Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Astmaatikot? Otattekl AZ rokokotteen vai ei?

Vierailija
17.03.2021 |

Astmaatikoilla tarkoitan siis 2. Riskiryhmää eli jatkuvahoitoinen vakiolääkitys ja diagnosoitu astma.
Miten toimitte? Täällä saisi nyt aikoja. Olen ottamisen kannalla (pari kertaa sairastanut keuhkuumeen missä henki meinas mennä) mutta sitä en kiistä etteikö pelottaisi. Asun aluella jossa leviämisvaihe.

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
17.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain AZ:n rokotteen kolmisen viikkoa sitten työikäisenä riskiryhmäläisenä (ei astma mutta muu vastaava keuhkosairaus). Oikein tyytyväisenä otin ja olen kiitollinen että sain aikaisemmin kuin olisin uskonut. Ei pelottanut eikä pelota nytkään uusimpien uutisten jälkeen. Sen sijaa pelkäsin koko edeltävän vuoden että sairastuisin ja kuolisin. Nyt pelko on aika lailla helpottanut.

Vierailija
2/16 |
17.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otan, jos saan. Mulla on vaan niin tuore astmadiagnoosi, etten tiedä pääsenkö riskiryhmän ajalla - sain diagnoosin vasta tammikuussa, eikä Kela-kortissa ole vielä merkintää (menee vissiin puolisen vuotta ennen kuin lääkäri kirjoittaa lausunnon?)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
17.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Otan, jos saan. Mulla on vaan niin tuore astmadiagnoosi, etten tiedä pääsenkö riskiryhmän ajalla - sain diagnoosin vasta tammikuussa, eikä Kela-kortissa ole vielä merkintää (menee vissiin puolisen vuotta ennen kuin lääkäri kirjoittaa lausunnon?)

Ainakaan meillä ei tarvittu mitään todistusta vaan vain oma selostus diagnoosista rokotuspaikalla riitti.

Vierailija
4/16 |
17.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Odotan syksyyn ja muuta valmistetta.

Vierailija
5/16 |
17.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä saat kun varaat ajan puhelimella ja kerrot tuon mitä nyt tässä. Meilläkin riskiryhmäläiset jotka on ”nuoria” (alle 70) joutui hoitamaan ajanvarauksen niin että piti itse kertoa sairaus ja hoitotausta. Ajanvaraushoitaja sitten tarkisti kannasta tms systeemistä että sulla on asiaan liittyviä käyntejä tai dg.

Vierailija
6/16 |
17.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei sitä valmistetta saa itse valita.

Vierailija
7/16 |
17.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole astmaatikko enkä riskiryhmäläinen muuten kuin ikäni perusteella, mutta hieman on alkanut epäilyttää AZ:n rokotus, koska lähisuvussa on tai on ollut niitä, joilla on ollut veritulppia. 

Vierailija
8/16 |
17.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rokotettahan ei kai voi valita ja olen kyllä ottamassa rokotteen olipa se nyt sitten vaikka AZ tai Sputnik tai joku muu. Tiedä häntä, mitä on tarjolla siinä vaiheessa. Ihan äkkiä en  ole nimittäin aikaa saamassa. Täällä rokotetaan yli 76-vuotiaita ja 1. ryhmään kuuluvia. Voi olla, että menee juhannukselle tällä tahdilla.

Kerran olen sairastanut keuhkokuumeen ja voimille otti.

Vierailija
9/16 |
17.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä saat kun varaat ajan puhelimella ja kerrot tuon mitä nyt tässä. Meilläkin riskiryhmäläiset jotka on ”nuoria” (alle 70) joutui hoitamaan ajanvarauksen niin että piti itse kertoa sairaus ja hoitotausta. Ajanvaraushoitaja sitten tarkisti kannasta tms systeemistä että sulla on asiaan liittyviä käyntejä tai dg.

Kiitos, kokeilenpa sitten tilata. Käyntejä ja reseptit lääkkeisiin näkyy kyllä Kannassa. Oman kunnan FB-ryhmässä vaan oli väitetty, ettei saa jos Kela-kortissa ei näy merkintää lääkkeiden korvattavuudesta.

Vierailija
10/16 |
17.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korona taitaa tehdä aina keuhkokuumeen ja iso osa kuolleista on ollut astmaatikkoja (toki muitakin ongelmia ollut).

Olen myös melkein kupsahtanut keuhkokuumeeseen, tai oikeastaan sepsikseen kun crp oli 550 keuhkokuumeen takia. Lisäksi ollut 3-4 lievempää keuhkokuumetta.

Ei huvittaisi kokea tuotakaan uudestaan...

Vaikka olen muuten terve, urheilen paljon, juoksen puolimaratoneja jne, niin SILTI joka hemmetin flunssa tekee aina jälkitaudin, keuhkoputkentulehduksen tai pahimmillaan keuhkokuumeen. Voin vaan ajatella mitä korona tekisi

Eli siis vähän huonolta tuntuu ottaa AZ mutta vielä huonommalta tuntuu olla ottamatta!

Vierailija
11/16 |
17.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten voidaan rokottaa jo 2. riskiryhmää? Meillä laitettiin kaikki 1. ja 2. riskiryhmäläisten rokotukset tauolle ja rokotetaan 70-80-vuotiaita. Teillä päin sitten varmaan aloitetaan perusterveiden rokotus, kun jossain muualla rokotetaan vasta 1. riskiryhmää. Ja kyllä otan rokotteen, sitten joskus toukokuussa-kesäkuussa kun sitä tarjotaan. Uskon kuitenkin että tulen saamaan koronatartunnan ennen sitä. Työpaikallani taas pari koronatartuntaa. T. 2. riskiryhmäläinen

Vierailija
12/16 |
17.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos, kokeilenpa sitten tilata. Käyntejä ja reseptit lääkkeisiin näkyy kyllä Kannassa. Oman kunnan FB-ryhmässä vaan oli väitetty, ettei saa jos Kela-kortissa ei näy merkintää lääkkeiden korvattavuudesta.

Ei tarvi olla kela-kortti merkintää.

Vierailija
13/16 |
17.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Korona taitaa tehdä aina keuhkokuumeen ja iso osa kuolleista on ollut astmaatikkoja (toki muitakin ongelmia ollut).

Olen myös melkein kupsahtanut keuhkokuumeeseen, tai oikeastaan sepsikseen kun crp oli 550 keuhkokuumeen takia. Lisäksi ollut 3-4 lievempää keuhkokuumetta.

Ei huvittaisi kokea tuotakaan uudestaan...

Vaikka olen muuten terve, urheilen paljon, juoksen puolimaratoneja jne, niin SILTI joka hemmetin flunssa tekee aina jälkitaudin, keuhkoputkentulehduksen tai pahimmillaan keuhkokuumeen. Voin vaan ajatella mitä korona tekisi

Eli siis vähän huonolta tuntuu ottaa AZ mutta vielä huonommalta tuntuu olla ottamatta!

Itse asiassa astmaatikot eivät ole olleet yliedustettuna kuolleissa.

Vierailija
14/16 |
17.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sitä valmistetta saa itse valita.

Kyllä sen saa kun odottaa aikansa ja vauhkoimmat on rokotettu alta. Nyt ei toki saa.

Vierailija
15/16 |
17.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten voidaan rokottaa jo 2. riskiryhmää? Meillä laitettiin kaikki 1. ja 2. riskiryhmäläisten rokotukset tauolle ja rokotetaan 70-80-vuotiaita. Teillä päin sitten varmaan aloitetaan perusterveiden rokotus, kun jossain muualla rokotetaan vasta 1. riskiryhmää. Ja kyllä otan rokotteen, sitten joskus toukokuussa-kesäkuussa kun sitä tarjotaan. Uskon kuitenkin että tulen saamaan koronatartunnan ennen sitä. Työpaikallani taas pari koronatartuntaa. T. 2. riskiryhmäläinen

Lapissa ainakin ollaan rokottamisessa jo niin pitkällä, että kohta päästään perusterveiden pariin. Todella epäreilua minunkin mielestä.

Vierailija
16/16 |
17.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai nämä kirjoittajat ovat jo hankkineet pneumokokkirokotteen? Se tulee maksaa itse ja sen suoja keuhkokuumetta vastaan on 70 %. Rokotteen hinta n. 90 euroa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kaksi