Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä eri syistä piilolinssien käytön voi joutua lopettamaan?

Vierailija
18.03.2021 |

Onko ketään joille on käynyt niin? Näin piilareiden (tosin satunnaisena) käyttäjänä hirvittää ajatus ettei niitä voisi enää syystä taikka toisesta käyttää ollenkaan.

Kommentit (60)

Vierailija
21/60 |
18.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jouduin luopumaan piilolinssien käytöstä kun lyhyetkin käyttöajat vetivät silmät punaisiksi, kipeiksi ja valonaroiksi.

Vierailija
22/60 |
18.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joskus aikanaan niitä piilareita ei ihan oikeasi saanut ostettua ilman lääkärin reseptiä ja silmät piti käydä näyttämässä vuosittain lääkärille. Tämä aikana ennen nettiä ja netisätilaamisia. 

Tuli vaan mieleen analogia maskin allergisoimiseen. Olen allerginen piilareille, allerginen maskille ja monelle muullekin jutulle. Tuskin tällä hetkellä löytää mistään lääkäriä, joka kieltäisi maskin käytön samoin kuin piilareiden. 

Analogiasi on kyllä huono. Maskia käytetään yleisen turvallisuuden lisäämiseksi. Piilareita käytetään mukavuus- ja ulkonäkösyistä, ne eivät ole kenellekään välttämättömiä.

On outoa, että toisten terveyttä vaalitaan vaarantamalla oma. Miksi toinen on arvottomampi kuin toinen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/60 |
18.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://piilari.info/piilolinssityypit/kovat-piilolinssit/

Siinä tietoa kovista linsseistä. Sopii monelle joille ei käy normaalit.

Vierailija
24/60 |
18.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos niitä käyttää liikaa, niin silmät saattavat tarvita taukoa niistä. 

Vierailija
25/60 |
18.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän piilolinssejä aina VOI käyttää vaikka olisi silmätulehdus päällä. Se on sitten eri asia että kannattaako se. Kuten joku sanoi, ei ne lääkärit ilkeyttään niitä kieltoja antele. 

Vierailija
26/60 |
18.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei niitä voi koko ikää pitää. Silmän pinta kuluu. Suosittelen laserleikkausta.

Kenellä kuluu, kenellä ei. Kyllä jotkut pystyvät käyttämään linssejä kymmeniä vuosia ilman mitään ongelmia. 

Vierailija
27/60 |
18.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun piti lopettaa piilolinssien käyttö siksi että silmät kärsivät happivajeesta ja se oli suuri terveysriski, pinnalle (en itse erottanut niitä) muodostui versisuonitusta.

Olin ilman puoli vuotta ja sitten opinkin olemaan pitkälti ilman koska tarve oli vain - 2 tehoihin.

Olen iloinen että optikko-silmälääkäri huomautti.

Vierailija
28/60 |
18.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos käyttää linssejä vain satunnaisesti, niin haittavaikutusten riski on pienempi. Muutenkin linssejä ei pitäisi käyttää kokoaikaisesti. 

Vierailija
29/60 |
18.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma isäni käytti kuukausilinssejä (otti yöksi pois) aina niin kauan, että linssi vioittui, eli vaikka puolikin vuotta. Ei mitään havaittuja haittoja. Itse taas en voinut kuukausilinssejä käyttää, kun kuivasivat ja kutisivat niin. Jostain lukiosta parikymppiseksi käytin päivälinssejä tyyliin juhlissa, mutta sekin kävi niin epämukavaksi, että heitin sen. Silmämeikki ei pääse samalla tavalla oikeuksiinsa lasien kanssa (mutta meikkaankin siis vain juhliin ylipäänsä), mutta mieluummin laseilla kuin niin, että näkö sumenee ja silmät kutisee. Ei ne vaan toimineet mulle koskaan oikein hyvin.

Toisaalta mulla on myös kaveri, joka ei edes omista enää laseja, vaan vetää joka aamu piilarit naamaan. Ja taas, ei mitään heikkoa. Tasan ei käy nallekarkit. :D

Vierailija
30/60 |
18.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän kanssa tapauksen, joka käyttää samoja kertakäyttölinssejä kuukauden putkeen. Kostuttaa linssiä välillä nesteellä ja eikun uudestaan silmään. Ihme ja kumma vielä ei ole tullut mitään. 

Vierailija
31/60 |
18.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useamman silmäleikkauksen takia kyynelnesteen väheneminen itselläni on tehnyt sen etten voi käyttää piilareita ollenkaan. Eipä haittaa, laseja löytyy sen verran kivanmallisia ja kauniilla kehyksillä (en voi sietää paksuja mustia kehyksiä, yök). Olen jo niin tottunut silmälaseihin etten oikein pidä ulkonäöstäni ilman niitä.

Vierailija
32/60 |
18.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä niissä silmälaseissa sitten niin ahdistaa? Silmälasit on monille yök, mutta aurinkolasit cool, vaikka linssien väri vain vaihtuu.

Vierailija
33/60 |
18.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silmälasit ja maski on hirvee yhdistelmä, ei nää yhtään mitään niin mitä iloo.

Vierailija
34/60 |
18.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä niissä silmälaseissa sitten niin ahdistaa? Silmälasit on monille yök, mutta aurinkolasit cool, vaikka linssien väri vain vaihtuu.

Itselläni on pitkät ripset luonnostaan. Ne osuvat silmälaseissa linssiin ja joudun pesemään laseja aivan jatkuvasti. Mielestäni se on vain niin vaivaloista.

Vierailija
35/60 |
18.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli kertakäyttöpiilarit noin puolen vuoden verran satunnaisessa käytössä. Usein silmät alkoivat punoittaa, niitä kutisi ja linssien pois ottaminen oli vaikeaa.

Ilmeisesti ne kuivuivat silmiin kiinni muutamankin tunnin käytön jälkeen. Jotain piilarinestettä käytin poistamisen apuna, mutta sitten sain tarpeekseni ja totesin, että ei ole mun juttu. Olisivatko sitten olleet vääränlaiset mulle.

Vierailija
36/60 |
18.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Silmäluomien sisään voi alkaa ajan myötä muodostumaan rakkuloita. Ne voi hangata silmässä niin paljon, ettei enää itse halua pitää linssejä. Hyvä hygienia ja ei skipata kunnollista linssien puhdistamista, niin ei yrittää vähän ehkäistä tuota rakkuloitumista.

Lisäksi jos silmä kärsii linssien käytössä hapenpuutteesta, alkaa silmään kasvaa verisuonistoa. Jossain vaiheessa voi tulla käsky olla käyttämättä linssejä, jos haluaa vielä silmästään ja näkökyvystään nauttia. Silmän hapen saantia voi auttaa valitsemalla hyvät, isolla hapenottokyvyllä varustetut linssit, yleensä kuukausilinssit on parempaa materiaalia tuon hapenottokyvyn suhteen.

Minun silmissäni verisuonet alkoivat muuttua. Silmälääkärin mukaan kovat piilolinssit eivät aiheuttaisi hapenpuutetta, joten käytin niitä muutaman vuoden. Tuolloin ei vielä ollut tarjolla kertakäyttölinssejä tai mitään erikoisempaa. Viidentoista vuoden piilolinssien käyttämisen jälkeen kyllästyin siihen, että ensimmäinen teko aina kotiintulon jälkeen oli linssien poistaminen silmistä kaihertamasta, ja kävin laserleikkauksessa. Nyt kaksikymmentä vuotta myöhemmin käytän autoillessa laseja, mutta muuten en niitä tarvitse. Ikänäkökään ei ole vielä ilmoittanut tulostaan, vaikka ikää on 55 vuotta.

Tuo verisuonten kasvaminen silmämuniin ei ole terveellistä eikä varsinkaan kaunista. Minut onneksi saatiin kiinni ajoissa.

Vierailija
37/60 |
18.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saan välillä iriitin (aitoimmuunisairaus) eli värikalvontulehduksen. Sen aikana ei saa pitää linssejä.

Vierailija
38/60 |
18.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran ruiskahti siemennestettä silmän ja linssin väliin. Aamulla oli tulehtunut.

N19

Vierailija
39/60 |
18.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piilarinesteelle voi myös allergisoitua.

Vierailija
40/60 |
18.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotkut saattavat haluta vaihdella välillä lasien ja piilareiden välillä kuten minä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kuusi