Kuinka hankalaa vaunuilla / rattailla on mennä rappusista?
Ollaan saamassa tosi kiva ja mieluinen kerrostaloasunto, vuokrasopparia ei ole vielä tehty mutta asunto on luvattu meille. Ainoa mikä mietityttää, on se että meidän on tarkoitus kohta alkaa yrittää lasta, ja asuntoon mennessä on puoli kerrosta rappusia (8kpl).
Ollaan ajateltu, että olis hyvä asua hissitalossa vauvan syntyessä niin sais helposti lähdettyä ulos vaunuilla, mutta onkohan tuollainen puoli kerrosta kuinka rasittavaa mennä vaunujen tai rattaiden kanssa, etenkin kun olen yksin vauvan kanssa päivät enkä saa mieheltä kantoapua? Vaunuja ei myöskään saa varastoon rapun oven tasolle, sillä ulkovälinevarasto on puoli kerrosta alempana.
Laskenko vaunut tosi varovaisesti rappu kerrallaan ettei se ole vauvalle sellaista rytyytystä, vai täytyykö ottaa vauva kainaloon ja toisella kädellä laskea tyhjät vaunut rappusia alas? Entä ylös tullessa?
Miten te olette kokeneet sen että pitää mennä puoli kerrosta rappusia? Mietin että teenkö mä tästä nyt ihan turhaan ongelman, vai onko se oikeasti rasittavampaa kuin jos pääsisi hissillä rapun oven tasolle?
Kommentit (13)
Kannattaa mennä testaamaan ennakkoon sinne rappuun, johon olette muuttamassa. Otatte mukaan muutamia erikokoisia vaunuja, joissa on erikokoiset pyörät, laitatte vaunuun jotain painoa vaikka jotain 3.5 kg ja testaatte kulkea ylös ja alas useampaan kertaan.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa mennä testaamaan ennakkoon sinne rappuun, johon olette muuttamassa. Otatte mukaan muutamia erikokoisia vaunuja, joissa on erikokoiset pyörät, laitatte vaunuun jotain painoa vaikka jotain 3.5 kg ja testaatte kulkea ylös ja alas useampaan kertaan.
Miksi 3,5 kg, kun vauva on vain hetken tuon painoinen? Aika pian hän on 10 kg painoinen ja samat portaat kuljettavana...
Voihan ne pomputtaa. Mutta rattaat voi mennä rikki ja vauva myös.
Isomman lapsen (1-3v) kanssa olen joskus pomputtanut muutaman rapun rattailla. En pienen vauvan.
Vierailija kirjoitti:
Olisi siinä tulevilla naapureilla ihmettelemistä kun pariskunta tulee ramppaamaan rappusia edes takas viidet eri vaunut mukanaan ja käsipainot kärryissä.. Sitten muuton jälkeen ahaa-elämys että jaa, nää vaunujen kanssa leikkijät on meidän uusia naapureita, heille varmaan on just syntymässä pikkuinen. Vuosi kuluu eikä vauvaa vielä näy, niin voi ihmetys nostaa uudelleen päätään naapurustossa..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi 3,5 kg, kun vauva on vain hetken tuon painoinen? Aika pian hän on 10 kg painoinen ja samat portaat kuljettavana...
Niin tosiaan joo, kannattaa tietenkin ottaa lisäpainoa mukaan niin paljon kuin luulet että joudut rattaissa työntämään.
Valitse ilmakumirenkaiset vaunut niin ei ole ongelmia.
Voin myös lämpimästi suositella tutustumista kantoliinaan, jolloin vaunuja ei ole ihan pakko ottaa aina ulos mukaan.
Asun itse hissittömän talon toisessa kerroksessa ja pidimme vauva-aikana parvekkeella omia vaunuja ja kuljetimme ulkoiluvaunut aina pyörävarastoon ulkoilun jälkeen. Minulla oli vaunuissa sellainen pehmeä kantopussi, jossa vauva oli helppo kuljettaa ylös tai alas. Käytin erittäin usein kuitenkin kantoliinaa, koska siinä vauva nukkui parhaiten ja se oli niin paljon helpompi.
Vierailija kirjoitti:
Isomman lapsen (1-3v) kanssa olen joskus pomputtanut muutaman rapun rattailla. En pienen vauvan.
Mä pomputtelin kaksi vauvaa, samoilla vaunuilla koko vaunuiän. Hyvin kesti vaunut vielä kolmannenkin lapsen meidän lasten jälkeen.
Miehille helppoa, naisille lähes ylivoimaista
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä pomputtelin kaksi vauvaa, samoilla vaunuilla koko vaunuiän. Hyvin kesti vaunut vielä kolmannenkin lapsen meidän lasten jälkeen.
Eikä mennyt rikki lapsetkaan.
Vaunukopan saa yleensä aika kätevästi irti. Itse kantaisin ensin kopan (jossa vauva) ja rynkyttäisin runko-osan perässä. Isompi lapsi pysyy sitten jo kyydissä, kyn muutaman askelman rattaita rytkyttää.
Jätät ne lastenvaunut sinne rappukäytävään, niin muutkin tekee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä mennyt rikki lapsetkaan.
Ai jaa?
Ei ole hankalaa ilmakumipyöräisillä kärryillä ainakaan. Rappu kerrallaan pompottamalla, vauva vaunuissa.