietyn yhden vaatteen tai kenkien kanssa. Työmatkalle lähtiessä pitää aina miettiä joka päivän asu kokonaan päästä varpaisiin. Ärsyttävää.

Ihmettelen, miten tuo onnistuisi. Löysempi yläosa vaatii napakamman alaosa, jotta ei tule telttavaikutelma. Jotkut housut vaativat lyhemmän yläosan, jotkut pidemmän. Paljastavamman kesäpaidan kanssa sopii peittävämpi hame (ei minihametta), tai pitkät housut. Kirjavan vaatteen kaveriksi sopii rauhallisempi väri. Pikkutakin ja tiukkojen housujen kanssa et voi laittaa matalia saappaita (näytät ratsastajalta). Jne jne jne. Jos kaiken pitää sopia kaiken kanssa, ovatko nuo kaikki vaatteet samanpituisia ja -levyisiä?

Vierailija
28/39 |
18.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytin muutaman vuoden ajan, vieroittuakseni shoppailutaipumuksesta pois. Nimenomaan tuon Project333:n säännöillä. Toimi kyllä sinänsä, koska en "saanut" vaan ottaa kaapista uutta paitaa käyttöön mielen mukaan vaan piti pitää aina niitä samoja, niin ne vanhatkin vaatteet siellä kaapin perällä tuntuivat todella tuoreilta ja uusilta. Lisäksi aina kun ostin uuden vaatteen mietin että miten se sopii muiden vaatteiden kanssa, ja jos vastaus oli, että ei sovi, pitää ostaa kengät/ takki /laukku jne. niin kauppaanhan se uusi (vaikkakin sitten kuinka ihana) vaate jäi.

Välillä valkkasin tahallani sellaisia vaatteita mitä en "ikinä" käyttänyt, ja joistakin huomasi että sille on muuten ihan hyvä syy. Toisinaan taas jostain syrjään jääneestä vaatteesta tulikin ihan uusi suosikki.

Vuodenaikojen vaihtelut sen sijaan hieman pilasivat minulta tuota ideaa, kolmen kuukauden aikana on hyvin erilaisia säitä, ja päätinkin sitten etten rupea värjöttelemään ilman villapaitaa tai pitkiä kalsareita (laskin nämä ja pyjamat mukaan vaikka alkup. säännöt ei kai pidä niitä "vaatteina"), vaikka nyt sitten vaatemäärä kuinka kasvaisi 40:en.

Joskus vielä haluaisin kokeilla 1 dress, 365 days -juttua.

Vierailija
29/39 |
18.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen yrittänyt tavoitella jotain tuollaista, siinä onnistumatta. Minulla on monia vaatteita, jotka sopivat vain jonkun tietyn yhden vaatteen tai kenkien kanssa. Työmatkalle lähtiessä pitää aina miettiä joka päivän asu kokonaan päästä varpaisiin. Ärsyttävää.

Ihmettelen, miten tuo onnistuisi. Löysempi yläosa vaatii napakamman alaosa, jotta ei tule telttavaikutelma. Jotkut housut vaativat lyhemmän yläosan, jotkut pidemmän. Paljastavamman kesäpaidan kanssa sopii peittävämpi hame (ei minihametta), tai pitkät housut. Kirjavan vaatteen kaveriksi sopii rauhallisempi väri. Pikkutakin ja tiukkojen housujen kanssa et voi laittaa matalia saappaita (näytät ratsastajalta). Jne jne jne. Jos kaiken pitää sopia kaiken kanssa, ovatko nuo kaikki vaatteet samanpituisia ja -levyisiä?

Työmatkavaatteiden miettiminen on kyl haastavaa, tsemppiä!

Tota samaa mäkin olen miettinyt; alaosa+yläosa, eri levyiset jne. Voihan tota kuitenkii soveltaa, napata parhaat idikset ja tehdä mieleisen omanlaisen systeemin.

ap

Vierailija
30/39 |
18.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hohhoijaa, onneksi olen mies.

Paitsi, etten ole.

Vierailija
31/39 |
18.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi kaiken pitäisi sopia kaiken kanssa? Eiköhän sitä varmasti voi soveltaa hieman. Pääasia on kai se, että jokaisen vaatteen kanssa löytyisi useampi vaate, johon se sopii. Esim. se kirjava paita ei varmasti sovi kirjavan neuletakin kanssa, mutta molemmat muiden yksiväristen åaitojen tai neuletakkien kanssa - siis että värit olisi mietitty niin, että jos otat sen kirjavan paidan, neuletakit tai housut sopivat siihen. Sama löysien housujen kanssa - kaapista löytyvät tiukemmat yläosat sopii siihen, tai ainakin suurin osa. Jne. Jo tämä vähentää vaatteiden määrää, ja lisää vaatteiden yhdisteltävyyttä.

Vierailija
32/39 |
18.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tehnyt tätä vuosia. Viihdyn vain mustissa, sinisissä ja tummanharmaissa vaatteissa. Muutama väriläiskä löytyy lähinnä kesävaatteiksi tai kenkinä, laukkuna tai huiveina. Värien puutteesta valittajille näytän käsivarteni, niin saa muuta paheksuttavaa :)

Mulla on aika haastava vartalotyyppi (xxs petite inverted triangle) jonka tunnistaminen on auttanut siinä, että vaatteet sopivat yhteen lähes poikkeuksetta. Kokoiselleni/muotoiselleni löytyy huonosti vaatteita Suomen kaupoista, joten ostan vain vähän ja laadukasta.

Housut: mustat cigarette pants x2, tiukat farkut tummansinisenä, leveät farkut kulutetun sinisenä (kaikissa korkea vyötärö), farkkusortsit, siniset sortsit

Hameet: musta ja sininen kynähame, farkkumini (korkea vyötärö näissäkin)

Mekot: kolme mustaa mekkoa eri mallisina mutta sama helman pituus (polven ylle)

Paidat:

-mustia, tummansinisiä ja harmaita vartalonmyötäisiä t-paitoja ja pari bändipaitaa, 10 kpl

-raidallisia ja mustia pitkähihaisia 5 kpl

-musta ja sininen neuletakki, musta huppari

-kaksi sinistä neulepaitaa, musta ja harmaa villapaita

-kesäksi oranssi sifonkipaita ja valkoinen toppi

Takit: musta villakangastakki, nahkarotsi ja kelsiturkki, sininen kesätakki, musta jakku

Asusteet:

-kolme mustaa nahkaista laukkua eri kokoisina, kaksi kangaskassia

-mustat nilkkurit, tennarit, ballerinat ja korkokengät (kaikki nahkaa), pinkit kesäkengät

-kolme isoa huivia joista kaksi värikästä

Töissä on vaatteet talon puolesta. Harrastuksina jooga ja talviliikunta joihin omat vaatteet.

Jossain oli vinkki, että laita vaaterekin toiseen laitaan lempivaatteesi, joita käytät. Niitä tulee olemaan neljäsosa omistamistasi vaatteista, ja niissä on kapselipukeutumisesi ja oman tyylisi perusta. Päti omalla kohdalla.

Vierailija
33/39 |
18.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä vinkki matkapukeutumiseen ja ostoksille on, että jokaiselle alaosalle pitää löytyä vähintään 3 yläosaa, ja jokaiselle yläosalle vähintään 3 alaosaa. Tämä ei ole käsky hillittömään shoppailuun, vaan neuvo ostaa harkitummin ja välttää hutiostokset. Pienimmillään se tarkoittaa 6 vaatetta.

Jos olet vaateostoksilla ja näet ihanan vaatteen, mutta sinulla ei ole kotona valmiiksi mitään siihen sopivaa, jätä ostamatta.

Vierailija
34/39 |
18.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onkos tämä vielä vuodenaikojenkin mukaan?

Kiinnostaisi.

On joo. Kevät, kesä, syksy ja talvi -kapselit. Toki voihan joissakin käyttää osittain samojakin vaatteita.

Vierailija
35/39 |
24.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeilin nyt tehdä pari 4x4-kapselia tällä ohjeella: https://www.theviviennefiles.com/four-by-four-wardrobes/

Etätoimistolla on vaikea motivoitua pukeutumaan muihin kuin kotivaatteisiin etenkin, kun tulee nukuttua mahdollisimman pitkään. Kapselin avulla otan tavoitteekseni pukea edes siistin yläosan työpäivinäni 😀

Vierailija
36/39 |
14.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kapseli molempiin reikiin ja istun vaatekaappiin.

Vierailija
37/39 |
14.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkekaapissa on kaikenlaista kapselia.

Vierailija
38/39 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Netissä on paljon hyviä sivuja, joita lukemalla pääseet eteenpäin.

Minä tyhmä maksoin 220 euroa tälle capslookille tyylikkäästä vaatekapselikurssista.

Kesti 5 viikkoa jossa yhden viikon aikana koottiin kapseli, loput kurssista meni videoita miten viikataan vaatteita ja linkkejä miten huolletaan vaatteita. Eli kurssi oli koottu lähinnä linkeistä. Muutama vetäjän oma lyhyt video mukana.

Eli älä maksa jostain tyhmästä kurssista, löydät ratkaisut helposti netistä tai kysy tekoälyltä.

Vierailija
39/39 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millainen on kapselivaatekaappi? Missä niitä myydään? Onko linkkiä kuvaan? Itse en tiedä yhtään mistä on kyse. Joku kapselin muotoinen vaatekaappi?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi kolme