Lisääkö e-pillerisi veritulpan riskiä?
Mitä tuoteseloste sanoo?
Syötkö silti niitä?
Minkä takia?
Kommentit (47)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne tuoteselosteet löydät netistäkin.
Syön.
Muun muassa kasvainten aiheuttamien oireiden hoitoon.Iskikö sulle myöhäinen kyselyikä päälle?
Itse asiassa AP:lta ihan hyvä hoksautus. Astra Zenecan koronarokotteen mahdollisesta veritulppariskistä kohistaan, mutta samaan aikaan iso osa naisista syö e-pillereitä, joissa on tiedossa olevana mahdollisena haittavaikutuksena veritulppariski.
Tämä on hyvä huomioida rokotteita jaettaessa. Jos on jo yksi sitä riskiä lisäävä lääke, eli e-pillerit käytössä, ei tätä rokotetta pidä ottaa. Moneltakohan rokotteen ottaneelta on edes kysytty e-pillereiden käytöstä?
Kyllähän rokotteen ottaneiden joukossa on e-pillerien käyttäjiä ja silti tapauksia on vain muutama. Eiköhän yhteisvaikutus olisi tullut jo esiin.
Toisilla on jo voinut tullakin tai on varmaan tullut. Eihän sitä kaikille tule tietenkään. On niitäkin paljon, jotka vetävät esim lääkkeitä ja viinaa sekaisin, vaikka tietävät niiden haitallisista yhteisvaikutuksista. Toisille niitä vain ei riskistä huolimatta tule ja toisille sitten taas tulee hyvinkin kohtalokkaasti. Se on aika arpapeliä.
E-pillerit on nimenomaan helppo ja halpa mutta ei todellakaan se terveellisin vaihtoehto. Omaa terveyttä kannattaa vaalia eikä syödä kaikkea mikä tekee elämästä helpon.
Minimaalinen tai olematon veritulppariski rokotteesta joka suojaisi itseä ja muita: ei voi ottaa.
Nelinkertainen veritulppariski pilleristä jolla pääsee paineen paljaalla: tänne se ja äkkiä!
Vierailija kirjoitti:
Ystäväni vammautui alle 30-vuotiaana pysyvästi saatuaan aivoveritulpan e-pillereiden sivuvaikutuksena. On asunut siitä asti laitoksessa. Hänestä löytyikin sitten poikkeavuus aivojen suonistosta. Tällainen poikkeama voi olla kenellä tahansa, niitä ei tutkita koskaan ennen kuin se tulppa päähän iskee, eikä se vaikuta mitenkään elämään jollei sitten syö e-pillereitä jotka lisäävät veritulppariskiä. Tai mitä tahansa riskiä nostavaa.
Kyllä ihmiselle pitää esittää lääkettä käyttöönottaessa nämä ihan todelliset mahdollisuudet mitä voi käydä. Ei paljon varmaan lohduta jossain laitoksessa loppuikänsä asuvaa että nämä nyt on näitä mahdollisia haittavaikutuksia! Itse en ollut lyhyen aikaa nuorena pillereitä syödessäni oikeasti tietoinen että saatan joutua hautaan tai vammautua ikuisiksi ajoiksi. Ei kerrottu mitään. Resepti vain kouraan ja heippa!
Kaverini taas syö pillereitä nyt vähän alle 40-vuotiaana ihan tietoisella riskillä siitä että saattaa saada slaagin niistä. Tietää, ja haluaa silti käyttää. Näin sen pitäisi olla.
Syön minipillereitä endometrioosista aiheutuviin oireisiin kuten kipuihin. Muuten vuotaisin kuin Niagaran putous ja kärsisin todella kovista kivuista päivittäin, jos en käyttäisi hormonaalista ehkäisyä. Minkäs teet, kun tähän sairauteen ei ole keksitty lääkettä.
Vierailija kirjoitti:
Minimaalinen tai olematon veritulppariski rokotteesta joka suojaisi itseä ja muita: ei voi ottaa.
Nelinkertainen veritulppariski pilleristä jolla pääsee paineen paljaalla: tänne se ja äkkiä!
Niinpä. Naiset jotka käyttävät e-pillereitä, eivät voi kieltäytyä rokotuksesta tai sitten heidän täytyy lopettaa pillereiden käyttö!
26, niin, hoidetaan oiretta mutta ei syytä....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En syö e-pillereitä, muutaman vuoden olen syönyt, mutta lopetin.
Todella huono vaihtoehto raskauden ehkäisyyn, ei tulisi pieneen mieleenikään käyttää mitään hormonaalista ehkäisyä.Miksei? Miksi muka huono vaihtoehto? Helppo, halpa, luotettava.
Miehen vasektomia on helpompi, halvempi, luotettavampi ja terveellisempi vaihtoehto. Seksisuhde minun kanssani siis edellytyttääkin joko kondomia tai miehen vasektomiaa.
Miehet, jotka vasektomiaan ovat päätyneet, ovat todenneet sen olleen loistava ratkaisu.
Vierailija kirjoitti:
Niin, oireita hoidetaan jotta pystyisi elämään normaalia elämää. Leikkausta on hyvin vaikeaa saada ja vaikka saisikin, pesäkkeet kasvavat usein takaisin. Endometrioosiin ei ole parannuskeinoa.
Olen onnellinen siitä, että minipillerit antoivat elämäni takaisin. Olen valmis elämään veritulppariskin kanssa kuin elää kituen loputtomien kipujen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne tuoteselosteet löydät netistäkin.
Syön.
Muun muassa kasvainten aiheuttamien oireiden hoitoon.Iskikö sulle myöhäinen kyselyikä päälle?
Itse asiassa AP:lta ihan hyvä hoksautus. Astra Zenecan koronarokotteen mahdollisesta veritulppariskistä kohistaan, mutta samaan aikaan iso osa naisista syö e-pillereitä, joissa on tiedossa olevana mahdollisena haittavaikutuksena veritulppariski.
Lääkärit arvioivat aina jokaisen potilaan kohdalla tämän riskin erikseen ja yksilöllisesti. Jos on suuret riskit saada veritulppa, esim aurallinen migreeni, niin e-pillereitä ei silloin määrätä.
Rokotteen kohdalla tuskin on mitään yksilöllisiä riskiarvioita tehty tämän suhteen, koska tämä ainakin näytti tulevan puskista kaikille. Ja jos olisi tehty, ei siitä olisi noussut tällaista kohua.
Ei ne lääkärit mitään kunnon analyysiä tee, kysyvät vaan onko aurallista migreeniä tai onko joku lähisukulaisella tulppa, siinä se kaksi kysymystä ja pillerit kouraan.
Mitään varoitusta tulppariskistä ei tule, eikä sitä että jos joutuu leikkaukseen taikka jos on riskit koholla(tupakointi, ylipaino) niin pelkkä 4h lentokone matka voi pamauttaa tulpan päälle.
Aina muistetaan sanoa että tulppariski on pienempi kuin raskaana, mutta jos käyttää kumia ei tule raskaaksi.
Terv. miehen kanssa kumia käyttänyt 10 vuotta, ei raskautta, yhden kerran unohdettiin-raskaus.(meni kesken, oltaisiin pidetty sisarukseksi)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, oireita hoidetaan jotta pystyisi elämään normaalia elämää. Leikkausta on hyvin vaikeaa saada ja vaikka saisikin, pesäkkeet kasvavat usein takaisin. Endometrioosiin ei ole parannuskeinoa.
Olen onnellinen siitä, että minipillerit antoivat elämäni takaisin. Olen valmis elämään veritulppariskin kanssa kuin elää kituen loputtomien kipujen kanssa.
Minipillerit eivät nosta tulppariskiä samalla lailla kuten yhdistelmäehkäisypilleri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En syö e-pillereitä, muutaman vuoden olen syönyt, mutta lopetin.
Todella huono vaihtoehto raskauden ehkäisyyn, ei tulisi pieneen mieleenikään käyttää mitään hormonaalista ehkäisyä.Miksei? Miksi muka huono vaihtoehto? Helppo, halpa, luotettava.
Miehen vasektomia on helpompi, halvempi, luotettavampi ja terveellisempi vaihtoehto. Seksisuhde minun kanssani siis edellytyttääkin joko kondomia tai miehen vasektomiaa.
Miehet, jotka vasektomiaan ovat päätyneet, ovat todenneet sen olleen loistava ratkaisu.
Meillä mies on leikattu muutama vuosi sitten. Et varmaan ihan tosissasi meinaa että lapsia haluava mies kävisi laeikkauttamassa itsensä? Me menimme kortsulal siihen asti, sekä ns. varmoilla päivillä monta vuotta. Vasektomian jälkeen kyllä on ollut ihanan rentoa ja mukavaa, eikä kenenkään tarvi syödä hormoneja.
"Ehkäisypillerin käyttöön liittyy laskimotukoksen riski. Yhdistelmäehkäisyä käyttämättömän 15–44-vuotiaan naisen laskimoveritulppariskin arvioidaan olevan 2/10 000 naisvuotta. Raskauden aikana tukosriski on 10–30/10 000 naisvuotta (kymmenkertainen riski) ja heti synnytyksen jälkeen jopa 50–100/10 000 naisvuotta. Yhdistelmäehkäisyn käytön aikana tukosriski on 6–12/10 000 käyttövuotta, pillerityypistä riippuen, mutta matalampi kuin raskauden aikana. Tablettien estrogeenimäärän vähentäminen on pienentänyt pillereiden käyttöön liittyvää laskimoveritulpan riskiä."
https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00752
Kaikki e-pillerit lisäävät tulppariskiä.
Vierailija kirjoitti:
"Ehkäisypillerin käyttöön liittyy laskimotukoksen riski. Yhdistelmäehkäisyä käyttämättömän 15–44-vuotiaan naisen laskimoveritulppariskin arvioidaan olevan 2/10 000 naisvuotta. Raskauden aikana tukosriski on 10–30/10 000 naisvuotta (kymmenkertainen riski) ja heti synnytyksen jälkeen jopa 50–100/10 000 naisvuotta. Yhdistelmäehkäisyn käytön aikana tukosriski on 6–12/10 000 käyttövuotta, pillerityypistä riippuen, mutta matalampi kuin raskauden aikana. Tablettien estrogeenimäärän vähentäminen on pienentänyt pillereiden käyttöön liittyvää laskimoveritulpan riskiä."
https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00752
Kaikki e-pillerit lisäävät tulppariskiä.
Nuo luvut tarkoittaa siis että jokaista 10 000 naista kohden joka syö pillereitä, heistä 6-12 saa veritulpan.
Ja nyt kohistaan 17miljoonan rokotteen saajasta joista 40 on saanut tulpan.
Tai Suomessa 9kpl epäilyjä, vai oliko 7?
Pillereitä syö aivan varmana enemmän kuin 10 000 naista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sain pillerit, jotka auttoi akneen joskus kaksikymppisenä. Söin niitä vielä yli kolmikymppisenä. Lääkäri määräsi kuitenkin että ne piti lopettaa veritulppariskin takia (en muista, oliko ikä riskitekijä siinä että riski oli suurempi kun oli käyttänyt niitä jo pitkään).
Diane novat ja sen rinnakkaisvalmisteet ovat ainakin sellaisia, ettei niitä saisi syödä kovin pitkään juuri tuon veritulppariskin vuoksi.
Itse söin näitä noin kaksi vuotta, kun sain omakannassa uusittua reseptin jollain perustklääkärillä koronan vuoksi. Viime gynekäynnillä menikin sitten pillerit samantien vaihtoon tuon veritulppariskin vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minipillerit eivät nosta tulppariskiä samalla lailla kuten yhdistelmäehkäisypilleri.
Eivät, mutta riski on silti olemassa vaikka onkin paljon vähäisempi jonka vuoksi niitä suositellaankin jos on huolta veritulppariskistä. Sen riskin myös otin yhdistelmäehkäisypillerin kanssa ennen minipillereitä.
Vierailija kirjoitti:
Syön minipillereitä endometrioosista aiheutuviin oireisiin kuten kipuihin. Muuten vuotaisin kuin Niagaran putous ja kärsisin todella kovista kivuista päivittäin, jos en käyttäisi hormonaalista ehkäisyä. Minkäs teet, kun tähän sairauteen ei ole keksitty lääkettä.
Veritulppaa ei tarvitse pelätä haittavaikutuksena jos syö minipilleriä.
https://sic.fimea.fi/4_2013/laskimotukos_on_yhdistelmaehkaisytablettien…
"Pelkkää progestiinia sisältävien ehkäisyvalmisteiden (ns. minipillerit, hormonikierukka, ihonalaiset implantaatit) käyttöön ei ole osoitettu liittyvän suurentunutta laskimotukosriskiä (Mantha ym. 2012)."
Hyvä että endosi on hallinnassa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ystäväni vammautui alle 30-vuotiaana pysyvästi saatuaan aivoveritulpan e-pillereiden sivuvaikutuksena. On asunut siitä asti laitoksessa. Hänestä löytyikin sitten poikkeavuus aivojen suonistosta. Tällainen poikkeama voi olla kenellä tahansa, niitä ei tutkita koskaan ennen kuin se tulppa päähän iskee, eikä se vaikuta mitenkään elämään jollei sitten syö e-pillereitä jotka lisäävät veritulppariskiä. Tai mitä tahansa riskiä nostavaa.
Kyllä ihmiselle pitää esittää lääkettä käyttöönottaessa nämä ihan todelliset mahdollisuudet mitä voi käydä. Ei paljon varmaan lohduta jossain laitoksessa loppuikänsä asuvaa että nämä nyt on näitä mahdollisia haittavaikutuksia! Itse en ollut lyhyen aikaa nuorena pillereitä syödessäni oikeasti tietoinen että saatan joutua hautaan tai vammautua ikuisiksi ajoiksi. Ei kerrottu mitään. Resepti vain kouraan ja heippa!
Kaverini taas syö pillereitä nyt vähän alle 40-vuotiaana ihan tietoisella riskillä siitä että saattaa saada slaagin niistä. Tietää, ja haluaa silti käyttää. Näin sen pitäisi olla.
Minä olen 40v ja syön pillereitä. Mitä se ikä vaikuttaa?
"PRAC totesi, että yhdistelmäehkäisyvalmisteiden hyödyt ovat mahdollisia riskejä suuremmat. Veritulppariskistä ja sen oireista tulee kuitenkin tiedottaa paremmin sekä valmisteiden käyttäjiä että määrääjiä."
Muistaako pitkään pillereitä syöneet tämän riskin?
e-pillereitä ei tarvitsisi, jos naiset säästäisivät itseään avioliittoon ja lopettaisivat monivuotiset k* llikarusellit