Jätkäsaaren satamaliikenne - voisiko risteilijä tiputtaa turistit Länsisatamaan ja jatkaa rahdin kanssa Vuosaareen?
Onko jollakulla asiantuntemusta, oisko mitenkään realistinen vaihtoehto tommonen kahden sataman malli? Ei tarvittaisi satamatunnelia, muttei tarvitsisi myöskään siirtää henkilöliikennettä Vuosaareen. Näkemyksiä? Realismia?
Kommentit (34)
Ja vaikka puhuttaisiin autolautoista niin kyseinen malli huono.
Tarkoitat Tallinnan ja Ruotsin laivoja? Teknisesti täysin mahdollista jättää matkustajat Jätkäsaareen ja viedä autot sekä rekat Vuosaareen. "Ongelmaksi" muodostuu ainoastaan aika ja raha. Satama- ja ahtausmaksut pitäisi maksaa kahdessa satamassa yhden sijaan ja aikataulut pitäisi vetää uusiksi, koska tuo veisi useamman tunnin ylimääräistä aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Ja vaikka puhuttaisiin autolautoista niin kyseinen malli huono.
On varmasti, jos varustamoilta kysytään. Mutta kiltisti niin silti tekisivät, jos sanottaisiin ettei ole vaihtoehtoa. Mielestäni tuo olisi hyvä ratkaisu: poistaisi tosiaan rekkarallin Jätkäsaaresta ja parantaisi liikenteen sujuvuutta huomattavasti.
Miksei rekkoja jätetä Ahvenanmaan satamaan ja matkustajat Helsinkiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja vaikka puhuttaisiin autolautoista niin kyseinen malli huono.
On varmasti, jos varustamoilta kysytään. Mutta kiltisti niin silti tekisivät, jos sanottaisiin ettei ole vaihtoehtoa. Mielestäni tuo olisi hyvä ratkaisu: poistaisi tosiaan rekkarallin Jätkäsaaresta ja parantaisi liikenteen sujuvuutta huomattavasti.
Ei tuossa olisi järjen hiventäkään. Järkevämpää olisi jättää myös ne ihmiset sinne Vuosaareen ja sieltä sitten metrolla tms. keskustan suuntaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja vaikka puhuttaisiin autolautoista niin kyseinen malli huono.
On varmasti, jos varustamoilta kysytään. Mutta kiltisti niin silti tekisivät, jos sanottaisiin ettei ole vaihtoehtoa. Mielestäni tuo olisi hyvä ratkaisu: poistaisi tosiaan rekkarallin Jätkäsaaresta ja parantaisi liikenteen sujuvuutta huomattavasti.
Ei tuossa olisi järjen hiventäkään. Järkevämpää olisi jättää myös ne ihmiset sinne Vuosaareen ja sieltä sitten metrolla tms. keskustan suuntaan.
Hoh hoh. Laivaan menee 2000 ihmistä. Montako laivalähtöä on päivässä? Metron kapasiteetti olisi täysin tukossa, kun tuolla linjalla on vieläpä paljon nistien huvimatkailua ja työmatkaliikennettä.
ELi: rekat Vuosaareen ja matkustajat Jätkään. Periaatteessa voisi onnistua myös henkilöautot Jätkään jos ne lastattaisiin laivaan eri loosheihin, mutta mahtaako onnistua käytännössä kaistametrien täyden hyödyntämisen ja painojakauman vuoksi. En usko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja vaikka puhuttaisiin autolautoista niin kyseinen malli huono.
On varmasti, jos varustamoilta kysytään. Mutta kiltisti niin silti tekisivät, jos sanottaisiin ettei ole vaihtoehtoa. Mielestäni tuo olisi hyvä ratkaisu: poistaisi tosiaan rekkarallin Jätkäsaaresta ja parantaisi liikenteen sujuvuutta huomattavasti.
Ei tuossa olisi järjen hiventäkään. Järkevämpää olisi jättää myös ne ihmiset sinne Vuosaareen ja sieltä sitten metrolla tms. keskustan suuntaan.
Hoh hoh. Laivaan menee 2000 ihmistä. Montako laivalähtöä on päivässä? Metron kapasiteetti olisi täysin tukossa, kun tuolla linjalla on vieläpä paljon nistien huvimatkailua ja työmatkaliikennettä.
ELi: rekat Vuosaareen ja matkustajat Jätkään. Periaatteessa voisi onnistua myös henkilöautot Jätkään jos ne lastattaisiin laivaan eri loosheihin, mutta mahtaako onnistua käytännössä kaistametrien täyden hyödyntämisen ja painojakauman vuoksi. En usko.
Et kyllä ymmärrä alkuunkaan laivaliikennettä. Tämä idea on järjetön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja vaikka puhuttaisiin autolautoista niin kyseinen malli huono.
On varmasti, jos varustamoilta kysytään. Mutta kiltisti niin silti tekisivät, jos sanottaisiin ettei ole vaihtoehtoa. Mielestäni tuo olisi hyvä ratkaisu: poistaisi tosiaan rekkarallin Jätkäsaaresta ja parantaisi liikenteen sujuvuutta huomattavasti.
Ei tuossa olisi järjen hiventäkään. Järkevämpää olisi jättää myös ne ihmiset sinne Vuosaareen ja sieltä sitten metrolla tms. keskustan suuntaan.
Hoh hoh. Laivaan menee 2000 ihmistä. Montako laivalähtöä on päivässä? Metron kapasiteetti olisi täysin tukossa, kun tuolla linjalla on vieläpä paljon nistien huvimatkailua ja työmatkaliikennettä.
ELi: rekat Vuosaareen ja matkustajat Jätkään. Periaatteessa voisi onnistua myös henkilöautot Jätkään jos ne lastattaisiin laivaan eri loosheihin, mutta mahtaako onnistua käytännössä kaistametrien täyden hyödyntämisen ja painojakauman vuoksi. En usko.
Et kyllä ymmärrä alkuunkaan laivaliikennettä. Tämä idea on järjetön.
Alan työkokemusta löytyy. Niin myös ymmärrystä julkisen liikenteen toimivuudesta ja kapasiteetista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja vaikka puhuttaisiin autolautoista niin kyseinen malli huono.
On varmasti, jos varustamoilta kysytään. Mutta kiltisti niin silti tekisivät, jos sanottaisiin ettei ole vaihtoehtoa. Mielestäni tuo olisi hyvä ratkaisu: poistaisi tosiaan rekkarallin Jätkäsaaresta ja parantaisi liikenteen sujuvuutta huomattavasti.
Ei tuossa olisi järjen hiventäkään. Järkevämpää olisi jättää myös ne ihmiset sinne Vuosaareen ja sieltä sitten metrolla tms. keskustan suuntaan.
Hoh hoh. Laivaan menee 2000 ihmistä. Montako laivalähtöä on päivässä? Metron kapasiteetti olisi täysin tukossa, kun tuolla linjalla on vieläpä paljon nistien huvimatkailua ja työmatkaliikennettä.
ELi: rekat Vuosaareen ja matkustajat Jätkään. Periaatteessa voisi onnistua myös henkilöautot Jätkään jos ne lastattaisiin laivaan eri loosheihin, mutta mahtaako onnistua käytännössä kaistametrien täyden hyödyntämisen ja painojakauman vuoksi. En usko.
Et kyllä ymmärrä alkuunkaan laivaliikennettä. Tämä idea on järjetön.
Miksi se on järjetön? Mitkä asiat siinä ovat ongelmallista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja vaikka puhuttaisiin autolautoista niin kyseinen malli huono.
On varmasti, jos varustamoilta kysytään. Mutta kiltisti niin silti tekisivät, jos sanottaisiin ettei ole vaihtoehtoa. Mielestäni tuo olisi hyvä ratkaisu: poistaisi tosiaan rekkarallin Jätkäsaaresta ja parantaisi liikenteen sujuvuutta huomattavasti.
Ei tuossa olisi järjen hiventäkään. Järkevämpää olisi jättää myös ne ihmiset sinne Vuosaareen ja sieltä sitten metrolla tms. keskustan suuntaan.
Hoh hoh. Laivaan menee 2000 ihmistä. Montako laivalähtöä on päivässä? Metron kapasiteetti olisi täysin tukossa, kun tuolla linjalla on vieläpä paljon nistien huvimatkailua ja työmatkaliikennettä.
ELi: rekat Vuosaareen ja matkustajat Jätkään. Periaatteessa voisi onnistua myös henkilöautot Jätkään jos ne lastattaisiin laivaan eri loosheihin, mutta mahtaako onnistua käytännössä kaistametrien täyden hyödyntämisen ja painojakauman vuoksi. En usko.
Et kyllä ymmärrä alkuunkaan laivaliikennettä. Tämä idea on järjetön.
Euroopan meriliikenteen keskussatamissa syöttöliikennelaivat saattaa kiertää useamman terminaalin kautta, joissa jokaisessa puretaan ja lastataan. Lyhimmillään nuo terminaalit saattaa olla jopa alle kilometrin päässä toisistaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja vaikka puhuttaisiin autolautoista niin kyseinen malli huono.
On varmasti, jos varustamoilta kysytään. Mutta kiltisti niin silti tekisivät, jos sanottaisiin ettei ole vaihtoehtoa. Mielestäni tuo olisi hyvä ratkaisu: poistaisi tosiaan rekkarallin Jätkäsaaresta ja parantaisi liikenteen sujuvuutta huomattavasti.
Olen samaa mieltä, teoriassa olisi hyvä ratkaisu. Kaupunginisät (ja -äidit) ovat aiemmin miettineet koko laivaliikenteen siirtämistä Vuosaareen, tästä oli aiemmin jossain lehtijutussakin. Mutta matkustajamäärä kuulema putoaisi niin voimakkaasti, ettei olisi hyvä juttu varustamoille. Ja tämä ehdottamasi malli taas taitaisi viedä niin paljon aikaa, ettei se taitaisi kannattaa. Harmi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja vaikka puhuttaisiin autolautoista niin kyseinen malli huono.
On varmasti, jos varustamoilta kysytään. Mutta kiltisti niin silti tekisivät, jos sanottaisiin ettei ole vaihtoehtoa. Mielestäni tuo olisi hyvä ratkaisu: poistaisi tosiaan rekkarallin Jätkäsaaresta ja parantaisi liikenteen sujuvuutta huomattavasti.
Olen samaa mieltä, teoriassa olisi hyvä ratkaisu. Kaupunginisät (ja -äidit) ovat aiemmin miettineet koko laivaliikenteen siirtämistä Vuosaareen, tästä oli aiemmin jossain lehtijutussakin. Mutta matkustajamäärä kuulema putoaisi niin voimakkaasti, ettei olisi hyvä juttu varustamoille. Ja tämä ehdottamasi malli taas taitaisi viedä niin paljon aikaa, ettei se taitaisi kannattaa. Harmi.
Lisäys: Helsingin Satama on merkittävä tulouttaja Helsingin kaupungille, joten sen taloudellinen menestys on kaupungin päättäjille sydämenasia. Toivoisin, että muitakin arvoja huomioitaisiin kuin vain raha, vaikka sekin tietysti on tärkeä ja sen avulla tuotetaan palveluja helsinkiläisille.
Matkustajat ei kyllä mielellään lähde/saavu Vuosaareen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja vaikka puhuttaisiin autolautoista niin kyseinen malli huono.
On varmasti, jos varustamoilta kysytään. Mutta kiltisti niin silti tekisivät, jos sanottaisiin ettei ole vaihtoehtoa. Mielestäni tuo olisi hyvä ratkaisu: poistaisi tosiaan rekkarallin Jätkäsaaresta ja parantaisi liikenteen sujuvuutta huomattavasti.
Olen samaa mieltä, teoriassa olisi hyvä ratkaisu. Kaupunginisät (ja -äidit) ovat aiemmin miettineet koko laivaliikenteen siirtämistä Vuosaareen, tästä oli aiemmin jossain lehtijutussakin. Mutta matkustajamäärä kuulema putoaisi niin voimakkaasti, ettei olisi hyvä juttu varustamoille. Ja tämä ehdottamasi malli taas taitaisi viedä niin paljon aikaa, ettei se taitaisi kannattaa. Harmi.
Mielenkiintoista. Millä tuota matkustajamäärien romahtamista on perusteltu? Toki ei onnistu tietenkään millään, ei varppina, kun varustamoilta kysytään, mutta ihan realistisesti? Ei se virolaisten työmatkaliikenne mihinkään vähenisi, jos laivojen aikataulu venähtäisi pari-kolme tuntia. Ei heillä olisi vaihtoehtoa. Risteilymatkustajille asia taas olisi aivan yhdentekevä etenkin niillä lähdöillä, jotka joka tapauksessa matelevat hitaasti merellä (4h) ja jäävät satamaan parkkiin yöksi.
Pika-aluksilla saattaisi vähentää päiväristeilijöiden intoa jonkin verran, mutta toisaalta yhteyksiä on jo ennen koronaa ollut niin paljon että onko niitä lähtöjä ihan pakko olla se tuhat päivässä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja vaikka puhuttaisiin autolautoista niin kyseinen malli huono.
On varmasti, jos varustamoilta kysytään. Mutta kiltisti niin silti tekisivät, jos sanottaisiin ettei ole vaihtoehtoa. Mielestäni tuo olisi hyvä ratkaisu: poistaisi tosiaan rekkarallin Jätkäsaaresta ja parantaisi liikenteen sujuvuutta huomattavasti.
Ei tuossa olisi järjen hiventäkään. Järkevämpää olisi jättää myös ne ihmiset sinne Vuosaareen ja sieltä sitten metrolla tms. keskustan suuntaan.
Hoh hoh. Laivaan menee 2000 ihmistä. Montako laivalähtöä on päivässä? Metron kapasiteetti olisi täysin tukossa, kun tuolla linjalla on vieläpä paljon nistien huvimatkailua ja työmatkaliikennettä.
ELi: rekat Vuosaareen ja matkustajat Jätkään. Periaatteessa voisi onnistua myös henkilöautot Jätkään jos ne lastattaisiin laivaan eri loosheihin, mutta mahtaako onnistua käytännössä kaistametrien täyden hyödyntämisen ja painojakauman vuoksi. En usko.
Kieltämättä olisi hauska nähdä itään menevät metrot arki-iltapäivisin, jos matkustajaliikenne siirtyisi Vuosaareen: kyydissä töistä ja kouluista palaavat sekä Tukholmaan ja Tallinnaan menevät risteilijät (4-5 laivallista porukkaa). Vähemmän kiva olisi olla kyydissä :P
Ainakin se hidastaisi ihan merkittävästi liikennettä. Jos nyt sama laiva voi ajaa päivässä kolme reissua, yhdessä ylimääräisessä satamassa poikkeaminen pudottaisi määrän kahteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja vaikka puhuttaisiin autolautoista niin kyseinen malli huono.
On varmasti, jos varustamoilta kysytään. Mutta kiltisti niin silti tekisivät, jos sanottaisiin ettei ole vaihtoehtoa. Mielestäni tuo olisi hyvä ratkaisu: poistaisi tosiaan rekkarallin Jätkäsaaresta ja parantaisi liikenteen sujuvuutta huomattavasti.
Olen samaa mieltä, teoriassa olisi hyvä ratkaisu. Kaupunginisät (ja -äidit) ovat aiemmin miettineet koko laivaliikenteen siirtämistä Vuosaareen, tästä oli aiemmin jossain lehtijutussakin. Mutta matkustajamäärä kuulema putoaisi niin voimakkaasti, ettei olisi hyvä juttu varustamoille. Ja tämä ehdottamasi malli taas taitaisi viedä niin paljon aikaa, ettei se taitaisi kannattaa. Harmi.
Mielenkiintoista. Millä tuota matkustajamäärien romahtamista on perusteltu? Toki ei onnistu tietenkään millään, ei varppina, kun varustamoilta kysytään, mutta ihan realistisesti? Ei se virolaisten työmatkaliikenne mihinkään vähenisi, jos laivojen aikataulu venähtäisi pari-kolme tuntia. Ei heillä olisi vaihtoehtoa. Risteilymatkustajille asia taas olisi aivan yhdentekevä etenkin niillä lähdöillä, jotka joka tapauksessa matelevat hitaasti merellä (4h) ja jäävät satamaan parkkiin yöksi.
Pika-aluksilla saattaisi vähentää päiväristeilijöiden intoa jonkin verran, mutta toisaalta yhteyksiä on jo ennen koronaa ollut niin paljon että onko niitä lähtöjä ihan pakko olla se tuhat päivässä...
Ja tämä perustui siis olettamukseen, että laivat koukkaisi rekat Vuosaareen/-sta ja matkustajat kulkisi Jätkäsaaren kautta.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin se hidastaisi ihan merkittävästi liikennettä. Jos nyt sama laiva voi ajaa päivässä kolme reissua, yhdessä ylimääräisessä satamassa poikkeaminen pudottaisi määrän kahteen.
Toisaalta mikä on täyttöaste kolmella reissulla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja vaikka puhuttaisiin autolautoista niin kyseinen malli huono.
On varmasti, jos varustamoilta kysytään. Mutta kiltisti niin silti tekisivät, jos sanottaisiin ettei ole vaihtoehtoa. Mielestäni tuo olisi hyvä ratkaisu: poistaisi tosiaan rekkarallin Jätkäsaaresta ja parantaisi liikenteen sujuvuutta huomattavasti.
Ei tuossa olisi järjen hiventäkään. Järkevämpää olisi jättää myös ne ihmiset sinne Vuosaareen ja sieltä sitten metrolla tms. keskustan suuntaan.
Hoh hoh. Laivaan menee 2000 ihmistä. Montako laivalähtöä on päivässä? Metron kapasiteetti olisi täysin tukossa, kun tuolla linjalla on vieläpä paljon nistien huvimatkailua ja työmatkaliikennettä.
ELi: rekat Vuosaareen ja matkustajat Jätkään. Periaatteessa voisi onnistua myös henkilöautot Jätkään jos ne lastattaisiin laivaan eri loosheihin, mutta mahtaako onnistua käytännössä kaistametrien täyden hyödyntämisen ja painojakauman vuoksi. En usko.
Kieltämättä olisi hauska nähdä itään menevät metrot arki-iltapäivisin, jos matkustajaliikenne siirtyisi Vuosaareen: kyydissä töistä ja kouluista palaavat sekä Tukholmaan ja Tallinnaan menevät risteilijät (4-5 laivallista porukkaa). Vähemmän kiva olisi olla kyydissä :P
Joo ei luultavasti onnistu. Toisaalta Jätkäsaaren tilanne on kyllä kamala jos satut vahingossa autolla ajamaan siellä kun matkustajalaiva on saapunut. Sivusta tämä
Ei sillä risteilijöissä ei ole autokantta tahi rahdin kuljetuskapasiteettia.