Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Diabeetikot...sh:t...kuka voi auttaa?Onko tämä totta....hirveän syyllinen olo :((

Vierailija
10.08.2006 |

Lapsellani on ilmeisesti diabetes. Nyt äitini syyttää minua, että olen aiheuttanut sen hänelle, kun imetin vuoden ja söin hirveästi makeaa ja sokerista, karkkia, leivoksia ym imetysaikana. Vauva oli syntyessään iso (minulla ei ollut raskausdiabetestä) ja kasvoi hirveästi alkuun. Oli alle kaksikuisena jo 7 kiloinen. Voiko nuo yksistään aiheuttaa lapsen diabeteksen? :(

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
10.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiitos

Vierailija
2/9 |
10.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin saat printattua faktaa äidillesi ja voit lopettaa itsesi syyllistämisen ja keskittyä lapsen sairauteen

t. toinen sh

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
10.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käy www. diabetesliitto. fi

ja siellä kohtauspaikka

Vierailija
4/9 |
10.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

on osittain perinnöllistä, mahdollisesti virus infektioilla voi olla osuutta asiaan, mutta varmasti ei tiedetä. Mutta itse et voi sitä lapselle aiheuttaa.

Vierailija
5/9 |
10.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei!

Alttius 1tyypin diabetekseen periytyy, mutta siitäkään ei ole vielä täyttä varmuutta. Esimerkiksi omassa suvussani ei ole kellään 1tyypin diabetesta, joten meillä se ainakin on mysteeri, miksi minä siihen sairastuin 17v.

1tyypin diabetes ei tule syömisistä, juomisista, imetyksestä (sen pituudesta, paljoudesta ym ym), raskausajan syömisistä tai tekemisistä.

Ole ihan huoleti. Ei ole mitään mahdollisuutta, että olisit voinut millään tavalla aiheuttaa, tai edesauttaa lapsesi diabeteksen puhkeamista! 1tyypin diabetes puhkeaa, jos on puhjetakseen.

T: 1tyypin diabeetikko, joka on viimeiset 9 vuotta lukenut, opiskellut ja tutkinut kaikkea mahdollista liittyen 1tyypin diabetekseen.

Vierailija
6/9 |
10.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit tietysti myös kysyä mitä äitisi teki väärin kun sinulla on alttius kakkostyypin diabetekseen (raskausdiabetes usein enteilee sitä) tai kenen vialliset geenit ovat vaikuttaneet siihen että sinun lapsesi sai diabeteksen...

Oikeasti, diabetes ei ole kenenkään syy. Kukaan ei tiedä tarkkaan miksi se puhkeaa vaikka sitä on yritetty tutkia ja paljon. Perheessämme kolmella on diabetes mutta kummallakaan diabeteslapsella ei ole perinnöllistä alttiutta sairastua (siis nykyisten geenitestien mukaan) vaikka isällään ja heidän suvussaan on diabetes(tä).

Toista olen imettänyt lähes kaksi vuotta, toista vajaan puolivuotta, en käytä maitotuotteita, en syö juurikaan karkkia, (eli imetetty lapsi ei ole saanut lehmänmaitoaltistusta eikä sokerialtistusta vauvana) kumpikin on kotihoidettu (ei infektiokierrettä) kun taas isänsä on ollut korvikevauva ja päiväkodissa heti äitiysloman jälkeen. Molempien lasten raskausaika on ollut ihan tavallinen, en ole sairastanut mitään ihmeellistä, en ole syönyt lääkkeitä, minulla ei ole ollut raskausdiabetestä, ei yhtään mitään mistä voisi saada " syyllisyyden" kehitettyä.

Ai niin ja kahden diabeetikkolapsen lisäksi meillä on kaksi lasta, nuorin ja vanhin joilla ei ole diabetesta.

Älä säikähdä vaikka kaikki tuntuu nyt todella sekavalta ja vaikealta. Sairaalasta saa todella hyvät ohjeet, sinne voi soittaa aina ja hoito ei ole ollenkaan niin monimutkaista kuin miltä se aluksi kuulostaa. Alkuvaihe on vaikeampi koska lapsen haima tuottaa vielä insuliinia eikä pistetyn insuliinin vaikutusta voi arvioida niin hyvin kuin myöhemmin. Vuoden parin jälkeen hoidosta tulee rutiinia eikä oikeastaan edes muista että diabeetikolla olisi sairautta, siis siinä mielessä että insuliinin pistämistä voi verrata purkan antamiseen ruuan jälkeen tai hampaidenpesuun illalla. Nykyiset insuliinit ovat paljon parempia kuin ennen ja antavat mahdollisuuden paljon joustavampaan elämään kuin vielä muutamia vuosia sitten jolloin kaiken piti tapahtua kellon tarkkuudella. Tietysti perus-säännöllisyys on hyväksi mutta niinhän se on aina lapsiperheessä.

Karkinsyöntiä tai muita herkkuja ei tarvitse lopettaa, niitä täytyy vaan antaa kohtuudella ja korvata niillä esim. välipala jne.

Kysy vaan jos on jotakin kysyttävää, tästä taisi tulla aika sekava viesti

Vierailija
7/9 |
10.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olet imettänyt vuoden, olet tehnyt nykytiedon mukaan parhaasi estääksesi diabeteksen tulon. Suomen lääkärilehdessä olleen artikkelin mukaan:

Mitä enemmän rintamaitoa ja imetystä prosessina on tutkittu, sen selkeämmin ovat tulleet esiin imetyksen positiiviset vaikutukset. Viime vuosina on mm. havaittu, että täysimetys vähentää lapsuusiän lihavuuden (2) ja tyypin I diabeteksen (3) esiintymistä. Lisäksi varhainen pulloruokinnan aloittaminen on yhdistetty lisääntyneisiin purentavirheisiin (4). Pitkän imetyksen on todettu vähentävän äidin riskiä sairastua premenopausaaliseen rintasyöpään (5).

ja tuo 3. viite: Sadauskaite-Kuehne V, Ludvigsson J, Padaiga Z ym. Longer breastfeeding is an independent protective factor against development of type 1 diabetes mellitus in childhood. Diabetes Metab Res Rev 2004;20:150-7

Vierailija
8/9 |
10.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja huolehtii ettei pojalleen tulisi. ANopilla siis on ja hänen äitinsä aikoinaan kuoli siihen (komplikaatioihin 60-luvun alussa). Miehen isän puolellakin muutamalla diabetes 1. Mieheni on normaalipainoinen eikä syö makeaa mitenkään erityisen paljon.

Anoppi uskoo että sokeria syömällä se tulee, jep jep. Ja anopilla ollut D1 jo noin 30 vuotta.

Vierailija
9/9 |
10.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisillä on edelleen juurtunut käsitys siitä että sokeri nostaa verensokeria. Itseasiassahan hiilihydraatit nostavat verenglukoosia ja sokerilla ei ole mitään tekemistä tämän asian kanssa. Tosin sokerissa on eniten hiilihydraatteja (ellen nyt ihan väärin muista niin 100%) mutta kaiken kokonaismäärä ratkaisee. Rasittavimpia ovat ihmiset jotka leipovat sokerittomia kakkuja tms kun menemme kylään ja kakku sitten tietysti pitäisi näiden kolmen syödä ettei emäntä loukkaannu. Tuossa kakun kolmanneksessa voi olla nelinkertainen määrä hiilihydraatteja verrattuna normaaliin siivuun normaalia kakkua mutta se ei sitten mene jakeluun ei millään. Tosin pikainsuliinilla siitä nykyään selviää mutta silti. Edes anoppi ei tätä ymmärrä vaan jankuttaa edelleen minulle siitä että annan lapsille karkkipäivänä karkkia, annan heidän ottaa pullan kylässä jne. ja lähes suoraan moittii minua lasten diabeteksen huonosta hoidosta. Hoitotasapaino on molemmilla lapsilla (ja miehellä) hyvä eli mitään syytä tuohon ikuiseen nalkutukseen ei todellakaan ole.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän seitsemän