Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te joilla on huoneen ikkunat lattiaan asti, parveke edessä

Vierailija
17.03.2021 |

Eikö ole vähän hölmöä, kun parvekekalusteet näkyvät sisään? Onko vaikea kalustaa tuollainen parveke?

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
05.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tekeekö tuollaisella parvekkeella mieli kasvattaa vaikka tomaatteja kun kaikki näkyy sisään?

Anteeksi mitä mä just luin?

Ovatko kasvit mielestäsi rumia?

Useimmat kokevat ne kaunistukseksi sekä asuntoon että pihaan.

Koko tämä ketju on jotenkin omituinen...

Vihannesviljely ei perinteisesti ole ollut etupihan juttu. Ajat toki muuttuvat mutta en uskaltaisi sanoa että ”useimmat” ovat jotakin mieltä ellen todella tietäisi. Kiitos kuitenkin vastauksesta.

Vihannesviljely ei etupihan juttu? Ok, mä en ymmärrä tuota, kun olen syntyperäinen helsinkiläinen, ehkä maalla on perinteisesti etupihalla eri kasvit kuin takapihalla. Ehkä kerrostalot ja parvekkeet muutenkin ovat kaupunkilainen juttu ja niissä hyötyviljely on äärimmäisen trendikästä ja tyylikästä.

Vierailija
22/44 |
05.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tekeekö tuollaisella parvekkeella mieli kasvattaa vaikka tomaatteja kun kaikki näkyy sisään?

Niin taas yksi ketju jonka ainoa tarkoitus on haukkua, vaikka miten erikoisesta syystä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
05.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lakukissa kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin taas yksi ketju jonka ainoa tarkoitus on haukkua, vaikka miten erikoisesta syystä.

Kenen sinä koet haukkuvan? Minusta tässä tiedustellaan mielipiteitä ja kokemuksia. On outoa että ihmiset hiiltyvät siitä että joku ei ihan valmiiksi tiedä että hänen mielipiteensä ja ratkaisunsa on paras.

Vierailija
24/44 |
05.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei näy parvekekalusteet vaan nurmikko. Tää on rivari.

Vierailija
25/44 |
05.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vihannesviljely ei perinteisesti ole ollut etupihan juttu. Ajat toki muuttuvat mutta en uskaltaisi sanoa että ”useimmat” ovat jotakin mieltä ellen todella tietäisi. Kiitos kuitenkin vastauksesta.

Vihannesviljely ei etupihan juttu? Ok, mä en ymmärrä tuota, kun olen syntyperäinen helsinkiläinen, ehkä maalla on perinteisesti etupihalla eri kasvit kuin takapihalla. Ehkä kerrostalot ja parvekkeet muutenkin ovat kaupunkilainen juttu ja niissä hyötyviljely on äärimmäisen trendikästä ja tyylikästä.

Trendikkyys ei välttämättä ole kaikkien juttu.

Otseäni tomaatit eivät haittaisi edes olohuoneessa mutta olen vähemmistöä omissa ”piireissäni”

Vierailija
26/44 |
05.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riittävän nätit kalusteet niin ei ne häiritse. Mulla on parvekkeella 1 lepotuoli, jonka saa kasaan ja lasipöytä. Niiden alla pieni matto. Muuta ei parvekkeella ole.

Vierailija
27/44 |
05.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enemmän häiritsee, jos on lattiat ikkunaan asti ja toinen talo tai vastapäisen talon ikkunat suoraan edessä. Miksi Suomessa rakennetaan näin, ei mitään yksityisyyttä?

Vierailija
28/44 |
05.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä talon eteläseinus terassille lasia lattiasta kattoon eikä kalusteet häiritse.

Tuossa on sekä ruokailuryhmä että sohvaryhmä, kauniit kalusteet

Vierailija
29/44 |
05.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä taas yksi "helsinkiläinen" jolla ei ole hajuakaan Helsingistä tai ulkomaailmasta. Helsingissä on aina ollut ja on vieläkin paljon omakotitalo- ja villa-asutusta rivitalopihoista puhumattakaan. Pitää olla ihan todella tynnyrissä tai hellahuoneeseen teljettynä kasvanut jos ei ole bongannut sellaista kulttuurista asiaa että pihoissa on usein pyritty luomaan oleskelu- ja hyötykasvialueet erillisinä. Tietysti voi olla että tämä on jotan "emmäävaa ymmärrä onks toi joitain maalaista" -teinipississtrategiaa kun on kova halu olla cool ja trendikäs. 

Vierailija
30/44 |
05.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riittävän nätit kalusteet niin ei ne häiritse. Mulla on parvekkeella 1 lepotuoli, jonka saa kasaan ja lasipöytä. Niiden alla pieni matto. Muuta ei parvekkeella ole.

Onko se kokoontaitettava tuoli mukava? Mitä kaikkea teet siellä parvekkeella? Istuskele, syöt, juot, luet jne.?

Vierailija
31/44 |
05.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tykkään, että parveketta voi ihailla myös sisältä käsin. Kausivalojen aikaan olen usein sisällä pimeässä kun parvekkeelta tulee ihana jouluinen tunnelma. Kesällä taas laitan paljon kasveja ja tykkään katsella myös niitä sohvalta. Kalusteet eli pöytä ja tuolit ovat kaiteen edessä. Ikkunoiden edessä roikkuu vain amppeleita ja lattialla on joitakin ruukkuja, kaikki on tehty harkiten niin, että näyttää omaan silmään hyvältä myös sisältä. Asunto on tosi valoisa, päivällä harvoin tulee käytettyä valoja sisällä.

Vierailija
32/44 |
05.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tykkään, että parveketta voi ihailla myös sisältä käsin. Kausivalojen aikaan olen usein sisällä pimeässä kun parvekkeelta tulee ihana jouluinen tunnelma. Kesällä taas laitan paljon kasveja ja tykkään katsella myös niitä sohvalta. Kalusteet eli pöytä ja tuolit ovat kaiteen edessä. Ikkunoiden edessä roikkuu vain amppeleita ja lattialla on joitakin ruukkuja, kaikki on tehty harkiten niin, että näyttää omaan silmään hyvältä myös sisältä. Asunto on tosi valoisa, päivällä harvoin tulee käytettyä valoja sisällä.

Loistava näkökulma, kiitos! Olen juuri tunnelmia metsästävä tyyppi.  Voisi laittaa tuollaiselle parvekkeelle jotain tunnelmavalaistusta ja muuta sisälle asti tunnelmaa välittävää. Olen itse huomannut että pidän todella siitä näystä että aurinko kuultaa puiden lehtien läpi, saman efektin voisi ehkä saada jollakin köynnöksellä tai isolla kasvilla.

Vierailija
33/44 |
05.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli yhdessä välissä tällainen ja ainoa pulma, mikä isosta olohuoneen ikkunasta oli, ettei sille seinälle, siis ikkunan eteen, voinut hirveästi pistää kalusteita. Tuntuisi hölmöltä laittaa vaikkapa telkkari ison ikkunan eteen, toki joskus sopiikin, mutta itse en tykkää että ikkunaa peitetään sillä tavalla. Eipä siihen sopinut oikein sohvakaan eteen. Pohjaratkaisut ovat osassa uudiskohteissa auttamattoman surkeita, joten tässä voi olla ongelmaa. Onneksi saimme sohvan sillä tavalla kylki ikkunaa kohti ja ikkunaseinälle kasveja ja punotun penkin/tason. Sohvaa vastapäätä oli piano ja telkkaria ei ollut sitten ollenkaan vaan sohvapöydällä läppäri käytössä, tarkoitus oli hankkia videotykki, mutta sitten jo muutimmekin... Sillä parvekkeella oli hyvännäköinen pöytä ja penkit ja istutuksia eli ei täyteen ahdettu ja helppo liikkua, oli se viihtyisä. Kuitenkin isompi ongelma kuin viihtyisän parvekkeen sisustus voi olla se olohuoneen sisustus, että mitä pistät siihen ikkunan eteen ja saatko mieluisan järjestyksen jos sille ikkunaseinälle ei paljon voi tavaraa tai korkeita kalusteita ahtaa.

Vierailija
34/44 |
05.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli yhdessä välissä tällainen ja ainoa pulma, mikä isosta olohuoneen ikkunasta oli, ettei sille seinälle, siis ikkunan eteen, voinut hirveästi pistää kalusteita. Tuntuisi hölmöltä laittaa vaikkapa telkkari ison ikkunan eteen, toki joskus sopiikin, mutta itse en tykkää että ikkunaa peitetään sillä tavalla. Eipä siihen sopinut oikein sohvakaan eteen. Pohjaratkaisut ovat osassa uudiskohteissa auttamattoman surkeita, joten tässä voi olla ongelmaa. Onneksi saimme sohvan sillä tavalla kylki ikkunaa kohti ja ikkunaseinälle kasveja ja punotun penkin/tason. Sohvaa vastapäätä oli piano ja telkkaria ei ollut sitten ollenkaan vaan sohvapöydällä läppäri käytössä, tarkoitus oli hankkia videotykki, mutta sitten jo muutimmekin... Sillä parvekkeella oli hyvännäköinen pöytä ja penkit ja istutuksia eli ei täyteen ahdettu ja helppo liikkua, oli se viihtyisä. Kuitenkin isompi ongelma kuin viihtyisän parvekkeen sisustus voi olla se olohuoneen sisustus, että mitä pistät siihen ikkunan eteen ja saatko mieluisan järjestyksen jos sille ikkunaseinälle ei paljon voi tavaraa tai korkeita kalusteita ahtaa.

Olen iskenyt silmäni yhteen tuollaiseen kämppään johon ei oikein löydy makuni mukaista television paikkaa. Mutta toisaalta, katselen televisiota pääasiassa iPadilta joten miksi en uskaltaisi luopua televisiosta? En ole koskaan katsonut televisiota vieraiden kanssa, joten ei vierasvaraksikaan tarvitsisi. Hassu juttu mutta tällaista mietin vaikka kai pitäisi olla itsestään selvää että telkkarin voi nykyaikana pistää mäkeen. Tuntuu jotenkin radikaalilta..

Vierailija
35/44 |
05.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen asunut ikäni (44v) Helsingin kantakaupungissa ja aina ajatellut (nykyiseen melko tuoreeseen uudisrakennusbuumiin asti) että oleskeluparvekkeet on lähiöiden ja pikkukaupunkien juttu. Olen toki käynyt tuttavien parvekkeellisissa kodeissa mutta kenelläkään ei ole ollut sellaista oleskeluparveketta jonne viedään vieraita tai jonka kalustus näkyy olohuoneeseen. Pihoja kyllä olen nähnyt, oleskellut niillä ja ollut pihatalkoissakin Helsingin alueella. Se mitä olen matkoillani pihoihin liittyen nähnyt on jo luku sinänsä. Parveketietämystä ei vaan ole kertynyt.

Kiitos kaikille vastanneille, oikein hyviä juttuja ja näkökulmia on tullut esille. Jatkan seuraamista :)

T. AP 

Vierailija
36/44 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen iskenyt silmäni yhteen tuollaiseen kämppään johon ei oikein löydy makuni mukaista television paikkaa. Mutta toisaalta, katselen televisiota pääasiassa iPadilta joten miksi en uskaltaisi luopua televisiosta? En ole koskaan katsonut televisiota vieraiden kanssa, joten ei vierasvaraksikaan tarvitsisi. Hassu juttu mutta tällaista mietin vaikka kai pitäisi olla itsestään selvää että telkkarin voi nykyaikana pistää mäkeen. Tuntuu jotenkin radikaalilta..

Minulle tuli ahaa-elämys ihan yllättäen kun kerran tajusin että en ollut moneen vuoteen avannut televisiota. Tilasin saman tien kierrätyskeskuksesta kuljetuksen. Ehkä sellaisissa perheissä joissa katsotaan televisiota yhdessä tv on vielä fiksu pitää.

Vierailija
37/44 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle tuli ahaa-elämys ihan yllättäen kun kerran tajusin että en ollut moneen vuoteen avannut televisiota. Tilasin saman tien kierrätyskeskuksesta kuljetuksen. Ehkä sellaisissa perheissä joissa katsotaan televisiota yhdessä tv on vielä fiksu pitää.

Mun melkein kasikymppiset vanhemmat saattavat katsoa yhdessä samalta pädiltä YLEn Areenaa. Se on jotenkin söpöä. Telkkarikin on.

Vierailija
38/44 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on uusi asunto ja tuollainen parveke. Parvekkeen olen sisustanut kauniiksi, nätti mosaiikkipöytä ja tuolit ja sivupöytä, muutamia kauniita lyhtyjä, joissa valosarja sisällä ja ruukkuja, joissa nyt on sipulikukkaistutuksia. Lattialla on kaunis matto. Parveke on kaunis sisältä katsottuna. Parvekkeelta on myös kaunis näkymä, ei ole muita rakennuksia edessä. Varsinkin iltaisin kun lyhdyissä palaa valo parveke antaa hienon jatkeen olohuoneelle. Meillä on lattialämmitys eikä isoista ikkunoista ole kylmää hohkanut edes kovilla pakkasilla.

Vierailija
39/44 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerrostalot, nuo syntyperäisten helsinkiläisten ihmeet

Vierailija
40/44 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina olen ihmetellyt miksi usein kasvihuone, vaikka olisi lasinen ja kaunis, on syrjässä. Ja kun sen avaa, se ihana tomaattien tuoksu... taivasllista. Jos olisi lasitettu parveke tai terassi, minä ainakin kasvattaisin siellä vihanneksia koko kesäkauden. Ja sisustaisin nätisti.

Mutta tykkäänkin kasveista ja vehreydestä muutenkin. Makuasioista ei voi kiistellä.

Ymmärrän muuten yhden roskiksen parvekkeella. En 19 roskapussia sentään. Usein jos biojätepussi täyttyy enkä ehtisi vielä juoksemaan jätekatokseen, haluaisin laittaa sen täyden ulos odottamaan. Mutten voi koska linnut ja ties mitkä eläimet... jos olisi lasitettu parveke, se olisi turvallista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi viisi