Missä iässä suunnilleen aikuinen ihminen ei pysty enää tekemään kuperkeikkaa?
Kommentit (53)
Onneksi en enää juo alkoholia, koska tuo olisi aika paha illanistujaisten ohjelmisto, jokainen kokeilee onnistuuko kuperkeikka.... Kerran ruvettiin joogaamaan ja tekemään niitä liikkeitä, eikä ihan ilman vammoja selvitty.
Kuperkeikka varmaan menee, mutta kärrynpyörää ei kestä ranteet niin kuin ei punnerruksiakaan. Pitää ottaa polven avuksi. N53
En ole uskaltanut tehdä kuperkeikkaa jotinn35-vuotiaasta asti.
Ihan varmuuden vuoksi. En halua mitään selkänikamien luiskahduksia. Kaulan kohta on kovilla.
Pystyisin kyllä, mutta olen varivainen.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on yksi 9-vuotias oppilas joka ei kykene tekemään kuperkeikkaa. Hän on tosi jäykkä eikä harrasta mitään liikuntaa, edes istumaannousuja ei pysty tekemään. Ei ole kuitenkaan ylilihava vaan vähän pullea. Eli riippuu siis siitä miten pitää itsestään huolta eikä iästä.
Tai sitten asentohuimaus
https://www.theseus.fi/handle/10024/17529
Merkittävimmiksi tyyppioireiksi nousivat tasapainovaikeudet, puheentuoton ongelmat, törmäily/kaatumisalttius, pyörällä ajon oppimisen vaikeus sekä vaikeus tehdä kuperkeikka. Tulosten perusteella lapsilta, joilla on havaintomotorisia ongelmia, olisi syytä tutkia hyvänlaatuisen asentohuimauksen mahdollisuus. Lukihäiriötä ym. oppimisen vaikeutta voidaan näin ennaltaehkäistä jo ennen kouluikää. Vastaisuudessa tutkimuksessa käytettyjä arviointimenetelmiä, kyselylomaketta ja kliinisiä testejä, voisi käyttää havaintomotoriikkaryhmän lasten alkuarvioinnissa. Työtä voi hyödyntää opintomateriaalina ja työn liiteosioita mm. kyselylomaketta ja testilomaketta voi hyödyntää työelämässä. Tutkimusmenetelmät eivät vaadi välineitä ja ovat helppo suorittaa. Menetelmien avulla voidaan diagnosoida hyvänlaatuinen asentohuimaus ilman merkittäviä terveydenhuollon kuluja.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on yksi 9-vuotias oppilas joka ei kykene tekemään kuperkeikkaa. Hän on tosi jäykkä eikä harrasta mitään liikuntaa, edes istumaannousuja ei pysty tekemään. Ei ole kuitenkaan ylilihava vaan vähän pullea. Eli riippuu siis siitä miten pitää itsestään huolta eikä iästä.
Tai lapsella esim. motorisen kehityksen viivästymisestä ja häiriöistä. Tai heijasteiden sammumattomuudesta. Sekä myös siitä, ettei koulussa näitä opeteta, vaan vain testataan.
Selkä ei taivu joten sitä vaan rojahtaa alas.
Mulla onnistuu kyllä fyysisesti, mutta pelottaa ja tuli huimaava olo. Jatkossa siis käyttäydyn ikäni mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Mulla onnistuu kyllä fyysisesti, mutta pelottaa ja tuli huimaava olo. Jatkossa siis käyttäydyn ikäni mukaan.
Kuin vanha siis olet kun ei enää kestä tehdä mitään?
Vierailija kirjoitti:
Mun toinen ranne ei enää kestä moista.
En pysty siis tekemään karhukävelyä tai alaspäinkatsovaa koiraa (joogaliike) niin, että otan suoraan käsillä vastaan. Sen takia en pysty sitä kuperkeikkaakaan tekemään. Tuo rannevamma taas on tullut ihan kuntoilusta.
Olen 40 täyttänyt.
Teet kuperkeikan väärin, jos siinä tarvitaan käsillä vastaan ottamista? Pää lattiaan kiinni ja vartalo heitetään siitä yli.
Taaksepäin kuperkeikassa on varmaan järkevä tukea käsillä alussa, mutta ei siinäkään käsillä tuen ottaminen pakollista ole.
Sekoitat kuperkeikan ukemiin eteenpäin?
Oon 47v, kuperkeikka menee helposti. Harrastan kuntosalia. Käsilläseisonta meni 3v sitten, nyt en uskalla kokeilla.
Olen 58-vuotias nainen. Takaperin onnistuu, mutta niskaongelmien (vanha retkahdusvamma) takia etuperin en ole uskaltanut kokeilla. Olen lievästi ylipainoinen (BMI 27, läheisten mielestä näytän normaalipainoiselta mutta itse tiedän paremmin) , liikuntaa harrastanut kuntoilumielessä oikeastaan koko ikäni, joogailen viikottain.
Ukemissakaan ei ranteet ota maahan laisinkaan
Eipä ole tullut mieleenikään yrittää enää vuosikymmeniin. Epäilen, ettei onnistuisi, olen vähän jäykkis ja vähän pullerokin. En uskalla yrittää, etten tarvitse ambulanssia paikalle. N46.
Tämä ominaisuus säilyy ihmisellä elämän viime metreille asti, mutta se muuttuu piileväksi neljän kympin korvilla. Sen jälkeen ominaisuus tarvitsee aktivoituakseen erilaisia stimulantteja ikään suhteutettuna enenevästi. Eniten kuperkeikkojen jälkihoitoa toteutetaan sairaaloissa ikäryhmissä 60-90 vuotiaat.